4 ontwerpen ter discussie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

Ik ben nog iets dieper gedoken in de ontwerpen en kwam in het punisher onderwerp een simulatie tegen van de punisher waarin in 1 plot de response te zien is van 1 en 2 kasten op 1W/1M.

Mij viel op dat deze in positieve zin afweek van mijn Punisher plot met Hornresp.

Bij hornresp ontstaat een dip zo rond de 70 a 80 Hz en bij AJ horn blijkbaar niet?? Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat is de juiste plot?

Helemaal onderaan onderstaand figuur staat mijn ontwerp geplot met 2 kasten en daar is die dip ook zichtbaar? Het zou leuk zijn als AJ Horn accurater is en deze dip minder groot zal zijn en het rendement dus iets hoger is rond de 70 a 80 Hz in vergelijk met wat Hornresp aangeeft.

Misschien is het leuk als iemand in het bezit van AJ Horn een simulatie kan maken van mijn ontwerp? Alle gegevens staan in dit forum, kunnen we zien als bij mijn ontwerp ook zulke duidelijke verschillen tussen deze programma's zijn aan te wijzen net als bij de Punisher.

PS. De tekst bij het plaatje rechts onderin klopt niet, daar moet staan: "Mijn ontwerp Hornresp plot" i.p.v. "Mijn ontwerp Punisher Plot"

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens
    Last edited by extremebottens; 16-03-06, 23:01.

Comment

• extremebottens
      • Mar 2006
      • 153

Niemand antwoorden op mijn vragen als:

- Wat vinden jullie nu van het ontwerp?
      - Wie kan het verschil tussen AJ-Horn en Hornresp verklaren?
      - Wat is de juiste responsie? Hornresp of AJ-Horn?
      - Kan iemand mijn hoorn in AJ-Horn Simuleren? Mocht dat niet teveel tijd kosten.
      - Wat vinden jullie van mijn ontwerp qua responsie in vergelijk met de Punisher?

In jouw geval zou je kunnen kiezen voor een achterkamer richting de 55 ltr en een ca. 2x kleinere voorkamer. Op die manier krijg je een geleidelijker verloop. Hoornlengte lijkt me okee.
      Achterkamer richting 55 liter zou een optie zijn maar 2 x kleinere voorkamer wordt een probleem. Dan neemt de compressiefactor ook toe of kun je er niet meer vanuit gaan dat de hoorn op het midden van de driver begint. Of zie ik dit verkeerd?

De 18W1000 lijkt op het eerste gezicht meer geschikt voor punch.

Citaat:
      Is er trouwens een duidelijk verschil in membraanstijfheid tussen de 18LW1400 en de 18W1000?
      Ik ga de 18W1000 wel even simuleren maar voor de membraanstijfheid moet ik de kast waar de 18W1000's in zitten eerst even open schroeven maar ik kom hier op terug.

Hoe denken jullie erover? Is het de moeite waard om van deze kast een proto te bouwen? (volgens de laatste tekening hier in het forum)?

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Er zit nog geen 15 uur tussen je vorige post en deze, jan modaal gaat om 23.30 naar bed en komt om 18.00 pas thuis (bron nu.nl)

Mvg Johan
        Last edited by Rademakers; 17-03-06, 14:40.

Comment

• extremebottens
          • Mar 2006
          • 153

Er zit nog geen 15 uur tussen je vorige post en deze, jan modaal gaat om 23.30 naar bed en komt om 18.00 pas thuis (bron nu.nl)

Mvg Johan
          Ja dat klopt, soms ben ik een beetje te enthousiast maar ik had deze post ook een beetje geplaatst als overzicht van openstaande vragen.

PS. Jij valt net als mij niet in de categorie Jan Modaal Want jij antwoordt buiten de tijden 18.00 uur en 23.30 uur , Ga zo door.

Maar ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn posts hierboven.

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• beyma
            • Oct 2002
            • 1614

Dan ben ik dus twee keer modaal , maar goed...

