Haalbaarheid nieuwe tops

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sietse
    • Sep 2004
    • 62

Haalbaarheid nieuwe tops

Beste mensen,

Ik wil mijn geluidset nu eindelijk eens goed aanpakken. En heb een hele nieuwe geluidset in gedachten. Momenteel heb ik 2 Sirus PS-12 topkasten en 2 B&C subs met daarin de PW46 (500 watt rms). Op de toppen staat een Behringer EP1500 en op de subs een Behringer EP2500. En gaat denk ik prima tot zo'n 150 man (kwa SPL). Dat even om een beeld te schetsen van wat ik nu heb aan geluid. Binnen 2 weken koop ik een nieuwe versterker, namelijk de ADJ-V4000, die dan op de subs gaat, de ep2500 op de tops, en de ep1500 gaat weg.
    Nu wil ik in de kerstvakantie (eindelijk) beginnen met nieuwe topkasten die door de ADJ-V4000 aangestuurd gaan worden. Deze versterker levert 600/1000 watt @ 8/4 ohm.
    Dit project zou moeten worden: 4 x topkast met 12''/1'' drivers. Budget is ongeveer 1000 euro voor de drivers, en hierbij moet je in je achterhoofd houden dat ik al 2 x B&C DE25 heb (tweedehandsjes). Deze wil ik natuurlijk gebruiken in de nieuwe tops. Als subs komen iets later 4 x Beyma 18G-50 of als die niet leverbaar meer zijn dan: B&C PZB 46. Deze zullen goed aangestuurd worden. De bedoeling is dan dat 2 tops 2 subs bijhouden en 4 tops dus 4 subs.

Zo genoeg info lijkt mij. Mijn vraag is dus of mijn idee haalbaar is. Kastontwerp zal met winisd moeten gebeuren, en het filter ontwerpen kan ik niet zelf, daar mijn natuurkundekennis al eerder ophoud. Hier zou iemand mij dus bij moeten helpen.

Ik hoop snel op een reactie
    Vrij veilig, neuk een appel!
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:4 x topkast met 12''/1'' drivers. Budget is ongeveer 1000 euro voor de drivers, en hierbij moet je in je achterhoofd houden dat ik al 2 x B&C DE25 heb (tweedehandsjes).
    Is het geen optie om 2 PS-12's bij te kopen? Door vast te houden aan de 1" die je nu hebt, in combinatie met je budget, kom je waarschijnlijk niet erg veel verder in kwaliteit, als dat van de PS-12.

Als je het goed aan wilt pakken, kun je naar mijn idee beter een flinke stap vooruit doen, ipv een stapje. Vasthouden aan spullen die je al hebt, beperkt vaak sterk de vooruitgang die je kunt maken.
    Een 1" beperkt sowieso de keus al aanzienlijk in lekker aansluitende laagdrivers.

Je zou bijv. ook een 2x12"/1,4"(of 2") kunnen nemen. Met als voordeel dat je maar twee hoogdrivers nodig hebt. Of een hornloaded kastje waardoor je ook maar 2 laagdrivers nodig hebt.
    Voordelen zijn in beide gevallen dat je voor de kwalitatief betere drivers kunt gaan.

Met het geld dat je voor de DE25's (en Sirussen) kunt krijgen, heb je weer wat meer budget om in je topkasten te steken.

Mvg Johan

Comment

• Sietse
      • Sep 2004
      • 62

citaat:Geplaatst door Rademakers
      Is het geen optie om 2 PS-12's bij te kopen? Door vast te houden aan de 1" die je nu hebt, in combinatie met je budget, kom je waarschijnlijk niet erg veel verder in kwaliteit, als dat van de PS-12.
      Nee. PS-12 wil ik niet meer. Tis een nette kast, maar het hoog vind ik niks. Kan zo veel gedetailleerder en minder schel (ik heb voor de grap eens die DE25 erin gelegt..) Waarom niet verder in kwaliteit dan de PS-12? De DE25 presteert stukken beter, en iedere 12'' van een B&C speelt de no-name 12'' van de sirus er ook wel uit denk ik.

citaat:
      Als je het goed aan wilt pakken, kun je naar mijn idee beter een flinke stap vooruit doen, ipv een stapje. Vasthouden aan spullen die je al hebt, beperkt vaak sterk de vooruitgang die je kunt maken.
      Een 1" beperkt sowieso de keus al aanzienlijk in lekker aansluitende laagdrivers.
      Eensch.

