Russisch of Fins

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Russisch of Fins

Ik wil graag 2 RCF ESW bassen na gaan bouwen, ik heb er al 2 staan. Nu weet ik niet welk soort multiplex ik moet gaan gebruiken? Ik heb wel eens gehoord van Fins berken multi plex of Russisch berken multi plex, of kan het ook een ander soort multiplex zijn?

We heeft er ervaring mee?
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Tik eens Russisch en Fins in bij de zoekfunctie....

Succes!
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• jaksev
      • Jul 2007
      • 365

ik heb eens gezocht, kom er toch op uit dat russisch of fins beter is. Denk toch maar dat ik dat dan pak, is wel vrij duur: 153 x 153 cm 79 euro bij ons.

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Ik ben timmerman,maar de maat die jij noemt kom je maar heeel zelden tegen!
        Normale -bouwmarkt- handelsmaat is 122x244 , voor de " profs" is 310 x 153 de perfecte maat

Maar idd is 18 mm dik/13 laags fins berken prima om alle soorten kasten te bouwen, afwerking van de kopse kanten is wel wat meer werk om glad te krijgen !
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• JVS
          • Mar 2004
          • 317

Waar ergens ben je gaan kijken ? Ik haal hier bij de lokale houtboer ook berken in 153x153 maat. (15mm en 18mm). Daarnaast hebben ze nog een aantal combi-platen (berken of meranti toplaag, vuren binnenin) welke érg licht zijn, fijn voor kabelbakjes etc. Deze laatste platen zijn in 122x244.

Comment

• luc2366
            • Jul 2002
            • 1161

In de belgische bouwmarkten (althans waar ik kijk) is helaas geen rusische of finse berkenmultiplex verkrijgbaar, wel de reeds genoemde meranti-variant die zwaarder/goedkoper is maar ook minder lagen heeft.

Iemand een idee wat voor prijs tegenwoordig voor een plaatje berkenmulti moet betaald worden?

Comment

• jaksev
              • Jul 2007
              • 365

Ik heb bij de Fixet gekeken, bij ons ligt ook een houthandel in de buurt zal ik daar maar eens heen gaan.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by luc2366
                In de belgische bouwmarkten (althans waar ik kijk) is helaas geen rusische of finse berkenmultiplex verkrijgbaar, wel de reeds genoemde meranti-variant die zwaarder/goedkoper is maar ook minder lagen heeft.

Iemand een idee wat voor prijs tegenwoordig voor een plaatje berkenmulti moet betaald worden?
                Ik heb mijn Berkenplaten gekocht in de Gamma voor +/-62 per plaat 18mm 244x122cm kant-en-klaar gezaagd

Let wel dat je plaat kiest met dunne lagen. Het uitzicht is denk ik niet zo belangrijk daar je ze toch zal schilderen of bekleven met fijn tapijt. Ik denk niet dat het soort berk er toe doet
                Last edited by frederic; 30-07-08, 10:20.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Originally posted by frederic
                  Ik denk niet dat het soort berk er toe doet
                  LOL! ga maar eens veel zagen en bouwen, merk je het verschil vanzelf.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jaksev
                    • Jul 2007
                    • 365

het enige verschil in verschillende soorten berken, is eigelijk het gewicht en hoe goed het te bewerken is?

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by jaksev
                      het enige verschil in verschillende soorten berken, is eigelijk het gewicht en hoe goed het te bewerken is?
                      Ik heb die platen zien zagen, je moet zorgen dat al het snijgereedschap widia is (Zagen, freeskoppen enz...)
                      kan me niet inbeelden dat het berkmultiplex hier in de "doe-het-zelf" geen goede platen zijn.

PS, Waarom zelf de platen zagen met pruts handgereedschap als ze het in sommige zaken gratis zagen met degelijke plaatzagen. Ik kan mijn 10 vingers nog gebruiken.

