kleine long throw mid/high kast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ruud
    • Jan 2003
    • 93

    #1

    kleine long throw mid/high kast

    Hellow mede forummers !

    ik ben op zoek naar een bouwtekening of ontwerp van een kompacte highpower mid/high kast (trapezium) met een met een 10 inch driver voor het mid(90hz-1200hz) en een high driver (1200hz-20Khz.)
    alles met een spreiding van ongeveer 40x60 graden.

    als voorbeeld deze EAW AS 460E



    Ik had in gedachten om dan zelf de hoorn te maken ipv een kant en klare(dure) hoorn voor de 10 incher


    het zou mooi zijn als de linker en de rechterwand van deze hoorn tevens de zijwanden van de kast zouden zijn
    heeft iemand ideeen en/of beproefde systemen?
    ben echt benieuwd want ik heb al wat af gegoogeld
    Last edited by DJ Ruud; 09-10-06, 19:00.
    DJ Ruud oet Limbabwe
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

    #2
    hier vind je een mooi voorbeeld van op speakerstore. Effe zoeken...

    Comment

    • DJ Ruud
      • Jan 2003
      • 93

      #3
      er staat bij speakerstore een 12 inch long throw mid/high
      en een dubbele 10 inch long throw maar dat zoek ik niet
      die kasten zijn te groot vandaar 1 x 10 inch
      moet toch mogelijk zijn
      DJ Ruud oet Limbabwe

      Comment

      • All-round Sound
        • Feb 2006
        • 289

        #4
        Hey Ruud,

        is dit wat
        een 10"+ 1"
        hoorn geladen

        stuur maar een mailtje

        m.v.g.
        Luke

        Comment

        • DJ Ruud
          • Jan 2003
          • 93

          #5
          dat is wel wat ik bedoel denk ik!
          wat is de afsraal hoek?
          DJ Ruud oet Limbabwe

          Comment

          • luc2366
            • Jul 2002
            • 1161

            #6
            Welkom bij Speakerstore

            de kast trapeziumvormig maken zal nog wel lukken zeker...
            Last edited by luc2366; 10-10-06, 08:58.

            Comment

            • DJ Ruud
              • Jan 2003
              • 93

              #7
              Het komt wel in de buurt ja het ziet er degelijk uit !

              Dan moet ik alleen de kast aanpassen naar trapezium
              ik neem aan dat de schuine hoek van de trapezium afhankelijk is van het afstraal-gedrag van de hoorn ivm met het naast elkaar te hangen
              hoeveel graden zou ik deze hoek moeten maken?

              en dan moet ik ook rekening houden met de inhoud van de klankkast van de luidspreker !
              DJ Ruud oet Limbabwe

              Comment

              • jozef
                • Jul 2003
                • 52

                #8
                Hmm, beste DJ Ruud,

                De hoek die je wilt is helemaal aan jou om uit te vinden...

                Dit is een duidelijk geval van een ouderwetse Geo-driehoek pakken en een heleboel A4tjes en dan lekker gaan tekenen!
                Je kan het ontwerp gewoon uit printen en opmeten wat het afstraal gedrag is. dat is je vaste gegeven en dan gewoon het afstraal gedrag van 1 kast uit tekenen en dan de 2e er naast, bevalt die niet begin je gewoon weer opnieuw.

                Ps je kan ook wat research doen bij verschillende fabriekanten en daarmee jou hoek bepalen!

                veel teken plezier!

                Grtz Ruud

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Doe eens gek, zeg eens 15 graden.......

                  Desnoods maak je hem iets dieper om aan het zelfde volume te komen voor de achterkamer.... nou als het nu nog niet lukt dan weet ik het niet meer
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • luc2366
                    • Jul 2002
                    • 1161

                    #10
                    als je de tekeningen bekijkt zie je duidelijk dat de achterkamer voor de 10" je geen zorgen mag baren, deze is echt niet groot.

                    15° is idd waar je je moet op richten. succes ermee! (en post wat foto's tijdens de bouw)

                    Comment

                    • ivo
                      • Jul 2003
                      • 390

                      #11
                      Met een trapezium kast van 15graden kom je niet weg.

                      De diameter van een 10" is +/- 25cm, hals opening is 15x15cm (ongeveer) tel hier 3cm voor matriaal bij op (2x1,5cm), kom je op een kast van +/- 17cm breed (op dat punt)
                      De 10" kom in een kastje van 25x25cm, ongeveer, 3cm matriaal bij tellen (2x 1,5cm) krijg je een achterkammer van 28x28x diepte van de speaker.

                      De kast zal aan de achterkant dus minimaal 28cm breed moeten worden (+/-), vandaar uit kan je trapeziumvormig gaan werken, de speaker is je vaste gegeven, de kast pas je aan.

                      Een hoornmond opening van 15graden (2x beide kanten) garandeerd nog geen afstraling van 30graden.
                      De afstraling is freqentie afhankelijk, en op welke afstand je de optimale afstraling wil hebben.
                      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

                      Comment

                      • luc2366
                        • Jul 2002
                        • 1161

                        #12
                        je kan je woofer er ook dwars insteken (dan heb je genoeg met de diepte van je speaker), zo heb ik het prototype indertijd gebouwd. Als je je er wat mee bezighoudt moet het echt wel lukken.

                        Comment

                        • DJ Ruud
                          • Jan 2003
                          • 93

                          #13
                          allen bedankt voor dit respons!


                          dus hoeveel graden zou ik dan uitkomen van de trapezium als ik een afstaling wil hebben van ongeveer 60x40 graden?

                          en welke woofer zou het beste te gebruiken zijn?
                          (Fs/Qts>120)?
                          DJ Ruud oet Limbabwe

                          Comment

                          • beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

                            #14
                            Hoi Ivo,

                            Mijn gedachtengang was ook om dus de hoorn te laten zoals die is en de kast "schuin aftjopppen" zoals wij dat hier op de werkvloer noemen

                            Dus dan krijg je omgeveer zoiets als dit, heel simpel dus


                            Ps, dit is ff uit de lossse pols getekend in photosjop, aan dit ontwerp kunnen geen rechten worden ontleend
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                            Comment

                            • ivo
                              • Jul 2003
                              • 390

                              #15
                              Ik meende dat de hoornwanden tevens de buitenwanden van de kast moesten worden?
                              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

                              Comment

                              Working...