Niemand antwoorden op mijn vragen als:

- Wat vinden jullie nu van het ontwerp?
            Het zal best een leuk ontwerp zijn,maar ik ben een man van de praktijk, dus ik zeg: Koop voor een paar tientjes MDF en bouw er gewoon eens ééntje!!

Die paar planken heb je toch zo in elkaar gezet?!
            Al dat simuleren kost zeeën van tijd en nog twijfel je of het allemaal wel klopt, gezien je onzeker overkomende vragen!

Nogmaals, gewoon bouwen die handel, is het niks, dan pleur je het in de container !
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Hallo Martin,

Ik ben het in dit geval wel een beetje met Beyma eens. In het topic over het ontwerp van de 2x18" hoorn en het topic over de Punisher met andere buitenmaten is er erg veel getypt maar uiteindelijk bar weinig gebouwd. Aangezien het jouw oren zijn lijkt het me verstandig eens een prototype te maken en deze te vergelijken met je huidige kasten en eventueel te meten.

Zo had ik zelf het idee voor een soort van tapped horn met de Ciare driver (in dit geval 38x38x170cm, 250 liter bruto). Het hele traject van ontwerpen en bouwen heeft nog niet eens 2 weken gekost (en dat terwijl ik fulltime stage loop).

MVG Contour

Comment

• extremebottens
                • Mar 2006
                • 153

Maar jongens,

Het hout ligt al klaar, daarom vroeg ik ook: "Is het het waard om een proto te bouwen?"

Ik bouw er wel gelijk 2 omdat het dan eerlijker vergelijken is met mijn huidige dubbel 18"

Oftewel, denken jullie dat het zo waardig genoeg is (vanuit de simulatie gezien) om ze te bouwen?

Ik ben ook wel een beetje uitgesimuleerd, heb alle punten van verbetering die ik kon bedenken gesimuleerd en getekend in de kast en wat hierboven ergens staat is het beste wat gelukt is.

Maar uit jullie reactie verneem ik dat het goed genoeg is om een proto te bouwen anders hadden jullie mij dit ook niet aangeraden.

In het topic over het ontwerp van de 2x18" hoorn
                Deze is tot een half prototype gekomen maar toen kwam ik erachter dat het ontwerp erg lastig te bouwen was en daarom heb ik het ontwerp afgekeurd.

Bedankt jongens

Groeten,

Martin Ottens

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Hallo Martin,

Een snelle simulatie met AJ-horn bevestigt de Hornresp resultaten. Het enige minpuntje dat ik kon ontdekken is de powerdip als je met 5mm x-max simuleert. Natuurlijk kan de driver 9mm wel hebben maar de vraag blijft hoe lineair de veerkracht van de ophanging zich dan gedraagd en wat de gevolgen zijn voor het BL product.

MVG Contour

Comment

• extremebottens
                    • Mar 2006
                    • 153

Hallo Mensen,

Ben net terug van een klus, nu nog met mijn huidige dubbel 18" en ging weer lekker. Maar wordt steedst nieuwschieriger wat het resultaat van mijn nieuwe ontwerp zal zijn.

Contour bedankt voor de simulatie, het is niet van wereld belang maar ik ben gewoon nieuwschierig: Zat er bij AJ-Horn ook eenzelfde dip rond de 60 a 70Hz net als bij Hornresp bij 1 kast gesimuleerd? Of was het net als bij de punisher dat het resultaat van AJ-Horn iets beter lijkt?

Nogmaals bedankt voor de simulatie en ik ga binnen 2 weken even 2 van die kasten bouwen.

Dus nu even over een andere boeg:

Hoe kan ik een meting verrichten om de responsie te meten bij 1W? dus 2,83V of 2,00V met 2 kasten? Ik heb geen functiegenerator thuis? Of moet ik dan gewoon een sinus uitsturen met mijn pc en dan achter mijn versterker meten totdat hij 2,83V is? Is dat de methode?

En zijn er wat freeware programma's waarmee ik metingen kan verrichten? En hoe calibreer je de mic enzovoort.

