Rogers Monitor rm 40tl met 18lw1400 van 18 sound

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • APJ
    • Sep 2004
    • 10

Rogers Monitor rm 40tl met 18lw1400 van 18 sound

Hallo beste forum lezers
    Ik ben met ver gevorderde plannen om rogers monitor met een 18lw1400 te bouwen.
    Ik ben in het bezit van tekeningen.
    En ik heb verschillende vragen.
    Ik heb het ontwerp van mijnheer Rademakers van een enkel jaar bekeken en gelezen helaas
    niet gehoord maar begrepen dat het heel goed klinkt. Maar ik vond deze kast tegroot.
    En ik ben zelf ook een enorme fan van heel diep en ver doorgaand laaaag.
    Voor de rest heb ik het idee dat er op verschillende
    andere geluids fora behoefte is om met een goede 18" pa speaker toch goed hifi laag mee
    te krijgen.
    De hardheid van het geluid is minder belangrijk kwaliteit is wat voor mij telt.
    Er staat een Master DP 5000 achter te "duwen" dus de basis lijkt mij best wel redelijk.
    Ik kan helaas geen bijlage posten om het een en ander gedetaileerd weer te geven.
    Aan de kast verandert alleen het midden compartiment deze verdwijnt om meer hoogte voor de
    speaker te krijgen de kast wordt alleen breder.Hoogte blijft dus ongewijzigd.
    De inwendige maten van de schotten blijft ongewijzigd.
    Als demping gebruik ik pritex noppen schuim.
    De luidspreker wordt gecrosst tussen de 60 en 80 Hz. Daarna komt er een 12" en dan een
    6" en dan een tweeter die het voor de rest over gaan nemen. De 6" wordt voor even
    passief gefilterd, kost wel een versterker extra als alles bevalt. De tweeter zal ook
    passief gefilterd worden, dit zal niet veranderen. Mijn vraag is het volgende:
    Gaat dit idee werken (klinken) Ik vraag dit om de volgende reden.
    Ik heb ooit weleens rogers gebouwd met 12" luidsprekers, Hij is eigenlijk bedoeld voor
    een 10" luidspreker.
    Ik heb hem alleen maar verbreed 4cm breder dan het orgineel.
    Ik heb daarvoor de Beyma 12B100 gebruikt en het resultaat was heel goed. 25 Hz geen
    probleem.
    Toen deze na een aantal jaren een beetje "op" waren heb ik de 12lw801 gekocht.
    Het resultaat met deze speaker was verbluffend. Het laag klonk naar mijn idee
    "strakker" en kon nog wat lager. Met een toongeneratoor kon ik nog net 18 Hz horen.
    Mijn vraag daarover is hoe het kan dat een luidspreker met een fs van 54 Hz toch een
    overduidelijke 25 Hz kan laten horen? is dit de kast die het hem doet? of toch andere
    factoren?
    Mijn vraag is ook gaat dit verhaal ook op met de 18lw1400?
    Ik heb zelf niet zoveel verstand van simuleren en zeker niet omdat de kast al bekend is.
    Weet er misschien ook iemand meer te vertellen over hoe de kast tot ontwikkeling
    gekomen is. Is deze gehoormatig ontwikkeld? dus gewoon wat proberen en aanpassen.
    Of misschien is er toch een computer aan tepas geweest, wat ik eigenlijk niet verwacht
    gezien de leeftijd van de kast.
    Deze schat ik op half jaren 70.
    mvg Arjan
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

hoi arjan,
    ik zou wel een speaker zoeken met 25Hz Fres, als je een beetje rechte laagweergave wil.
    Dat is immers waarop de labyrinthlengte van de rogers is verzonnen.
    Dat betekent een andere speaker met lager rendement zoeken (richting hifi dus), of deze 18" verzwaren en dus ook rendement verlagen.
    Beter een 18" met een lossere ophanging/slappere motor zoeken denk ik
    knoppen en waarden :)

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Voor zeer lage Fs'en kun je beter gaan kijken bij subwoofers voor gebruik in de auto. Sony heeft o.a. heel aardige car-speakers.

Bedekken van de boxwanden met noppenspul heeft voor beneden de 100 Hz helemaal geen functie. Ik zou in het geheel geen wanddemping aanbrengen. Indien nodig kun de box wel opvullen met langharige wol oid. voor virtueel volume en/of demping van grote conusuitslagen.

Ben benieuwd hoor!

Paul
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Sony? Sorry hoor.

Doe maar Soundstream, Ground Zero, MTX, Micro Precision, Gravity etc.

Voor zoiets zou de Eminence LAB12 ook heel aardig presteren, deze is dan wel 12".

