250 volt op je geluidsinstallatie...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

3000tr/min is 50 omwentelingen per seconde

cruis control geen ervaring mee nee

maar ik begrijp je punt wel. We moeten wel een verschil maken tussen serieuze agregaten en van die kleine stroomgroepjes.

Maar hier zijn we het toch over eens:

"probleem met te krap bemeten agregaten is dat die hun toerental omhoog gooien wanneer er een grote stroom gevraagt wordt. In feite zou de spanning dan naar onder gaan, maar het toerental wordt hoger dus ook de spanning... probleem is dat wanneer die belasting ineens wegvalt( pauze in muziek ofzo) je agregaat wel op hoog toeren stond te draaien, dus hogere spanning... de spanning die er op dat moment op de uitgang van het agregaat staat die kan wel eens schadelijk zijn ja. "

[?][?]

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• snoei
      • Apr 2003
      • 168

nee, hij draaid niet op een te hoog toerental!

Hij gaat alleen veel vermogen leveren, (meer energie). En als die energie ineens niet meer afgenomen wordt door de belasting (lamp uit ofzow) dan moet die energie ergens heen, en dat resulteerd dan dus in een verhoging van het toerental. En hoe sneller de aggegraat kan reageren (dus gas terugnemen), hoe minder hij in toerental toeneemd.

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Ja, dat zou best kunnen kloppen.
        Als de belasting snel afneemt, zou de spanning best eens wat te hoog kunnen oplopen, de aggregaat reageert niet snel genoeg op wisselende belasting zogezegd.
        Ik heb het nog nooit meegemaakt dat daar schade door wordt veroorzaakt, maar ik kan me goed voorstellen dat het wel kan.
        Probeer dus altijd te zorgen voor een goede evenementen aggregaat, die regelen nl. op alle drie de fasen, terwijl een bouwaggregaat dat vaak maar op één fase doet.
        Helaas heb je het niet altijd in de hand, als je vaak van dit soort toestanden meemaakt is het misschien toch wel verstandig om eens te zoeken naar een stabilisator.
        Wellicht is daar tweedehands wel goed aan te komen.
        Ik denk dat een inductieve stabilisator dit soort toestanden goed kan voorkomen. (zo'n trafo-model) Praat er eens over met een serieuze aggregatenboer, en leg hem de problemen die je ondervindt gewoon voor, wellicht kennen ze de problemen wel, maar ze doen niets als je er niet om vraagt.

Comment

• Didier
          • Aug 2002
          • 323

So heeeey!

Wat een geleerde reacties op mijn simpel vraagje

Als ik het goed begrijp is het dus zeer onwaarschijnlijk dat
          het aggegraat van 250volt de oorzaak is van mijn defecte speaker.

Ik heb de speaker net eruit gehaald, en hij is gescheurd op de plek waar de plus- en min-draadjes het karton in gaan. (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

Dus ik denk dat slijtage mede-veroorzaker is van deze defecte speaker???

Volgende keer zal ik het aggegraat in elk geval vantevoren even doormeten.

Didier
          Zuid-Limburg

Comment

• Thomaz
            • Feb 2004
            • 61

Sorry voor het late antwoord...

citaat:Geplaatst door ronny

Jij praat over spanningen die een generator nodig heeft om op te starten enz. Maar het is toch een benzine motor die de alternator aandrijft. die alternator mag je gewoon beschouwen als een motor die nu omgekeerd gebruikt wordt. we geven mechanische energie, de alternator zet deze om in elektrische energie. dit dan weer door magnetisme... .
            Ja, maar de alternator heeft een spanning nodig, aangezien die elektromagneten gebruikt. Als hij als motor werkt, haalt hij die uit het net. Is hij een alternator, dan moet hij die zelf opwekken. NB. bij wisselspanning is een alternator meestal van opbouw heel anders dan een motor.

citaat:

je praat ook over commutators enz. die zitten toch in dc motoren. juist om de draaizin van de stroom om te wisselen die de elektromagneten voeden....
            De elektromagneten die gebruikt worden om het elektromagnetische veld op te wekken (die dus als vaste polen dienen) moeten steeds dezelfde polariteit hebben, en hebben dus DC nodig. Vandaar dat een generator meestal ook DC opwekt, al is die veelal aan de buitenkant niet beschikbaar.