En hoe doen jullie je metingen?? Ik wil het dit keer wel goed doen en alleen op gehoor kun je ook niet altijd de juiste beslissingen maken.

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Mdg
                      • Dec 2005
                      • 23

Tapped horn

[FONT=Times New Roman]Hoi Contour, Extremebottons,[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Ik heb niet het hele onderwerp doorgelezen wat hier besproken wordt, maar ik zag het woord Tapped Horn voorbijkomen en vindt ditzelf ook nogal een boeiend onderwerp. Zeker omdat ik zelf ook op het punt sta wat serieuze subs te bouwen, nadat ik mijn labkes verkocht heb voor een redelijk leuk prijsje.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Vanaf het moment dat het type subwoofer uitgebracht werd door T. Danley ben ik zo`n beetje alle forums nagegaan om te kijken of er betrouwbare informatie te vinden was/is over de Tapped Horn. Al deze informatie heb ik in mijn computer opgeslagen om zo achter het ontwerp te komen. Nu heb ik het gevoel dat ik al heel wat informatie heb maar nog niet voldoende om tot een onderbouwd ontwerp te komen. Mischien door “het bij elkaar steken van de koppen” kan er wel wat uitkomen. Hieronder zie je een aantal van mijn “bevindingen”.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]1.) Het principe berust op het “laden” van een hoorn op verschillende punten langs zijn Axis.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]2.) De achterkant en voorkant van de luidspreker zijn dus gekoppeld aan de hoorn, maar zoals in punt 1 omschreven; op verschillende plaatsen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]3.) Op de onderste grondfrequentie (afkantelfrequentie) zijn de voor- en achterkant van de luidspreker 90gr. van elkaar geplaatst in de hoorn.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]4.) De luidspreker komt een punt in zijn frequentieband tegen waarbij er een faseverschil van 180gr. ontstaat. (ala basreflex)[/FONT]

[FONT=Times New Roman]5.) Op de onderste grensfrequentie en daaronder voelt alleen de kant die het dichtste bij de mond van de hoorn zit de stralingsimpedantie. Hier komt dus de amplitude vandaan die we horen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]6.) Er is een punt in de frequentieband waarbij het genoemde in punt 3 en 4 combineren, waardoor er een optelling ontstaat tussen de 2 afzonderlijke amplitude`s. Min of meer komt dit neer op het vergroten van je oppervlak (SD). Oftewel de weerstand van de bron veranderd zich in de frequentieband, terwijl BL, RE, LE en de mechanische factoren hetzelfde blijven.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]7.) De amplitude die van de kant van de luidspreker komt die het verst van de mond zit wordt op de lage frequenties gedempt. M.a.w. er is op deze frequentie`s geen afstraling van de hoorn zelf. Deze demping wordt gerealiseerd door de weerstand van de hoorn (dus niet zijn impedantie). Ik ben van mening dat dit hetzelfde is als de aperiodic luidsprekerbehuizing, waarbij het ook neerkomt op het verlagen van de “Q” op deze frequenties.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Ik denk ook dat de key tot succes in deze ontwerpen is, het toepassen van een moderne luidspreker met flinke motor sterkte t.o.v. zijn SD. Hoe dan ook, een luidspreker met een grote Xmax (ik denk dan minimaal 9mm) is in elk ontwerp een vereiste als men laag wilt komen in de frequentieband.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Ik heb hieronder een excel spreadsheet gemaakt waaruit ik de sterkte van de motor achterhaal en kom tot de conclusie dat, gekeken bij deze vergelijkingen, de B&C speakers als beste uit de bus komen (op de Lab12 na dan). Ik ben bijna ook 75% zeker dat de TBX100 gebruikt wordt in de TH-115.[/FONT]

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Hallo, ik heb nu weinig tijd dus later meer. Voor nu een paar foto's van een tapped horn die ik heb gemaakt. In dit geval zit de driver net als bij de TH-115 dicht bij de hoornmond. Ik heb sterk het vermoeden dat mijn kast als een doodgewone rear loaded hoorn functioneert.

