kleine long throw mid/high kast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ruud
    • Jan 2003
    • 93

    #31
    Ok mooi!

    Nu ben ik de gesloten achterkamer aan het berekenen
    ik gebruik deze formule
    zou goed moeten zijn of niet?
    als voorbeeld pak ik de Eminence Delta lite 2510
    Qts 0,29
    Vas 107,9
    Fs 41
    Qtc is altijd een vaste waarde in de formule van 0,707

    Qtc=0,707 , Qts=0,29 , Vas = 107,9 Ltr , fs = 41Hz


    A = (Qtc/Qts)kwadraad -1 = (0,707/0,29)kwadraad -1 = 4,94
    Vab = Vas/A107,9/4,94 = 21,84 Liter
    Vb = Vab/1.221,84/1,2 = 18,2 Liter
    fc = fs*(Qtc/Qts)41*(0,707/0,29) = 99 Hz

    Fc is de resonantie freq van de kast
    is wel erg hoog 99Hz
    toch kijken voor een ander type speaker
    Last edited by DJ Ruud; 17-10-06, 19:46.
    DJ Ruud oet Limbabwe

    Comment

    • SPS
      • Mar 2004
      • 1662

      #32
      Een Qtc van 0,707 betekent een vlakke freq. karakeristiek IN HET LAAG voor gesloten boxen.
      Hoeft helemaal niet optimaal te zijn bij gebruik van mid-hoorns!!!
      Meestal niet dus.

      Je zult echt een programma als hornresp moeten gebruiken om de optimale achterkamer en voorkamer inhoud te kunnen bepalen.

      Dit wordt zo helemaal niks vrees ik.
      En dan krijgen wij weer de bekende kritiek op die k*t hoorns

      Lees je eerst een goed in in het verschijnsel hoorns.

      Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

      Comment

      • DJ Ruud
        • Jan 2003
        • 93

        #33
        om nou te zeggen dat dit niks wordt vind ik wel een beetje voorbarig maar goed
        Ik heb aan de orginele tekening niks veranderd dus waarom zou ik me dan gaan verdiepen in dat programma
        Het enige wat aangepast wordt is de VORM van achterkamer van de luidspreker om de trapezium vorm te krijgen
        De orginele luidspreker wat berekend werd voor deze luidspreker is de Craaft 10/150 die is niet meer te krijgen
        Gaan we zoeken naar het alternatief
        Als ik op de foto kijk zie wordt er volgens mij helemaal geen gebruik gemaakt van de inhoud van de kast
        Last edited by DJ Ruud; 18-10-06, 11:49.
        DJ Ruud oet Limbabwe

        Comment

        • DJ Ruud
          • Jan 2003
          • 93

          #34
          Hier een voorbeeld van dit type kast
          de woofer is gewoon dicht gemaakt

          DJ Ruud oet Limbabwe

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #35
            Van deze hoornkast wordt al aangegeven dat de onderste frequentie ca 200 Hz. zal zijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de door jou uitgerekende res.freq. van 99 Hz.

            Bij hoorns zijn andere dingen belangrijk, zoals Qts (zo laag mogelijk).
            Kijk eens naar de TS parameters van de origineel aangeduide speaker, en zoek een vervanger die zo dicht mogelijk bij komt.

            Het voordeel van het programma waarin jij je niet wilt verdiepen is, dat het de verschillen in prestaties tussen luidsprekers in een gegeven hoorn duidelijk toont.
            Met de tijd die je besteedt op dit forum was je allang een kei geworden in Hornresp.

            Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • DJ Ruud
              • Jan 2003
              • 93

              #36
              Nou Paul ik kan je alleen maar gelijk geven ik wil geen rotzooi bouwen

              Heb al heel veel speakers gebouwd maar dat waren allen beproefde schema's

              Ik ga me nu in het programma verdiepen alleen zag ik dat het gebeuren via -NT loopt
              Maar goed ik ga een poging wagen om het uit te zoeken ....
              DJ Ruud oet Limbabwe

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #37
                Goed zo!

