Recone 9710M

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Recone 9710M

Ik weet dat de Philips AD9710M een Hifi speaker is, maar ik durf de vraag hier toch wel te stellen. heb veel vertrouwen in m'n medeforummers

Weet iemand of er nog ergens recone kits voor deze legendarische speakers zijn? Of iemand die ze vakkundig kan reconen?
    De conusranden van m'n oude vertrouwde 9710-en zijn geheel 'verstoft'.

Alvast bedankt voor de tips

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

Ik heb een vriend die hierin ontzettend goed is. Ik wil hem wel eens vragen of hij reconers voor deze speaker kan krijgen. Mail mij nog even het merk en type, zodat ik je e-mail adres zeker heb.
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• bombardon73
      • Jul 2005
      • 16

Die papieren ophanging vormt een geheel met de konus, anders had je misschien alleen de ophanging kunnen vervangen. Met "verstoft", bedoel je daarmee dat ze heel broos is geworden? Ik heb hier een goedje (soort coating spul dat ik zelf heb aangemaakt met siliconen olie en andere troep) dat erg goed is om papieren konussen mee in te strijken. Je zou de ophanging daarmee kunnnen doen. Dit spul blijft ook soepeler dan die Vinylflex of dat andere spul dat Visaton ooit had. Hierdoor zullen de TSP ook niet sterk veranderen.

Comment

• bombardon73
        • Jul 2005
        • 16

btw. ik heb zelf ook nog een paartje 9710M8, en een paartje 12000m8. Daar wil ik een keertje een openbaffle systeem mee maken. En dan mooi passief equalisen zodat ze lekker aangenaam klinken. Maar, ik moet zeggen, de 9710m8 blijft naar mijn weten een der beste 20cm breedbandspeakers ooit gemaakt. Deze zal in combinatie met een goed basspeaker niet onder doen voor die nieuwe breedbander van Visaton.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Hey Bombardon!

Dat 'goedje' van jou tast de klankkleur niet aan?
          Ik ben blij met nog zo'n medestander van goud van oud.
          Je naam "Bombardon" is trouwens ook de naam van een oude Philips speaker! Een 12 inch subwoofer met een voor die tijd revolutionaire "roll-surround" ophanging. (Dubbele rand met met een opgesloten luchtkamer als ik me goed herinner!)
          Gaf veel minder 'ringing' dan conventionele in die tijd...

Leuk hoor!
          Paul.

Comment

• bombardon73
            • Jul 2005
            • 16

Hey SPS, waar denk je anders dat ik die naam van heb! haha. Jammer dat ik zelf niet in het bezit ben van een paartje bombardons.
            Maar eh, dat goedje tast de klankkleur niet echt aan. Ik heb wel eens een test gedaan met een 10cm breedband speakertje van philips (meer een middentoner). En daar had ik een aantal lagen van dat spul op het membraan gestreken. De frequentiekarakteristiek veranderde nauwelijks, het watervaldiagram was een fraktie beter als zonder dat spul(vooral in het hoog). Dus het heeft zeker een dempende werking op resonanties. Maar als je het alleen op die papieren ophanging strijkt dan verwacht ik geen drastische veranderingen. Hooguit een iets hogere Fs, maar daardoor dus ook weer een iets lagere Vas waardoor de kastafstemming niet veel zal veranderen.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Wel, een 'bombardon' is ook een groot blaasinstrument
              Je zou je naam daarvan geleend kunnen hebben.

Maar nu de hamvraag: hoe kom ik aan/maak ik dat goedje van jou??

Paul

Comment

• TCMC
                • Jul 2005
                • 56

citaat:Geplaatst door bombardon73

btw. ik heb zelf ook nog een paartje 9710M8, en een paartje 12000m8. Daar wil ik een keertje een openbaffle systeem mee maken. En dan mooi passief equalisen zodat ze lekker aangenaam klinken. Maar, ik moet zeggen, de 9710m8 blijft naar mijn weten een der beste 20cm breedbandspeakers ooit gemaakt.
                Het passief equalizen kun je vergeten. Dit gaat sterk ten koste van het mid gebied. Als je met een open baffle werkt, zult je een loudness netwerkje moeten bouwen. Dit kan met een potmeter met 4e aftakking en een RC netwerkje op te bouwen. Het kan ook met 2 opamps en een opto resistor of VCA opamp.

Zelf heb ik van een veilingsite onlangs nog 4 stuks 9710M8 verschaft. Ik wil er weer eens Schmacks hoorns omheen gaan bouwen als ik weer veel vrije tijd en vooral plaats heb. Een EQ netwerkje is dan overbodig

TCMC
                Blijven lachen :)

Comment

• TCMC
                  • Jul 2005
                  • 56

citaat:Geplaatst door SPS

Ik weet dat de Philips AD9710M een Hifi speaker is, maar ik durf de vraag hier toch wel te stellen. heb veel vertrouwen in m'n medeforummers

Weet iemand of er nog ergens recone kits voor deze legendarische speakers zijn? Of iemand die ze vakkundig kan reconen?
                  De conusranden van m'n oude vertrouwde 9710-en zijn geheel 'verstoft'.
                  Ik heb bij een aantal dergelijke oude speakers van Philips de conusranden met Vinylflex behandeld en de resonantie frequentie weer terug gekregen op de oorspronkelijke waarde. Bij de 9710M8 is dat 50 Hz. Je moet het heel spaarzaam gebruiken. De conusrand mag wel heel dun zijn, maar geen stof en scheurtjes bevatten.

TCMC

Comment

• TCMC
                    • Jul 2005
                    • 56

btw. ik heb zelf ook nog een paartje 9710M8, en een paartje 12000m8. Maar, ik moet zeggen, de 9710m8 blijft naar mijn weten een der beste 20cm breedbandspeakers ooit gemaakt.
                    Wist je trouwens dat Philips de AD12100M8 als PA/Disco speaker verkocht?.

