ES15BPH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Banned
    Banned
    • Dec 2003
    • 951

ES15BPH

Hallo afgelopen week niet stilgezeten en begonnen met de bouw van de ES15BPH ontwerp.

Op dit moment heb ik er de 15K200 inzitten ( had ik nog op de plank liggen )

Hier enkele foto's :

Graag jullie meningen.

Zijn er ook mensen die deze kast ook hebben of kennen ?
    Zo ja wat voor ervaring heb je ermee ?
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

beetje klein uitgevallen glijbaan of niet?Met glijbanen heb ik zeer goede ervaringen drukken namelijk als een gek.groeten arjan

Comment

• Banned
      Banned
      • Dec 2003
      • 951

klopt binnenwerk is van een glijbaan alleen de hoorn is iets korter !

Heb ze nog niet getest maar dat ga ik dit weekend doen denk ik.

In mijn ogen lijkt het mij een aardig kastje alleen nog de goede woffer ervoor vinden.

Je moet ze denk ik ook in een stack van 2 of 4 gebruiken maar dat ga ik uitvissen !

Comment

• eddie
        • Nov 2004
        • 169

hallo, sorry maar ik denk dat je juist omgekeerd werkt, normaal eerst een luidspr. zoeken en daar een kast rondbouwen, in jou geval zal je
        een compromie moeten zoeken,
        groeten en succes eddie

Comment

• arie
          • Feb 2003
          • 550

denk dat de rcf l15p540 he zeker goed zal doen in deze kast, alleen zal de kast dan niet echt diep gaan.Maarja diepgang is met zo,n korte rear loaded hoorn toch al moeilijk.groeten Arjan

Comment

• Banned
            Banned
            • Dec 2003
            • 951

De kast is voor de P-Audio C15600EL geloof ik ! Dat heb ik van de ontwerper te horen gekregen. Het punt is dat ik geen P-Audio wil hebben omdat de levertijd altijd het probleem is !

Ook is mij gezegd door de ontwerper dat er alle 15" speakers die een waarde hebben van lager FS 45hz en QTS0,38

Nu heb ik voor de 15K200 gekozen omdat de FS 27hz en qts 0,26 ook omdat dit een erg goede basspeaker is van Beyma en mij al jarenlang trouw is !

Nu ik ook deze speaker in glijbanen heb zitten denk ik dat omdat de kast een soort glijbaan is een goede keus is !

Comment

• padoog
              • Oct 2005
              • 68

Netjes!

Mag ik vragen waar je de tekeningen vandaan hebt?
              Ik wil zelf namelijk ook 2 van zulke kasten bouwen met een Eminence Kilomax 15" (1250 watt).

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

Denk niet dat deze speaker er goed in zal doen in theorie !

de speaker moet een FS waarde hebben die LAGER is dan 45hz en een QTS die LAGER is dan 0,38

HEt liefst zo LAAG mogelijk

Mss interessant om die twee van jou mee te pakken in de twee die ik bij ga maken ( scheelt zeker in de kosten )

Hier de link van de tekening :

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Uitgaande van die criteria zou de Kilomax 15 het ook moeten doen in die kast. Een Qts van 0,38 of 0,39 maakt het verschil niet. Het is dan ook meer bedoeld als een richtlijn.
                  Staiper (de ontwerper) zit op het forum van speakerplans, dus je kunt hem eventueel (op het forum) om de hornparameters vragen zodat je in Hornresp ziet hoe de Kilomax er in presteert. Het mag geen geheim zijn dat ze die 1250 Watt hoogst waarschijnlijk niet zo goed verdragen (mechanische limitatie).

Ter verduidelijking: De Qts mag lekker laag maar de Fs liefst niet te laag.

Bij gebruik van één kast per kant komen ze niet al te laag (f3 ca. 50 Hz), dus een highpass van ca. 45 -50 Hz is aan te raden.
                  Bij elke verdubbeling van de kasten (in een stack) zal de f3 zo'n 4-6 Hz naar beneden gaan.

