HD215, eminence kappa´s worden te heet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

HD215, eminence kappa´s worden te heet

Iemand anders ook problemen met te heet wordende kappa´s in de hd15 of hd 215 modellen?

had alles netjes gecrosst van 70 naar 120, niet teveel vermogen, toch werden ze te heet.... heb het natuurlijk over de door speakerplans geadviseerde Eminence Kappa LF 15"

is er een (bevestigde) oplossing of aanpassing voor?
    andere speaker mischien?
  • Lawaaiige Buur
    • Jan 2006
    • 45

Ik had voorheen hetzelfde probleem met mn 186 looneybins, en aangezien bij de hd15 de speaker ook in een afgesloten ruimte zit, moet je zorgen dat de speakerruimte HELEMAAL LUCHTDICHT is. Dus ff alle naden dichtkitten en iets van rubberen band of tochtstrip op het deksel.
    Vergeet ook niet dat er geen open schroefgaten van speakerchassis mogen zijn, dus als je acht gaten hebt geboord, moet je ze ook alle 8 gebruiken.

Heb toevallig vandaag 8 pd154's besteld voor onze toekomstige hd15's dus ik hoop dat ze wel ok klinken?

succes
    http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• Bartje2012
      • Aug 2008
      • 93

ja alles is luchtdicht... zijn zeer profi gebouwd (niet door mezelf).
      zit idd een tochtstrip op de deksel. zal alles toch nog maar een keer nalopen.

verder klonken ze wel echt vet ondanks dat er eminence in zit

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Hoe weet je dan dat ze TE heet worden??? Ik vind het vrij normaal dat ze heet worden of check jij iedere keer met je handje ofzo de speaker en zo concludeer jij " Goh..toch best wel heet...."

Kortom, waar baseer jij je op??????????
        Wat doen ze dan???
        Slecht geluid ofzo????
        Vertel eens!

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Lawaaiige Buur
          • Jan 2006
          • 45

Bij mij werden de speakers zo heet dat je er een ei op kon bakken. Je merkt dat omdat de speaker naarmate hij warmer word, minder geluid geeft. ik heb op een gegeven moment een infrarood-thermometer aangeschaft, als ik die op de speakon richt, kan ik zien welke speaker evt heet word.

Comment

• Bartje2012
            • Aug 2008
            • 93

Originally posted by salsa
            Hoe weet je dan dat ze TE heet worden??? Ik vind het vrij normaal dat ze heet worden of check jij iedere keer met je handje ofzo de speaker en zo concludeer jij " Goh..toch best wel heet...."

Kortom, waar baseer jij je op??????????
            Wat doen ze dan???
            Slecht geluid ofzo????
            Vertel eens!

Dave
            Hehe, kun je idd meten op diverse manieren. maar ik ben er deze keer helaas op de harde manier moeten achterkomen :P had tijdens testen van deze kasten (had ze net overgenomen) al mijn twijfels. En aangezien ik niet constant bij mijn set kon blijven tijden het organiseren van een festival afgelopen weekend hebben 4 kappa's op het zelfde moment besloten even een dutje te gaan doen

met nieuwe kappa's erin aan het meten geslagen. werkte perfect.
            ook in simulaties liggen deze kasten wel op het randje maar zouden het theoretisch moeten trekken. toch vind ik ze nog eng heet worden maar niet zo heet als de kappa's die er voorheen in lagen.
            ook alle dimensies nog nagemeten enzo maar deze kasten zijn gebouwd door een kastenbouwer van beroep en die weet wat ie doet

de kappa's die erin gezet zijn eens goed bekeken.... en heb iets heel raars ontdekt. of deze kappa's zijn verkeerd Kappa LF gelabeld en zijn de gewone kappa's 15 inch of ze zijn verkeerd gereconed. ik kan het iig niet zeker zeggen want heb ze toendertijd via via besteld. iig denk ik dat de xmax heel anders is dan de originele kappa's LF. dat zou wel verklaren waarom ze te heet werden. vergelijk de specs maar eens. is er een manier om de xmax te meten bij speakers? heb hier nog nooit aan gedacht

Eminence
            KAPPA15LF
            15.0"
            8 Ohm
            600 Watt
            96.0 dB W/m
            76 (3) mm/(")
            Woofer
            Ferrite Fs 39 Hz
            Qts 0.38
            Bl 18.6 Tm
            Xmax 5.5 mm
            mms 105.0 gr
            Vas 159 dm3
            Sd 856 cm2 EBP 95.1
            Vd 0.47 dm3
            BL/sqrt(Re) 64
            Eminence
            KAPPA15
            15.0"
            8 Ohm
            450 Watt
            97.0 dB W/m
            76 (3) mm/(")
            Woofer
            Ferrite Fs 36 Hz
            Qts 0.30
            Bl 16.7 Tm
            Xmax 1.6 mm
            mms 87.0 gr
            Vas 278 dm3
            Sd 823 cm2 EBP 116.1
            Vd 0.13 dm3
            BL/sqrt(Re) 54

