Fase verschuiving

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PTE Veldhoven
    • Jan 2004
    • 3

Fase verschuiving

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje,

Hoe moet ik van 1 fase, 3 fase maken??

nu zeg je natuurlijk dat kan niet, het kan wel degelijk maar hoe??

Ik heb gehoort dat het met condensatoren kan.

Mijn belasting is als volgt: fase 1 : ?? A
    fase 2 : 0 A
    fase 3 : 0 A

Waarom heb ik drie fase nodig?? ik heb een verbruiksmeter, en als hij geen drie fase krijgt dan geeft hij een storing aan en dan werkt hij niet.

wie kan mij helpen???

b.v.d. olly
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

als je de exacte impedantie van die verbruiksmeter kent dan is dit inderdaad te berekenen. Vraag is natuurlijk of de verbruiksmeter geen fout gaat wegens te ongelijkmatig verdeelde belasting (een fase alles en de rest niets is nooit de bedoeling geweest van een 3-fasen net)
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Jurrie
      • Nov 2002
      • 402

Ik heb het net gehad op school (toets) maar heb er niet veel van gebakken .

Ik kan het wél opzoeken...

Comment

• LJ Chris
        • Jul 2002
        • 477

Bedoel je een Watt meter of een kWh meter?
        Wat voor storing geeft je "verbruiksmeter"?

Greetzz
        Chris
        Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

misschien kun je hier wat mee.

groeten

Comment

• PTE Veldhoven
            • Jan 2004
            • 3

het is een kwh meter, hij geeft dat de 2e en 3e fase niet aanwezig zijn, zodan niet de goede hoek hebben t.o.v. fase 1.
            Een kennis van mij zegt dat de waarde van de condensatoren +/- 1 uf moeten zijn.
            klopt dit???

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2139

kwil toch wel eens weten hoe ge met die componenten de faseverschuiving van 120° kunt creeëren dan?

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Thomaz
                • Feb 2004
                • 61

Met twee condensatoren lijkt het mij sterk. Met een spoel en condensator zou het kunnen (denk ik).

Het hele punt is inderdaad dat je de stroom in een fase kan gaan verschuiven (zie ook CosPhi); dit wordt veelvuldig gebruikt voor éénfasige motoren en bij TL verlichting.

Ik raad het echter niet aan voor een zelfbouwer, en de vraag blijft wat de fout is; is het een digitale meter?
                \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• Thomaz
                  • Feb 2004
                  • 61

Ik heb er eens een nachtje over geslapen:

ok, 2 fasen bijmaken kan wel met condensatoren, maar er moet in elk geval een (kleine) verbruiker op die fasen zitten (het hele princiepe is gebaseerd op stroom: geen verbruiker; geen stroom. De condensator zou die "verbruiker" kunnen zijn, maar dan moet je echt wel weten wat je doet.

Verder: als je condensatoren gebruikt moeten die wel geschikt zijn voor de netspanning!

Comment

• Alex
                    • Aug 2000
                    • 18

Humm .... en ik maar denken dat je met een condensator of spoel alleen maar invloed heb op het verschil in fase tussen stroom en spanning (de al eerder genoemde cos(phi)). En dus niet dat je met een condensator (of spoel .... ze zijn elkaars dual) en een sinus spanningtje zomaar twee sinus spanningen met 120 graden fase verschil kan krijgen (wat toch gevraagd wordt geloof ik).
                    De combinatie van spoel en condensator lijkt mij daarom ook niet de juiste. Ook hier heb je alleem invloed op het fase verschil tussen stroom en spanning die door deze componenten lopen c.q over deze componenten staan.
                    Hoe je wel van een sinus spannings bron drie bronnen maakt met een fase verschil van 120 graden tussen deze spanningen (waarbij de stroom dus in fase is met deze spanningen, mits de bronnen resitief worden belast) is met het gebruik van o.a een chopper (ookwel geschakelde voeding). Hoe dit precies moet .... tja ... ik weet 't wel maar dat kost me iets te veel tik-werk. (ofwel tik in google de volgende zoektermen in 'chopper', 'buck-boost converter', 'switched power supply')

