Wat is nou prettiger: 4 ohm of 8 ohm ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Michel_G
    • Dec 2003
    • 376

Wat is nou prettiger: 4 ohm of 8 ohm ???

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort een geluidsset te gaan bouwen (subs, tops) maar nu vraag ik mij af of er enig verschil zit in je geluidsinstallatie als je hem op 4 of op 8 ohm laat draaien.

Ik wil dit weten omdat ik dan eventueel deze info kan menemen bij het bouwen van mijn boxen.

Wat is nou het wezenlijke verschil tussen (2) 4 en 8 ohm.

als je een versterker hebt van 2*300 watt rms aan 8 ohm klinkt het toch harder (op goede boxen dan een versterker van 2*300 watt rms aan 4 ohm (ook gewoon op goede boxen). Zo is het mij in ieder geval uitgelegt.

Mvg,

Michel
    Is weer terug !
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

hoi, dat maakt niet uit,(als ik het goed lees)

300W @ 8 OHM
    300W @ 4 OHM

is evenveel herrie,

het gaat om de weerstand van je speaker
    in een ideeaal geval zet een 4 ohms speker op een 8 ohms versterker meer vermogen om...
    het vermogen is gespecificeerd bij een bep. impedantie (=weerstand) als je nu die weerstand verlaagd zal je versterker dezelfe stroom leveren maar zal de spanning stijgen en dus het vermogen wat uit je boxen komt

ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is, want uitleggen kan ik niet :-)
    Daarom staat er op een versterker ook altijd een minimum impedantie, ga je daaronder (meestal 2 Ohm) dan fikt je versterker eruit.

greetz
    Jeroen
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Michel_G
      • Dec 2003
      • 376

Hoezo, je kan niet uitleggen ???

Mijn complimenten. Duidelijk kort en gevat uitgelegd.

Dit was wat ik wou weten, bedankt
      Is weer terug !

Comment

• - -Niels- -
        • Aug 2003
        • 253

Ik heb hier ook niet zoveel verstand van, alleen weet ik nog wat m'n opa altijd zei (tja, ut kan fout zijn hoor): 'Jongen, het maakt niets uit, het verschil tussen 4 en 8 Ohm!'

Kan iemand mij vertellen of hij gelijk had?

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Ik heb dit elders op dit forum als eens gedaan maar kom:

1. een versterker versterkt ten eerste SPANNING (dat vind je in de techische gegevens als versterkingsfactor bv +32dB).
          Dus stel we hebben een versterker die een versterkingsfactor heeft van 20x
          Met een lijningang van de klassieke 775mV aan de ingang van de versterker krijgen we dus 0.775Vx20=15.5V aan de uitgang.
          Hangen we aan de uitgang van deze versterker een luidspreker met een impedantie van 8 Ohms dan loopt er volgens de wet van Ohm een stroom van 15.5V/8Ohms= 1.94A. Het vermogen kun je dan berekenen uit de andere wet van Ohm: P=U*I of P=R*I^2. Dit levert 15.5V*1.94A=30Watt.
          Belasten we nu deze uitgang met 4 Ohms dan loopt er een stroom van 15.5V/4Ohms= 3.88A en wordt het vermogen dat geleverd wordt dus 15.5V*3.88A=60Watt!
          Er is dus duidelijk een verschil in belasting tussen 8 Ohms en 4 Ohms
          Omdat je versterker bij 4 Ohms een grotere stroom moet leveren zal hij ook warmer worden dan bij een belasting van 8 Ohms. Als je nog lager gaat dan 4 Ohms gaat de stroom nog groter worden en bestaat de kans dat de versterker dit niet overleeft; vandaar dat de fabrikanten opgeven tot welke impedantie je mag gaan.
          Dit is de grove theorie zonder rekening te houden met verliezen e.d. maar ik wou het even duidelijk houden.
          De bewering van jeroenw dat de stroom gelijk blijft en de spanning stijgt is dus duidelijk FOUT!

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

Hmm wijsheid komt met de jaren??[:0]

Hij zal misschien op een andere manier gedacht hebben, maar tis toch niet helemaal hetzelfde hoor.

Wanneer je een versterker bekijkt van hier in de webshop bv. dan zie je dat er 2 vermogens opgegeven staan. bv:
            2*200watt rms bij 8 ohm
            2*400watt rms bij 4 ohm

Das allemaal heel leuk, maar wat wilt dat nu zeggen. Die 8 en 4 ohm dat zijn impedanties( van je boxen). Om het simpel te houden: weerstanden zeg maar.
            In de elektrotechniek zit het namelijk zo dat hoe groter de weerstand van iets is, hoe moeilijker dat er stroom door kan vloeien. Of m.a.w er zal een kleinere stroom door gaan vloeien.
            Aangezien 8 groter is als 4 zal dus de weerstand bij 8 ohm groter zijn en bijgevolg zal de stroom daar dus kleiner zijn.

Die stroom wordt dus geleverd door je versterker. Als je goed kan volgen snap je al dat de versterker bij 8 ohm een kleinere stroom zal moeten leveren als bij 4 ohm. Wat is nu het leuke eraan, hoe groter de stroom, hoe groter het vermogen bij dezelfde spanning.

dus wanneer jij nu een luidspreker aansluit van 4 ohm, zal die versterker een grotere stroom leveren als bij 8 ohm, je luidspreker krijgt deze stroom te verwerken alsook het vermogen wat er aan vasthangt( 400watt bij 4 ohm in vb.), maar wanneer je luidspreker dit vermogen(stroom) niet kan verwerken zal hij stuk gaan.

Lang verhaal, misschien nogal technisch, maar het heeft in feite eigenlijk niets te maken met wat nou prettiger is of niet. Het zijn puur elektrische verschijnselen.

