250 volt op je geluidsinstallatie...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

250 volt op je geluidsinstallatie...

Ik heb afgelopen karnaval mijn geluidsinstallatie op een wagen gezet:

1 QSC MX-3000 => 2 dubbel 15" W-bins
    1 BELL PA-9024cx => 4 Eminence Topjes (15" kappa, 1" hoorn)

2 Pioneer CDJ-100s
    1 Behringer DX-1000

Echter na de eerste optocht had 1 15"er van de toppen het begeven en 2 1" hoorntjes waren heel erg aan het vervormen.
    Ik dus de hele set uitgezet, want ik dacht dat ik 3 topjes kapot had.

Thuis weer eens alles aangesloten, bleek dat die 1" hoorntjes dus helemaal niet kapot waren. Die 15"er helaas wel...

Ik snap nog steeds niet hoe die 15" eruit heeft kunnen vliegen, want op de mixer en op de versterker kwam NIETS in het rood. Mixer stond zelfs op -4 dB.

Achteraf ben ik die aggregaat dus gaan meten, en die gaf onbelast 250 volt!!!

Kan dit de oorzaak zijn geweest van het stukgaan van die 15"er? En van het vervormen van die 1" drivers???
    Zuid-Limburg
  • LJ Tom
    • Nov 2003
    • 202

Kan volgens mij niet direct de oorzaak zijn.
    Het is wel natuurlijk hoog, maar we meten altijd eerst de spanning voor we inprikken op een stroomgoep.

Ligt eraan wat voor stroomgroep jullie hadden, als de groep het maar juist kan trekken, dan zou vervorming best wel kunnen optreden.
    Groeten

Tom Venken

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

probleem met te krap bemeten agregaten is dat die hun toerental omhoog gooien wanneer er een grote stroom gevraagt wordt. In feite zou de spanning dan naar onder gaan, maar het toerental wordt hoger dus ook de spanning... probleem is dat wanneer die belasting ineens wegvalt( pauze in muziek ofzo) je agregaat wel op hoog toeren stond te draaien, dus hogere spanning... de spanning die er op dat moment op de uitgang van het agregaat staat die kan wel eens schadelijk zijn ja.

als er onbelast al 250V opstaat dan kunnen er wel eens hogere spanningspieken voorkomen.

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LJ Tom
        • Nov 2003
        • 202

citaat:Geplaatst door ronny

probleem met te krap bemeten agregaten is dat die hun toerental omhoog gooien wanneer er een grote stroom gevraagt wordt. In feite zou de spanning dan naar onder gaan, maar het toerental wordt hoger dus ook de spanning... probleem is dat wanneer die belasting ineens wegvalt( pauze in muziek ofzo) je agregaat wel op hoog toeren stond te draaien, dus hogere spanning... de spanning die er op dat moment op de uitgang van het agregaat staat die kan wel eens schadelijk zijn ja.
        Volkomen mee eens.

als er onbelast al 250V opstaat dan kunnen er wel eens hogere spanningspieken voorkomen.
        Hoezo?
        Groeten

Tom Venken

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

Hoezo?
          Onbelast is meestal: de generator stond al een tijdje onbelast aan (draait dus rustig). De meting dan is dus de spanning die de generator zal proberen te leveren. In elektrotechnische termen: de bron heeft een nogal grote inwendige weerstand, en probeert daarvoor de compenseren door 'intern' (puur in het model natuurlijk) een hogere spanning op te wekken bij een zwaardere last.

Bij hogere belastingen gaat de generator sneller draaien. Op het moment dat dan ineens de belasting wegvalt, draait de generator niet ineens weer rustig. Er zal dan dus kortstondig een te hoge spanning op de uitgang staan.

Over dat 'sneller draaien' heb ik nog een vraag (ben eerstejaars elektrotechniek, vergefelijk hoop ik): ik weet niet precies hoe generatoren werken, maar hoe houdt de generator de frequentie van de uitgangsspanning constant? (Of het uitgangsvermogen?)

Alvast bedankt voor nieuwe inzichten,
          Sjoerd

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

Normaal, met een MX3000 toch zeker, zou een beetje spanningsverschillen je speakers toch niet kapot kunnnen maken. Dit is toch een van de betere amps, en die zijn toch vrij goed gestabiliseerd.
            --- watt ever you want ---

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2139

citaat:Over dat 'sneller draaien' heb ik nog een vraag (ben eerstejaars elektrotechniek, vergefelijk hoop ik): ik weet niet precies hoe generatoren werken, maar hoe houdt de generator de frequentie van de uitgangsspanning constant? (Of het uitgangsvermogen?)
              de frequentie wordt gewoonweg bepaald door het toerental waarmee de generator ronddraait.Hoe hoger dat toerental hoe hoger de frequentie aan de uitgang. Bij simpele agregaatjes zal dus ook de frequentie stijgen van de uitgangsspanning wanneer je die zwaar belast.