RCF LF18G400 zou ook een mooie kandidaat zijn.
        SR20DET

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

Originally posted by SPS
          Voor zeer lage Fs'en kun je beter gaan kijken bij subwoofers voor gebruik in de auto. Sony heeft o.a. heel aardige car-speakers.

Bedekken van de boxwanden met noppenspul heeft voor beneden de 100 Hz helemaal geen functie. Ik zou in het geheel geen wanddemping aanbrengen. Indien nodig kun de box wel opvullen met langharige wol oid. voor virtueel volume en/of demping van grote conusuitslagen.

Ben benieuwd hoor!

Paul
          inderdaad
          je moet wel dat wol erin doen natuurlijk, en meer dan normaal ivm grotere labyrinthdiameter.
          het is op zich wel slim om alleen in het begin van het labyrinth demping/vilt op de wanden te doen. maar ik begrijp dat je de boel idd laag crosst? de rogers zit namelijk op 200hz, dan heeft dat wel zin, onder 100hz niet

Comment

• beyma
            • Oct 2002
            • 1614

@ Freek vergeet vooral RockFord Fosgate niet !!

(alleen jammer dat hun modellen stoppen bij 15 inch)
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• APJ
              • Sep 2004
              • 10

Dr dB De 18lw1400 zit er maar 6 Hz naast maakt dat echt zo veel verschil?
              Dus als ik het een en ander goed begrijp alleen de bas kamer met noppenschuim bekleden en voor de rest niet.
              Ik ben van plan om echt niet verder dan 80 Hz te gaan misschien zelfs maar tot 60 - 65 Hz.
              Dat is mijn ervaring met de 12" Het geluid klinkt dan lekker "droog".
              En ik heb begrepen dat je de wol nodig hebt om de lucht snelheid te verlagen. Maar aan de andere kant heb ik gelezen dat een tl zich ook gedraagt als een br dus waarom zou ik er dan wol in stoppen?
              En ik filter zo laag af dat ik ook geen last heb "harmonischen" dat zijn bepaalde versterkingen van freq vh geluid (correct me if i'm wrong).
              Daar heb je wel last van als je de speaker tot 200 hz laat gaan.
              En daar gebruik je ook de wol voor omdat ook te onderdrukken.
              Maar het kan toch zeker geen kwaad om heel de tl voor het grootste deel te bekleden met noppenschuim? En alvast bedankt voor jullie reacties.
              Ik heb het hout al gezaagd en voorbereidend werk gedaan.
              gr Arjan

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

APJ:
                als je er 6hz naast zit (Fs is 31 Hz toch?):
                dat is nogal wat, een paar tonen om precies te zijn (50Hz is een oktaaf hoger.

Maar of je nou op 60Hz crosst of 200Hz, de zal wol zeker nodig zijn, dat blijft nou eenmaal.
                Als je minder wol neemt om te compenseren voor de 6Hz hogere Fs (theoretisch korter labyrinth door minder wol), zullen je harmonischen harder zijn, en het wol doet best weinig aan de afstemming, iets in de orde van 10-20% namelijk.

Ik zou eens proberen met wat extra gewicht op de konus. en regel af op 25Hz. dat kan eenvoudig met een serie-meetweerstand getuned worden.
                Het is simpel en luister naar het verschil met ongetuned, dmv L/R pannen bijvoorbeeld.

Leuk project heb je trouwens.
                Ik ben zelf wel erg benieuwd wat het verschil zou zijn met een passief membraan/25hz variant.
                Denk dat dat heel weinig uitmaakt namelijk qua klank en opbrengst

succes
                Last edited by dokter dB; 14-12-06, 22:27.

Comment

• APJ
                  • Sep 2004
                  • 10

De rogers zij in elkaar gezet ze zijn nog niet af, ik wil ze nog bekleden en zo. Maar als ze niet bevallen is het natuurlijk zonde van het werk.
                  Ik ben bezig om ze te beluisteren met de 18LW1400.
                  Ik ben helaas aangewezen op 18Sound.
                  Mijn 1e indruk is overweldiggend wat een laag komt er uit met een volume waar je u tegen zegt.
                  Mijn luister omgeving is de huiskamer met een opp van ongeveer 70m2.
                  Ze spelen mijn tijdelijke 12" etc helemaal weg.
                  Ik heb de gain van het crossover voor het laag 6 dB minder moeten zetten.
                  Ik wil wel vermelden dat ik mijn laag met een eq en een bas processor omhoog haalt.
                  Maar zoiets passen ze ook vaak toe bij de proffesionele luidsprekers.
                  tot zover mijn 1e indruk
                  gr Arjan

Comment

Working...