Transmissie Lines

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • APJ
    • Sep 2004
    • 10

Ik wil graag reageren op deze discussie ik ben zelf ook een hifi pa fan in geluid.Ik zelf heb ook geëxpirimenteerd met pa luidsprekers in hifi zelfbouw boxen met enige aanpassingen,en met wisselend resultaat. En ik heb op dit forum geleerd waarom dingen gehoormatig voor mij gelukt waren en waarom het ook soms niet gelukt is.
    Het laatste wat ik gedaan heb is Beyma 12b100 in Rogers Monitors RM 40TL MK??
    U weet wel van Remo Ik heb ongeveer 20 jaar geleden daar de bouwtekeningen gekocht en deze kast na gemaakt.
    Ik heb hem alleen 4cm breder gemaakt want anders past de 12" er niet in voor de rest qua afmeting niets gewijzigd zelfs het midden compartiment zit er nog in met een Beyma 5" middentoon en een cp9 voor het hoog dus een 3 weg in plaats van 4 weg bij Remo.
    Ik gebruik dit alles bij mijn computer het is actief gecrost.
    Alleen het hoog is passief. De kast heeft als demping alleen maar noppen schuim.
    Het laag is vanaf 25 Hz zeer krachtig aanwezig, 20 Hz is iets lastiger je ziet de luidspreker bewegen maar echt horen doe je hem niet.Ik heb deze boxen een paar keer gebruikt in een zaaltje van 200m2 (ben echt maar een hobyïstje) en sommige mensen kwamen naar mij toe en vonden ze wel lekker klinken.
    De Beyma 12 b100 is een hifi luidspreker met een redelijk rendement.
    De reden dat ik dit typt is het volgende misschien kan je deze bas kast ook wel gebruiken met dezelfde 12" als in de punisher.
    Misshien met enige aanpassingen (het midden compartiment weglaten) de kast breder maken zodat er een 18 sound 18LW1400 inpast.
    Zodat de kast afgezien van de breedte het zelfde blijft.
    Ik weet niet of deze kast dan te klein wordt in verband met lucht verplaatsingen portruis of iets dergelijks. Maar als het lukt met de Ciare heb je volgens mij een zeer compacte TL voor hifi pa toepassingen die ook nog te tillen is. Ik hoor graag jullie reacties en ik kan wel een stootje hebben als julie het er niet mee eens zijn.Maar ik wilde dit graag schrijven omdat dit toch een zeer interresant ontwerp is. In oude Elektuur specials is er wel eens een heel hoofdstuk aan gewijd en de slotsom was dat een TL zich gedraagt als een BR.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

hmm ik heb dezelfde rogers, met de orginele b139...
      toevallig allemaal
      knoppen en waarden :)

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

De TL is bijna klaar. Ik verwacht aankomend weekend te kunnen beginnen met testen. Van de finishing touch kan ik helaas geen foto's maken. De digitale camera moest terug naar mijn ouders .

De foto's van het prototype tot dusver (klik volgende in het album):

Mvg Johan

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

[:0][:0][:0] (Mijn eerste en tweede reactie).

Inmiddels heb ik de eerste tests dus gedaan. Hiervoor lenen mijn eigen lounge-producties zich uitstekend vanwege de aanwezigheid van erg veel sublaag.

De TL geeft alles weer tussen de 25 Hz en de 60 á 70 Hz. Aangesloten op een 685 Wrms versterker, met hooguit de -10 dB lampjes continue aan.

Ik heb meteen het grote nadeel van deze TL ontdekt: Alles trilt. Zelfs op geluidsniveau's waar je nog makkelijk overheen kunt praten zijn de voortgebrachte trillingen duidelijk aanwezig.
          Op stevig vermogen houdt de kast zichzelf prima, maar de ramen, de deuren, de vloer, etc. etc. alles trilt mee, met alle kleuring vandien [B)]. Met de deur open, trillen de ramen 7 mtr verder op de gang zelfs lekker mee. Nou ja trillen, sommigge resoneren zo hard, dat het wel luidsprekers lijken.
          Het geluid lijkt pas na 7 mtr op gang te komen, vlak voor de TL valt alles reuze mee (weinig tot geen trillingen).