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

als ik die op de speakon richt, kan ik zien welke speaker evt heet word.
              Graag toch even weten hoe je dit doet: je richt op de aansluitstekker en je ziet hoe heet de luidspreker wordt???
              Lijkt mij zeer sterk. Je zou hier eerder slecht contacten mee kunnen opsporen doordat er bij een slecht contact door de overgangsweerstand warmte vrijkomt.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Lawaaiige Buur
                • Jan 2006
                • 45

Originally posted by laserguy
                Graag toch even weten hoe je dit doet: je richt op de aansluitstekker en je ziet hoe heet de luidspreker wordt???
                Lijkt mij zeer sterk. Je zou hier eerder slecht contacten mee kunnen opsporen doordat er bij een slecht contact door de overgangsweerstand warmte vrijkomt.
                nou, de speaker zit helemaal binnenin de kast, welke uit 22mm berken multiplex bestaat, en de speakon is dan het meest warmte doorlatend. Afgelopen oud en nieuw had ik er nog 1 tussen, die meette ipv 18graden (zoals de rest) 25 graden. Toen ik de speaker openmaakte meette ik 84 graden celcius. Is genoeg om een lekkere omelet mee te bakken toch :S

@ bart: Doordat de speaker in een luchtdichte ruimte zit, kan hij veel minder xmax leveren als in een basreflex kast. Daardoor word ie normaliter niet warm. Maar als ie ergens lucht lekt, maakt ie langere slagen en kan ie z'n warmte niet meer kwijt.
                Maar xmax opmeten heeft zodoende dus niet veel zin, omdat die met basreflex gemeten word

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Als hij langere slagen maakt, is het dan niet logisch dat hij dan juist beter koelt? Immers de meeste luidsprekers hebben toch een luchtopening in de magneet voor luchtcirculatie? Meer uitslag bij eenzelfde toegevoerd vermogen betekent dan toch meer lucht dus meer koeling?
                  Daarbij komt: in gesloten kast: geen verse en koele luchtaanvoer en bij bassreflex wel. Dus ook hier weer een reden waarom ook dit helpt om te koelen.
                  Allez... is maar een redenering hé

OVerigens wat die meetmethode betreft: dat is dus absoluut niet nauwkeurig maar gewoon om verschil te zien...
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by laserguy
                    Als hij langere slagen maakt, is het dan niet logisch dat hij dan juist beter koelt? Immers de meeste luidsprekers hebben toch een luchtopening in de magneet voor luchtcirculatie? Meer uitslag bij eenzelfde toegevoerd vermogen betekent dan toch meer lucht dus meer koeling?
                    Daarbij komt: in gesloten kast: geen verse en koele luchtaanvoer en bij bassreflex wel. Dus ook hier weer een reden waarom ook dit helpt om te koelen.
                    Allez... is maar een redenering hé

OVerigens wat die meetmethode betreft: dat is dus absoluut niet nauwkeurig maar gewoon om verschil te zien...

ik denk dat als het in zo'n kast 84 graden wordt, dat lange slagen dan niks meer helpen/beter koelen, er komt namelijk steeds meer warme lucht bij, maar er kan niks weg, dus het wordt alleen maar erger, lange slagen doen dan ook niks meer, want de lucht in de koelopening v/d magneet is dan al warm dus kan 'ie niet warmer worden en raakt de speaker zijn warmte niet kwijt, wat er dan gebeurt snap je zelf denk ik ook wel

hopelijk snappen jullie er wat van, daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Dan nog zorgt meer "wind" voor meer koeling dan geen wind.

Comment

• nightline
                        • Oct 2002
                        • 1001

Het meten op de speakon aansluiting vind ik erg vreemd, in welk paneel heb je de aansluiting zitten?

Ik draai al jaren met HD15's met een Beyma 15G400, en heb er nooit problemen mee, sterker nog: afgelopen carnaval hebben ze op een carnavalswagen gestaan, achter een QSC GX5 met alleen het 100 Hz cross-over van de versterker ingeschakeld.

Misschien dat de eminence toch niet de beste speaker voor deze kast is, wellicht een slecht rendement....

Mvg

Jack