Zelf bass kist bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wayneheadx
    • Nov 2009
    • 33

Ik ben inmiddels al van de hoorn subs afgestapt.. ben al begonnen met het bouwen van een BR115. Weet alleen nog niet welke subs ik erin ga doen.. De 15W700 of de 15LW1400.
    Weet niet wat beter is in mijn opstelling. Wil er ook rekening mee houden dat ik misschien later nog eens uitbreid met 2 18" subs, de BR118. Daarmee rekening houdend betekent het dat ik de 18" dan lager cross dan de BR115 voor een betere range.. Dus dan zou de 15W700 wel goed genoeg zijn. Maar stel dat ik niet uitbreid, istie dan ook goed genoeg of kan ik dan beter voor de 15LW1400 gaan.
    Ben ook aan het kijken voor eventuele zelfbouw top speakers erbij te maken.. kan iemand mij vertellen wat een goeie topjes zijn bij deze subs. Ik zat zelf te denken aan de 18sound kit12 om even bij hetzelfde merk te blijven:
    Speakerstore website

Maar weet niet of dit ook hard genoeg gaat.. ? En of dit de rest van de range goed covered.. ?
    Als iemand suggesties of opmerkingen heeft hoor ik dat graag!

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Ik zou gewoon bij de 15W700 houden dat is echt een goede speaker plus de kast is er voor ontworpen.

kastje klinkt goed en lekker zeker voor een 15" kastje wat zo kompakt is.
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• paul_ulrix
        • Mar 2009
        • 74

wil je verschillende subs samen gaan gebruiken ?

waarom van de hoorns afgestapt eigenlijk ? Heb je al getest met hoorns ?

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Ik gebruik deze kast AutoTuba bij de pc en in de auto en die doet het prima, is een hoorn met een 8 inch woofertje...
          dan heb ik nog een tapped horn gebouwd met een eminence 3015LF, volgens een ontwerp dat ik was tegengekomen op diyaudio, hier terug te vinden : jbell's set of four tapped horns - diyAudio
          De tapped hoorn heet offiiceel wel hoorn maar heeft qua karakteristiek eigenlijk veel meer weg van een bandpasskast. De consensus is dan ook dat een tapped hoorn niet diezelfde richtwerking en geluidskarakteristiek geeft die wordt geassocieerd met reguliere hoorn ontwerpen. In die zin heb je dus gelijk maar het is geen goed voorbeeld van een reguliere hoorn.

De AutoTuba heb ik nooit van binnen mogen bekijken maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het geen verkapte bandpasskast is.

ik zou voor een hoorn ook niet dadelijk een 18incher nemen, heeft weinig voordeel + de kast wordt zeer groot als je ook diep en laag wil gaan. als je van een kleinere speaker kan vertrekken hoeft de hoornmond ook niet zo groot te zijn.
          De grootte van de hoornmond is bij mijn weten afhankelijk van de gewenste gevoeligheid bij een specifieke frequentie en staat in eerste instantie los van de gekozen diameter. Wel vraagt een kleinere diameter doorgaans om een langere hoorn dan een grotere diameter. Een grotere diameter maakt het eenvoudiger om veel lucht te verplaatsen, een kleinere diameter maakt het eenvoudiger om een stijve conus te creeeren.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by paul_ulrix
            't is een ander soort laag, klinkt vooral zuiverder, gewone BR box geeft meer vervorming, wat ook zeker zijn charmes heeft.
            Het is juist een hoorn die meer vervorming geeft.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Wayneheadx
              • Nov 2009
              • 33

wil je verschillende subs samen gaan gebruiken ?

waarom van de hoorns afgestapt eigenlijk ? Heb je al getest met hoorns ?
              Ja ik dacht aan 18"erbij.. dan kan ik misschien die nog wat lager crosse en de 15"iets hoger zodat de range verdeling beter is.. of heeft dit geen nut? Kan ik beter 4 x 15" nemen.. dan gaat et ook lager tog?

Ben van de hoorns afgestapt omdat ik hoorde dat het voor long-throw is en daar heb ik nix aan want ik speel altijd in kleinere ruimtes..

