Welke krachtstroom aansluiting?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • som
    • Nov 2002
    • 787

citaat:Geplaatst door **************

citaat:Geplaatst door som

die zekering lijkt een 3fasen blokje te zijn.
    dus bij elke storing alles uit?
    zijn volgens mij drie losse modules, afzonderlijk schakelbaar...
    bij de mijne is de nul meteen meeschakelbaar dat mis ik hier vandaar m'n conclusie.
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Jozi
      • May 2003
      • 11

citaat:Geplaatst door som

je zit er naast.
      [u]alles</u> wat een groepen kast verlaat is afgezekerd op een vermogen dat lager is dan de waarde op de connector vermeld.
      en met de juiste kabeldikte erbij kan er tot aan daar alvast niets meer mis gaan.
      de ellende komt pas bij een verloopje van 63 naar 32a en dan daar maar eindeloos op doorprikken, en dan praten we nog niet eens over kortsluitvastheid.
      En als je het goed doet zit er na die verloop van 63 naar 32 in je eigen verdeler / dimmers ZEKERINGEN, die ervoor zorgen dat je je eigen groepen niet overbelast. zodat je zowiezo niet meer kan gebruiken dan die 32A waarop je je installatie hebt berekend. en dan heb je gewoon mazzel dat er 63 aanwezig is.. weetje voor de volgende keer dat je meer licht mee kan nemen bijvoorbeeld, met extra dimmers uiteraard...
      ..... dat dan weer wel!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

2ruud: zie de kritische kanttekeningen van ******** voor meer details, ik mis alleen een aardlek bijvoorbeeld, een fase aanduideling...
        en meer details moet je mij niet vragen, niet voor doorgeleerd, ik bouw dat soort zaken niet..
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Uiteraard behoren de afgaande groepen te zijn beveiligd met een 30mA aardlekbeveiliging. Alles achter één aardlek is niet slim maar niet fout.
          Lampjes die aangeven of je spanning aanwezig is is handig maar geen must, als je geen lampjes hebt ben je eerder geneigd te meten voor je je materiaal aansluit. En de lampjes moeten ook afzonderlijk beveiligd zijn zoals ******** al aangaf.
          Als je lampjes inbouwd dan zou ik ook een paar panelmeters inbouwen zodat je ook je spanning en stroom af kunt lezen. Kun je ook zien wat de spannning doet als alles draait, want er zijn nog steeds installateurs die een 32A kracht wcd aansluiten op een 5x2,5mm2 die veel te lang is en op installtie is geknoopt die dit niet aan kunnen.
          @Ruud
          Verdelen over de fasen is goed maar denk ook aan een gelijkmatige belasting.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Ruud Wiggers
            • Jan 2004
            • 16

Jans: die gelijkmatige belasting he? Ik gebruik 1 fase voor par 64 (8 lampen) en de tweede voor versterkers en de derde voor mengtagel en band. Is de derde niet te laag belast? Ik heb iets gehoord over fase-verschuiving: wanneer treedt dit op.

ruud

Comment

• Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

Geen faseverschuiving, nulpuntsverschuiving. Dit treedt op bij een slecht of geen nulpunt (in de veronderstelling dat het voorliggende net star is). In normale situaties kan je dus erg asymmetrisch gaan belasten, en je spanning zal misschien een paar % veranderen, wat geen probleem is.

Toch nog even over alle kritiek hier : allemaal stoer en interessant dat jullie het allemaal beter weten, maar een aardlek heeft hier niets van doen, en als de metalen behuizing geaard is, dan zal dit bakje gewoon gekeurd worden (mits intern met juiste doorsnedes bekabeld, wat we niet kunnen zien. Dus ook voor de betweters : kalm blijven...

Ik zie trouwens niet als dat een 32 of 16A CEE is, maar indien 16, dan is al het commentaar hier al volledig overbodig...Dan hoeft daar niets van zekering tussen te zitten, en mogen die lampjes daar op hun gemak branden. Het commentaar ivm zekeren van lampjes moet me trouwens ook nog eens uitgelegd worden...De "vollastkortsluitstroom" (nieuwe term? bij kortsluiting wordt de 'last' immers verwaarloosd) zal afgezekerd zijn op 32 of 16A (afh van CEE), en die CEE moet afgezekerd zijn op die waarde, dus waar ligt dan de kans tot probleem?

Comment

• Ruud Wiggers
                • Jan 2004
                • 16

he tiemen! Bedannkt he? Ik heb inderdaad geen aardlek gebruikt, omdat ik dan in 1 keer alles kwijt ben. Ik heb ook gehoord dat altijd de eerste aardlek er door gaat, en dat is in de meterkast. Dus twee achter elkaar is overbodig. Klopt dit?

ruud

Comment

• Tiemen
                  • Dec 2001
                  • 944

Neen, das nog zo'n verkeerd gedacht... Aardlekken mogen een spreiding van hun waarde vertonen. Zet je 2 aardlekken in serie is het dus compleet NIET te voorspellen welke zal uitschakelen. De enige manier om selectiviteit (alleen bepaalde delen van de installatie afschakelen) te bereiken is met een S-differentieel. Die zijn specifiek om installaties selectief te maken. Anders heeft serie-aardlekken geen enkele zin (behalve meer geld uitgeven en kunnen zeggen dat je veel aardlekken hebt)

