Zelf bass kist bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wayneheadx
    • Nov 2009
    • 33

Zelf bass kist bouwen

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum dus zal me eerst even voorstellen. Mn naam is Steven, woon in Dordrecht, beroep is Cad Engineer. Voor hobby heb ik een soort van drive-in setup. Ik draai meestal op kleinere feestjes zoals kantines of een schuur, maximaal voor 150 - 200 man. Ik heb op dit moment 2 actieve 3-way speakers met 400 watt rms per speaker. Deze kan je doorlussen naar een passieve speaker met een speakon kabel.
    Dit ben ik dus van plan. ik wil beide speakers doorlussen naar 2 bass kisten die ik zelf wil maken. Ik heb al een beetje rond gekeken en wil 2 van deze kisten maken.

Speakerstore website

Speakers die hierin moeten zijn PD 1850.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit goed mogelijk of is het onzin?
    Ik heb totaal geen idee watvoor soort geluid ik hieruit krijg of hoe hard het gaat.
    Als iemand hier een mening over heeft dan hoor ik het graag!
    Groeten!
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Beste!

Jij wil vanaf je aktieve luidsprekers,die ook een output hebben voor een passieve speaker, naar een 'zelfbouw' subwoofer gaan,toch??

Zo zou ik het niet doen, waarschijnlijk loop je dan tegen enkele problemen aan zoals;

De ingebouwde versterker is Full Range, dus je moet een filter in je Bass kast zetten
    De ingebouwde versterker leverd te weinig vermogen voor je Bass kast, puur omdat deze z'n vermogen 'split' voor twee speakers.

Ik zou gewoon gaan kijken/sparen/2e hands?/lenen/huren/ voor aktieve subwoofers!!

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Wayneheadx
      • Nov 2009
      • 33

Bedankt voor de reactie.

Originally posted by salsa
      Beste!
      Jij wil vanaf je aktieve luidsprekers,die ook een output hebben voor een passieve speaker, naar een 'zelfbouw' subwoofer gaan,toch??
      Dat klopt idd, dat was mijn eerste bedoeling.. als dat eventueel een mogelijkheid is waarbij ik wel genoeg bass uit de speaker krijg voor een zaaltje/kantine met max 150 man.

De ingebouwde versterker is Full Range, dus je moet een filter in je Bass kast zetten
      Filter inbouwen zou geen probleem moeten zijn denk ik.

De ingebouwde versterker leverd te weinig vermogen voor je Bass kast, puur omdat deze z'n vermogen 'split' voor twee speakers.
      Dat zou dus idd een probleem kunnen zijn.. maar dat is iets wat je pas weet als je het geprobeerd hebt denk ik? Het is niet de bedoeling dat de grond staat te trillen

Wat zou eventueel een andere oplossing kunnen zijn, volgens jou, als ik toch echt die kasten will bouwen? Ben er namelijk stiekem al een beetje aan begonnen

Groeten!

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Hoi,

Eerlijk is eerlijk.. de meest ideale manier is het niet, maar ik moet zeggen dat ik dit kunstje ook wel eens flik.
        en zelfs zonder Filter ertussen klinkt dit niet slecht. wel moet je je afvragen of dit de manier is waarop je dit wil gaan doen.. bij mij is dit vaak even omdat niet anders voor handen is. maar jij wilt een vast systeem bouwen welke altijd zo is aangesloten.

Dus:

OF: maak je kasten actief met een versterker erin. neem een cross-over en sluit de kasten aan.

OF: neem een losse versterker en een cross-over en hang je zelfgebouwde kast aan de versterker met de cross-over ervoor zodat je toppen en subs apart aanstuurt

OF: volg de raad van mijn bovenbuurman op en spaar door voor een kant en klaar systeem.

Vergeet niet dat speakers bouwen geen kwestie is van een kist zagen, speaker erin en je goedkope sub is klaar.

Als je een goede kast maakt gaat hierin veel tijd zitten en zijn de kosten dermate dat je er hobby danwel kwaliteitsvoordeel uit moet kunnen halen. de kans dat de kwaliteit van een niet goed doordachte en gebouwde kast slecht is weegt niet op tegen de kosten van een gekocht exemplaar.