De duurdere agregaten daarbij kun je dat regelen. Deze zijn veel stabieler enz..

citaat:citaat:
              --------------------------------------------------------------------------------
              Geplaatst door ronny

--------------------------------------------------------------------------------

Hoezo?
              dat leek me gewoon veel. Dat zou betekenen dat de spanning ongeveer 20V zou zakken bij belasting. Is toch veel of niet?
              mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LJ Tom
                • Nov 2003
                • 202

dat leek me gewoon veel. Dat zou betekenen dat de spanning ongeveer 20V zou zakken bij belasting. Is toch veel of niet?
                mvg
                ronny
                Inderdaad is dat veel, maar was aan het denken dat een generator die al een tijdje onbelast draait, bv 240 volt geeft, en als die dan belast gaat worden, dat die 240 volt gaat zakken.
                Maar idd zoals gezegd, zal een goedkopere generator bij een grote belasting willen trachten terug een "normale" voltage te geven door toerental op te drijven. Maar als die grote belasting wegvalt, dan is er dus kans da die piek schadelijk kan zijn door het hoge toerental en het (te) laat terug brengen van het toerental.

Klopt dit een beetje of zit ik mis?
                Groeten

Tom Venken

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

yup zo kan je het stellen ja.

mvg
                  ronny
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Thomaz
                    • Feb 2004
                    • 61

- Vergeef me, maar van speakers/versterkers ken ik niet zoveel, van generatoren wel -

Dat het door de generator zou komen lijkt me onwaarschijnlijk. Zowat ale toestellen hebben voor de netspanning een marge van minstens 10%. 250V is dus niet zo erg. Een goedkope generator is nu eenmaal niet zo stabiel als het net.

De vervorming kan eventueel omdat de spanning inzakt bij plotse belasting, maar hebben versterkers niet mestal grote elco's om dat op te vangen?

Ik heb zelf recent een toneelvoostelling gedaan met een generator van 3x 50A. De generator was van het goeie-oude-scheepsdiesel type (rommel dus). Ik ben hiermee herhaaldelijk plots van vol belast naar onbelast gegaan (tsja, als de regisseur dat wil...) en dit gaf geen grote pieken, noch in spanning, noch in frequentie (afwijking van 5 tot 10%). Dit heeft misschien wel te maken met de inertie van de grote alternator, maar toch.

Een andere mogelijkheid is misschien dat er op een of andere manier gelijkstroom op de speakers is gekomen (dat lijkt te voldoen aan de symptomen, of vergis ik mij?)

@ ronny & sjoerdoptland: een generator gaat _NOOIT_ sneller draaien. Het hele punt is nu net dat hij zijn frequentie constant moet houden. Hiervoor wordt bij grotere belasting de gasklep naar de motor meer open gezet, maar de draaisnelheid blijft constant.
                    Het regelen van de spanning verloopt via de spanning die aan het bekrachtigingsveld toegevoerd wordt; het heeft dus niks te maken met draaisnelheid. Maar dat uitleggen zou te ver leiden...

Groeten,

Thomaz
                    \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                    RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

citaat:@ ronny & sjoerdoptland: een generator gaat _NOOIT_ sneller draaien. Het hele punt is nu net dat hij zijn frequentie constant moet houden. Hiervoor wordt bij grotere belasting de gasklep naar de motor meer open gezet, maar de draaisnelheid blijft constant.
                      Het regelen van de spanning verloopt via de spanning die aan het bekrachtigingsveld toegevoerd wordt; het heeft dus niks te maken met draaisnelheid. Maar dat uitleggen zou te ver leiden...
                      kan zijn dat mijn uitleg waarom het zo is niet helemaal juist is, maar wanneer je meer gas geeft bij een motor gaat die altijd sneller draaien. of dit nu een motor in een auto is of in een generator. Wanneer je sneller gaat draaien gaat ook je frequentie verhogen. Dit is gewoon zo bij agregaten. Het is nog altijd de draaisnelheid die de frequentie bepaald. Maar goed als jij denkt dat dit te ver gaat voor het forum wil ik gerust via e-mail verder praten over dit onderwerp.

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Thomaz
                        • Feb 2004
                        • 61

@ ronny: niet helemaal.

Kijk: als je meer gas geeft, gaat de motor meer vermogen kunnen leveren. Als nu de belasting (krachtmoment en zo) hetzelfde blijft, gaat de motor sneller draaien. Als de belasting mee stijgt, draait hij even snel.

