PHL

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

PHL

Heeft iemand hier op't forum ervaring met PHL speakers, ik had gehoord dat het net weer een stapje verder gaat als de andere merken die hier genoemd worden.

Ook heb ik gehoord dat AMPCO al hun speakers geladen heeft met PHL. Wat mij opviel aan PHL is de extreem stijve conus (dit is toch goed).

Ik zit te denken aan de 7090 van PHL een 18" Bas. Ze zijn wel flink aan prijs (advies 600 euro ex BTW)

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Een stijve conus is zeker goed als het gaat om laag weergave. Cone flexing wordt tot een minimun beperkt in het lage tonen gebied als de conus maximaal stijf is.
    Echter zorgt een stijve conus voor heviger opbreken in hogere frekwenties, dus voor twee weg systemen niet geheel iets wat je wilt hebben.

Kijkt goed waar de cone break up plaats vind, en zorg dat je met je xover ver van dit punt weg blijft. Voor een sub zal het geen probleem zijn.

Ik heb zelf ook veel goede verhalen over phl gehoord. Zelfs voor gebruik in high end hifi speakers schijnen ze erg goed uit de bus te komen.
    Groeten, michiel

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:Ik heb zelf ook veel goede verhalen over phl gehoord
      Maar nog nooit gebruikt of gehoord?? Ze zijn wel wat duurder als gemiddeld??

Groeten Martin

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Ik hoor regelmatig de setjes van Ampco in de studio's bij ons, klinkt gewoon zoals het hoort, strak en hard en inderdaad , daar zit PHL in

Ik heb mijn sub eens naast een Ampco sub gezet, mijne ging -iets- harder, maar de Ampco (=Synco made by Renkus Heinz) ging duidelijk een stuk lager door....[:0] (op een Crest 8000,met processor)
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

deze subs hebben ook PHL , schijnt nogal goed te zijn !

dacht PHL in NEXO ps15 ook ? Jack

Zit ook in MP audio !
          Professional Concert Loudspeaker Systems featuring exceptional efficiency and clarity for the professional concert touring, rental and installation contractor markets.

zullen er nog wel meer zijn !!
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

Weten jullie dan ook hoe het klinkt??? Behalve dan die van Ampco dat was duidelijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groeten Martin

Comment

• Wout Laenen
              • Sep 2000
              • 102

De 7"/12"/15" in de speakers van MP-Audio (ex-Focal) zijn inderdaad zoals Sis al zei allemaal van PHL. Ik moet zeggen dat deze drivers ongelofelijk goed presteren, de sets klinken dan ook zeer behoorlijk.
              Prijs is inderdaad zeker niet laag te noemen, maar de kwaliteit is er zeker naar!

Ik dacht trouwens dat de drivers die in MP-Audio gebruikt worden niet de "standaard" drivers zijn maar wel speciaal voor MP-Audio geleverd worden.
              mvg

WL

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Waarom kies je voor deze driver en waarvoor zou je deze willen gebruiken?

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Waarom kies je voor deze driver en waarvoor zou je deze willen gebruiken?
                  Het verhaal gaat iets verder terug:

1. Ik ben niet tevreden met mijn huidig dubbel 18" hoornachtige kast (DYNACORD WAVE SYSTEMS dubbel 18" Planar waveguide horn nagebouwd).

2. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe manier van bas (laag), en wil dit ook kunnen gebruiken voor mijn kleine set (makkelijk uitwisselbaar) dus vandaar dat ik een beetje afstap van het dubbel 18" principe en uitkom op enkel 18" of 12" punisher enzovoort.

3. Ik ben gecharmeerd van hoornsystemen maar zie de voordelen van front loaded ook wel in. Net als de nadelen van Horn loaded.

4. Ik vind iets als de punisher wel mooi maar bewerkelijk en vraag me af of de punisher kan opboxen tegen een super goede 18" speaker die ik dan front loaded ga gebruiken.

5. En toen kwam ik uit bij de PHL wat een beest van een speaker moet zijn. Deze wil ik dus front loaded gaan gebruiken in een flinke bas reflex kast.

En dat is het verhaal, erg warrig in mijn hoofd als het gaat om mijn laag.

Mijn eisen zijn simpel: Veel geluid, mooi geluid (hoefd niet hifi perfect te zijn). En het moet gewoon knallen. (en stiekem vind ik een hoorn het mooist).

Maar nu de PHL, deze wilde ik gebruiken omdat ik hoorde dat het een super speaker is (en de prijs is er dan ook na, 600 euro ex advies).

Groeten Martin

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Hmmm...verwarrend als je frontloaded in een topic als definitie gebruikt voor zowel basreflex als hornloaded [xx(].

De PHL schijnen zoals gezegd erg goed te zijn. Maar dat mag ook wel als je de prijzen ziet (530 excl. btw bij speakerstore). Ze schijnen zich wat meer te richten op hifi-geluid. Ik kan in ieder geval geen uitzonderlijke specs ontdekken.

