Wat is nou prettiger: 4 ohm of 8 ohm ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Theo Smit
    • Aug 2003
    • 11

citaat:Geplaatst door laserguy

Ik heb dit elders op dit forum als eens gedaan maar kom:

1. een versterker versterkt ten eerste SPANNING (dat vind je in de techische gegevens als versterkingsfactor bv +32dB).
    Dus stel we hebben een versterker die een versterkingsfactor heeft van 20x
    Met een lijningang van de klassieke 775mV aan de ingang van de versterker krijgen we dus 0.775Vx20=15.5V aan de uitgang.
    Hangen we aan de uitgang van deze versterker een luidspreker met een impedantie van 8 Ohms dan loopt er volgens de wet van Ohm een stroom van 15.5V/8Ohms= 1.94A. Het vermogen kun je dan berekenen uit de andere wet van Ohm: P=U*I of P=R*I^2. Dit levert 15.5V*1.94A=30Watt.
    Belasten we nu deze uitgang met 4 Ohms dan loopt er een stroom van 15.5V/4Ohms= 3.88A en wordt het vermogen dat geleverd wordt dus 15.5V*3.88A=60Watt!
    Er is dus duidelijk een verschil in belasting tussen 8 Ohms en 4 Ohms
    Omdat je versterker bij 4 Ohms een grotere stroom moet leveren zal hij ook warmer worden dan bij een belasting van 8 Ohms. Als je nog lager gaat dan 4 Ohms gaat de stroom nog groter worden en bestaat de kans dat de versterker dit niet overleeft; vandaar dat de fabrikanten opgeven tot welke impedantie je mag gaan.
    Dit is mij jammer genoeg al eens overkomen door mijn 380W aan 8 ohm
    combo-versterker, met 350W woofer aan 8 ohm, door te schakelen aan een parallele 2 x 10" (2X 200W aan 8 ohm Beyma G200) cabinet van 400W aan 4 ohm te hangen. Ik had hier namelijk foutief berekent dat de totale impedantie (4+8)/2 = 6 ohm zou zijn. Het komt door deze schakeling van speakers eerder in de buurt van de 2 ohm.

Nu heb ik de vraag of er een manier is om toch met 2 speakers parallel op 8 ohm uit te komen.
    Of moet ik omkijken naar een 16 ohms versie van dit type speaker.

Comment

• RonT
      • Dec 2003
      • 107

Al het belangrijke is al gezegd maar toch wil ik nog effe vermelden dat als men kasten van (nominaal) 8 ohm gebruikt, dan maakt de weerstand van de gebruikte aansluitkabel ook minder uit dan op een 4 ohm systeem. Een weerstand van 1 ohm in de kabel is namelijk snel aanwezig (vieze pluggen, versleten pluggen, lange of te dunne kabel etc.)
      En wat die extra weerstand voor een invloed heeft is makkelijk te zien

m.v.g. Ron

Comment

• Rock On
        • Jan 2004
        • 250

De hoeveelheid herrie is maar voor een deel afhankelijk van hoeveel watt 'ie kan hebben. Een hele belangrijke factor is de gevoeligheid. Die wordt opgegeven in dB/W/m of-te-wel hoeveel dBA produceert die speaker bij 1W ingangesvermogen op 1 m afstand. Zo kan het heel goed zijn dat de ene speaker 95 dB geeft terwijl de andere 105 dB geeft. En dat verschil hoor je!
        Deze getallen staan altijd bij de gevens die je bij een complete kast of losse driver krijgt.

Suc6
        Deze geg
        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

citaateze getallen staan altijd bij de gevens die je bij een complete kast of losse driver krijgt.
          maar bij sommige fabrikanten moet je die gegevens met een korrel(zak) zout nemen[}]

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...