Daarom moet je er ook altijd voor zorgen dat je je luidsprekers en versterkers goed op elkaar afstemt. verhalen over versterkervermogen dubbel als luidsprekervermogen gaat wel maar dan moet je echt wel weten wat je doet. Daar komt nog wat meer bij kijken.

[EDIT] laserguy was me voor [/EDIT]

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• BAJ productions
              • Jul 2003
              • 587

als het gaat om de boxen, wij houden ze zo veel mogelijk op 8 ohm.
              dit geeft vindt ik het voordeel dat je gewoon twee kasten op 1 versterker kan aan sluiten als dat nodig is!

dit scheel dan weer een versterker mee slepen.

groetjes,
              Bas

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

daar heb je gelijk in. Zo doet iedereen het wel hoor. Je moet je versterkervermogen zoveel mogelijk proberen te benutten.

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Michel_G
                  • Dec 2003
                  • 376

dus het is gunstiger om op bijv. een versterker met een lijsting van:

2*600watt rms aan 4 ohm
                  2*400watt rms aan 8 ohm

8ohm boxen te gooien ??? wat ik dus begrijp is dit mindere belasting voor je versterker en maakt het qua "herrie" weinig uit als je er wel 4 ohm aan zou gooien.

correct me if i'm wrong
                  Is weer terug !

Comment

• BAJ productions
                    • Jul 2003
                    • 587

natuurlijk krijg je minder "herrie" als jij op 8 ohm draaid maar daar mee belast je je versterkers minder en kun je ook nog eens meer boxen aan jouw versterker hangen als het ooit nodig mocht zijn.
                    want schakel jij twee boxen van 8 ohm paralel aan jouw versterker dan heb jij plotseling geen 8 ohm maar nog maar 4 ohm
                    groetjes,
                    Bas

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

citaat:8ohm boxen te gooien ??? wat ik dus begrijp is dit mindere belasting voor je versterker en maakt het qua "herrie" weinig uit als je er wel 4 ohm aan zou gooien
                      je versterker wordt inderdaad minder belast wanneer je er een 8 ohm box aan zou hangen, maar wat je zegt over "herrie" klopt niet.

stel je hebt een box van 600watt rms bij 8 ohm.

Je hebt een versterker die bij 8 ohm 2*400watt rms levert en bij 4 ohm 2*600watt rms.

Wanneer je de box van 8 ohm aansluit zal je maar voor 400watt rms "herrie" krijgen hoor, je versterker wordt namelijk niet vol belast omdat die maar op 8 ohm werkt.

wanneer je nu een box van 4 ohm( ook 600watt rms) aansluit op die versterker zal je heel wat meer "herrie" hebben aangezien je versterker zijn volle vermogen kan geven.

Beide boxen waren 600watt rms, maar bij de 2de was er meer "herrie" omdat die zijn volle vermogen kon afgeven.

Begrijp je het nu een beetje.

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Kevin_DM
                        • May 2003
                        • 577

Om op topic terug te komen, zou ik kasten op 8 ohm proberen te maken (indien mogelijk); wij proberen hier tussen 3 en 4 ohm te spelen op onze amps (wat toch allemaal QSC MX3000/ crest8001 en crown MA3600 zijn), tot hier blijven ze het behoorlijk trekken. Wanneer we doorgaan tot 2 ohm (wat ze volgens gegevens mogen hebben) gaan ze toch tamelijk snel in clip.
                        Met een fatsoenlijke amp zit je met 8ohm en 4ohm normaal safe, maar ik heb bij mij de ervaring dat op 8 ohm (zeker de subs/bass) redelijk plat klinken.
                        --- watt ever you want ---

Comment

• BAJ productions
                          • Jul 2003
                          • 587

citaat:
                          Met een fatsoenlijke amp zit je met 8ohm en 4ohm normaal safe, maar ik heb bij mij de ervaring dat op 8 ohm (zeker de subs/bass) redelijk plat klinken.
                          is dat zo wordt de toon aan gepast???

gaat die dan platter klinken???
                          heb der nog nooit van gehoord!
                          groetjes,
                          Bas

Comment

• Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

citaat:Geplaatst door BAJ productions

citaat:
                            is dat zo wordt de toon aan gepast???

gaat die dan platter klinken???
                            heb der nog nooit van gehoord!
                            De toon wordt niet aangepast, ik heb er niet direkt een technische verklaring voor, maar (en dan vooral bij subs en bass) heb ik uit ervaring gemerkt (en zeker waar het echt hard moet gaan, de techno feestjes voor een paar 1000 man dus) dat er veel meer punch en druk op zit met hetzelfde uigangsniveau op m'n omni...
                            Ik draai dikwijls liever met een beetje zwaarder vermogen van speakers op m'n amps (bv 1600W-4 ohm dan 800W-8 ohm) op een 1200W amp) (en een QSC/crown/crest kan dit gerust aan hoor...).

Bij mid/hoog maakt het me niet veel verschil.

2 ohm probeer ik wel een beetje te vermijden, doordat:
                            * de amps hierdoor zwaar belast worden
                            * we komen ook steeds dichter naar kortsluiting, speakers zullen dus sneller verbranden

M'n enige amps en speakers die ik kapot gekregen heb tot nu toe zijn er allen doorgegaan op 2 ohm, alhoewel ze dit volgens user manual wel mochten hebben...
                            --- watt ever you want ---

Comment

• goldsound
                              • Jan 2003
                              • 429

Wij draaien regelmatig op 2 ohm zonder probleem.

citaat:M'n enige amps en speakers die ik kapot gekregen heb tot nu toe zijn er allen doorgegaan op 2 ohm, alhoewel ze dit volgens user manual wel mochten hebben...
                              Hier had je mee naar de fabrikant moeten gaan
                              Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

Working...