Fase verschuiving

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

het lijkt me goedkoper om een 220V enkelfasige meter aan te schaffen.

enne die ohmse weerstand : denk ff aan een fase aansnijding. de spanning staat er, de triac gaat open , en dan pas gaat de stroom lopen.
    Vanuit je net gezien wordt een ohmse lamp ineens inductief.

Comment

• Thomaz
      • Feb 2004
      • 61

citaat:Geplaatst door **************

het lijkt me goedkoper om een 220V enkelfasige meter aan te schaffen.

enne die ohmse weerstand : denk ff aan een fase aansnijding. de spanning staat er, de triac gaat open , en dan pas gaat de stroom lopen.
      Da's waar, maar over de last gemeten blijft hij ohms.

Thomaz
      \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
      RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• Alex
        • Aug 2000
        • 18

@Thomaz: Okeej wie ben ik om jouw + de rest + de technische afdeling tegen te spreken .. . Als we het gelijk en ongelijk even opzij zetten en ik, gedreven door interesse, je nog het volgende kan voor leggen (messchien wat off-topic .... majaaaa):

Dat bij een ohmse last de spanning evenredig is met de stroom daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik had het over een ohmse last in serie met een condensator/inductiviteit. De vervangings weerstand wordt dan de ohmse last (reeele deel bestaande uit R) plus de inductiviteit/capaciteit (complexe deel bestaande uit s*L of s/C).

ofwel: Z=R+j*w*L of Z=R+(j*w)/C

Dit alles zorgt dus met de wet van ohm voor de relatie tussen stroom en spanning, waarbij deze stroom en spanning evenredig zijn (gegeven door de lengte of norm van de vervangings weerstand), maar dus ook een fase verschil hebben (gegeven door het argument van de vervangings weerstand). Er van uitgaande dat deze theorie klopt, snapte ik dus niet hoe je met een condensator een fase verschil tussen de ingaande en uitgaande spanning kan krijgen ......

Het lijkt me toch dat de theorie wel moet kloppen (zo niet dan ga ik toch ernstig aan mezelf twijfelen ...

Alex

Comment

• Thomaz
          • Feb 2004
          • 61

Alex, je hebt volledig gelijk! Maar ik ook...

We spreken over iets anders: als je de condensator + ohmse last samen bekijkt, krijg je inderdaad een capacitieve last (met natuurlijk nog een ohms deel) en is de stroom niet in fase met de spanning.

Maar, als je de ohmse last apart bekijkt, is de spanning daarover wel in fase met de stroom erdoor. De stroom is niet in fase met de bronspannig over de hele R-C keten (daarover zijn we het eens), dus de spanning over de ohmse last ook niet.

Het verschil tussen bronspanning en spanning over de ohmse last wordt volledig opgevangen in de condensator. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb, ls er iets onduidelijk blijft, laat het dan maar weten;

Thomaz
          \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
          RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

[/quote]

Is dit niet het gevolg van de door de faseaansnijding ontstane grondharmonischen, en dat deze de veroorzaker is van de blindbelasting.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

citaat:Geplaatst door Alex

Z=R+(j*w)/C

dacht ff aan Z=R + (1 / jwC) voor de serieschakeling, toch?

Comment

• Alex
                • Aug 2000
                • 18

@Thomaz: aaaah 't is me duidelijk, thanx voor de uitleg .....

@Mac: Yep je hebt gelijk het is inderdaad Z=R+(1/jwC) ....

Alex

Comment

• Jac
                  • Nov 2002
                  • 32

Het zal waarschijnlijk ook goed werken als je de fase van de voeding op alle 3 de fasen van de meter aansluit. Dan heb je helemaal geen hulpmiddelen nodig.
                  Succes.
                  You have to realize that you must analyze before you equalize!

Comment

Working...