Betreft (kwaliteits) 18" vs. Punisher:

1 tegen 1 ontlopen ze elkaar niet zo heel veel. De Punisher levert echter diepgang in om zodoende een hogere gevoeligheid te hebben vanaf ca. 50 Hz. Terwijl een beetje 18" de 35/40 Hz prima weergeeft, maar met een iets lagere algehele gevoeligheid. Al heb je uiteraard ook 18" die zijn geoptimaliseerd voor boven de ca. 45 Hz.

Het ligt er dus ook aan naar wat voor bas je voorkeur uitgaat. Wil je vooral een punchy bas (Punisher) of een diepere/zwaardere bas (18" basreflex). Een kwestie die zich voornamelijk laat bepalen door smaak.

Voor de Punisher heb je uiteraard veel versterkervermogen nodig, zo'n 1500 Wrms per kastje is geen overbodige luxe. Ook heb je een delay/processor nodig voor correctie van de hoornlengte t.o.v. de top.

Voor het budget waarin je zoekt kun je in ieder geval veel veroorloven. Als je aangeeft of je voor diepgang of kickbas kiest weet ik eventueel nog wel een ontwerp om je keus wat moeilijker te maken [].

Mvg Johan

Comment

• michiel
                      • May 2001
                      • 1032

Een punisher verglijken met 18" BR is een beetje krom. Dat zijn gewoon totaal verschillende kasten.

Met een goede 18" BR zit je voor kleine tot middel matige klusjes meestal wel goed. Kastjes worden niet te groot, klinken over het algemeen goed, kunnen flink wat vermogen weg kauwen, en gaan nog redelijk hard ook.
                      Pas nog een Mach setje gehoord met 18" br sub, 12" mid 1" hoog volledig actief en dat klonk goed en ging hard!

De punisher is juist een kastje wat een hele berg vermogen lust, en absurd hard gaat. Grootste voordel is misschien wel dat het geluid wat verder draagt en het grotere stralend oppervlakte.
                      Nadeel is dat hoorn kastjes pas goed werken als ze gestack worden, dus uitwisselen met een kleine set zie ik zelf niet zo zitten. Het is wel mogelijk, maar niet optimaal...

Ik denk dat je ook vooruit moet kijken. Is er een goede kans aanwezig dat je grotere klussen gaat doen? Zoja, dan kun je misschien beter voor een hoorn gaan.
                      Is het onzeker wat de toekomst brengt kun je op save spelen en voor 18" BR gaan. Met een stapel 18" BR kun je uiteraard ook een hoop man aan, maar dan net iets minder mooi als een deftig hoorntje.

Ik denk dat eht wel bekend is dat ik zelf ook wel naar hoorn loading neig, maar als ik reeel blijf dan is BR in veel gevallen zeer goed bruikbaar, misschien wel beter dan een hoorn.[:0]
                      Groeten, michiel

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:Een punisher verglijken met 18" BR is een beetje krom. Dat zijn gewoon totaal verschillende kasten.
                        Waarom dat?

De gemiddelde afmetingen alsmede het gewicht komen vrij aardig overeen, dus natuurkundig gezien kan er niet zoveel verschil inzitten anders dan bovenstaande.

Ze dienen beide hetzelfde doel en ontlopen elkaar niet zo gek veel in prestatie en prijs (het gaat hier immers over 1 a 2 per kant.

Ze leveren dus allebei een bepaalde prestatie op het gebied van SPL, frequentie-karakteristiek, prijs/kwaliteitsverhouding, gewicht/volume, belastbaarheid, etc.

Allemaal cijfers die je zonder problemen prima met elkaar kunt vergelijken. Bovendien heb ik op de submeeting beide mogen aanschouwen en daaruit enkele conclusies kunnen trekken.

Overigens zie ik jouw post ook als een vorm van vergelijk.

citaat:Ik denk dat eht wel bekend is dat ik zelf ook wel naar hoorn loading neig, maar als ik reeel blijf
                        Daar heb je soms best wel moeite mee []

@mbottens: Als ik me niet vergis heb je al een grote set, dus is dit alleen bedoeld voor kleinere feesten/locaties?

Mvg Johan

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

Wat op de submeeting in ieder geval voor mij duidelijk was, is dat normale basreflex kasten al op een paar meter afstand hun druk lijken te verliezen. Natuurkundig niet zo makkelijk te verklaren maar ik denk een constatering waar velen het toch mee eens zullen zijn.

De Punisher komt het best tot zijn recht met minimaal twee per kant. Stack er 4 samen en power deze met 4-6kW en het kan losgaan. De gebruikte 12" Ciare driver ligt qua prijs gunstiger dan zware goede 18 inchers. De stack van 4 Punishers op de submeeting ging een goed aantal dB harder dan een stack van 4x Br118. Qua diepgang winnen de BR-118 het, deze lopen verder naar beneden door maar dus met een lager rendement.

In het duitse vaktijdschrift Hobbyhifi worden soms PA speakers getest en PHL wordt altijd als zeer goed aangemerkt.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

citaat:Ik denk dat je ook vooruit moet kijken. Is er een goede kans aanwezig dat je grotere klussen gaat doen? Zoja, dan kun je misschien beter voor een hoorn gaan.
                            Ik doe momenteel klussen van ongeveer 800 personen (is dat groot), denk hierbij aan middelbare scholen.

citaat:Wat op de submeeting in ieder geval voor mij duidelijk was, is dat normale basreflex kasten al op een paar meter afstand hun druk lijken te verliezen
                            Ja dit valt mij ook op, alleen gebeurt dit ook bij de beste front loaded bassen? Of alleen bij de wat goedkopere?