                In dit forum staat een sticky onderwerp van Rademakers waarin je ALLES over hornresp kunt lezen/leren. http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...-hornresp.html

                Veel succes toegewenst.

                Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • tomatte
                  • Dec 2008
                  • 1

                  #38
                  Originally posted by DJ Ruud
                  Ok mooi!

                  Nu ben ik de gesloten achterkamer aan het berekenen
                  ik gebruik deze formule
                  zou goed moeten zijn of niet?
                  als voorbeeld pak ik de Eminence Delta lite 2510
                  Qts 0,29
                  Vas 107,9
                  Fs 41
                  Qtc is altijd een vaste waarde in de formule van 0,707

                  Qtc=0,707 , Qts=0,29 , Vas = 107,9 Ltr , fs = 41Hz


                  A = (Qtc/Qts)kwadraad -1 = (0,707/0,29)kwadraad -1 = 4,94
                  Vab = Vas/A107,9/4,94 = 21,84 Liter
                  Vb = Vab/1.221,84/1,2 = 18,2 Liter
                  fc = fs*(Qtc/Qts)41*(0,707/0,29) = 99 Hz

                  Fc is de resonantie freq van de kast
                  is wel erg hoog 99Hz
                  toch kijken voor een ander type speaker
                  goede middag, ik heb twee boxen van 500w (samen 1000w) , en wil zelf ook een kist maken maar weet niet echt hoe ik er aan moet beginnen... ( vriend van mij heeft een kist gekocht met de boxen in van trifrox (2000w in totaal) en zijn kist is 73cm hoog op 120cm lengte en 50cm breedt) kan ik dan alles van de kist halveren of niet ? want begrijp het niet echt met die formules :$ niet zo technisch aangelegd...:d
                  happy hollidays to every one

                  Comment

                  • )pieter(
                    • May 2008
                    • 17

                    #39
                    Klinkt een beetje veel als caraudio? Maar om je toch een kans te geven.
                    Welke speakers heb je dan gekocht? (merk, type, Thiele&small parameters...)

                    Mvg.
                    Pieter

                    Comment

                    • Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

                      #40
                      Hoever ben je al met die kasten ??
                      Last edited by moderator; 28-12-08, 11:18. Reason: spelregels
                      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                      Comment

                      • Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

                        #41
                        Volgens mij ben je er druk mee bezig .......................
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          #42
                          Originally posted by tomatte
                          goede middag, ik heb twee boxen van 500w (samen 1000w) , en wil zelf ook een kist maken maar weet niet echt hoe ik er aan moet beginnen... ( vriend van mij heeft een kist gekocht met de boxen in van trifrox (2000w in totaal) en zijn kist is 73cm hoog op 120cm lengte en 50cm breedt) kan ik dan alles van de kist halveren of niet ? want begrijp het niet echt met die formules :$ niet zo technisch aangelegd...:d
                          happy hollidays to every one

                          hoe groot zijn de speakers die je gekocht hebt(15 inch, 18 inch) en zoals dat voor alle zelfbouwers geldt, geldt dat ook voor jou: EERST KIJKEN OP Speakerstore website EN Speakerplans.com DOE ER WAT MEE!!

                          zo, dat is ook weer geregeld
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          • Pulse
                            • Oct 2001
                            • 666

                            #43
                            Ik heb 6 van deze kasten indertijd gebouwd. Heeft hier nog een topic van gestaan volgens mij.
                            Ik heb ze gewoon volgens de afmetingen van het plan gebouwd, wel +/- 3 cm langer om een rooster met speakerschuim voor de hoorn te schroeven.

