Maken van Bass Reflex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djprofighter
    • Aug 2004
    • 19

Maken van Bass Reflex

Ik ben al twee weekenden geleden begonnen aan mijn Bass kastjes en ze klinken wel beetje maar mijn vraag of ik het goed heb gedaan

Onderdelen :
    Raveland AXX 1010 10 (10", 250 rms)
    MDF plaat (18mm)
    Opvulmateriaal
    Bas buizen
    Bass reflex opening
    Jack aansluiting
    beschermings rooster

A. ik ben begonnen met de platen (de achterkant onder kant en de zijkanten) aan elkaar te zetten. (schroeven)
    Toen die vast zaten heb ik ze opgevult met 30 liter (soort glaswol) , en ben begonnen met het plaatsen van de jack aansluiting en de gaten van de Bass buisjes

B. Toen heb ik een Gat in mijn voor plaat Gezaagt (10") en mijn woofer geplaats. <- MOET deze vast met speciaale schroeven?

C. heb de voorplaat erop geschroeft en de aansluiting gesoldeert voor de stevigheid

D. Toen heb ik de bassbuisjes erin gedaan , vast gezet en mijn rooster over de speaker heen.

E. heb toen vloerbedding (zwart/grijs 5 mm) over mijn bok gemaakt en op alle hoeken met overzethoeken vast gezet.

F. Nu nog een filter en dan issie volgens MIJ klaar?

Heeft iemand nog opmerkingen of tips? wat ik nog moet doen of ben vergeten
    een Dj is pas een DJ als hij Enschedees is:P
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

ja kep wel een tipje. tis namelijk een zeer leuke woofer, voor thuis. maar als je slim was geweest had je ff gerekent aan je basss kastjes
    projekt klinkt nu in mijn oren als mislukt.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

citaat:Nu nog een filter en dan issie volgens MIJ klaar?
      Je hebt nu in feite, een willekeurige luidspreker, in een willekeurige kast met een willeukeurige afstemming gedaan.

Over het algemeen worden basreflexkasten op dezelfde manier gefabriceert, met uitzondering van het feit dat je het woord "willekeurige" moet vervangen door "berekende".

Ongetwijfeld dat als je dit forum eens goed doorleest, je te weten komt hoe de vork nu precies in de steel zit.
      Tip: De volgende keer dat je kast maakt, bereken en simuleer dan wat meer, gebruik altijd lijm en schroeven om verbindingen te maken en zet de speaker vast met inslagmoeren en metaalschroeven.

Ben je trouwens wel tevreden met het resultaat? Je kunt eventueel nog proberen om de basrefexpijpen vol met dempingsmateriaal te stoppen of geheel af te sluiten. Hiervan kan de geluidskwaliteit beter worden, omdat je dan een gesloten kast maakt, waardoor er in principe minder fout kan gaan.

Als jij tevreden met het resultaat bent, dan is je projekt geslaagd.

Mvg Johan

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Als dempingsmateriaal niet nodig is: niet gebruiken! Je klank kan wel lager maar je rendement boert achteruit.
        Nooit dempingsmateriaal gebruiken achter je bassreflexpoort.
        Natuurlijk heb je nu slechts een woofer-in-een-kistje (professionele luidsprekerkast kunnen we dit moeilijk noemen). Het is natuurlijk niet perfect maar wie gaat nu een perfecte kist maken voor een Taiwan-woofer die ook verre van perfect zal zijn?
        Als het voor thuisgebruik is en het klinkt goed naar jouw wensen ga ik echt je project niet mislukt noemen. Als je ooit eens een professionele woofer op deze manier gaat inbouwen dan ga ik dat wel doen.
        Geniet ervan en als je zin hebt: experimenteer!
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

tis een taiwan woofer, en er zijn alle TS gegevens van bekend.
          er zijn met deze jongen zeer goede resultaten te behalen.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Er is hoop! [^]

@djprofighter: Kun je een paar gegevens verstrekken over je kastje?
            De binnenmaten (hoogte x breedte x diepte), de lengte van de basreflexpoorten (basbuizen), de diameter van de basreflexpoorten en het aantal basreflexpoorten.
            Dan kunnen we in ieder geval kijken of je toevallig een juiste afstemming hebt gegeven, of dat er eventueel wat te verbeteren valt.

Mvg Johan

Comment

• djprofighter
              • Aug 2004
              • 19

Ik heb een kast van 44x30x45 want de kast moest 60 liter zijn
              de bass buizen zijn 60 mm (2x) dikte en de lengte : 200 mm
              en ik heb de voorkant aan de onderkant 5 centimeter hoog helemaal open!

Comment

• djprofighter
                • Aug 2004
                • 19

En btw over de bevestiging eerst lijm ertussen en dan schroeven?

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

jow.
                  maak die voorkant maar ff dicht. scheelt je weer wat

kijk eens naar die link die ik postte. met die kast/afstemming bereik je een mooi resultaat
                  je volume komt wel in de richting. maak je kast nu verder volledig dicht, behalve dan je poorten. alles verlijmen en schroeven, eventueel schroeven weer verwijderen na droge, en alles strak dicht plamuren. binnekant alle naden dichtkitten, dempingswol ff achterwege laten. moet lukken toch?
                  best een leuk drivertje, jammer dat dat raveland er met koeieletters opstaat.

Comment

• djprofighter
                    • Aug 2004
                    • 19

hehehe ok maar ok die link zit wel een gat voorin zou ik dat beter ook kunnen doen?

Comment

• DJEM
                      • Jul 2004
                      • 254

Hmm staat daar nu Hobby Hifi op pagina die hierboven word aanbevolen?

Verder zie ik spec staan van: 120/240 Watt (Sinus/Musik)

Hmm waarvoor wil je deze speaker gaan inzetten?

[off]Lelijk die kreten en rare kleuren die sommige speakers hebben[/off]
                      Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• bertuss
                        • Jan 2002
                        • 816

profighter, w8 maar eventjes met bouwen, denkd at je wel beetje kennis nodsig hebt. spreek je wel via msn.

Comment

Working...