Recone 9710M

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TCMC
    • Jul 2005
    • 56

citaat:Geplaatst door bombardon73

Ik heb de speakers on-axis gemeten natuurlijk, anders verlies je inderdaad een heleboel hoog. Ik meet met Hobbybox (MLS) en een gekalibreerde meet microfoon, werkt perfekt!
    Ik ga er eens verder achteraan. Naast Sia Smaart Live 5 gebruik ik soms Loudspeakerlab v3.01 Demo.

Een tijdje geleden heb ik van EAW een workshop van Sia Smaart Live 5 gehad, en heb daar vele tips en hinst gekregen. Voor PA moet je een beetje off-axis meten, immers het grootste deel van het publiek zit niet op ideale luisterpositie.

citaat:
    Misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen, maar met een passief eq netwerkje bedoel ik dus een LCR schakeling.
    Nee, ik zat eerst met de inductiviteit van de luidspreker zelf in mijn kop. Dit is met een zobel netwerkje op te lossen, maar het koperen poolkapje geeft ongeveer hetzelfde effect qua impedantie, maar als extra wel een beter uitslinger effect.

Met het LR netwerkje wat ik bedoel, kun je de lage tonen relatief gezien wat opschroeven, met de C erbij ook wat van de hoge tonen.

TCMC
    Blijven lachen :)

Comment

• Biarritz
      • Sep 2005
      • 1

De 9710 is overigens door Philips ook voor PA doeleinden gebruikt. Ik heb laatst ook een paartje gekocht die afkomstig waren uit een oude bioscoop en zowat nooit gebruikt zijn. Philips had destijds (begin 1970 een eigen variant op het Dolby systeem voor bioscopen at ook weer snel verdweenen is.

Verder weet ik dat Philips ook bij een wereldtentoonstelling de speaker in hun stand in een enorme line array heeft gebruikt.

Een leuke behuizing voor de 9710 is een TQWT die op de site van www.DHTRob.com staat beschreven. Ik zelf ga een aangepaste versie hiervan bouwen.

Er schijnt een reconer in het Noorden van het land te zitten. Echter ik heb gehoord dat deze zeer slechte resulaten levert met de 9710. Niet doen dus. Misschien dat je DHTRob een mailtje moet sturen, deze weet nogal veel van deze oude jongens.

Grt,

Patrick

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Thanks!

Mooie interessante site ook!

Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Joepo
          • May 2009
          • 1

Hoi Bombardon,

ik ben nieuw hier op de site en ben breedband liefhebber.
          Ik heb je naam Bombardon gezien en die speakers heb ik liggen waar ik iets mee wil gan doen, dus vandaar mijn reactie... Kun je me wat advies geven?

Ik heb enkele beginners vragen:
          Ik heb 2 setjes Philips 9710/M. Een setje met de AlNiCo magneet en een setje met de grotere, plattere ceramische magneet..... Wat zijn de verschillen en welke is het meest zeldzaam?

Ik ben van plan een 2 weg te gaan bouwen met deze 9710 en een setje Bombardon AD5201S/77. Heb je hier ervaring mee?
          Ik vind de klank van de 9710 erg open en helder, maar erg veel 'gefocussed' naar 1 luisterpunt. 1 meter opzij en het geluidsbeeld is anders. Ik overweeg dus een 'diffusor'....

Ik ben op zoek naar een goed voorbeeld voor een mooie kast en een goed filter tussen de 9710 en de Bombardons.

Heb jij wat info voor me of kun je me met iemand in contact brengen?

bedankt en droet,
          Joep

En, ik zou die 9710's niet in een schmacks hoorn plaatsen, de Qts is veel te hoog waardoor je in een hoorn een te boemerige basweergave krijgt en geen mooie frequentiekarakteristiek (zul je toch een LCR netwerkje of op een ander eletronische weg moeten gaan ingrijpen)[/quote]

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Was het niet makkelijker geweest om een PM-metje naar Bombardon te sturen?
            Een post te kicken van 5 jaar geleden en ook nog over Haai Faai???

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Jadi
              • Mar 2010
              • 2

9710 m

Hallo,

Wat fijn te lezen dat er nog steeds mensen genieten van de 9710 speaker!
              Zelf heb ik een set van "Bombardon"(----- S77)" in combinatie met de 9710, een gouden greep!
              Nog steeds maken de boxen indruk op diverse mensen.

Voor de liefhebber, ik heb nog een setje (alnico) liggen.