Alex

Comment

• Thomaz
                      • Feb 2004
                      • 61

Kijk: de speol (condensator) verschuift de stroom tov. de fase. Aangezien de spannig over een ohmse belasting evenredig is aan de sroom, wil dit zeggen dat de spanning over de ohmse last die in serie staat met de spoel (condensator) verschoven is ten opzichte van de normale spanning;

bij eenfasige motoren gebruikt men dit om ze te helpen opstarten: men maakt met een condensator een "hulpfase" die verschoven is ten opzichte van de originele, want anders kan de motor soms niet opstarten. de geschakelde voeding lijkt mij enkel nodig als je met frequenties wil gaan rommelen: dit is de werking van een frequentieregelaar.

Comment

• Tiemen
                        • Dec 2001
                        • 944

Bijvoorbeeld in Eurostar wordt de voeding, 25.000 volt-50Hz-AC, omgezet naar een gelijkspanning, dan omgezet naar een driefasige wisselspanning. Niet rechtstreeks van 1 fasig AC naar 3 fasig AC. Kwestie van de hier vertelde (on)zin beetje aan realiteit te koppelen. Het starten van een éénfasige motor gebeurd trouwens ook gewoon met een hakker.

Comment

• Thomaz
                          • Feb 2004
                          • 61

Het verschil:

bij de Eurostar weet je op voorhand de belasting niet. En voor wat betreft een eenfasige motor ben ik het niet met je eens, ik zal vanavond eens mijn stofzuiger openhalen (ik gebruik 'm toch niet. ). Maar ff serieus: bij wasmachines en dergelijke wordt wel vaak een condensatorkring gebruikt, omdat het nu eenmaal goedkoop is.

Ik zeg niet dat het op jouw manier niet kan, het is zelfs absoluut beter, maar voor kleine belastingen kan het ook met een condensator. Anders hebben ze mij tijdens m'n opleiding (ing.) onzin verteld, en dat lijkt me erg onwaarchijnlijk. Maar, als je wil zoek ik het op.

Comment

• Alex
                            • Aug 2000
                            • 18

citaat:
                            Kijk: de speol (condensator) verschuift de stroom tov. de fase. Aangezien de spannig over een ohmse belasting evenredig is aan de sroom, wil dit zeggen dat de spanning over de ohmse last die in serie staat met de spoel (condensator) verschoven is ten opzichte van de normale spanning;
                            @Thomaz: ik kijk maar of ik zie het niet of ik snap het niet .... in je laatste regel zeg je dus dat de spanning over de ohmse last verschoven is t.o.v de normale spanning. Dit is dus volgens mij niet waar aangezien de spanning over de ohmse last verschoven is t.o.v de stroom door de ohmse last.

@Tiemen: dit klopt zeker deze tussen stap om eerst naar gelijk spanning te gaan is nodig i.v.m de configuratie van de gebruikte inverter (full-bridge inverter met pwm-switching om maar eens met wat duren termen te gooien .. )

Maar goed de vraag ging nog steeds over het verkrijgen van een 3 fase spanning en dat gaat volgens mijn niet zo simpel (lees: met een condensator). hiervoor moet je toch denken aan een wat complexer schema.

Alex

BTW: stroom loopt en spanning staat ......... of was het nu andersom

Comment

• Thomaz
                              • Feb 2004
                              • 61

@ Alex: de spanning over een ohmse last is altijd evenredig met de stroom door die last. Bij een inductieve/capacitieve last is dit niet zo. Bij een ohmse last kan de spanning per definitie _nooit_ verschoven zijn ten opzichte van de stroom, anders zou het nu net een inductieve/capacitieve last zijn.

Het kan dus echt wel, maar er kleven heel wat nadelen aan, je moet bijvoorbeeld weten hoe groot de last is die eraan komt te hangen (ps ik heb het bij ons op de afdeling elektro/besturingen nagevraagd en ik heb het volgens iedereen hier bij het juiste eind.) Maar misschien kan ik het gewoon niet goed uitleggen.

Comment

Working...