Comment

• paul_ulrix
                • Mar 2009
                • 74

Originally posted by MusicXtra
                Het is juist een hoorn die meer vervorming geeft.
                verklaar ? een hoorn is stukken efficiënter, hogere harmonischen die de speaker geeft worden er door de hoorn uitgefiltert.

nadeel is dat hoornkasten vrij groot moeten zijn om echt diep te gaan met een hoog rendement, bij 15 inchers zit je al snel met kasten van boven de 400 liter, maar meer vervorming ?

klein voorbeeld, met bv een eminence 3015LF kan je een hoornkast maken die vanaf 40hz een rendement haalt van 103db/watt/meter, gemeten in 2pi (openlucht dus), groot nadeel is wel dat je om dit rendement te halen met een zeer grote kast zit, ik kom op 570 liter uit gesimuleert in hornresp, om een hoorn draagbaar te houden zou ik eerder van een kleinere speaker vertrekken, je wint toch een 5 a 6 db aan efficiëntie vs een BR, als je groot genoeg kan gaan toch.

dezelfde speaker in een BR van 200 liter haalt +- 98db, da's 5db minder gevoelig + dezelfde speaker zal in een frontloaded hoorn nog minder uitslag maken ook bij hetzelfde wattage.

over die 18erbij, heeft weinig zin, hou het bij 1 type sub met allemaal dezelfde speakers, verschillende speakers gebruiken binnen 1 frequentiebied is nooit goed.
                Last edited by paul_ulrix; 26-11-09, 09:53.

Comment

• Wayneheadx
                  • Nov 2009
                  • 33

Originally posted by Rolandino
                  Ik zou gewoon bij de 15W700 houden dat is echt een goede speaker plus de kast is er voor ontworpen.

kastje klinkt goed en lekker zeker voor een 15" kastje wat zo kompakt is.
                  Ja dat klopt de kast is voor de 15W700 ontworpen maar als je op speakerstore kijkt dan staat er Recommended: 15LW1400 ... Dit staat er letterlijk:

"Designed for 15W700. Recommended for 15W1200 and 15LW1400 (extra filling material). Suitable also for 15W1401 (extra filling material)"

Dus de 15LW1400 zou een nog beter optie zijn tog?

Heeft er iemand nog suggesties voor mn zelfbouw topjes??

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

verklaar ? een hoorn is stukken efficiënter, hogere harmonischen die de speaker geeft worden er door de hoorn uitgefiltert.

nadeel is dat hoornkasten vrij groot moeten zijn om echt diep te gaan met een hoog rendement, bij 15 inchers zit je al snel met kasten van boven de 400 liter, maar meer vervorming ?

klein voorbeeld, met bv een eminence 3015LF kan je een hoornkast maken die vanaf 40hz een rendement haalt van 103db/watt/meter, gemeten in 2pi (openlucht dus), groot nadeel is wel dat je om dit rendement te halen met een zeer grote kast zit, ik kom op 570 liter uit gesimuleert in hornresp, om een hoorn draagbaar te houden zou ik eerder van een kleinere speaker vertrekken, je wint toch een 5 a 6 db aan efficiëntie vs een BR, als je groot genoeg kan gaan toch.

dezelfde speaker in een BR van 200 liter haalt +- 98db, da's 5db minder gevoelig + dezelfde speaker zal in een frontloaded hoorn nog minder uitslag maken ook bij hetzelfde wattage.

over die 18erbij, heeft weinig zin, hou het bij 1 type sub met allemaal dezelfde speakers, verschillende speakers gebruiken binnen 1 frequentiebied is nooit goed.
                    Rendement is iets anders dan vervorming....