Groet,

Comment

• Jadi
                • Mar 2010
                • 2

Originally posted by Joepo
                Hoi Bombardon,

ik ben nieuw hier op de site en ben breedband liefhebber.
                Ik heb je naam Bombardon gezien en die speakers heb ik liggen waar ik iets mee wil gan doen, dus vandaar mijn reactie... Kun je me wat advies geven?

Ik heb enkele beginners vragen:
                Ik heb 2 setjes Philips 9710/M. Een setje met de AlNiCo magneet en een setje met de grotere, plattere ceramische magneet..... Wat zijn de verschillen en welke is het meest zeldzaam?

Ik ben van plan een 2 weg te gaan bouwen met deze 9710 en een setje Bombardon AD5201S/77. Heb je hier ervaring mee?
                Ik vind de klank van de 9710 erg open en helder, maar erg veel 'gefocussed' naar 1 luisterpunt. 1 meter opzij en het geluidsbeeld is anders. Ik overweeg dus een 'diffusor'....

Ik ben op zoek naar een goed voorbeeld voor een mooie kast en een goed filter tussen de 9710 en de Bombardons.

Heb jij wat info voor me of kun je me met iemand in contact brengen?

bedankt en droet,
                Joep

En, ik zou die 9710's niet in een schmacks hoorn plaatsen, de Qts is veel te hoog waardoor je in een hoorn een te boemerige basweergave krijgt en geen mooie frequentiekarakteristiek (zul je toch een LCR netwerkje of op een ander eletronische weg moeten gaan ingrijpen)
                [/QUOTE]
                Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ben verrast dat je dezelfde plannen hebt als ik.
                Al vanaf 1971 draai ik met een combinatie "Bombardon ---/S77" en 9710 M (alnico)

Mijn plan is om deze combinatie opnieuw te gaan bouwen en nu als een 3 weg systeem.
                Zo heb ik de tweeter AD0161/T8 bemachtigd zodat het upgraden kan beginnen.

Ik werk met de originele bouwtekeningen van het Philips boekje uit de 70er jaren.

Succes en groet,
                Jadi.

Comment

• Kirchhoff
                  • Jul 2010
                  • 1

9710m

Misschien wel aardig nog wat toepassingen van de 9710M uit de professionele sector te vermelden.

Het NOB had grote aantallen van de 9710M in gebruik in een door de toenmalige NRU ontwikkelde behuizing.
                  Ondanks de stabiele produktie werden deze 9710M exemplaren uitgezocht uit grote aantallen nieuwe speakers.
                  In de jaren zestig en zeventig was iedere technische ruimte bij de radio voorzien van deze speakers.

Bij Phonogram werd de speaker gebruikt om montage van muziekopnamen mee te doen.
                  Daar werd de 9710M ook graag gebruikt om te controleren of het geluidsbeeld voldoende bas bevatte.
                  Op grote monitoren met 38 CM basspeakers klinkt een muziekopname al gauw indrukwekkend.
                  De 9710M gaf een betrouwbaar hoe de opname thuis zou klinken met gemiddelde weergave apparatuur.

Zelf heb ik met de 9710M een probleem bij een opera voorstelling opgelost.
                  In een theater was te weinig ruimte om het koor op het toneel op te stellen.
                  Dit koor was naar de kelder van het theater verhuisd en moest met luidsprekers die aan weerszijde van het toneel stonden in de zaal hoorbaar gemaakt worden.
                  Met gewone PA systemen ging dat niet. Te zacht of te veel vervorming.
                  Stemmen bevatten zoveel energie in het middengebied dat ook zware Amerikaanse PA systemen het lieten afweten.
                  Oplossing: links en rechts een grote baffle met in ieder 16 stuks 9710M.
                  Aangedreven door 300 watt Crown versterkers was een gaaf klinkend koor zonder een spatje vervorming toen geen probleem meer.

Grappig was de ontmoeting met de opnametechnicus van de omroep die in de zaal liep te speuren naar het koor.
                  "Weet u waar het koor is opgesteld?"
                  Er is helemaal geen koor in deze zaal.
                  "Hoezo ik hoor het duidelijk en het is nog uit balans ook, het is te hard"
                  Hoeveel is het koor te luid?
                  "6dB minder zou heel prettig zijn"
                  Dat kan geregeld worden, gewoon de hoofdfader 6 dB terug en iedereen is tevreden.

Victor

Comment

Working...