Transmissie Lines

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Transmissie Lines

Aangezien ik gewoon benieuwd ben naar het effect, ben ik van plan om één of twee TL's te gaan maken, voor PA doeleinden (indien geschikt) en sowieso in combinatie met een (gehuurde) beamer, als onderdeel van een kleine bioscoop installatie.
    Bedoeling is om de transmissie lines te laten laten lopen van 25 Hz tot ca. 60-80 Hz, afhankelijk van wat het beste klinkt/aansluit op de rest van de PA.

Ik meen begrepen te hebben dat de lengte van de TL op de volgende manier berekend wordt:

c/(fs x4), in dit geval 343/(31 x4)= 2,77 mtr. Met deze lengte de inhoud van de TL berekenen (560 ltr). De luidspreker in een gesloten kast van dit volume simuleren en de gesimuleerde Fsc als uiteindelijke afstemming gebruiken.
    Geeft 343/(40,31 x4)= 2,13 mtr.
    Klopt dit?

Om de TL compacter te maken (maar niet té compact ) zou deze dubbelgevouwen worden, waardoor deze een U-vorm krijgt. Hierdoor komt het einde van de TL, uit naast het begin (waar de speaker gemonteerd is).
    Met wtw-bracing over meerdere stukken verdeeld, om het gewicht nog redelijk te kunnen handhaven. Zie tekening:

http://groups.msn.com/luidsprekers/r...to&PhotoID=167 (Tsja, het is geen 3D waar Contour ons mee verwent [8)]).

Als opvulling wilde ik in eerste instantie de zogenaamde aquariumwatten gebruiken.

Is er eventueel iemand bereid om een simulatie te maken? Dat schijnt te gaan met AJ-horn. Ik ben uiteraard erg benieuwd naar de ruwweg belastbaarheid, frequentierespons en gevoeligheid.
    De gebruikte speaker is de 18LW1400 van 18Sound.

Opmerkingen, suggesties en derg. zijn welkom .

Mvg Johan

• bertuss
    • Jan 2002
    • 816

caad 3.0 heb ik de mijne mee gesimuleerd. en heeft een verbluffend resultaat, met twee 10" drivers in 1 TL.
    270 liter.
    1 x gevouwen.

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Leuk projectje!!!

Aangezien je geen mond en hals oppervlakte geeft heb ik eens snel een simulatie gedaan en gekeken naar wat de mooiste resultaten geeft.

Ten eerst heb je een ding over het hoofd gezien. Het verloop van de TL is een leuke factor om mee te spelen. Een rechte TL geeft leuke resultaten, maar door met het verloop te spelen ben je veel flexibeler.
      De manier waarop jij aan de lengte komt ken ik niet. Ik heb domweg 2.13 meter in gevuld bij de simulatie.

Voor het hals vlak heb ik 45 bij 45 genomen (2025 cm^2). Een rechte TL geeft een minder vlakke respone. Een bultje net voor hij begint af te vallen. Daar de mond te verkleinen naar 45 bij 30 wordt het een stuk vlakker en pak je wat extra diepte mee, en bespaar je nog eens flink wat ruimte.
      Het resultaat is een weergave die loopt tot 30 Hz met een powerdip op ongeveer 47 Hz die tot 500 watt komt (0.5 maal RMS vermogen). Een max spl van 125 dB vanaf 30 Hz, met 124 dB op het laagste punt van de powerdip. Inhoud van de TL is 357 liter. Berekent rendement is 96 dB 1 watt 1 meter van 35 tot 100 Hz met een - 3 dBpunt op ongeveer 30 Hz.

Ik heb het idee om een PA kast van dit type te maken al heel lang in m'n achter hoofd zitten. Ik ga het ook zeker eens doen als ik tijd en geld over heb.
      Je krijgt met dit kastje een zeer goed klinkend PA subje in handen met serieuze diepgang!

Meel me voor de exacte gegevens van de simulatie en begin met bouwen! Ik denk dat je verstelt zult staan van de weergave van een dergelijk kastje.
      Groeten, michiel

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Hallo Michiel,

Ik wil je er even op wijzen dat de lineaire x-max van de LW-1400 slechts 5mm bedraagt in plaats van de 9mm die op de datasheet staat. Daarmee wordt je powerdip nu een schamelijke 140W bij 47Hz. De 9mm is berekend als (hoogte spoel - dikte poolplaat)/2 + 1/4* dikte poolplaat.

AJ Horn gaat er in zijn berekeningen van uit dat de aandrijfkracht constant blijft. Wil dit correct zijn dan kun je maar beter in het lineaire x-max bereik blijven...

Ik vind voor het rendement overigens een waarde in de richting van 98-99dB (halfspace)... Heb je Ue wel op 2.83V staan?

MVG Contour

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

ik d8 dat de opening gelijk moest staan aan oppervlak van je speaker.
          teminste dat is wat ik heb aangehouden. de lengte was 1/4 van de golflengte van de resonanite frequentie. van de speaker.

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

De xmax komt recht streeks van het data sheet af.... dus wel een beetje jammer dat die niet juist is.
            Trouwens, een lineare aandrijf kracht bij luidsprekers is nog zeldzaam of beperkt zich tot max een paar mm. Dus daar hou ik so wie so geen rekening mee. Kijk eens naar het grafiek BL vs X op een datasheet van TC souds: http://www.tcsounds.com/TC7_12_2567.htm. Die zijn ten minste eerlijk genoeg om deze info te verstrekken.
            Er zij wel linear BL motoren te in omloop, maar deze heb ik tot nu toe alleen gevonden in de top modellen van TC sounds en exotische woofers ala Adire Tumult, RE audio XXX series.