Mocht je toch Bouwen: Vergeet niet de foto's met ons te delen..

Suc6
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by Wayneheadx
          Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum dus zal me eerst even voorstellen. Mn naam is Steven, woon in Dordrecht, beroep is Cad Engineer. Voor hobby heb ik een soort van drive-in setup. Ik draai meestal op kleinere feestjes zoals kantines of een schuur, maximaal voor 150 - 200 man. Ik heb op dit moment 2 actieve 3-way speakers met 400 watt rms per speaker. Deze kan je doorlussen naar een passieve speaker met een speakon kabel.
          Dit ben ik dus van plan. ik wil beide speakers doorlussen naar 2 bass kisten die ik zelf wil maken. Ik heb al een beetje rond gekeken en wil 2 van deze kisten maken.

Speakerstore website

Speakers die hierin moeten zijn PD 1850.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit goed mogelijk of is het onzin?
          Ik heb totaal geen idee watvoor soort geluid ik hieruit krijg of hoe hard het gaat.
          Als iemand hier een mening over heeft dan hoor ik het graag!
          Groeten!
          Ik weet niet hoeveel centen je ter beschikking hebt, maar ik zou kijken voor een kant en klare actieve sub's tweedehands. link

Comment

• e-sonic
            • Aug 2004
            • 329

actieve kast

Wat is het type nr van de actieve luidspreker?

vaak zit op de kast een schakelaar voor Sub gebruik en gaat de kast tot b.v. 75 Hz, je hebt dan inderdaad een actieve sub nodig, maar die zijn ook prima te maken, zeker voor een CAD man...

Zoekwoord is b.v. plate amp, class d UCD, hier zit ook een filter op maar dan voor de sub en regelbaar, zet de regelaar op de frequentie die op de top kast staat en spelen maar....

Ik kan je geen garantie geven dat de vloer dan niet trilt.....

even de hypex link erbij gezet 400 w class D DS4.0 EU - Hypex class D active subwoofer module 400W EU 230V version - EUROPE AUDIO

18 " woofer en kast moet ook voor 300 lukken, prima te doen dus

groetjes, e-sonic.
            Last edited by e-sonic; 06-11-09, 18:51.
            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Wayneheadx
              • Nov 2009
              • 33

Bedankt voor je reactie. Begin al duidelijk te worden dat door lussen niet zo ideaal is. Dus tog een andere oplossing vinden.

Originally posted by Upgrading your system
              maar jij wilt een vast systeem bouwen welke altijd zo is aangesloten.
              Dat klopt dus wil et wel gelijk goed doen.

OF: neem een losse versterker en een cross-over en hang je zelfgebouwde kast aan de versterker met de cross-over ervoor zodat je toppen en subs apart aanstuurt
              Dit spreekt mij het meeste aan. Crossover die hoge tonen doorlaat naar mn 2 actieve speakers en lage tonen naar mn versterker waarop 2 van mn sub kisten op aangesloten worden. Dit is dus mogelijk?
              Op deze manier kan ik ook makkelijk de subs thuis laten als ik deze een keer niet nodig heb, op kleine huiskamer feestjes bijvoorbeeld

Mocht je toch Bouwen: Vergeet niet de foto's met ons te delen..
              Ik ga zowiezo bouwen! Want dat vind ik leuker dan een kant en klaar setje kopen.. Foto's komen er! Heb het hout al op maat laten zagen en de binnen constructie precies uitgetekent op de binnen/zijkant van de kist.
              Is het verstandig om de binnen contructie een stukje in het hout te freesen of is dat niet nodig en kan ik het er gewoon op vast lijmen/schroeven?

Groet!

Comment

• Wayneheadx
                • Nov 2009
                • 33

Originally posted by frederic
                Ik weet niet hoeveel centen je ter beschikking hebt, maar ik zou kijken voor een kant en klare actieve sub's tweedehands. link
                Tja 1000 euro excl btw per stuk.. vind ik een beetje duur. Dan maak ik ze liever zelf
                Ik heb ook veel gelezen over de hoorn-techniek (super goede bassweergave) dus dat wil ik graag zelf eens bouwen en ervaren.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Kun je eens uitleggen waarom je een hoorngeladen sub wil?