Dit is ook wat mij zo aanspreekt in een hoorn dat het over een afstand goed met druk blijft klinken.

Voor 1 PHL woofer koop ik bijna 3 Ciare woofers voor punishers en ik maak voor mezelf altijd de vergelijking:

Geluidsdruk tegenover prijs en formaat van de kasten en wat dat betreft komt de punisher goed uit de test.

Maar mijn versterker is 2 x 1400W rms op 4ohm (2 punishers zouden dan ieder 700W per stuk krijgen), is dit voldoende voor een flinke bas? Of krijg ik met 1400W op 4 andere speakers meer geluidsdruk?
                            citaat:Wil je vooral een punchy bas (Punisher) of een diepere/zwaardere bas (18" basreflex).
                            Om aan te geven hoeveel diepgang ik wil? Ik heb nu een Highpass filter op 40Hz van 18dB per octaaf, en dat vind ik laag genoeg.

Ik ga morgen even 2 frontloaded bas reflex kasten bouwen voor mijn Eighteen sound 18W1000 speakers. Ik ga dan 2 18W1000´s in de bas reflex kasten bouwen en 2 laat ik in mijn nagebouwde Planar Waveguide Hoorn (afmeting 120 x 60 x 60 cm) zitten (2 x 18").

en dan ga ik voor mezelf eens goed luisteren naar de verschillen, hopen dat het droog is morgen of zondag, kan ik buiten in open lucht testen. Dat geeft voor mij de beste indruk (ik doe namelijk ook evenementen buiten voor zo´n 1000 personen ofzo).

En om het moeilijker te maken:

Als je de punisher vergelijkt met een standaard bandpass hoorn model? zie link.

Wat zijn dan de verschillen?

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik hoop dat er nog meer komen,

Groeten Martin

Comment

• michiel
                              • May 2001
                              • 1032

citaat:Geplaatst door Rademakers

citaat:Een punisher verglijken met 18" BR is een beetje krom. Dat zijn gewoon totaal verschillende kasten.
                              Waarom dat?

De gemiddelde afmetingen alsmede het gewicht komen vrij aardig overeen, dus natuurkundig gezien kan er niet zoveel verschil inzitten anders dan bovenstaande.

Ze dienen beide hetzelfde doel en ontlopen elkaar niet zo gek veel in prestatie en prijs (het gaat hier immers over 1 a 2 per kant.

Ze leveren dus allebei een bepaalde prestatie op het gebied van SPL, frequentie-karakteristiek, prijs/kwaliteitsverhouding, gewicht/volume, belastbaarheid, etc.

Allemaal cijfers die je zonder problemen prima met elkaar kunt vergelijken. Bovendien heb ik op de submeeting beide mogen aanschouwen en daaruit enkele conclusies kunnen trekken.

Overigens zie ik jouw post ook als een vorm van vergelijk.

Ten eerste is een BR meer gemaakt voor kleinere dingen, en wordt over het algemeen minder gekeken naar output. Punisher is daarin tegen een echt spl monstertje.
                              Ik zie 18" br als iets heeeeeel anders dan een 12" high output hoorn.

citaat:
                              citaat:Ik denk dat eht wel bekend is dat ik zelf ook wel naar hoorn loading neig, maar als ik reeel blijf
                              Daar heb je soms best wel moeite mee []

Ik ben het inderdaad met contour eens dat de BR subs niet goed dragen. Vind ik persoonlijk een minpunt, maar zoals ik zei voor de kleinere klussen is dit niet zo'n ramp en vind ik de voordelen van een 18" BR boven die van de punisher gaan.
                              Zelf hou ik zeker van een beetje diepgang. Op de submeeting vond ik dit een beetje tegen vallen van de punisher, maar ik mag ook geen wonderen verwachten van een dergelijk klein kastje. Ik zou zelf ook niet voor de punisher kiezen omdat de diepgang gewoon te kort schiet voor mijn eisen.

citaat:Ik doe momenteel klussen van ongeveer 800 personen (is dat groot), denk hierbij aan middelbare scholen.
                              Dat vind ik redelijk groot! Vanavond ga ik ook ff kijke bij een dergelijke klus, en daar staan nu ook 18" BR subjes. Ben benieuwd hoe dat gaat, de zaal is bekent bij mij, en ik weet ook dat 4 ballisters serieus herrie schoppen in die zaal. Is kijken hoe de BR's het er van af brengen.
                              Zelf zou ik voor dergelijke klussen opzoek gaan naar een knap hoorntje. Als de beperkte diepgang van de punisher geen bezwaar is voor je, lijkt me dit een zeer mooi kastje voor jou.

Met 1400 watt op 2 punisher komt er wel wat herrie uit[].
                              Groeten, michiel

Comment

Working...