citaat:Geplaatst door laserguy
Ik heb dit elders op dit forum als eens gedaan maar kom:
1. een versterker versterkt ten eerste SPANNING (dat vind je in de techische gegevens als versterkingsfactor bv +32dB).
Dus stel we hebben een versterker die een versterkingsfactor heeft van 20x
Met een lijningang van de klassieke 775mV aan de ingang van de versterker krijgen we dus 0.775Vx20=15.5V aan de uitgang.
Hangen we aan de uitgang van deze versterker een luidspreker met een impedantie van 8 Ohms dan loopt er volgens de wet van Ohm een stroom van 15.5V/8Ohms= 1.94A. Het vermogen kun je dan berekenen uit de andere wet van Ohm: P=U*I of P=R*I^2. Dit levert 15.5V*1.94A=30Watt.
Belasten we nu deze uitgang met 4 Ohms dan loopt er een stroom van 15.5V/4Ohms= 3.88A en wordt het vermogen dat geleverd wordt dus 15.5V*3.88A=60Watt!
Er is dus duidelijk een verschil in belasting tussen 8 Ohms en 4 Ohms
Omdat je versterker bij 4 Ohms een grotere stroom moet leveren zal hij ook warmer worden dan bij een belasting van 8 Ohms. Als je nog lager gaat dan 4 Ohms gaat de stroom nog groter worden en bestaat de kans dat de versterker dit niet overleeft; vandaar dat de fabrikanten opgeven tot welke impedantie je mag gaan.
Ik heb dit elders op dit forum als eens gedaan maar kom:
1. een versterker versterkt ten eerste SPANNING (dat vind je in de techische gegevens als versterkingsfactor bv +32dB).
Dus stel we hebben een versterker die een versterkingsfactor heeft van 20x
Met een lijningang van de klassieke 775mV aan de ingang van de versterker krijgen we dus 0.775Vx20=15.5V aan de uitgang.
Hangen we aan de uitgang van deze versterker een luidspreker met een impedantie van 8 Ohms dan loopt er volgens de wet van Ohm een stroom van 15.5V/8Ohms= 1.94A. Het vermogen kun je dan berekenen uit de andere wet van Ohm: P=U*I of P=R*I^2. Dit levert 15.5V*1.94A=30Watt.
Belasten we nu deze uitgang met 4 Ohms dan loopt er een stroom van 15.5V/4Ohms= 3.88A en wordt het vermogen dat geleverd wordt dus 15.5V*3.88A=60Watt!
Er is dus duidelijk een verschil in belasting tussen 8 Ohms en 4 Ohms
Omdat je versterker bij 4 Ohms een grotere stroom moet leveren zal hij ook warmer worden dan bij een belasting van 8 Ohms. Als je nog lager gaat dan 4 Ohms gaat de stroom nog groter worden en bestaat de kans dat de versterker dit niet overleeft; vandaar dat de fabrikanten opgeven tot welke impedantie je mag gaan.
combo-versterker, met 350W woofer aan 8 ohm, door te schakelen aan een parallele 2 x 10" (2X 200W aan 8 ohm Beyma G200) cabinet van 400W aan 4 ohm te hangen. Ik had hier namelijk foutief berekent dat de totale impedantie (4+8)/2 = 6 ohm zou zijn. Het komt door deze schakeling van speakers eerder in de buurt van de 2 ohm.
Nu heb ik de vraag of er een manier is om toch met 2 speakers parallel op 8 ohm uit te komen.
Of moet ik omkijken naar een 16 ohms versie van dit type speaker.

maar toch wil ik nog effe vermelden dat als men kasten van (nominaal) 8 ohm gebruikt, dan maakt de weerstand van de gebruikte aansluitkabel ook minder uit dan op een 4 ohm systeem. Een weerstand van 1 ohm in de kabel is namelijk snel aanwezig (vieze pluggen, versleten pluggen, lange of te dunne kabel etc.)

eze getallen staan altijd bij de gevens die je bij een complete kast of losse driver krijgt.
Comment