Ik zie daar in uw toepassing eigenlijk het nut niet van in. Front Loaded speaker: veel eenvoudiger constructie. Er zijn genoeg krachtige sub speakers te vinden.

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by frederic
                    Kun je eens uitleggen waarom je een hoorngeladen sub wil?

Ik zie daar in uw toepassing eigenlijk het nut niet van in. Front Loaded speaker: veel eenvoudiger constructie. Er zijn genoeg krachtige sub speakers te vinden.

Als je met een hoornsub 150 man wilt draaien sta je vaak in kleine zaaltjes, daar komt een hoorn compleet niet tot zijn(/haar) recht!

Buiten is een ander verhaal, maar binnen tot 150/200 man zou ik lekker 18" bassreflex pakken. Die rcf's zijn prima kasten, een goede sub+amp voor 1000 euri gaat je met zelfbouw niet lukken, dan zit je minstens aan de nieuwprijs van diezelfde rcf's, namelijk +-1500 euro per stuk.

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Uitgaande van 2000 ballen:

Tussen de 250 euro en 500 euri heb je een leuke zelfbouwkast, dit is mede afhankelijk van materiaalkeuze, de luidspreker en de afwerking.

Voor 350-1500 euro heb je een redelijke tot behoorlijk leuke versterker die er later eventueel ook nog eens een veelvoud van de gekozen kasten aan kan sturen.

Mvg Johan

Comment

• Superfly
                        • Sep 2008
                        • 86

Hallo mede forummers

Even off topic;
                        Ik zie hier de link staat naar Europe Audio.
                        Dit is van de zelfde eigenaar als BMM Electronics.
                        Deze firma heeft een zeer slechte service, zeg maar gerust helemaal niet.
                        Ik raad je dan ook af om hiermee zaken te doen, mocht je een inbouw versterker willen kopen.
                        Zoek maar eens op Kopersbelangen.nl op BMM.
                        Het is maar dat je het weet.

Marcel.
                        Make My day, Blow your Amp

Comment

• jens
                          • Aug 2004
                          • 1067

Ik vind 1000 euro niet veel voor een actieve sub.

ik heb zelf ook 4 bassrefelex kasten gebouwt die kwamen zo alles bij elkaar op een 600 euro p.s uit. maar dan wel alles dr op dr aan!

ik heb ook speciaal voor bassreflex gekozen omdat ik voornamelijk in zaaltjes sta tot 200 man... kom kwa basgeluid niks te kort!

denk dat 2 actieve subs of 2 passieve met losse amp niet veel verschillen kwa prijs. maar als je het ooit wil uit bereiden naar 4 subs?? of het moet mogelijk zijn op je actieve sub een pasieve aan te sluiten...

wat voor topkasten heb je nu eigenlijk?

mvg jens

Comment

• e-sonic
                            • Aug 2004
                            • 329

link ???

hallo, ik heb de link geplaatst naar europe audio.

Ik heb geen ervaring met europe audio, het gaat alleen om de info van de hypex modules, deze zijn ook bij hypex zelf te bestellen.

Deze modules worden veel in actieve luidsprekers toegepast en niet zonder reden.

Je kunt van een module naar een tweede kast doorlussen, mocht dit niet voldoende zijn, er is ook nog een 800 watt model.....

verder hangt veel af van de gegevens van de actieve topkasten, maar daar bljven we over gissen, iets meer info graag van de TS..
                            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Wayneheadx
                              • Nov 2009
                              • 33

Originally posted by djspeakertje
                              Als je met een hoornsub 150 man wilt draaien sta je vaak in kleine zaaltjes, daar komt een hoorn compleet niet tot zijn(/haar) recht!
                              Zou je kunnen uitleggen waarom dit dan niet tot zn recht komt? Vervormt het geluid dan als je binnen staat? Hoe bedoel je dit precies?

Comment

Working...