Welke krachtstroom aansluiting?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Da Burf
    • Jun 2003
    • 44

Welke krachtstroom aansluiting?

Beste mensen,
    voor mijn bruiloften- en partijenbandje wil ik een krachtstroomverdeelblok aanschaffen (zo'n rubberen Admiral met afgezekerde 220 groepen lijkt me wel wat).
    Kunnen jullie me vertellen welke aansluiting je 'het meeste' tegenkomt in horecagelegenheden oftewel welke versie ik het beste kan aanschaffen?
    De 32A versie?
    Hebben jullie nog tips?
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Jazeker...
    32A komt veel voor.
    Je kan zelf altijd nog een 16CEE naar 32CEE verloopje maken, kom je ook uit de voeten met een kleiner formaat.
    Groter formaat moeten ze van te voren even aan je doorgeven.
    Dan kan je een verdeler van 63A naar 2*32A meenemen...daar moeten immers automaten tussen.

Als je toch aan de slag gaat met krachtstroom vergeet dan niet een duspel aan je toolcase toe te voegen en leer jezelf aan:
    eerst meten, dan pas de stekker derin!
    Ook al ben je gisteren nog op die locatie geweest.

Scheelt je een hoop ellende en je staat er versteld van wat er nog regelmatig verkeerd gaat met krachtstroom...

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Wat ik me eigenlijk afvroeg, wat doe je nou als het toch verkeerd aangesloten is?
      Inpakken en wegwezen of je verbruik zo veel mogelijk beperken en kijken hoe je uitkomt met losse groepen trekken?
      We're ready to party, are you?

Comment

• oversound
        • Dec 2003
        • 218

Als we het over horeca hebben heb ik even een vraagje>
        Werk zelf in een hotel/restaurant en daar hebben we ook krachtstroom aansluiting voor bijvoorbeeld feesten enzo. Maar nu staat er op de aansluiting 32 A met 6 H erachter. Waar staat die 6 H voor?
        Alvast bedankt,
        Emiel
        Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• Aart Rietveld
          • Aug 2004
          • 189

citaat:Geplaatst door oversound

Als we het over horeca hebben heb ik even een vraagje>
          Werk zelf in een hotel/restaurant en daar hebben we ook krachtstroom aansluiting voor bijvoorbeeld feesten enzo. Maar nu staat er op de aansluiting 32 A met 6 H erachter. Waar staat die 6 H voor?
          Alvast bedankt,
          Emiel
          Die 6H (6 uur) geeft de stand van de aardpen aan ten opzichte van de stootnok die op de behuizing zit.
          Er is eigenlijk maar 1 soort gangbaar in Nederland maar er zijn dus stekers met een andere stand die daardoor niet in "normale" contactdozen passen. Dit is een vorm van beveiliging tegen verwisseling van diverse stekers, bv. omdat men een speciale toepassing heeft voor een bepaalde contactdoos.

Ik weet dat ze bestaan maar heb zelf nooit afwijkende modellen in mijn handen gehad. Ze zijn moeilijk verkrijgbaar, nooit uit voorraad.

Comment

• Da Burf
            • Jun 2003
            • 44

Bedankt voor de reacties tot zover.
            Nu is het zo dat we met de band ook uitkomen met 2x230 16A stroomgroepen. Wat zou een goede reden kunnen zijn om tóch met krachtstroom te gaan werken?
            De reden dat ik me orienteer is omdat sommige locaties het maar vreemd vinden dat we gewoon de wandcontactdozen gebruiken, hoewel niemand er ooit moeilijk over heeft gedaan. Zijn er duidelijke voor-/nadelen aan beide methodes (dus 230V versus krachtstroom)?

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

2Aart: tot nu toe alleen maar in de industrie (off-shore) tegen gekomen, inderdaad niet gangbaar, en daar zijn we beetje blij om[8D]

in reactie op:
              citaat:Wat ik me eigenlijk afvroeg, wat doe je nou als het toch verkeerd aangesloten is?
              Inpakken en wegwezen of je verbruik zo veel mogelijk beperken en kijken hoe je uitkomt met losse groepen trekken?
              1. In ons geval heeft de klant in het contract aangegeven wat er voor stroom aansluiting(en) beschikbaar zijn.
              Wij geven daarin wat nodig is en waarvan wij gebruik gaan maken.
              Indien een 63A voor het licht benodigd en het blijkt een 32A te zijn, dan heeft de klant pech en krijgt hij minder lampjes, minder beschikbare prik=minder lampjes.