Mvg Johan

Comment

• Banned
                    Banned
                    • Dec 2003
                    • 951

tegen mij heeft Staiper in een mail gezegd dat deze waardes zo laag mogelijk moesten zijn !

Die van de 15K200 zijn erg laag en weet uit ervaring dat dit een vrij sterke speaker is ( alleen weinig vermogen 300W 8ohm ) De nieuwe versie ervan ( SM115K ) heeft dezelfde parameters en is 500W 8ohm

Omdat ik de K200 nog had liggen vindt ik het zonde om voor deze kasten nieuwe speakers te gaan aanschaffen.

erg laag gaat de kast niet maar bij koppel van 2 of 4 kasten gaat het enorm omlaag volgens Staiper omdat dan de hoorn langer wordt.

Ook moeten ze redelijk dragen maar die ervaring heb ik nog niet !

Heb daar volle vertrouwen in van wat hij zegt !

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Het is natuurlijk leuk om vertrouwen te hebben in wat iemand zegt maar het is nog veel leuker om te begrijpen wat iemand zegt.

Zou het uitmaken als ik je zou uitleggen waarom het zo is of zit ik dan gigantisch mijn tijd te verspillen?

Mvg Johan

Comment

• Banned
                        Banned
                        • Dec 2003
                        • 951

het is in mijn ogen vrij logisch dat bij koppel meer laag vrijkomt ten eerste heb je al een kliene 3db winst bij koppel plus de hoorn wordt langer waardoor hij lager gaat. ( ik kan het ook fout hebben ) Die Staiper is ook iemand die niet uit zijn duim zuigt en wel verstand heeft van geluid. Daar ken ik hem al wat langer voor.

Maar info is altijd welkom.

Vondt het sowieso een leuk project om te maken weer eens wat anders dan een rechte schoenendoos met speaker als je me begrijpt.

Kast is ontworpen voor de P-Audio C15600EL Maar die heb ik niet liggen EN hij is moeilijk leverbaar in nederland !

De specs die mij gegeven zijn ( zo laag mogelijk ) vindt ik in de 15K200 waarmee ik ook goede ervaringen heb in een glijbaan.

Dit ontwerp is een mini glijbaan met een kortere hoorn waardoor hij inderdaad minder laag gaat bij een enkele kast.

Het is gewoon afwachten hoe de speaker zich gaat gedragen en ik kan altijd nog nwe speakers kopen dat is het probleem niet. Maar eerst wil ik wat ik hier heb liggen opmaken !

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Een hoorn werkt eigenlijk als een transformator. Het transformeert de hoge druk (en lage snelheid) naar een lagere druk (en hoge snelheid) waardoor de speaker qua druk geleidelijk steeds beter aansluit op de luchtdruk. De hoorn is hier zelfs zo goed in dat de sturing van de lucht niet bij de hoornmond ophoudt maar nog iets verder doorgaat.
                          Hoe groter het stralend oppervlak wordt gemaakt hoe verder deze sturing van lucht buiten de hoorn kan verlopen en hoe langer de hoorn dus wordt (ook wel virtuele lengte genoemd). Bij een stack van 4 moet je denken aan enkele tientallen centimeters meer weglengte.
                          Dit is dus het langer worden van de hoorn waar Staiper aan refereert oftwel de 4-6 Hz lagere f3 bij verdubbeling van het aantal kasten.

Het grote aspect voor hoorns ligt in het stralend oppervlak zelf. Een enkele hoorn (zoals de ES15) heeft namelijk een hoornmond die te klein is om echt efficient te zijn bij lage frequenties (lager als ca. 50 Hz). Door de hoorns te stacken wordt de hoornmond groter en zal de hoorn dus steeds efficienter worden bij lagere frequenties.

Een enkele kast zal door het gebrek aan mondoppervlak een dip of onregelmatigheid vertonen. Bij elke extra kast die in de stack komt te staan wordt deze dip kleiner, alsof deze door EQ wordt opgeschroefd. Bij gebruik van EQ neemt de membraam uitslag echter toe (in dat geval) en hier juist wat af door de verhoogde efficientie. Samen vormen de afzonderlijk kasten één grote hoorn zoals die vaak oorspronkelijk bedoeld is.