Als je met de wagen een heuvel op rijdt, moet je toch ook meer gas geven om dezelfde snelheid aan te houden? (en naar beneden toe, minder gas)

Meer uitleg:

De draaisnelheid van een generator bepaalt rechtstreeks de frequentie aan de uitgang, en deze moet constant zijn (50Hz). Ik denk dat mijn dimmers anders al lang de geest zouen gegeven hebben.

En aangezien er toch interesse voor is: de spanning in een generator wordt bijna altijd opgewekt met behulp van elektromagneten. Deze elekromagneten verootzaken een veld. Door dit veld draaien (mbv de motor) windingen. Deze zorgen voor de uitgaande spanning/stroom. Voor de frequentie vna die spanning is de draaisnelheid door het veld belangrijk, voor de spanning zelf (voornamelijk) de sterkte van het veld. De sterkte van het veld hangt dan weer af van de spanning over de elektromagneten. Dit wordt normaal gezien volledig elektrisch geregeld, en die spanning is daarom vrij constant.

De energie-overdracht van de motor naar de uitgaande stroom gebeurt doordat des te meer stroom er loopt, des te moelijker wordt het om de windingen door het veld te bewegen en dus wordt de motor meer belast. Daarom moet je dan ook meer gas geven om dezelfde draaisnelheid aan te houden.

Maar nu vraag je je af: hoe kan die generator dan opstarten als hij elektriciteit nodig heeft om een veld te maken? Wel: soms zijn er speciale voorzieningen (permanente magneten) maar meestal rekent men op het overblijvende magnetisme in de elektromagneten. Deze veroorzaken een kleine spanning aan de uitgang van de generator, waarmee hij ook zijn eigen elektromagneten gaat aansturen die dan een sterker veld maken dat dan weer de elektromagneten sterker maakt... tot wanneer de regeling ingrijpt om de spanning constant te houden.

Let wel: dit is vereenvoudigd. De elektromagneten hebben immers DC nodig, en soms gebruikt men hiervoor aparte wikkelingen, soms brugschakelingen of commutators. Maar als je dat wil weten kan ik alleen maar aanraden een goed boek hierover te kopen, want dat kan ik écht niet goed genoeg uitleggen.

Thomaz.
                        \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                        RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• LJ Tom
                          • Nov 2003
                          • 202

Merci voor de info, we leren iedere dag iets bij
                          Groeten

Tom Venken

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

citaat:Let wel: dit is vereenvoudigd. De elektromagneten hebben immers DC nodig, en soms gebruikt men hiervoor aparte wikkelingen, soms brugschakelingen of commutators. Maar als je dat wil weten kan ik alleen maar aanraden een goed boek hierover te kopen, want dat kan ik écht niet goed genoeg uitleggen.
                            begrijp je uitleg wel volledig hoor. men 4 jaar elektrotechniek hebben daar goed bij geholpen. Toch vind ik enkele zaken echt vreemd Jij praat over spanningen die een generator nodig heeft om op te starten enz. Maar het is toch een benzine motor die de alternator aandrijft. die alternator mag je gewoon beschouwen als een motor die nu omgekeerd gebruikt wordt. we geven mechanische energie, de alternator zet deze om in elektrische energie. dit dan weer door magnetisme... .

je praat ook over commutators enz. die zitten toch in dc motoren. juist om de draaizin van de stroom om te wisselen die de elektromagneten voeden....

citaate energie-overdracht van de motor naar de uitgaande stroom gebeurt doordat des te meer stroom er loopt, des te moelijker wordt het om de windingen door het veld te bewegen en dus wordt de motor meer belast. Daarom moet je dan ook meer gas geven om dezelfde draaisnelheid aan te houden.
                            bij een elektrische motor zou de stroom in de toevoerdraden dan gaan stijgen. Aangezien hier een benzinemotor de alternator aandrijft zal de benzinemotor zwaarder belast worden... dus deze zal meer gas geven, waardoor de alternator ook sneller zal gaan draaien...

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Nee Ronny, een generator gaat niet sneller draaien, hij blijft op hetzelfde toerental, meestal 3000 RPM. (hoeveel omwentelingen per seconde is dat?)
                              Heb je weleens met een auto met cruise control gereden? Een generator heeft ook een "cruise control"
                              Als je zwaarder belast zou het toerental dalen, de regeling compenseert dat door meer gas te geven en zo het toerental te handhaven.
                              Dit veroorzaakt natuurlijk wel schommelingen, anders is er niets te regelen, maar die zijn niet groot bij een goede (evenementen) aggregaat.
                              Een generator is geen auto, al is de motor vergelijkbaar.

Comment

Working...