MVG Contour

Comment

• extremebottens
                          • Mar 2006
                          • 153

Hoi Contour, Extremebottons,

[FONT=Times New Roman]Ik heb niet het hele onderwerp doorgelezen wat hier besproken wordt, maar ik zag het woord Tapped Horn voorbijkomen en vindt ditzelf ook nogal een boeiend onderwerp. Zeker omdat ik zelf ook op het punt sta wat serieuze subs te bouwen, nadat ik mijn labkes verkocht heb voor een redelijk leuk prijsje[/FONT]
                          Voor een Newbie begin je stevig, mijn complimenten. Ik ken de tapped hoorn helemaal niet maar zal me ook eens inlezen en ga dan ook meediscussieren.

Kan best leuk worden denk ik.

@Contour,

Buiten het feit dat je denkt dat je kast als rearloaded horn werkt, hoe was het resultaat?

Nog even over die ontwerpen van Tom Danley, als je op zijn site van zijn bedrijf kijkt en de verschillende kasten specs en responses ziet viel mij op dat hij hele rechte responsies haalt tot erg lage frequenties. Dus interessant is de tapped horn waarschijnlijk wel. Het was een tijdje geleden dat ik op zijn site keek en toen wist ik nog niet dat het om een tapped horn ging, zal nog de site eens bekijken.

Groeten,

Martin Ottens

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Rooster en Frontex ervoor, nu nog een leuk kleurtje uitzoeken:

Voor Martin, 100W op dit kastje is dikke overkill...

MVG Contour

Comment

• extremebottens
                              • Mar 2006
                              • 153

Een hoog rendement dus! Zoals ik zei ik ga me komende week eens inlezen in de Tapped Horn maar ik heb nog wel wat vragen over metingen e.d. aan mijn proto:

- Hoe kan ik op 1W meten? zonder functiegenerator maar gewoon met mijn versterker?
                              - Moet ik dan een sinus uitsturen en met de multimeter meten als ik 2,83v heb?
                              - Is er PC software (freeware) wat ik kan gebruiken?
                              - Wat is een goed microfoon of kan je de microfoon calibreren? Ik heb enkele studio microfoons?

Om een echte 1W meting te doen lijkt me lastig omdat alles dan exact moet zijn gecalibreerd. Makkelijker is de responsie te meten (het verloop) en dan op een willekeurig vermogen. Dan hoef je alleen een vlakke microfoon te hebben, toch?

Is dat ook de reden dat ik hier op het forum geen metingen bij 1W terug zie komen?

En meten jullie met roze ruis of met een sinus op een bepaalde frequentie die dan van bijvoorbeeld van 40Hz tot 100Hz sweept en gelijk loopt met de meetsoftware ofzo??

Ik wil het met deze sub eens goed aanpakken, vandaar deze vraag.

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Hallo,

Nog even over mijn 'tapped' hoorn variant. In feite lijkt mijn kast meer op de 'Jensen Transflex' een ontwerp uit de jaren 50 (zoek maar eens op google). Deze kast was nog een heel stuk groter en diende als sub (25-50Hz) onder grote rearloaded horn kasten.

In heb de kast een licht hoornverloop gegeven, de hoorn is ongeveer 3.4 meter lang en gaat min of meer konisch van 180cm2 naar 1200cm2. De driver is de Ciare 12.00SW, wellicht niet de meest geschikte driver voor dit principe (kijk eens naar de B&C 15TBX-100 die zal het erg goed doen) maar deze lag op de plank. Afmetingen zijn breedte 39m diepte 38 en hoogte 170cm. Het rendement is voor PA begrippen laag met zo'n 94db in het werkgebied maar het rendement bij 30Hz ligt volgens de simulatie rond de 93-94dB waarmee dit een zeer goede hifi subwoofer is. Daarvoor was deze kast ook ontworpen. Bij 30Hz is het rendement grofweg 15dB hoger dan dat van de Punisher hoorn.

Kast in de grondverf:

MVG Contour

Comment

Working...