Welke krachtstroom aansluiting?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CyberNBD
    • Aug 2000
    • 1318

Gister nogmaals bewezen dat als er een kracht aansluitingkje zit, en hij juist afgezekerd is je hem soms toch niet vol kan belasten: stonden in een strandtent, alles opgebouwd (6 fourbarretjes en stel maccen) kwamen dus toe met 32A, stoppenkast opgezocht, netjes vrije CEE 32A zoals aangegeven, inprikken en gaan. Feestje tijdje bezig komt er iemand van de organisatie he de dj monitor doet het nimeer, kijk naar binenn maccen uit, ff verder kijken, hog ook herstart. Bleek dat er een fase uitlag. Meterkast kijken en ff verder meten, fase van het hele gebouw eruitgeknald (63A hoofdaansluiting). Dan maar ff alles uit, hoofdschakelaar uit en stop vervangen (Loeiheet.. overbelasting dus), alles weer aan, keek es op de ampere meters in die kast, en idd.. 70-80A, stond netjes boven: MAX 60 [:I].
    Oorzaak: was tegen etenstijd en de keuken was dus ff aangegaan, bende ovens, afwasmachines noem maar op.. tja dat trekt flink door. Ben soms dan toch wel bij dat ik wat van elentriek afweet want die eigenaar snapte er werkelijk niks van (opmerkingen als: kan je niet de helft ofzo omprikken naar die 16A CEE groep wat ik bij het koffiezetapparaat heb want dat gebruik ik toch niet... hoezo verschil niet kennen tussen hoofdzekering en een groep [}])
    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Sietse
      • Sep 2004
      • 62

Ok, point taken. Wat ik heb ooit gelezen heb, heb ik denk onbewust wat verdraaid..
      Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Stroom is erg handig in ons vak, maar geen speelgoed! Dus als je niet weet wat je doet, ga er dan niet zelf aan schroeven en gebruik kant-en-klare verdeelkasten.

Ik hoop dat de meesten hier denken: "wat een loze opmerking, dat snapt toch iedereen!", maar ik trof laatst weer iemand die serieus op zoek was naar een male-male en een female-female verloopje voor een 16A blauw CEE haspel omdat hij die verkeerd om had uitgerold. Dus je kan jezelf wel technicus noemen, maar dat betekent nog niet dat je stroom no-no af bent.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

citaat:Geplaatst door kokkie

Stroom is erg handig in ons vak, maar geen speelgoed! Dus als je niet weet wat je doet, ga er dan niet zelf aan schroeven en gebruik kant-en-klare verdeelkasten.

Ik hoop dat de meesten hier denken: "wat een loze opmerking, dat snapt toch iedereen!", maar ik trof laatst weer iemand die serieus op zoek was naar een male-male en een female-female verloopje voor een 16A blauw CEE haspel omdat hij die verkeerd om had uitgerold. Dus je kan jezelf wel technicus noemen, maar dat betekent nog niet dat je stroom no-no af bent.

I rest my case.

Comment

• Ruud Wiggers
            • Jan 2004
            • 16

Hoi,

Ik heb door een professionele electricien een krachtverdeler laten bouwen. Op de foto kun je zien hoe het geworden is. We hebben als beveiling op elke fase een automaat B-karakter gezet.

Ben benieuwd.. ruud

Comment

• denkomieken
              • Jan 2004
              • 111

leuk als je krachtverdeler in orde is maar niet altijd die aansluiting in de zaal is juist. In Belgiëtoch dikwijls meegemaakt.

grtz
              ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Ruud Wiggers
                • Jan 2004
                • 16

hier is de foto van de zelfgebouwde krachtstroom splitter van 2 berichten hierboven

ruud

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

ff lekker doorseiken:
                  *** zijn de lampjes ook gezekerd, achter of voor de automaten? (anders KAN daar de vollastkortsluitstroom gaan lopen, met alle gevolgen van dien.............
                  *** en zit er achter die blindplaten nog iets van een kastje, of is het op een andere manier aanrakingsveilig gemaakt???
                  *** Aardlek hoeft zeker niet meer in dit nieuwe concept???
                  *** welke zekering is er voor welke fase, en welk lampje hoort daarbij, en welke stopcontacten?? (codering...)