Ik heb ooit eens 2x AD12100M8 uit Ohio Sound boxen gehaald. Zowel de 9710M8 als de AD12100M8 zijn hele leuke breedbander, maar een extra tweeter erbij is geen overbodige luxe.

TCMC

Comment

• bombardon73
                      • Jul 2005
                      • 16

Ik heb beide typen gemeten, en de 9710 loopt door tot 16,5 khz en de 12100 tot 12,5 khz. De 9710 kan goed zonder tweeter gebruikt worden de 12100 zou inderdaad iets transparanter kunnen gaan klinken met een super tweeter erbij. Een super tweeter is voor de meeste (grote)breedbanders wel een goed oplossing om de spreiding te verbeteren.
                      Vinylflex kun je inderdaad gebruiken maar toch vindt ik dat dat spul (net zoals dat LTS50 van Visaton) te stijf wordt. Dat spul wat ikzelf heb aangemaakt blijf soepeler en dus naar mijn gevoel beter voor dit soort doeleinden geschikt. Maar als je de Fs op 50 hz kunt houden dan is dat perfekt natuurlijk.

Comment

• bombardon73
                        • Jul 2005
                        • 16

citaat:Het passief equalizen kun je vergeten. Dit gaat sterk ten koste van het mid gebied. Als je met een open baffle werkt, zult je een loudness netwerkje moeten bouwen. Dit kan met een potmeter met 4e aftakking en een RC netwerkje op te bouwen. Het kan ook met 2 opamps en een opto resistor of VCA opamp.

Zelf heb ik van een veilingsite onlangs nog 4 stuks 9710M8 verschaft. Ik wil er weer eens Schmacks hoorns omheen gaan bouwen als ik weer veel vrije tijd en vooral plaats heb. Een EQ netwerkje is dan overbodig
                        En waarom zou dat tenkoste gaan van het midden gebied? Dit soort netwerkjes worden zeer veel gebruikt bij goede breedband systemen! En dat sommige zeggen dat het impulsgedrag hierdoor beinvloed wordt dan hebben ze het toch wel mis. Wat ze onder een beter impulsgedrag verstaan is het direkter geluidsbeeld door de bult in het midden gebied van de frequentiekarakteristiek. Ik heb al veel breedbanders eerlijker doen aten klinken door een goed passief netwerkje. (kijk ook maar naar HobbyHifi en K&T)

En, ik zou die 9710's niet in een schmacks hoorn plaatsen, de Qts is veel te hoog waardoor je in een hoorn een te boemerige basweergave krijgt en geen mooie frequentiekarakteristiek (zul je toch een LCR netwerkje of op een ander eletronische weg moeten gaan ingrijpen)

Comment

• TCMC
                          • Jul 2005
                          • 56

Ik heb beide typen gemeten, en de 9710 loopt door tot 16,5 khz en de 12100 tot 12,5 khz. De 9710 kan goed zonder tweeter gebruikt worden de 12100 zou inderdaad iets transparanter kunnen gaan klinken met een super tweeter erbij. Een super tweeter is voor de meeste (grote)breedbanders wel een goed oplossing om de spreiding te verbeteren.
                          Hoe heb je gemeten? Sia Smaart Live 5? On-axis, beetje off-axis?
                          On-axis wil ik wel geloven, maar bij off-axis verlies je vrij snel aan hoge tonen. Een tweeter, zoals de oude Philips AD0161T8 en een simple 10 Khz filtertje hield het prima bij, gaf betere spreiding.

citaat:
                          Vinylflex kun je inderdaad gebruiken maar toch vindt ik dat dat spul (net zoals dat LTS50 van Visaton) te stijf wordt. Dat spul wat ikzelf heb aangemaakt blijf soepeler en dus naar mijn gevoel beter voor dit soort doeleinden geschikt. Maar als je de Fs op 50 hz kunt houden dan is dat perfekt natuurlijk.
                          Met Vinylflex moet je gewoon ervaring mee hebben. In het begin was ik te netjes en werd de ophanging van de speaker veel te stijf. Ik heb ook al andere methodes gehoord, zoals licht verdunde houtlijm, verdunde bisonkit, siliconenkit dun aanbrengen. Het is alleen de vraag hoe lang deze methodes uithouden en of Fs in de loop der tijd niet (alweer) gaat zakken.

TCMC

Comment

• TCMC
                            • Jul 2005
                            • 56

citaat:Het passief equalizen kun je vergeten. Dit gaat sterk ten koste van het mid gebied. Als je met een open baffle werkt, zult je een loudness netwerkje moeten bouwen. Dit kan met een potmeter met 4e aftakking en een RC netwerkje op te bouwen. Het kan ook met 2 opamps en een opto resistor of VCA opamp.

En waarom zou dat tenkoste gaan van het midden gebied? Dit soort netwerkjes worden zeer veel gebruikt bij goede breedband systemen!
                            Ik heb eens de impedantieplot bekeken van de 9710M8, en deze is best wel vlak. Dit is te danken aan het koperen kapje wat over de poolkern zit. Met een LR netwerkje kun je naar mijn idee inderdaad wat verbeteren.

TCMC

Comment

• bombardon73
                              • Jul 2005
                              • 16

Ik heb de speakers on-axis gemeten natuurlijk, anders verlies je inderdaad een heleboel hoog. Ik meet met Hobbybox (MLS) en een gekalibreerde meet microfoon, werkt perfekt!

Misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen, maar met een passief eq netwerkje bedoel ik dus een LCR schakeling.

Comment

Working...