Kijk ik nou niet goed, of zitten er geen zekeringen in die kist? De verdeling had overigens veel mooier en properder geweest als je dit direct op je zekeringen had verdeeld. De kist is 2U zeker? Kan je hier ook eens een foto van posten? Heb nog nooit een kist gemaakt van 2U, maar bij 3U past alles maar net met de normale onderdelen.
Welke krachtstroom aansluiting?
Collapse
X
-
-
en dat stukje tussen de 63a en je eigen verdeler?citaat:Geplaatst door Jozi
En als je het goed doet zit er na die verloop van 63 naar 32 in je eigen verdeler / dimmers ZEKERINGEN, die ervoor zorgen dat je je eigen groepen niet overbelast. zodat je zowiezo niet meer kan gebruiken dan die 32A waarop je je installatie hebt berekend. en dan heb je gewoon mazzel dat er 63 aanwezig is.. weetje voor de volgende keer dat je meer licht mee kan nemen bijvoorbeeld, met extra dimmers uiteraard...citaat:Geplaatst door som
je zit er naast.
[u]alles</u> wat een groepen kast verlaat is afgezekerd op een vermogen dat lager is dan de waarde op de connector vermeld.
en met de juiste kabeldikte erbij kan er tot aan daar alvast niets meer mis gaan.
de ellende komt pas bij een verloopje van 63 naar 32a en dan daar maar eindeloos op doorprikken, en dan praten we nog niet eens over kortsluitvastheid.
dus; kastje met 25a automaatje, meter of 2 10mm2 met 63a plug, en een 32a fem deel
Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.Comment
-
@ruud: Is je krachtverdeel 32A of 16A in?
Als die 16A in is en je hebt 16A automaten gebruikt is je installatie niet selectief en kan de zekering in de meterkast er alsnog eerder uitspringen dan die op je rack en als dat het geval is wordt je keten van storing zoeken langer, plus dat je voor niks 3 automaten hebt gekocht die toch best prijzig zijn.
Als je krachtverdeling 32A in is lijkt het mij dat de bekabeling tussen het chassisdeel en de automaten te dun is. Het ziet er in mijn ogen namelijk uit als 2,5mm2
Verder ziet het er wel goed uit, al had ik de afwerking zelf iets 'strakker' gedaan en ik zou nog even de aarde met de beide platen doorverbinden.Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).Comment
-
Hoi kokkie,
Bedankt voor je reactie! Maar de installatie is 16 A en de kabels 2,5 mm2. Verder heb ik dus ook 16A automaten met B-kararkter. Je bent de eerste met deze reactie, maar stel dat je gelijk hebt: hoe kan ik het het beste aanpassen?
ruudComment
-
Waar ik eigenlijk op doelde is dat je je niet te veel moet kijken naar wat je voor spullen over de fasen verdeeld maar dat je ook moet letten op het maximaal vermogen wat je per fase aansluit.citaat:Geplaatst door Ruud Wiggers
Jans: die gelijkmatige belasting he? Ik gebruik 1 fase voor par 64 (8 lampen) en de tweede voor versterkers en de derde voor mengtagel en band. Is de derde niet te laag belast? Ik heb iets gehoord over fase-verschuiving: wanneer treedt dit op.
ruud
Zoals al eerder genoemd heeft faseverschuiving hier niets mee temaken mits er problemen zijn met de nul.
Ik zou er ook nog een hoofdschakelaar inbouwen, is bij een 3 fasen onderverdeler verplicht, want ik zie dat de automaten rechtstreeks vanaf de contactstop zijn gevoed? Kun er direct een aardlek inzetten.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Thx, Tiemen, maar dat is mijn vak dan ook.
a Horeca bedrijf : 3 x 125 A binnen, opgedeeld in diverse zones, met verschillende doeleinden : verschillende aardingen, en aardweerstanden , en dan moet het bandje ook nog eens een kracht-wcd. Ben er van overtuigd dat niet alle zalen dat goed voor elkaar hebben met een lage aardweerstand, en een bijpassende aardlek op die wcd. Verder is niks meer standaard, dus op die kracht-wcd komt ook wel eens een verlengkabel voor het midzomernacht-Buitenfeestje, en daar gaat je aardweerstand, en dus je bijbehorende aardlek. Vandaar : altijd zelf meenemen, dan hoef je alleen maar amperes uit de muur te trekken, en de veiligheden daarna heb je zelf. (nog afgezien van het boerenschuurfeest, waar de kracht uit de stal van de buurman komt, 500 meter verderop....)
b lekker aanraakveilig gebouwd, Ruud, stel je voor dat je ff een versterkerplug opnieuw wilt inpluggen, zit je toch met je blote vingers bij de blote hoofdstroom! En omdat je er zo fijn bijkunt ligt je andere hand als steuntje op een alu-deel van de installatie. Dan komt er echt wel meer dan die 30mA door je beide armen, en dus door je hartstreek. En daar reageert je hart op door te fibrilleren, (pavlov-reaktie!), maar de ambulance reageert daar weer heel anders op...Comment
-
Hoi Ruud,
Het selektief maken van een installatie doe je door iedere keer 2 stappen kleiner te gaan in de gebruikte automaten/smeltveiligheden. In een huisinstallatie in Nederland is het normaal gesproken een hoofdzekering/gemeentezekering van 25A en dan slaan we 20A over en gebruiken we dus 16A voor de beveiliging van de groepen.
Uitgaande van jou aansluiting van 16A zou je dus 10A overslaan en naar 6A zekeringen toe moeten gaan. Dat lijkt me geen optie, wordt op campings wel gebruikt, maar jou parren gaan wel ff meer trekken.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een upgrade naar 3x32A in, dat kom ik namelijk ook vaker tegen dan 3x16A. Nieuw chassisdeel en de bekabeling tussen chassisdeel en automaten vervangen door 6mm2. Verder nog een verloopje maken van 3x16 naar 3x32 voor de keren dat je het toch echt met 3x16 moet gaan doen en misschien het duurste, een 32A kabel aanschaffen ter vervanging van je oude 16. Voordeel is ook, dat als je doorgroeit je deze krachtverdeel mooi kunt uitbereiden met nog 3 automaten zodat alle wcd aparte groepen worden.
Helaas werkt deze oplossing natuurlijk niet als je eigenlijk alleen maar 3x16 aansluitingen tegenkomt, dan blijft het een gok welke automaat (in de meterkast of op jou krachtverdeel) er het eerste uitspringt bij een fout of overbelasting.
@Mac (off-topic)
De Pavlov reactie was toch iets anders?
Als een hond zijn bak met eten krijgt, loopt het water hem in de mond.
Als je nu altijd als hij zijn eten krijgt een belletje laat rinkelen, zal de hond na verloop van tijd als hij dat belletje hoort, het water bij hem in de mond lopen.
Dat was volgens mij de Pavlov reactie, of ben ik nu echt helemaal gek geworden?Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).Comment
-
was een Herman Finkers-citaat...gientjecitaat:Geplaatst door kokkie
Hoi Ruud,
@Mac (off-topic)
De Pavlov reactie was toch iets anders?
Als een hond zijn bak met eten krijgt, loopt het water hem in de mond.
Als je nu altijd als hij zijn eten krijgt een belletje laat rinkelen, zal de hond na verloop van tijd als hij dat belletje hoort, het water bij hem in de mond lopen.
Dat was volgens mij de Pavlov reactie, of ben ik nu echt helemaal gek geworden?Comment

)]
Comment