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Plaatje van de binnenkant doet wonderen in dit geval, maar gebruiksklaar is het zoals het er nu bijstaat niet!
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

die zekering lijkt een 3fasen blokje te zijn.
                      dus bij elke storing alles uit?
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

citaat:Geplaatst door som

die zekering lijkt een 3fasen blokje te zijn.
                        dus bij elke storing alles uit?
                        zijn volgens mij drie losse modules, afzonderlijk schakelbaar...

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Ik zie een automaat die als hoofdschakelaar fungeert?
                          Zijn de overige contactdozen afzonderlijk beveiligd?
                          Mensen denk ook aan het vereffenen van niet actieve delen die als gevolg van een defect onder spanning kunnen komen te staan, rails aarden e.d.
                          Omdat, vooral onder hobbyisten, nogal eens gebruikte, gekregen automaten, worden gebruikt worden er, ik heb het al eens gezien, automaten met afwijkende karakteristieken gebruikt waardoor de kortsluitberekening anders wordt maar of daar rekening mee wordt
                          gehouden? Ok zijn dergelijke automaten vaak afgekeurd, vooral aardlekautomaten. Uitkijken dus.

Met andere woorden, indien geen kennis van zaken afblijven alstublieft voor de veiligheid van jezelf en anderen.

Het komt voor dat ik voor mij werk installaties of gedeeltes daarvan, gereedschappen en dergelijke, keur en schrok echt hoeveel automaten er moesten worden afgekeurd. Bij navraag bij collega's die dit vaker doen bleek dat dit normaal is.
                          Het is dus raadzaam om je spulletjes elk jaar te laten keuren. Wij doen het in ieder geval wel.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Ruud Wiggers
                            • Jan 2004
                            • 16

Hoi moderator,

Waarom is hij niet gebuiksklaar?

ruud

Comment

• Ruud Wiggers
                              • Jan 2004
                              • 16

Hoi Jans,

elke fase (2 stopcontacten) is afgezekerd met een automaat volgens B-karakteristiek, nieuw. Behalve het vereffenen van niet actieve delen, heb je nog andere adviezen? fase1= rack en stopcontact voor mengtafel (i.v.m. brom op dezelfde fase) fase2= band fase3= licht (par 64)

ruud

Comment

• djsjoerd
                                • Sep 2002
                                • 58

Heb nog wat "leuks"meegemaakt afgelopen weekend wat goed past in dit onderwerp.
                                Stonden 4 dagen te draaien in feesttent bij ons in het dorp.
                                Was 1 generator van 60 KVA voor het gehele feest, wat eigenlijk al aan de lichte kant was maar dat terzijde.
                                Eerste 2 dagen alles vlekkeloos verlopen, wij deden zowel draaien als PA voor artiesten etc en belichting.
                                Komt er zaterdag een band, die hadden maar 1 groep van 230 Volt nodig (hadden geen eigen licht). Ze prikten zelf wel in op de generator, daar was nog een 380 V 16 A uitgang vrij. Doen die mannen dara zo'n "berucht" verloopje in van 16 A 380 V naar 3 x 230 V contrastekker, wel bij iedereen bekend. Ze gebruikten maar 1 stekker, de anderen plakten ze een beetje af. Nu ging het zaterdag ineens keihard regenen, en het verloopje lag buiten dus in de regen. Ineens alles maar dan ook alles (op 2 noodlampjes na) uit, aardlek op generator eruit, best wel ff paniek natuurlijk. Toen zagen we pas wat de boosdoener was, dat ene verloopje (had ik 's middags nog niet gezien toen zij opbouwden).
                                Sta je wel mooi voor joker, de eerste artiesten waren net 2 minuten bezig op dat moment. Vervolgens maar gewoon op een paddestoel ingestoken, en de rest alles goed gegaan. Wat ik hiermee wil zeggen is bedenk goed waar je mee bezig bent als je niet veel van krachtstroom etc afweet. Nu studeer ik zelf HTS Elektro afstudeerrichting energie, maar er zijn er genoeg die maar iets doen zonder te weten wat de gevolgen zijn van die grapjes.
                                Heb die verloopjes trouwes ook al gezien dat ze er nog een verloopje naar 380 V 32A aanzetten, dan is het helemaal levensgevaarlijk. En is de vraag wat het eerder begeeft, de kabel die doorbrand (van 3 x 1,5 mm2) of de zekering van zeg 25 A die eruit gaat.

Comment

Working...