Comment

• jaksev
                        • Jul 2007
                        • 365

ja zagen laat ik doen, in een bouwmarkt is toch gratis als je daar voor meer dan 100 euro hout koopt. en frezen doe ik thuis wel, ik wil geen 4-kantige blokken hebben, wil het wel met een beetje ronden kantjes hebben

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by frederic
                          kan me niet inbeelden dat het berkmultiplex hier in de "doe-het-zelf" geen goede platen zijn.
                          Of ander berken niet goed zou zijn wordt bepaald door welke eisen je stelt.
                          Feit is dat de Berken uit het hoge noorden relatief langzaam groeien, en dus ook maar kleine jaarringen vormen. Het is daarom veel 'dichter' van houtstructuur - minder grote "lucht- en water vaten".
                          En om trillingen met luchtig hout te kunnen dempen/opnemen, is ongeveer hetzelfde als je maag met Emmenthaler kaas te vullen: dat lukt niet met al die gaten in die kaas...
                          Met dichte houtsoorten kunnen ook dunnere 'fineer-'lagen worden gemaakt zonder dat ze uit elkaar vallen. En hoe meer (in houtvezel-richting afwisselende) lagen hoe beter het multiplex...
                          Omdat dit soort hout dus traag groeit en van verre moet worden gehaald en bewerkelijker is vanweg de meerdere lagen, is het ook duidelijk duurder - maar voor een aantal toepassingen ook duidelijk beter. Een bouwmarkt is niet gericht op het verkopen van kwaliteit en duur, maar veel goedkope bulk'zooi'.
                          Flightcases van "lauan" of dat soort van waaibomenhout zijn ook veel kwetsbaarder omdat onder de harde toplaag er geen (veel minder) stootopvangend (-absorberend) vermogen onder zit.
                          Goeie rigging cases zijn ook van Fins, Russich, Canadees (of 'Alaskaans') berken multiplex.

Goh, doe ik na 35 jaar toch nog eens wat met mijn studie biologie...
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Zagen in een bouwmarkt.....
                            Laat voor de gein eens een plaat doormidden zagen, meet dan aan de onderkant en de bovenkant de nieuw ontstane breedte eens op.
                            Kratje bier dat er minimaal 5mm verschil in zit.

Zal je nu zeggen, halve centimeter, lekker boeiend!
                            Wacht maar totdat je kist niet lekker past....

Bij maar heeeeeeeel weinig bouwmarkten staat er iemand achter de zaag die er verstand van heeft.
                            In het algemeen wordt de zag door mensen bediend die veilig een plaat kunnen verzagen, dat is heel wat anders dan kundig.

De grotere bouwbedrijven hebben vaak een nette zaagtafel, of timmerman met een werkplaats, of...ja, ja, ze bestaan, de professionele kistenbouwer!

Goed materiaal is halve werk...
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by moderator
                              Zagen in een bouwmarkt.....
                              Laat voor de gein eens een plaat doormidden zagen, meet dan aan de onderkant en de bovenkant de nieuw ontstane breedte eens op.
                              Kratje bier dat er minimaal 5mm verschil in zit.

Zal je nu zeggen, halve centimeter, lekker boeiend!
                              Wacht maar totdat je kist niet lekker past....

Bij maar heeeeeeeel weinig bouwmarkten staat er iemand achter de zaag die er verstand van heeft.
                              In het algemeen wordt de zag door mensen bediend die veilig een plaat kunnen verzagen, dat is heel wat anders dan kundig.

De grotere bouwbedrijven hebben vaak een nette zaagtafel, of timmerman met een werkplaats, of...ja, ja, ze bestaan, de professionele kistenbouwer!

Goed materiaal is halve werk...
                              Bij ons hebben ze een verticale paneelzaag met digitale aflezing. Je kan dus niet schuin zagen omdat je niet anders kunt dan paralel zagen en in het lood. Je moet natuurlijk wel een oogje in het zeil houden dat die loebassen niet knoeien met de afmetingen. Maar je hebt zelf ook ogen dacht ik?

Comment

Working...