Het rendement is echt bij 1 watt, en niet 2.83 volt. 1 watt is bij deze simulatie iets van 2.3 volt. Zou ik het wel op 2.83 volt hebben gesimuleerd dan heb dan had ik er 2.83 volt bij gezet vanplaats 1 watt.

Bertuss, Dat is een mooie vuist regel die ik bij mijn eigen TL ook heb toegepast. Werkt wel, maar niet in alle gevallen even goed. Door te spelen met alle faktoren kun je veel meer invloed uit oefen op het resultaat.
            Groeten, michiel

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

9mm konusuitwijking is niet teveel voor die 18Sound, dat kan die wel hebben! Echter de simulatie zal geen betrouwbare output meer leveren... Rendement klopt idd ik was ff te snel.

MVG Contour

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

citaat:Geplaatst door Contour

9mm konusuitwijking is niet teveel voor die 18Sound, dat kan die wel hebben! Echter de simulatie zal geen betrouwbare output meer leveren... Rendement klopt idd ik was ff te snel.

MVG Contour
                Als ze die 1/4 poolplaat dikte er bij optellen ben ik toch bang dat de aanwezige aandrijf kracht heel erg sterk afneemt. Dus dat je een portie vervorming rijker bent. En dat is zonde....

En hou altijd in het achterhoofd dat een simulatie slechts een simulatie is!! Het is altijd nog maar afwachten wat de praktijk laat zien.
                Groeten, michiel

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

enige wat ik heb kunnen tweaken is het gebruik van vulling, bij de vouw, en eventueel, een ronding aanbrengen dmv 6 schotjes,. die laatste verandering bracht wel een hoorbaare verbetering met zich mee, de demping halverwege het 1e en 2e deel van de hoorn (gelezen op een hifi forum) had echter en nadelig effect, namelijk dat het geluid een heel stuk wolliger werd, en dat was niet mooi meer.
                  dus zoals ie er nu bij staat, klinkt ie het best.

Comment

• karelg
                    • Jan 2003
                    • 112

citaat:Ik wil je er even op wijzen dat de lineaire x-max van de LW-1400 slechts 5mm bedraagt in plaats van de 9mm die op de datasheet staat
                    Hey Contour,

hoe kom je aan die info? Met welk toestel heb je dat gemeten?

mvg,

Karel

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

De spoel is 25mm lang en de poolplaat is 15mm dik. Ik ben met je eens dat bij deze simpele berekening er geen rekening mee wordt gehouden dat het magneetveld zich ook nog buiten de luchtspleet uitbreidt. Toch is voor een programma als AJ horn deze manier van invoeren de juiste.

MVG Contour

Comment

• karelg
                        • Jan 2003
                        • 112

Hmm,

aangezien Xmax door afname van BL ook wel eens gedefinieerd wordt als de maximum BL *0.75 (oa door klippel), dan klopt de berekening van 18sound wel hoor.

Veronderstellende dat de lekflux nihil is:
                        BL blijft gelijk zolang een deel van de spoel binnen het volledige veld blijft (binnen de gap). Wanneer de spoel voor 25%uit de gap verdwijnt is de totale BL= 0.75 x BLmax. Nogmaals (veronderstellende dat lekflux niet aanwezig is)

En uit mijn ervaring met het opmaten van BL(x) van drivers blijkt dit meestal wel te kloppen.

Groeten

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Vandaag de driver in Doetichem opgehaald, na wat gerommel door de TPG met zowel een Kappa 15LF als de 18LW1400, heb ik er voor gekozen om Frederik persoonlijk van die zware last te verlossen .

De TL, zoals Michiel die voorstelt, klinkt erg interessant. Als de overige gegevens net zoveel belovend zijn als de tot nu voorspelde resultaten, begin ik eind volgende week met de bouw van een/het prototype.

Ik vraag me overigens nog wel af, of er niet te veel cancellation optreedt, aangezien de mondopening en de speaker direct naast elkaar zitten. Iets wat ook op het andere forum werd geopperd.

@Michiel: Ik heb je een meeltje gestuurd.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

ben benieuwd of er PA rendement word gehaald.
                            Het soort driver voor een TL moet namelijk een lage Fr hebben, met dientengevolge een laag rendement.

De volgende logische stap is dan een grotere driver, bijv 18 inch.
                            Dan word het begin van de linedikte vrij groot, en de kast in totaal dus enorm veel groter invergelijk met bijv een 10" TL of een hoornvariant.
                            Gewicht hebben we het nog maar even niet over.

De lab12 luidspreker is een ideale driver voor een TL: 22hz Fres.
                            De 87dB sensitivity zal niet veranderen als je hem in een 22Hz TL zet.
                            Tot nu toe is TL ook alleen in hifi gebruikt, heb zelf ook een paar...
                            knoppen en waarden :)

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Dat lijkt me juist ook het interessante van dit concept; Een overweldigend Hifi-laag, op kleine schaal, op redelijk PA-niveau produceren.
                              Als ik voldoende tevreden ben over het resultaat, komt er een tweede TL bij. Voordeel is dan uiteraard de rendementswinst door de koppeling in het laag. Streven is in dat geval overigens 2 TL's per kant.
                              Bij uitblijven van voldoening, komt de 18LW1400 in een compacte (120 ltr netto) basreflexkast met weinig belevenis onder de 35 á 40 Hz, maar een goede gevoeligheid en een gebrugde S1200 per kastje.

Zelfs zonder de 18LW1400 voldoet mijn momentele PA'tje al aan de gestelde eisen, terwijl mijn publiek er niet groter op wordt, wordt mijn PA elk feest groter en kwalitatiever.

Als de TL echter gaat doen, wat ik hoop dat deze gaat doen, dan heb ik iets bereikt waar ik al heel erg lang naar uitkijk.

Mvg Johan

Comment

Working...