Ik heb het voor de zekerheid allemaal nog eens nagevraagd bij een vriend die 10 jaar met "exitatie" (opwekken van velden in generatoren) in krachtcentrales is bezig geweest, en hij zegt ook dat dit de meest logische manier is.

citaat:
            bij een elektrische motor zou de stroom in de toevoerdraden dan gaan stijgen. Aangezien hier een benzinemotor de alternator aandrijft zal de benzinemotor zwaarder belast worden... dus deze zal meer gas geven, waardoor de alternator ook sneller zal gaan draaien...
            Dat is dus net niet zo! Meer gas is niet gelijk aan sneller draaien. Bij bvb een DC motor is het stroomverbruik evengoed afhankelijk van de belasting, de draaisnelheid is een een functie van belasting en toegevoegde vermogen.

Maar soit, de conclusie is inderdaad dat de generator hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak is van de ellende. Aangezien de spanning die uit de generator komt altijd elektronisch of elektromechanisch geregeld is.

Thomaz.
            \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
            RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• wimbru
              • Sep 2003
              • 148

We hebben al meerdere malen een QSC-versterker moeten herstellen die op een stroomgroep aangesloten was.

Iedereen moet goed beseffen dat de QSC een schakeldende voeding heeft; die werkt dus helemaal anders dan normale voedingen met een transformator.

Ten eerste werkt de schakelende voeding op een hoge frequentie.
              Ten tweede: de voeding regelt zichzelf; de genearator regelt ook één en ander bij, enne... de samenwerking tussen die 2 is niet optimaal!

Dus de volgende keer een goedkope Taiwanner derop!

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Ik geloof je op je woord, maar het is toch wel vreemd!
                Een schakelende voeding werkt nl. in principe zó:
                De netspanning wordt gelijkgericht,
                Van die gelijkspanning wordt met een oscillator weer wisselspanning gemaakt, van bv 250 kHz,
                Die wisselspanning gaat een HF trafo in,
                Secundair heb je dan een lagere wisselspanning, die richt men weer gelijk, en je hebt je railspanningen.
                Waarom nu zo moeilijk doen?
                Wel, een HF trafo kan VEEL kleiner zijn dan een voor 50 Hz.
                Zo bespaar je dus veel gewicht.
                Ik beweer dus niet dat dit exact de voeding is in een eindversterker, slechts het principe.
                Wat gaat er aan die QSC amps kapot op een generator?
                Want de voeding is toch makkelijk zo te maken dat die goed tegen wisselende ingangsspanning bestand is. Veel van die voedingen werken tegenwoordig van 90 tot 260 volt ofzoiets.

Comment

• Kevin_DM
                  • May 2003
                  • 577

citaat:Geplaatst door wimbru

Iedereen moet goed beseffen dat de QSC een schakeldende voeding heeft; die werkt dus helemaal anders dan normale voedingen met een transformator.

We spreken in dit voorbeeld wel over een QSC MX3000, dus GEEN schakelende voeding, maar gewoon een knoert van een trafo d'r in. En deze mogen volgens mij geen enkel probleem hebben met een spanningschommeling van +- 10%.
                  --- watt ever you want ---

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

precies.

ligt aan slijtage van je speakers, of ze hebben een enorme stoot op hun kop gehad.

Verder : die amps met schakelende voedingen malen juist om de ingangssppanning of ingangsfrequentie. Het zal ze letterlijk een rotzorgzijn. De UPA-P-serie van meyer werkt tussen de 90 en 260 Volt. 50 of 60 Hz, en dat voedinkje komt zijn werk wel doen. Ook de t4rafo-bakken moeten tegen een geringe overspanning best kunnen.

Om dit zeker te weten : bij opblazen van je speaker valt de werstand van 4 ohm weg, de spoel wordt onderbroken, dus pak je multimeter en kijk of-tie eruit ligt. ZO niet : geen aggregaat of versterkerprobleem, mar idd slijtage.

Comment

Working...