Haalbaarheid nieuwe tops

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b2
    • May 2004
    • 5

Hoe kan een condensator beschermen tegen een piek??
    Je gaat die condensator dan parallel met de tweeter zetten? -> en dus geen hoog meer overhouden.
    Of is het meer de bedoeling om te beschermen tegen een mogelijke DC-spanning die uit de versterker komt bevoorbeeld omdat de
    negatieve en de positieve rail spanning niet samen opkomen? Dan is die condensator wel nuttig.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

De topjes worden actief gefilterd.

citaat:Of is het meer de bedoeling om te beschermen tegen een mogelijke DC-spanning
      Yep. Achteraf gezien inderdaad wat verwarrend neergezet [8)].

Mvg Johan

Comment

• b2
        • May 2004
        • 5

Ik weet niet of het veel prijsverschil zou uitgemaakt hebben, maar de condensator mocht kleiner.
        met 33uF ga je ongeveer op 600Hz een 1st orde highpass hebben. Ik denk dat de driver toch pas vanaf 2500Hz ofzo gebruikt wordt, dus rond de 10uF was groot genoeg. (Als de driver 8 Ohm is)
        Bijkomend voordeel van een lagere C waarde is dat bij een eventuele DC spanning die er opgeschakeld word, de totale energie die in de driver vloeit kleiner is. De inschakelstroom blijft natuurlijk gelijk (bij 60V versterker voedingsspanning ongeveer 7.5A) maar de C laad sneller, dus de stroom zakt sneller, dus veiliger voor de driver.

Comment

• Sietse
          • Sep 2004
          • 62

citaat:Geplaatst door Klaaske
          Bij vierkante kasten zou je als je deze 2 per kant gebruikt moeten richten zodat de hoorns niet met elkaar interferen, zou je kast trapeziumvormig zijn dan zal dit niet gebeuren
          Das dus niet aan de orde bij mijn setups

citaat:
          Ziet er 10x beter uit[/list]
          Is natuurlijk persoonlijk. Ik vind een vierkante top bijvoorbeeld netter dan een trapezium.

@rademakers: Aan bracing heb ik nu dat tussenplakje waar de condensator op zit, en deze ondersteunt tevens de HF driver. Zou dat niet volstaan? Demping heb ik eigenlijk geen zin in omdat er nu nog tussen te proppen. Of is het echt nodig?
          Het wordt/is inderdaad een volledig actief gefilterde top.

Het gebruik van de stoppercondensator werd me op het new-line forum aangeraden (zie ook eerder genoemde voordelen). Het is net weer een beetje extra bescherming, het kost maar een paar euro's, dus waarom niet?

citaat:geplaatst door b2
          Ik weet niet of het veel prijsverschil zou uitgemaakt hebben, maar de condensator mocht kleiner.
          met 33uF ga je ongeveer op 600Hz een 1st orde highpass hebben. Ik denk dat de driver toch pas vanaf 2500Hz ofzo gebruikt wordt, dus rond de 10uF was groot genoeg. (Als de driver 8 Ohm is)
          Er werd me een condensator aangedraden die een frequentie 2 octaven lager dan de echte x-over heeft. Ik filter op 2200 Hz (aangeraden door B&C voor de DE25). 33 uF komt overeen met 550 Hz wat dus 2 octaven lager is. Vandaar.
          Prijsverschil zou ook maar een paar euro zijn
          Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

citaat:
            Driver verzinken ! waarom ? EAW doet het ook niet
            Even een vraagje : wat zijn de voordelen of nadelen van een trapezium-vorm !
            sis
            Word daar een beetje moe van, niet alles wat EAW niet doet is meteen het beste.[xx(] Drivers verzinken met een paar, tot meerdere mm's is zeker handig, je zult bij het monteren van je driver handiger te werk kunnen en het is gewoon dé manier van afwerking. Voordeel van een trapeziumvormige-top is,
            [list][*] Bij vierkante kasten zou je als je deze 2 per kant gebruikt moeten
            richten zodat de hoorns niet met elkaar interferen, zou je kast
            trapeziumvormig zijn dan zal dit niet gebeuren[*] Ziet er 10x beter uit[/list]
            Als je er moe van wordt moet je slapen [B)]
            en tien x er beter uitzien heeft totaal niks te maken met het klankbeeld [:X]
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Leinad
              • Apr 2004
              • 153

@sis
              Een trapezium vorm heeft minder last van staande golven in de kast, dus minder klankvervalsing.

