Sorry wat dom! Uiteraard bedoel ik overal mm, ga het meteen veranderen!
Bouwtekening D&B MAX
Collapse
X
-
-
vind het toch weer geweldig: je begint met te zeggen dat je de klank van die kastjes die je gehoord had mooi vond. Vervolgens wil je zelf ook zo een klank verkrijgen en ga je:
1) nabouwen
2) Welke versterking gebruiken?
Met 12 maxxen in het magazijn te hebben staan en al veel versterkers geprobeerd te hebben, komen de eigen versterkers van d&b er toch nog altijd het beste uit. En dan vooral de D12, maarja die kost je ook zo een 4000euri
dus wil je de echte d&b sound koop dan alles origineel, maar je argument dat je wil nabouwen wegens de goede sound is dus tot nu toe voor mij niet gegrond.
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
Op deze MAXen stond een Dynacord L2400 eindtrap. Dit klonk echt super. Onderstaand stukje heb ik gekopieerd vanaf de D&B site:
Amplifiers
MAX can be driven either by d&b's D12 or E-PAC power amplifiers in LINEAR configuration or by the D12 switched to 2-way active mode. More detailed information on specific loudspeaker set ups with d&b amplifiers is available either in the relevant loudspeaker or amplifier manuals. MAX cabinets may also be driven by any high quality power amplifier provided their output power does not exceed 500 Watts into 8 ohms and an additional subsonic filter (25 Hz and 12 dB/octave) is used
Naar mijn weten is de LINEAR instelling in de D12, de E-PAC en zelfs de A1200 (insteek kaart dan) ook echt linear, oftewel geen DSP's of andere truukjes om de eindtrap/speaker te corrigeren, hetzelfde als een normale eindtrap. Als ik het fout heb, graag een reactie.Comment
-
Ik zou toch graag even een opmerking willen maken aan het adres van Musiclover !!
Helemaal niet slecht bedoeld hoor, het is maar een hint
Dit MAX monitor kastje heeft al héééééél wat onderzoek gevergt voor het op de markt kwam !!! en ja, ik heb hem gehoord en klinkt super [^]
Het is zoiezo NIET simpel dit na te bouwen met dezelfde kwaliteit als de originele kasten !!!
Je moet absoluut gissen naar zijn filter, processor instellingen en zoveel meer !
Dit is echt een berekent kastje, daar mag je zeker van zijn ...
Dit gaan ze bij D&B zeker niet prijs geven, en gelijk hebben ze !!
Ik zit hier al enkele jaren op het forum en heb al véél zelfbouw kasten zien voorbij komen, vooral de A-merken
sommigen vergissen zich in het feit dat niet alleen de kast + speaker belangrijk zijn maar ook het filter-gedeelte en processor instellingen
Een goeie raad van sis, bezin eer je begint
Nogmaals, ik wil jou dag niet verpesten hoor en het is goed bedoeld, maar het is moeilijk als je niet over alle voorgenoemde gegevens beschikt !!!
Groeten
sis
Fulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
ik zeg niet dat je het fout hebt, onze praktijkervaring is wel dat epaccen en d12 gewoon beter gaat als versterker voor de maxxen. voor een simpel setje bij een discobar waar ze als topkastje gebruikt worden zetten we er ook soms een labgruppen op. Maar als monitor bij optredens zeer zeker epac of zelfs d12. dat gaat gewoon hard en zuiver. Maar in princiepe is het mogelijk om eender welke amp er op aan te sluiten ja, vandaar dat ze ook zo veelzijdig zijn die kastjes.
Ik geloof er echter niet in dat je met zelfbouw(kopie) een gelijkaardig resultaat kan bereiken als het origineel. In een originele top zitten altijd speciallekes die je als zelfbouwer niet kan namaken, of gewoon niet kan verkrijgen. Daar zit ook een deel van het prijsverschil uiteindelijk...
mvg
-
Maar dan begrijp ik toch niet goed wat linear bij D&B betekend? Dit wil toch zeggen dat het gehele EQ en processing gedeelte in de voortrap als het ware overgeslagen wordt? Uiteindelijk hou je dan een gewone versterker over toch? Bestaan er uberhaupt wel processoren voor Maxen?Comment
-
Dit kan , uiteraardcitaat:Geplaatst door ivo
Het exacte geluid bereiken doe je niet maar je heb wel een hele goede basis om goede resultaten te behalen.
maar dan heb je goede oren nodig, laat staan de apparatuur die je nodig hebt om het één en het andere goed op elkaar te laten aansluiten
Maar toch succes gewenst [8D]
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
Ik wil hem gaan gebruiken op een Yamaha P4500 of een Dynacord PM2600 op het hoog uiteraard. Ben erg benieuwd wat ik actief moet gaan equalizeren of processen.Comment
-
begrijp me nu niet verkeerd. een gewone versterker zal hetzelfde resultaat geven als een versterker van d&b, alleen met die van d&b gaan ze kwa spl harder. ik weet niet hoe het komt, maar dat is gewoon zo...
Wat mijn punt is dat je de eigenschappen die d&b aan die monitor geeft, niet kunt nabootsen door een kopie te maken. Zo een monitor is van ze eigen uit kwa spraak al heel verstaanbaar. dat is een eigenschap die d&b aan die monitor heeft meegegeven...
mvg
-
Ok, nu begrijp ik het. Qua SPL kan ik me iets bij indenken dat een D&B wat meer eruit laat komen. Maar goed, ik ga het gewoon proberen wie niet waagt wie niet wint. Maar nu heb ik dus autocad 2005 op mijn computer geinstalleerd, en de CAD tekeningen van D&B gedownload. Ik kan ze openen, maar ik zie nergens de maten bij staan. Wie kan me hiermee helpen?Comment
-
-
Hallo heren,
Ik heb met veel intresse het hele verhaal gevolgd.
Nu weet ik dat de MAX de enige kast van D&B is die je zonder versterker kunt kopen ( je garanie ver vald overigens wel) bij D&B.
Dit was voor ons de reden dat we ongeveer 2 jaar geleden geen D&B gekocht hebben. We hadden toen net nieuwe QSC versterkers gekocht. En wilde een C6 of C7 set kopen.
Is er al iemand die ze gebouwd heeft?problemen zijn er niet. Dit zijn uitdagingen.Comment

Comment