                            Mijn gebruike componenten;
                            Beyma MI100 mid
                            Beyma Cp380m op TD235 hoorn HF

                            Oorspronkelijk heb ik deze kast op 1600hz 24db/oct passief gecrosst met een 2db L-pad voor het rendementsverschil van HF en mid weg te werken.
                            Resultaat: ik kon het aantal recones voor de HF driver amper bijhouden. (al vanaf 1600hz + maar 2db att @ 600wrms geeft blijkbaar veel meer vermogen als de CP380m aankan.)
                            (versterkt op 400-600wrms per kast)

                            Dan ben ik de kasten gaan herbekijken en heb ik het crossoverpunt op 2500hz gelegd, met dezelfde L-pad. Sindsdien amper nog problemen gehad.
                            Let wel op, hierdoor ga je wel hoger gaan als het werkgebied van de hoorn.
                            Daarom is het 1600-2500hz gebied wat bijgeveven op de processor.
                            Verder cross ik op 175hz en geef het 175-220hz gebied wat bij op de processor.
                            Last edited by Pulse; 18-02-09, 12:21.
                            MVG,
                            Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

                            Comment

                            • DJ_Progrezz
                              • Apr 2008
                              • 104

                              #44
                              Ik ben van plan om een soortgelijk project te starten. Hiervoor wil ik de 18sound 10M600 woofer en B&C DE250 driver voor gebruiken. De kasten worden gebruikt als dj monitors op statief, maar ik wil hetzelfde ontwerp later ook gebruiken om topkasten mee te bouwen. Dit alles wil ik in een zo smal mogelijke hoorngeladen kast steken. Dit om zo weinig mogelijk van het zicht weg te nemen, maar ook omdat de speakers niet te veel vermogen mogen verliezen op een iets grotere afstand ervan.

                              Aan hornresp ben ik nog niet toe geraakt, maar ik ga me er zeker in verdiepen. Ik wil eerst weten wat mogelijk is en wat niet.

                              Deze passieve filter ga ik er in bouwen http://www.speakerstore.nl/construct...1xo10mb600.pdf
                              , maar het is de bedoeling dit in de toekomst actief te sturen.

                              Ik heb enkele tekeningen online gezet om een idee te geven. Deze houden absoluut geen rekening met de parameters. Gedetailleerde constructie tekeningen zullen dus nog volgen.






                              Ik hoop deze kast binnen deze afmetingen te kunnen maken;
                              Hoogte; 55 - 60cm
                              Breedte; 35cm
                              Diepte; 40cm
                              Breedte v achterkant; 25cm

                              De breedte van de achterzijde is kleiner dan de speakerdiameter, maar hierop heb ik al wat verzonnen. Een verwijderbare plaat aan de achterzijde om de speaker los te schroeven. Via een plaat in de zijkant van de kast kan je hem er dan uithalen. Bij de hoog driver is hier natuurlijk geen probleem.

                              Omdat een mount voor een speakerstand serieus in de weg van de hoorn en woofer gaat zitten wil ik beugels maken die bevestigen aan de zijkanten van de kast zodat ik hem ook in de verticale zin kan tippen. Handvaten komen wss ook aan de achterkant.

                              Is dit een haalbaar project? Wat zijn zo de moeilijkheden en problemen bij dit soort ontwerp?

                              Alvast bedankt

                              Comment

                              • djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

                                #45
                                Originally posted by DJ_Progrezz
                                Ik ben van plan om een soortgelijk project te starten.






                                Is dit een haalbaar project? Wat zijn zo de moeilijkheden en problemen bij dit soort ontwerp?

                                Alvast bedankt

                                de moeilijkheden zijn dat je niet zomaar even een hoorntje in elkaar prutst, je zei al dat je je nog eens in hoornresp. wou verdiepen,dat zou ik zeker doen (de maten+TS parameters invullen en dan kijken wat er van je ontwerp overblijft), dat zal ik zelf ook eens doen, zomaar een hoorn bouwen kan dus niet (probeer maar eens), wat wel kan is een bestaande hoorn nabouwen (Speakerplans.com & Speakerstore website )

                                hopelijk helpt dat een beetje

                                daan
                                Last edited by djspeakertje; 20-02-09, 11:41. Reason: kritiek op mijn posts
                                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                                Comment

                                Working...