Hallo beste forum lezers
Ik ben met ver gevorderde plannen om rogers monitor met een 18lw1400 te bouwen.
Ik ben in het bezit van tekeningen.
En ik heb verschillende vragen.
Ik heb het ontwerp van mijnheer Rademakers van een enkel jaar bekeken en gelezen helaas
niet gehoord maar begrepen dat het heel goed klinkt. Maar ik vond deze kast tegroot.
En ik ben zelf ook een enorme fan van heel diep en ver doorgaand laaaag.
Voor de rest heb ik het idee dat er op verschillende
andere geluids fora behoefte is om met een goede 18" pa speaker toch goed hifi laag mee
te krijgen.
De hardheid van het geluid is minder belangrijk kwaliteit is wat voor mij telt.
Er staat een Master DP 5000 achter te "duwen" dus de basis lijkt mij best wel redelijk.
Ik kan helaas geen bijlage posten om het een en ander gedetaileerd weer te geven.
Aan de kast verandert alleen het midden compartiment deze verdwijnt om meer hoogte voor de
speaker te krijgen de kast wordt alleen breder.Hoogte blijft dus ongewijzigd.
De inwendige maten van de schotten blijft ongewijzigd.
Als demping gebruik ik pritex noppen schuim.
De luidspreker wordt gecrosst tussen de 60 en 80 Hz. Daarna komt er een 12" en dan een
6" en dan een tweeter die het voor de rest over gaan nemen. De 6" wordt voor even
passief gefilterd, kost wel een versterker extra als alles bevalt. De tweeter zal ook
passief gefilterd worden, dit zal niet veranderen. Mijn vraag is het volgende:
Gaat dit idee werken (klinken) Ik vraag dit om de volgende reden.
Ik heb ooit weleens rogers gebouwd met 12" luidsprekers, Hij is eigenlijk bedoeld voor
een 10" luidspreker.
Ik heb hem alleen maar verbreed 4cm breder dan het orgineel.
Ik heb daarvoor de Beyma 12B100 gebruikt en het resultaat was heel goed. 25 Hz geen
probleem.
Toen deze na een aantal jaren een beetje "op" waren heb ik de 12lw801 gekocht.
Het resultaat met deze speaker was verbluffend. Het laag klonk naar mijn idee
"strakker" en kon nog wat lager. Met een toongeneratoor kon ik nog net 18 Hz horen.
Mijn vraag daarover is hoe het kan dat een luidspreker met een fs van 54 Hz toch een
overduidelijke 25 Hz kan laten horen? is dit de kast die het hem doet? of toch andere
factoren?
Mijn vraag is ook gaat dit verhaal ook op met de 18lw1400?
Ik heb zelf niet zoveel verstand van simuleren en zeker niet omdat de kast al bekend is.
Weet er misschien ook iemand meer te vertellen over hoe de kast tot ontwikkeling
gekomen is. Is deze gehoormatig ontwikkeld? dus gewoon wat proberen en aanpassen.
Of misschien is er toch een computer aan tepas geweest, wat ik eigenlijk niet verwacht
gezien de leeftijd van de kast.
Deze schat ik op half jaren 70.
mvg Arjan
Ik ben met ver gevorderde plannen om rogers monitor met een 18lw1400 te bouwen.
Ik ben in het bezit van tekeningen.
En ik heb verschillende vragen.
Ik heb het ontwerp van mijnheer Rademakers van een enkel jaar bekeken en gelezen helaas
niet gehoord maar begrepen dat het heel goed klinkt. Maar ik vond deze kast tegroot.
En ik ben zelf ook een enorme fan van heel diep en ver doorgaand laaaag.
Voor de rest heb ik het idee dat er op verschillende
andere geluids fora behoefte is om met een goede 18" pa speaker toch goed hifi laag mee
te krijgen.
De hardheid van het geluid is minder belangrijk kwaliteit is wat voor mij telt.
Er staat een Master DP 5000 achter te "duwen" dus de basis lijkt mij best wel redelijk.
Ik kan helaas geen bijlage posten om het een en ander gedetaileerd weer te geven.
Aan de kast verandert alleen het midden compartiment deze verdwijnt om meer hoogte voor de
speaker te krijgen de kast wordt alleen breder.Hoogte blijft dus ongewijzigd.
De inwendige maten van de schotten blijft ongewijzigd.
Als demping gebruik ik pritex noppen schuim.
De luidspreker wordt gecrosst tussen de 60 en 80 Hz. Daarna komt er een 12" en dan een
6" en dan een tweeter die het voor de rest over gaan nemen. De 6" wordt voor even
passief gefilterd, kost wel een versterker extra als alles bevalt. De tweeter zal ook
passief gefilterd worden, dit zal niet veranderen. Mijn vraag is het volgende:
Gaat dit idee werken (klinken) Ik vraag dit om de volgende reden.
Ik heb ooit weleens rogers gebouwd met 12" luidsprekers, Hij is eigenlijk bedoeld voor
een 10" luidspreker.
Ik heb hem alleen maar verbreed 4cm breder dan het orgineel.
Ik heb daarvoor de Beyma 12B100 gebruikt en het resultaat was heel goed. 25 Hz geen
probleem.
Toen deze na een aantal jaren een beetje "op" waren heb ik de 12lw801 gekocht.
Het resultaat met deze speaker was verbluffend. Het laag klonk naar mijn idee
"strakker" en kon nog wat lager. Met een toongeneratoor kon ik nog net 18 Hz horen.
Mijn vraag daarover is hoe het kan dat een luidspreker met een fs van 54 Hz toch een
overduidelijke 25 Hz kan laten horen? is dit de kast die het hem doet? of toch andere
factoren?
Mijn vraag is ook gaat dit verhaal ook op met de 18lw1400?
Ik heb zelf niet zoveel verstand van simuleren en zeker niet omdat de kast al bekend is.
Weet er misschien ook iemand meer te vertellen over hoe de kast tot ontwikkeling
gekomen is. Is deze gehoormatig ontwikkeld? dus gewoon wat proberen en aanpassen.
Of misschien is er toch een computer aan tepas geweest, wat ik eigenlijk niet verwacht
gezien de leeftijd van de kast.
Deze schat ik op half jaren 70.
mvg Arjan

.
Comment