Een echt goede test kan ik daardoor in mijn kamer maar moeilijk uitvoeren, desondanks het feit dat mijn kamer met 42 m2 en 167 m3 een kleine dansvloer benaderd.
          Voor de submeeting zal ik de TL uittesten in één van de benedenruimtes die ca. 2,5 keer zo groot is. Om te kijken of deze nog stuffing kan gebruiken.

Hoe de kast zich houdt tegenover andere kasten kan ik niet zeggen, wellicht valt alles reuze mee/tegen. Maar vergelijkbare laagweergave ben ik persoonlijk alleen bij de grotere systemen tegengekomen, waar je een vrachtwagen voor nodig hebt. Voordeel van de TL is daarbij, dat de SPL daarvoor niet hoog hoeft te zijn.
          De basweergave is om eerlijk te zijn, zelfs af en toe echt iets te veel van het goede [xx(], ook op lagere niveau's. Wellicht dat hoger crossen, een hogere lowcut of een grotere ruimte hierbij van nut is.

Mvg Johan

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Klinkt goed.

Dat alles mee trilt hoeft niet perse een effect van de TL te zijn. Ik heb gemerkt dat grote membramen in kleinere ruimtes een anderer klank geven en ook veel meer laten mee trillen, ook op lage volumes. Heb je andere 18" subs in dezelfde ruimte geprobeert?? Misschien dat dit het is.
            Ik ben het zelf wel gewned om met vrij grote membramen op kleine ruimtes te spelen (dubbel 15" dipool sub en 15" bandpass hoorn op nog geen 10 m^2) dus ik ben onderhand aan het meetrillen van de omgeving gewend. Maar ik meen me wel iets vaags te herinneren dat me dit opviel toen ik voor het eerst met grote subs ging spelen.
            Maar daarnaast kan het ook nog een akoestisch probleempje zijn (ga ik echter niet vanuit).

Ik denk eigenlijk dat stuffing niet direkt nodig is. Dit kost je rendement, en zorgt voor wat meer diepgang. En dat lijkt me niet nodig bij deze kast.
            Ben zeer benieuwd hoe dit in grote ruimtes/open lucht gaat klinken!!
            Groeten, michiel

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaat:Heb je andere 18" subs in dezelfde ruimte geprobeert??
              Ik heb ook een compacte br-kast voor de 18LW1400 gebouwd en uitgebreid getest.

De br-kast geeft enkel een goede voelbare basweergave als deze gecrosst wordt op 120 Hz. Lager crossen klinkt beter, maar door het missen van de kick is de impact veel minder.

De TL geeft al een voelbare bas op veel lager volume. Ook de TL klinkt "boomerig" gecrosst op 120 Hz. Deze geeft echter, gecrosst op 80 Hz echter een veel beter voelbare bas als de br.
              Gecrosst op 300 Hz klinkt de TL, anders als verwacht, overigens ook niet slecht. Meer detailering zover me bijstaat.
              Ik moet echter nog uitvoerig testen, alvorens er echt concrete uitsprakern over te kunnen doen.

Wel geeft de TL zonder meer, duidelijk andere trillingen als de br. Bovendien met een schijnbaar lager volume. De belastbaarheid lijkt me overigens elkaar niet zoveel te ontlopen. De eerste 700 W is (kortstondig, ik blijf buren hebben) goed doorstaan. Zelfs dan kun je nog redelijk makkelijk met elkaar communiceren, maar de basweergave is dan wel erg indrukwekkend, zeker voor het volume.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

@raad: leuk!
                maar als je ermee gaat experimenteren zal je dit merken met dat stuffen: Je verliest idd ook rendement maar de klank word veel mooier (de TL-frequentie gaat omlaag, maar dat weet je natuurlijk allemaal wel)....
                Er is maar 1 geldige tuningfrequentie/linelengte voor die driver, en als je niet hoeft te stuffen is je TL dus lang genoeg, of te lang.....

Over die vage discussie over meer "trillen" met grote drivers:
                Huiskamers zijn veel te klein om te beoordelen hoe weergevers van lange golflengtes klinken. Het bouwkundig ontwerp speelt meer mee dan je luidspreker.[V]
                knoppen en waarden :)

Comment

Working...