Om geruzie achteraf te voorkomen zeg ik dat zodra het opgemerkt wordt...dat voorkomt dat klant na het bouwen zegt, ja maar hier ligt de 63A hoor...[:0]

2. Als er helemaal geen krachtstroom is, en wel nodig anders kan bijv dimmerpack niet werken, dan dus geen dimmerpack...[:0][:0]
              Dat kan dus betekenen geen show...Ik heb het nog niet meegemaakt!

3. Als ik met een drive-in boeking onderweg ben dan is onze show zo op te bouwen dat hij desnoods op 2x 230V kan draien, klant krijgt wederom wat minder...

next...
              citaat:Bedankt voor de reacties tot zover.
              1. Nu is het zo dat we met de band ook uitkomen met 2x230 16A stroomgroepen.
              2. Wat zou een goede reden kunnen zijn om tóch met krachtstroom te gaan werken?
              3. De reden dat ik me orienteer is omdat sommige locaties het maar vreemd vinden dat we gewoon de wandcontactdozen gebruiken, hoewel niemand er ooit moeilijk over heeft gedaan.
              4. Zijn er duidelijke voor-/nadelen aan beide methodes (dus 230V versus krachtstroom)?
              1. Kijk, daar hou ik van, een band die nadenkt voordat de stroomuitvalt..ik vindt jullie muziek nu al goed
              2. Minder kabels trekken, duidelijkheid hoe je de fases belast
              3. Die locaties hebben ws ook een tering hekel aan een irritante brom in de backline...alleen omdat de basgitarist die altijd al te laat op klus is weer eens in het dichtsbijzijnde niet geaarde stopcontact een stekker heeft gepropt...

Wandcontactdozen kunnen gedimnd zijn, das leuk bij soundchecken...als optreden begint wordt zaallicht gedimt en staat je backline stil[]
              fasebelasting? is alles dezelfde groep? kortom...hoop vraagtekens en extra kans dat het niet klinkt zoals jij graag wil dat het klinkt...bromvrij
              4. enige nadeel zou kunnen zijn dat er geen 380 op een locatie is...goed, dan kan je dus niet anders...
              Grote voordeel is dus de bedrijfszekerheid, en snelle en vaste manier van werken..

Het geeft dus overzicht, ook met opbouwen.
              je kan vanaf je krachtverdeler alvast 230breakouts leggen daar waar je ze nodig hebt op podium...

dus met 380 ook nog eens minder kabelzooi..

Comment

• oversound
                • Dec 2003
                • 218

To Aart,
                Bedankt voor de reactie.
                Ben ook weer wat wijzer.
                Groet,
                Emiel
                Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• Sietse
                  • Sep 2004
                  • 62

citaat:Geplaatst door ralph

Jazeker...
                  32A komt veel voor.
                  Je kan zelf altijd nog een 16CEE naar 32CEE verloopje maken, kom je ook uit de voeten met een kleiner formaat.
                  Groter formaat moeten ze van te voren even aan je doorgeven.
                  Dan kan je een verdeler van 63A naar 2*32A meenemen...daar moeten immers automaten tussen.
                  Grotere aansluiting dan je verdeler: Geen probleem, omdat je verdeler toch niet meer kan trekken dan er door de kabels mag.
                  Kleinere aansluiting dan je verdeler: Levensgevaarlijk! stel je hebt een 16 A aansluiting en je zet er een 32 A verdeler op, dan kan je dus 2 keer zo veel vermogen door die 16 A aansluiting jagen, en vliegt de boel zo in de fik!

Tenminste.. zo denk ik erover.
                  Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• DJ.T
                    • Nov 2002
                    • 1502

Zolang je goed nadenkt bij wat je doet, je meters in de gaten houd (voor zover je die op je verdeler hebt) is er niets aan de hand. Je moet alleen ruim onder je grens gaan zitten om te zorgen dat het echt niet fout gaat, dan maar wat lampjes minder.
                    We're ready to party, are you?

Comment

• DJ_Robin
                      • Jul 2001
                      • 610

citaat:Grotere aansluiting dan je verdeler: Geen probleem, omdat je verdeler toch niet meer kan trekken dan er door de kabels mag.
                      Kleinere aansluiting dan je verdeler: Levensgevaarlijk! stel je hebt een 16 A aansluiting en je zet er een 32 A verdeler op, dan kan je dus 2 keer zo veel vermogen door die 16 A aansluiting jagen, en vliegt de boel zo in de fik!

Helaas verkeerd gedacht.