@Sietse
              De kastwanden moeten zo stijf mogelijk zijn. Als ze gaan trillen stralen deze wanden ook geluid af, maar wel in tegenfase met je luidspreker. Die interferentie zorgt voor schommelingen in de geluidsdruk. Meer versteviging dus...

Je topkast zal zeker nog wat demping nodig hebben, vooral door de vorm en ongunstige afmetingen die je hebt gekozen, zullen er veel staande golven optreden in de kast.

Mvg Daniël.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Aan bracing heb ik nu dat tussenplakje waar de condensator op zit, en deze ondersteunt tevens de HF driver. Zou dat niet volstaan? Demping heb ik eigenlijk geen zin in omdat er nu nog tussen te proppen. Of is het echt nodig?
                Bracing is (bijna) belangrijker in een top, als in een sub.

De resonantiefrequenties van de panelen liggen namelijk allemaal in het werkgebied van de topjes. De staande golven zitten ook in het werkgebied van de top.

De demping is in 10 minuten aangebracht, dus dat lijkt me het probleem niet. Simpele wtw-bracing is slechts een kwestie van een op maat gezaagd plankje (met aan beide kanten lijm) tussen de wanden te klemmen.

In principe heb je nu een uitgelezen kans om te testen hoeveel zin het heeft. Stop in de ene kast bracing (en daarna demping) en vergelijk het geluid met de tweede top.

Persoonlijk zou ik de baffle dikker maken, in ieder geval ter plaatse van de speaker (aan de binnenkant). Een sterke baffle stopt alle directe trillingen van de speaker ipv ze op de kast over te dragen.

Maar bovenstaande is inderdaad wel allemaal gericht op een zo neutraal mogelijk klankbeeld. Als het geluid je bevalt zoals het nu is, is er uiteraard weinig reden om te gaan bracen of dempen.
                In de meeste gevallen doe je het voor jezelf, aangezien het 95% van de feestgangers koud laat.
                Kom je geen forumleden tegen, dan is er niets aan de hand .

Mvg Johan

Comment

• Sietse
                  • Sep 2004
                  • 62

Even nog een belangrijk vraagje. Wie kan me vertellen hoe ik het beste speakerschuim aan een speakerrooster vastmaak? Met lijm? Zo ja, wat voor soort lijm?

Comment

• Klaaske
                    • Jun 2003
                    • 571

Klittenband..
                    <font size=\"1\">
                    Groeten,
                    Jaap
                    <b>
                    -[GSXke :)]-
                    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• arie
                      • Feb 2003
                      • 550

bison spuitlijm gaat goed, gebruik het alleen niet te zuinnig.gr Arie

Comment

• ivo
                        • Jul 2003
                        • 390

Ik doe het zo, http://www.iven.nl/zodoejedat/fontexverlijmen.htm
                        Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Sietse
                          • Sep 2004
                          • 62

Hoe bevestig ik het klittenband op rooster en schuim?

Comment

• Klaaske
                            • Jun 2003
                            • 571

Klittenband vastnieten aan je grill, schuim kun je natuurlijk tegen dat klitten band aan drukken !
                            <font size=\"1\">
                            Groeten,
                            Jaap
                            <b>
                            -[GSXke :)]-
                            </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Sietse
                              • Sep 2004
                              • 62

schuim kun je natuurlijk tegen dat klitten band aan drukken !
                              Dat blijft niet helemaal niet zitten..

Comment

• Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

Je gebruikt wel het grove klittenband speciaal voor speakerschuim?

Mvg Johan

Comment

Working...