citaat:
      Je zou bijv. ook een 2x12"/1,4"(of 2") kunnen nemen. Met als voordeel dat je maar twee hoogdrivers nodig hebt. Of een hornloaded kastje waardoor je ook maar 2 laagdrivers nodig hebt.
      Voordelen zijn in beide gevallen dat je voor de kwalitatief betere drivers kunt gaan.
      Klinkt lekker in de oren wat je daar post. Budget is eventueel wel beschikbaar voor 2 soortgelijke kasten. Waar het niet dat ik 4 topjes wil hebben om zo flexibeler te kunnen werken. Ik wil meerdere set-ups kunnen maken zegmaar, 1 top-1 sub per kant tot 250 man. 2 tops-2 subs per kant tot 500 man. Bijvoorbeeld.
      citaat:
      Met het geld dat je voor de DE25's (en Sirussen) kunt krijgen, heb je weer wat meer budget om in je topkasten te steken.
      De sirussen wil ik liever houden als DJ-monitors. Als ik de DE25's niet kan gebruiken voor het zelfbouwproject wil ik kijken of die niet in de sirussen te proppen zijn, desnoods weer te verkopen.

Comment

• bertuss
        • Jan 2002
        • 816

waarom wil je een flexibele setup dan?
        je kan het toch gewoon zachter zetten.
        vraag is of je dan met 2subs/tops die 500 man haalt. aangezien je je spreiding beetje mist van 4 setjes.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

al eens naar de ak kastjes gekeken?

de pa-m12pro gaat echt wel goed hoor. kan je met 2 kastjes 2 basreflexen(subs) bijhouden..

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaat:Waar het niet dat ik 4 topjes wil hebben om zo flexibeler te kunnen werken
            Met 4 kastjes flexibeler als met 2?

Zoals Ronny ook al aangaf, je kunt ze ook gewoon zachter zetten [].
            Liever een te grote set neerzetten, als een te kleine.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

ben het toch niet helemaal eens met eea

een 1"(2"membraan/1" exit) presteert ten alle tijden boven de 7/8 khz beter dan een groter membraan (3"/1.4" exit).
              De winst van een 1.4 of 2" exit (3" of 4" diafragma) zit in de midband (1.5 tot 7 khz), en is globaal 3 dB.
              Het tophoog van jouw DE25 is dus beter dan die van een driver met een groter diafragma, punt.

De splitsbaarheid van 4 toppen naar 2 sets is absoluut een sterk argument.

Ook de handelbaarheid/gewicht/1persoonsklus is een goed argument.

Bij gebruik van een dubbele set (2x2 toppen) is het op elkaar stacken en splayen van 2 tops een zeer goed alternatief tov een enkele 2x12/2" top, en er kan evt ook meer spreiding worden gemaakt. Ik zou 60 graden hoorns nemen, zodat je ook met naast elkaar stacken nog zinnig bezig bent.

De enige winst met een 2x12/2" top is meer herrie vanuit 1 punt.
              Flexibiliteit is veel hoger bij 4 toppen.

Zijn die DE25's van jou 16 ohm of 8 ohm?

knoppen en waarden :)

Comment

• Sietse
                • Sep 2004
                • 62

Mijn keuze voor 4 toppen staat/stond al vast. Voor argumenten verwijs ik naar dokter dB's post. Dus daar hoeft niet verder over gediscussieerd te worden.

Mijn grote vraag blijft, is mijn plan haalbaar. Een kast ontwerpen moet zelf te doen zijn, maar een beetje hulp is welkom. Filter is echter NIET zelf te doen. Daarvoor moet ik dus iemand hebben die mij daarbij wil helpen (eventueel tegen vergoeding). Een bedrijf als speakerco e.d. in de arm nemen is een optie, maar iemand die zelf de kennis (en apparatuur?) in huis heeft natuurlijk ook. Het succes van het hele project af laten hangen van een website die een simpele formule uitvoert en mij zo een paar getalletjes geeft, vind ik veel te tricky.

@ dokter dB. 8/16 ohm weet ik niet [?]

Dit is de driver: staat die 8 voor 8ohm?

Comment

• frederik_
                  • Jul 2003
                  • 98

inderdaad, de 8 staat voor 8 ohm

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

yep het is de 8 ohm....
                    Handiger is 16 ohm, als je tenminste passief gaat, je moet namelijk toch verzwakken...