Als jij een 63A 3 fase WCD hebt dan betekend dit dat er (in het algemeen) 50A is afgezekerd in de groepen kast. Dat betekend dus dat als jij je WCD gaat belasten de zekering er pas uit knalt op het moment dat er 50A door je kabeltje loopt (5x 6/4mmq) wat maar is bedoelt voor 32A (algemeen 25A afgezekerd)

Nu sluit je het aan op een 16A 3 fase WCD die is in de groepen kast afgezekerd met een 16A zekering. Als je nu je 16A WCD belast dan knalt de zekering er uit als je pas op de helft zit dan waar je bedrading op is bemeten nu kan er dus niets fout gaan. Als je van groot naar klein gaat heb je dit gevaar wel , helemaal als je doorlus blokken gebruikt (met dus een 32 stekker een 32A contra stekker en bijvoorbeeld 6x shuko. Ik heb hierdoor al regelmatig uitgefikte stekkers en aanelkaar gesmolte stekkers voorbij zien komen.

Dus van klein naar groot geen probleen
                      van groot naar klein (zonder zekeringen) FOUT !!!

M.V.G
                      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Sietse
                        • Sep 2004
                        • 62

citaat:Geplaatst door DJ_Robin

citaat:Grotere aansluiting dan je verdeler: Geen probleem, omdat je verdeler toch niet meer kan trekken dan er door de kabels mag.

Helaas verkeerd gedacht.

Als jij een 63A 3 fase WCD hebt dan betekend dit dat er (in het algemeen) 50A is afgezekerd in de groepen kast. Dat betekend dus dat als jij je WCD gaat belasten de zekering er pas uit knalt op het moment dat er 50A door je kabeltje loopt (5x 6/4mmq) wat maar is bedoelt voor 32A (algemeen 25A afgezekerd)
                        In je verdeelkast zitten dan toch 6 zekeringen die er bij 16 A 230 V uitknallen. Hierdoor kan er door je verdeler en dus aanvoerkabel niet meer dan 32 A 3 fase lopen. Ik zie het probleem niet [?]

citaat:
                        Nu sluit je het aan op een 16A 3 fase WCD die is in de groepen kast afgezekerd met een 16A zekering. Als je nu je 16A WCD belast dan knalt de zekering er uit als je pas op de helft zit dan waar je bedrading op is bemeten nu kan er dus niets fout gaan. Als je van groot naar klein gaat heb je dit gevaar wel , helemaal als je doorlus blokken gebruikt (met dus een 32 stekker een 32A contra stekker en bijvoorbeeld 6x shuko. Ik heb hierdoor al regelmatig uitgefikte stekkers en aanelkaar gesmolte stekkers voorbij zien komen.
                        Maar nu ga je er dus vanuit dat er zekeringen in de groepenkast zitten. Bij 16 A is dit naar mijn weten altijd het geval. Maar bij 32 A en meer hoeven er geen zekeringen in de groepenkast te zitten (of zit ik er nu naast?)
                        Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

je zit er naast.
                          [u]alles</u> wat een groepen kast verlaat is afgezekerd op een vermogen dat lager is dan de waarde op de connector vermeld.
                          en met de juiste kabeldikte erbij kan er tot aan daar alvast niets meer mis gaan.
                          de ellende komt pas bij een verloopje van 63 naar 32a en dan daar maar eindeloos op doorprikken, en dan praten we nog niet eens over kortsluitvastheid.

--&gt;en nu komt mac
                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Dave
                            • Jan 2001
                            • 757

Ook bij 32A/63A/125A en groter dienen er zekeringen te zijn in de zekeringkast, waarvan de grootte is aangepast aan de bekabeling en het soort contactdoos. (Behalve misschien in Spanje, waar dit soort faciliteiten ook wel direct aan het net worden gekoppeld).
                            Zou een gevaarlijke boel worden als op een 32A CEE geen zekering zat, geheid dat de zooi dan in de hens staat bij een mooie kortsluiting.

Als je dus verlopen gaat verbruiken, zorg er dan voor dat stekkers, bekabeling en contrastekkers bemeten zijn op de waarde van de zekering in de meterkast. Dus van 63A naar 32A -&gt;TERUGZEKEREN!!

Edit: Som was me net ff voor
                            U x I = Boem.

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

Ga jij eens heel snel een andere hobby zoeken voordat er doden vallen...

Een krachtstroomverdeler trekt geen stroom (als het goed is ten minste). Hij VERDEELT het alleen maar (wat een verassing!).
                              De kabel die aan je blok hangt (dus voor de zekeringen(!!!)) moet dik genoeg zijn om een eventuele kortsluitstroom te kunnen verdragen totdat de automaat voor de krachtstroomaansluiting uitschakelt. Hetzelfde geldt voor de connectoren e.d.
                              Dus dat een 10^2 kabel gevaarlijk is als je deze gebruikt op een 16A aansluiting is pure onzin.
                              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

Working...