Lichtset mee naar buitenland

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

Ik ben er ook mee eens, als er een discussie is denken er veel mensen mee en daar leer je veel meer van dan dat je alleen maar het goede antwoord weet[8D]

Duss bij deze heb ik weer wat bij geleerd:
    Als je 2 lampen en serie zet over 380v met gelijk vermogen blijft het gewoon 190v ieder, maar als de 1ne (lamp A) 1000w is en de ander (lamp B) 500w is, is de voltage in lamp B hoger dan lamp A
    en gaat er dus meer vermogen door die lamp dan dat hij mag hebben. (als hij boven de 220v komt natuurlijk.

Duss. als je een ster verbinding hebt is de uitgangs positie 220v op een apparaat (gelijke vermogens) en zodra er verschil in de vermogens komen kan er op een apparaat max 380v komen. toch[?][?] vraag kan er meer spanning dan 380v op komen te staan ( 2 lampen van 5 kw en 1 cd speler)

Comment

• joe
      • Jan 2003
      • 446

Vraag hoe kan je uitrekenen hoeveel volt er op een apparaat komt te staan als de fases ongelijk zijn belast en hoe kan je dat met vermogens doen. of is dat een makelijk omrekensommetje ofzo, zoiets van 220v is 1A, 300v is 1*(300/220)*?=...A

[?][?][?]

Comment

• Tiemen
        • Dec 2001
        • 944

Vreemde vraag. Spanningsval over leiding is eenvoudig uit te rekenen. Maar dat heeft hier niets mee te maken. Vermogen blijft gelijk bij verschuiving nulpunt, dus dat heeft hier ook niets mee te maken. Misschien wat meer verduidelijken?

T

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

is gewoon wet van ohm hoor.
          In het voorbeeld zijn er slechts 2 apparaten aangesloten. In de praktijk zullen er ontelbaar veel dingen 'gepatched' worden op de stroomkast, en moet je daar allemaal rekening mee houden natuurlijk.
          Daarnaast weet ik eigenlijk niet waarom je het zou willen uitrekenen, neuter weg = apparatuur kapot. Dat is dus redelijk duidelijk denk ik.

nemen we weer onze 2 lampen in serie, met daar 380V op, lamp 1 500W, lamp 2 1000W:
          R lamp 1 = 101ohm
          R lamp 2 = 50,6ohm
          Totaalstroom = 380/R1+R2 = 380/101+50,6 = 2,51A
          Er gaat dus door beide lampen 2,51A (omdat ze in serie staan)
          Nu kan je de spanning eenvoudig uitrekenen over beide lampen
          U lamp 1 = Rlamp1*I = 101*2,51 = 253V
          U lamp 2 = Rlamp2*I = 50,6*2,51 = 127V
          Bij deze dus ook bewezen dat over het laagste vermogen de hoogste spanning komt te staan.

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

citaataarnaast weet ik eigenlijk niet waarom je het zou willen uitrekenen, neuter weg = apparatuur kapot. Dat is dus redelijk duidelijk denk ik.
            Mijn antwoord hierop is

citaat: Ik ben er ook mee eens, als er een discussie is denken er veel mensen mee en daar leer je veel meer van dan dat je alleen maar het goede antwoord weet
            Als je alleen het antwoord weet (het gaat stuk) maar je weet niet hoe het nou precies werkt, ga je er ook niet bij stil staan wat er gebeurt (je denkt er niet over na), ja het antwoord weet je het gaat stuk.

omdat ik er niet over had nagedacht wist ik niet beter dan dat de spanning het zelfde bleef en alleen het vermogen te hoog opliep door de apparaten, dit kwam door de apparaten die veel meer vermogen vroegen.

Nu met de uitleg van dikke en de voorbeeld berekeningen is het eigenlijk best wel logies. (tot nu toe)

Comment

• DidierB
              • May 2003
              • 337

Waar je ook moet mee opletten: de pilot in je CEE. In Belgiƫ wordt die gewoon doorverbonden met de nulgeleider, maar ik dacht dat in Frankrijk de pilot met L1 verbonden wordt. Gevolgen spreken voor zich...

Groeten,

Beghin Didier
              Ampli bvba

Comment

• jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

gevolg: POEF!
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• BENjpt
                  • May 2002
                  • 381

Wat is een pilot? Ik ken aarde, N, L1...Ln, maar pilot??
                  Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• snoei
                    • Apr 2003
                    • 168

pilot is het pinnetje in het midden van een krachtstekker (vanaf 63A) --> zorgt ervoor dat je spanningsvrij een stekker in een stopcontact kunt steken.

Comment

• BENjpt
                      • May 2002
                      • 381

citaat:Geplaatst door snoei

(vanaf 63A)
                      aha. Dank je.
                      Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

Working...