Altijd handig: Een enkele ES15 (of andere hoorn) in een hoek zal even laag komen als twee ES15 tegen een muur. Deze komen weer even laag als vier ES15 vrijstaand van muren (bijv. buiten). Ook de gevoeligheid is in alle drie gevallen hetzelfde.

Wat betreft de speaker: Het is het totaal aan parameters en de toepassing die bepalen of een speaker goed of slecht is. Een lage Qts heeft bij PA vaak de voorkeur maar een lage Fs meestal juist niet. De 15K200 heeft zijn reputatie verdiend en zal het zo op het eerste gezicht ook best goed doen in deze kast. De Fs is opvallend laag, want als je kijkt naar 95% van de 15" PA speakers dan zal het opvallen dat de Fs tussen de 30 en 45 Hz zit. 95% van de speakers met de Fs beneden de 30 Hz zit niet meer in het PA segment en is daarmee zowel direct als ook indirect lang niet altijd even geschikt voor PA gebruik.

De EBP wordt vaak gebruikt om te kijken waar een speaker geschikt voor is. Als vuistregel is een speaker geschikt voor hornloaded bij een EBP van 120 of hoger.
                          De EBP volgt uit Fs/Qes (Qts kan ook). Een lagere Fs resulteert dus in een lagere EBP (ongewenst). Een lagere Qts resulteert in een hogere EBP en is dus wel gewenst.

Ietsje dieper op de stof ingaand kom je de Fs ook tegen in de formule van de efficientie (n0). Hier wordt ook de gevoeligheid (dB/W/m) van de speaker uit afgeleid.

n0 = 9,6. 10^-8 x Fs^3 x Vas / Qes

Omdat de Fs tot de derde macht staat is de invloed op de gevoeligheid/het rendement dus ook erg groot. Een lage Fs leidt snel tot een lagere efficientie. De reden dat 95% van de 15" PA speakers dus een Fs boven de 30 Hz heeft.

Mijn redenen dus om te waarschuwen voor een lage Fs Lager als 30 Hz is dus meestal geen goed idee. Met als positieve uitzondering daarop in ieder geval de SM-115, 15K200 en daarmee de SM-115K.

Een bij de Fs passende lowcut (of hoger) is aan te raden en een flinke Xmax is in dit soort gevallen altijd handig.

Mvg Johan

Comment

• bertinthefik
                            • Jun 2005
                            • 26

Is de Precision Devices PD1550 geschikt voor deze kast. Ik had er namelijk een tijdje geleden twee aangeschaft voor men glijbanen met de hoop erop vooruit te gaan tegen L15P200AK maar dat is niet het geval. Ik zou voor deze speakers toch nog wel graag een leuk kastje vinden dat compact is en te gebruiken valt zonder te stakken.

Bert

Comment

• nightline
                              • Oct 2002
                              • 1001

citaat:Geplaatst door mephisto

tegen mij heeft Staiper in een mail gezegd dat deze waardes zo laag mogelijk moesten zijn !

Die van de 15K200 zijn erg laag en weet uit ervaring dat dit een vrij sterke speaker is ( alleen weinig vermogen 300W 8ohm ) De nieuwe versie ervan ( SM115K ) heeft dezelfde parameters en is 500W 8ohm

Omdat ik de K200 nog had liggen vindt ik het zonde om voor deze kasten nieuwe speakers te gaan aanschaffen.

erg laag gaat de kast niet maar bij koppel van 2 of 4 kasten gaat het enorm omlaag volgens Staiper omdat dan de hoorn langer wordt.

Ook moeten ze redelijk dragen maar die ervaring heb ik nog niet !

Heb daar volle vertrouwen in van wat hij zegt !

Maak je geen zorgen over die 300 watt van die 15K200, ik heb erg veel van deze speakers ingebruik, en deze krijgen vaak het dubbele aan vermogen te verwerken zonder ook maar een krimp te geven!!!

Succes met testen!!

Groeten

Jack