T

Comment

• Ruud Wiggers
                    • Jan 2004
                    • 16

hmm... mooi zo! weer wat erbij geleerd. Dus als ik het goed heb, heb geen aardlek automaat nodig indien ik de behuizing geaard heb.

ruud

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door Tiemen

Toch nog even over alle kritiek hier : allemaal stoer en interessant dat jullie het allemaal beter weten, maar een aardlek heeft hier niets van doen, en als de metalen behuizing geaard is, dan zal dit bakje gewoon gekeurd worden (mits intern met juiste doorsnedes bekabeld, wat we niet kunnen zien. Dus ook voor de betweters : kalm blijven...

De "vollastkortsluitstroom" (nieuwe term? bij kortsluiting wordt de 'last' immers verwaarloosd) zal afgezekerd zijn op 32 of 16A (afh van CEE), en die CEE moet afgezekerd zijn op die waarde, dus waar ligt dan de kans tot probleem?
                      a [u]altijd</u> een aardlek, en omdat je niet weet of de kracht-voeding ge-aardlekt is moet deze dus dewoon in je rack.
                      b kortsluitstroom isiets groter dan de 16 A die iederenen vermoedt, haalt met gemak een ampere of 6000. Maar om dat een beetje duidelijk temaken heb ik die nieuwe term gehanteerd, (moest eigenlijk volle kortsluitstroom zijn ..maar alla)
                      c bij het verwisselen van de lampjes ( of een fijne kortsluiting daarin, bijv ) kan er dus een probleem ontstaan indien niet afgezekeerd. Moet trouwens het eerste lampje nog zien dat met 2,5 kwadraat bedraad is, maar dat terzijde.

dus ruud : ff aardlekkie erin, met een nette waarde ( de meeste krachtstopcontacten zitten op een 0,5 A diff, maar wij zien na al die kabels etc toch liever 30mA, een reden temeer om er dus een aardlek in te bouwen.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

citaat:Geplaatst door Ruud Wiggers

he tiemen! Bedannkt he? Ik heb inderdaad geen aardlek gebruikt, omdat ik dan in 1 keer alles kwijt ben. Ik heb ook gehoord dat altijd de eerste aardlek er door gaat, en dat is in de meterkast. Dus twee achter elkaar is overbodig. Klopt dit?

ruud
                        je kunt ook per eindgroep aardlekken, natuurlijk (alamat bijv..)

Comment

• Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

citaat:Geplaatst door **************
                          a [u]altijd</u> een aardlek, en omdat je niet weet of de kracht-voeding ge-aardlekt is moet deze dus dewoon in je rack.
                          Er moet verplicht 1 aardlek vooraan in je installatie zitten (in België toch).
                          citaat:
                          b kortsluitstroom isiets groter dan de 16 A die iederenen vermoedt, haalt met gemak een ampere of 6000. Maar om dat een beetje duidelijk temaken heb ik die nieuwe term gehanteerd, (moest eigenlijk volle kortsluitstroom zijn ..maar alla)
                          Dat is de maximale kortsluitstroom (één van de meest lastige dingen om te bereken, zeker minimale kortsluitstroom van industriele installatie)

citaat:
                          c bij het verwisselen van de lampjes ( of een fijne kortsluiting daarin, bijv ) kan er dus een probleem ontstaan indien niet afgezekeerd. Moet trouwens het eerste lampje nog zien dat met 2,5 kwadraat bedraad is, maar dat terzijde.
                          Inderdaad, als je lampje niet met 2,5mm² bekabeld is heb je een probleem, anders hoeven ze (bij 16A CEE) niet gezekerd te zijn)

citaat: ( de meeste krachtstopcontacten zitten op een 0,5 A diff, maar wij zien na al die kabels etc toch liever 30mA, een reden temeer om er dus een aardlek in te bouwen.
                          Ik weet niet hoe de wetgeving in Nederland is, maar in België moet een huishoudinstallatie een diff van 300mA vooraan zitten hebben (eventueel bij een slechte aardingsweerstand 30). En toch is al dat differentieel gedoe volledig overbodig (zoals het in België verplicht is om én een diff van 300mA begin installatie te hebben, én nog eens afzonderlijk 30mA voor bepaalde zones, hoewel je evengoed 1 differentieel van 30mA begin installatie zou kunnen steken, toevallig dat producenten van deze toestellen in de commissies zitten waar zo'n dingen beslist worden)

Ik haalde dit alles gewoon even aan om duidelijk te maken dat je niet moet commentaar geven gewoon om commentaar te geven. Ik weet ook wel dat mensen als Mac weten waarover ze spreken...

T

Comment

• Ruud Wiggers
                            • Jan 2004
                            • 16

Op verzoek hier een pic van de achterkant

ruud

Comment

• john1968
                              • Aug 2004
                              • 46

Waarom zijn de metalen delen niet geaard?

Comment

• Ruud Wiggers
                                • Jan 2004
                                • 16

Dat ga ik laten doen, na de reacties op dit forum

ruud

Comment

Working...