Heb net 4 toppen af met DE25/16 en RCF L12P11, filters wegen ook een kilo of 4!... ben nu de aktieve (composiet) processing aan het bouwen [8D][8D] (maar met schakelstand "passief" klinkt het al erg goed)

Maar de prestatie van het geheel hangt eigenlijk heel erg af van je filter.... en dat kost een hoop tijd om goed te krijgen....
                    Ik heb eea geoptimaliseert/gesimuleert, mbt verticaal afstraalgedrag, x-y-z bronafstanden, pistongrootte, driverimpedanties (incl faseverloop)...
                    Het laatste heb ik gemeten in de kast met de hoorn erop gemonteert, omdat de lading vd hoorn ook invloed heeft op driverimpedantie, juist ook rond het crosspunt (f3 hoornwerking/lading etc)...

kortom succes!!

Comment

• Sietse
                      • Sep 2004
                      • 62

Thanx voor de tips
                      Weetje trouwens zeker dat het de RCF L12P11 is? Heb je daar documentatie of een linkje naar? Ik kan namelijk niks op internet over die driver vinden.

Mocht de driver me bevallen kunnen we misschien een dealtje sluiten, dat ik het filterontwerp van je koop? Je hebt er zo te horen flink wat tijd in gestoken.

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

volgens mij word die RCF idd niet meer gemaakt?, hij doet ook maar 0,5 mm slag, inzetbaar vanaf 200Hz, maar daarboven dan ook spijkerhard (101dB/1W), dat is 4 dB meer dan een "gewone" 12"...[8D][8D][8D][8D][8D]
                        mail me anders ff als je meer wil weten...

Comment

• frederik_
                          • Jul 2003
                          • 98

Ik wil meer weten dokterdB, maar doe het ff zo ok? [8D]
                          Wat voor filter heb je gemaakt, serie toevallig?

Comment

• Sietse
                            • Sep 2004
                            • 62

*update*
                            Oke, ik heb dus een oplossing voor de filters gevonden.
                            Nu is het enige wat ik nog moet bepalen, welke drivers is precies gebruik. Voor het hoog neem ik de B&C DE25. Voor de 12'' heb ik de volgende speakers gevonden die mij geschikt leken kwa specs:

B&C 12PH32 = 106 ex
                            B&C 12PE32 = 134 ex
                            B&C 12PL32 = 142 ex
                            18sound 12W500 = 103 ex
                            18sound 12MB600 = 131 ex
                            18sound 12MB700 = 144 ex
                            P.audio SN-12B = 117 ex

Als het kan wil ik de topjes ook stand alone gebruiken.
                            Welke zou de verstandigste keus zijn, en waarom?

Ik heb alle drivers nog even in winisd gegooid:

Gain vergelijk:

SPLmax vergelijk:

Roze = P.audio 12SN-12B
                            Geel = B&C 12PL32
                            Paars = B&C 12PH32
                            Blauw = B&C 12PE32
                            Oranje = 18sound 12W500
                            Rood = 18sound 12MB700
                            Groen = 18sound 12MB600

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Heb je ze allemaal lukraak in dezelfde kast gesimuleerd? Het ziet er in ieder geval uit of er nog wel het één en ander te optimaliseren valt.

citaat:een 1"(2"membraan/1" exit) presteert ten alle tijden boven de 7/8 khz beter dan een groter membraan (3"/1.4" exit).
                              De winst van een 1.4 of 2" exit (3" of 4" diafragma) zit in de midband (1.5 tot 7 khz), en is globaal 3 dB.
                              Het tophoog van jouw DE25 is dus beter dan die van een driver met een groter diafragma, punt.
                              Het voordeel is uiteraard dat een 1,4"(en 2") verder doorlopen naar beneden en daardoor beter aansluiten op de gemiddelde 12".

Bij gebruik van een 2" zou je alsnog de 1" het laatste beetje kunnen laten doen. Bullits zijn overigens ook een optie.

Als je alleen elektronische dansmuziek of top 40 doet, zou ik me eerlijk gezegd niet te veel zorgen maken om de frequenties boven de 15 á 16 Khz. Dus dan zou je ook enkel met een 1,4" afkunnen.
                              Veel van dergelijke muziek bevat deze frequenties nauwelijks meer en veel publiek hoort/mist deze frequenties ook nauwelijks.

Dus zolang het niet over persoonlijke Hifi gaat...

En het blijft natuurlijk compromissen maken.

Mvg Johan

Comment

Working...