Comment

• paul_ulrix
                      • Mar 2009
                      • 74

ik bedoel maar, als je een kast neemt van een veel hoger rendement moet die toch veel minder hard werken om hetzelfde volume te krijgen : dus minder vervorming + zoals ik al zei, een gevouwen hoorn heeft nogal wat bochten, de hogere harmonischen die bij een BR kast wel naar buiten gaan worden er door de hoorn uitgefiltert.

hoezo zou een hoorn dan meer vervorming hebben ?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

ik bedoel maar, als je een kast neemt van een veel hoger rendement moet die toch veel minder hard werken om hetzelfde volume te krijgen : dus minder vervorming + zoals ik al zei, een gevouwen hoorn heeft nogal wat bochten, de hogere harmonischen die bij een BR kast wel naar buiten gaan worden er door de hoorn uitgefiltert.

hoezo zou een hoorn dan meer vervorming hebben ?
                        De vervorming blijft laag zolang je binnen de grenzen van een speaker blijft.
                        Bij een gevouwen hoorn heb je altijd last van looptijdverschillen binnen de hoorn zelf.
                        Maar deze discussie wordt volgens mij al gevoerd vanaf het moment dat er BR en hoorngeladen kasten bestaan.
                        Basrelfexen staan erom bekend een 'eerlijk' geluid te produceren en worden, ondanks het hoge rendement van een hoorngeladen kast, niet voor niets nog altijd het meest toegepast. De laatste jaren speelt daar het feit dat vermogen geen probleem meer is ook een grote rol bij.

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Klopt, dit fenomeen is het sterkst bij gevouwen hoorns.
                          Rechte hoorns hebben een betere afstralings patroon, maar da's kwa handelbaarheid niet zo praktisch.

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• DJ_Progrezz
                            • Apr 2008
                            • 104

Ik ben zelf ook aan het denken een subwoofer te bouwen en dit ontwerp ziet er wel interessant uit. 2x 18lw1400

Afmetingen: 100cm x 75cm x 58cm

Ben momenteel in contact met de bouwer ervan en ben hier wat tekeningen voor aan het maken. Maar ik heb eigenlijk wel een vraag ivm demping materiaal. Wat zijn juist de voor en de nadelen hiervan? Kan je dan hetzelfde resultaat bekomen met een kleinere kast, of voegt het gewoon wat diepte toe aan het geluid? een SB850 zit vol met dempingmateriaal en dat is toch een behoorlijk kleine kast. Ok, de drivers hebben ook een lagere Vas dan die 18sound. Iemand wat info hierover?

Alvast bedankt!!
                            Last edited by DJ_Progrezz; 26-11-09, 14:42.

Comment

• paul_ulrix
                              • Mar 2009
                              • 74

Originally posted by MusicXtra
                              De vervorming blijft laag zolang je binnen de grenzen van een speaker blijft.
                              Bij een gevouwen hoorn heb je altijd last van looptijdverschillen binnen de hoorn zelf.
                              Maar deze discussie wordt volgens mij al gevoerd vanaf het moment dat er BR en hoorngeladen kasten bestaan.
                              Basrelfexen staan erom bekend een 'eerlijk' geluid te produceren en worden, ondanks het hoge rendement van een hoorngeladen kast, niet voor niets nog altijd het meest toegepast. De laatste jaren speelt daar het feit dat vermogen geen probleem meer is ook een grote rol bij.
                              ja, en ze zijn gemakkelijker te ontwerpen en te bouwen, dat wel, dat van die looptijdverschillen (group delay is dat zeker ?) heeft een BR toch ook ?

Comment

• DJ_Progrezz
                                • Apr 2008
                                • 104

ja, en ze zijn gemakkelijker te ontwerpen en te bouwen, dat wel, dat van die looptijdverschillen (group delay is dat zeker ?) heeft een BR toch ook ?
                                De speaker zit recht vooraan in de kast bij een bas reflex. Het volledige geluid komt dus ook zonder delay of vervorming rechtstreeks uit het front. Bij een hoorn zit de speaker ergens achteraan en moet het geluid zijn weg vinden via een heleboel bochten. Elke frequentie reageert hier anders op en hoe langer de weg, hoe meer delay natuurlijk.

Een hoorn "blaast" eerder het geluid doorheen de zaal. Veel muzikaal detail gaat dan ook verloren. Voor dance muziek maakt dat niet zo heel veel uit, maar speel er een basgitaar over en je merkt echt wel een verschil. Uit een bas reflex komt een veel breder gedetailleerd geluid

Comment

Working...