In de zomer gaat ons orkest een aantal concerten geven in Frankrijk. We nemen dan ook onze eigen lichtset mee (12 kan.dimmerpack met 32A 380 V aansluiting. Kan dit problemen geven met aansluitingen e.d.? Kennen ze in Frankrijk ook 3 fase, nul en aarde?[8D] Wie heeft hier ervaring mee?
Lichtset mee naar buitenland
Collapse
X
-
Wat ik van het franse theater ken is dat ze over het algemeen 380v hebben. Ze hebben alleen geen aansluitingen maar "knopen" je kabel direkt in de stoppenkast. Dit wil zeggen dat ze je 32A steker er af halen en het losse eindje op de spanningsrail in de stoppenkast schroeven. Hier is verder niks mis mee. Je moet er alleen rekening mee houden dat het veel tijd kost en dat je later zelf je steker er weer aan moet schroeven.
Verder hebben die Fransen net als de Belgen een aardpin in hun geaarde stopkontakten. Dit wil zeggen dat je niet even 220 uit de muur haalt want je shucko steker past meestal niet. Als verloopje is het het makkelijkst een kant-en-klaar shucko verdeelblokje te kopen. Deze hebben meestal randaarde en een gat voor de aardpin in de steker.
succes,
lykleComment
-
Jep, lykle heeft gelijk. Die Franse mensen knutselen maar een eind weg, als je zegt dat je in een oud frans theatertje komt dan ish i echt oud (heeeel oud en de laatste 500jaar niet onderhouden
maar op steeds meer buitenlandse locaties kom je de vertrouwde rode ronde stekker tegen die je hier ook heb. Als je in de gelegenheid bent altijd vragen welke 380v stopcontact ze hebben.
volgens mij is alleen Engeland waar ze een iets hogere stroom voltage hanteren, 240v
En in het oosten van Europa schommelt het lekker
moet je niet raar opkijken als het van 190v naar 220v gaat, of als je lekker staat te beuken met je setje dat de straat verlichting ook mee knippert[
]
Tja als ik er weer zo over na denk wil ik ook weer weg

Een vraagje erbij:
Weet er trouwens iemand waar je die lijst kan vinden op internet met de gegevens van elk land en waar je die stekkers kan kopen.
Groeten uit Holland
Marco
Comment
-
En opletten met de nul in Frankrijk, heb al een aantal keer meegemaakt daar dat ze (zeker wanneer ze zelf gaan lopen klooien in de kast) de kabels er maar rap-rap ingevezen hebben, en als de nul daar dan eens moest los komen heb je wel mooi 380 op je apparatuur staan ipv 230.--- watt ever you want ---Comment
-
euhh... kevin je hebt gelijk dat het linke soep is als de nul weg valt maar 380v komt er zeker niet op, dat komt er alleen op als je de nul met een fase omdraaid.
Als de nul weg valt kan er door een apparaat meer vermogen gaan dan wat hij normaal gebruikt. (kan i niet tegen
) als je mazzel hebt dan is alleen de zekering stuk als je iets minder mazzel heb dan ish i omgetovert tot rookmachine [xx(]
Dus altijd meten als je ergens stroom wil pakken, OOK IN NEDERLAND!!.
Als je het niet vertrouwt eerst met 1 lamp uit testen of alle fases het doen. het kan namelijk ook zijn dat er 100m verder de nul eraf ligt en dan meet je wel 220v maar het gaat toch goed mis als je het aansluit
Jammer genoeg spreek ik uit ervaring.
En ervaring is een optelsom van stomme fouten
Groeten uit Holland
MarcoComment
-
Joe, even opletten met je uitleg hoor. Als je nul wegvalt krijg je een driehoekschakeling op een 380V-net. Dit houd in, indien je fases ongeveer gelijk belast zijn, dat er dus 380V op je apparatuur komt te staan. Doordat er nu 380V op staat zal je apparaat meer stroom opnemen (zoveel dat de smeltveiligheid hopelijk doorsmelt). Daaruit volgt dan weer dat het apparaat dus meer vermogen staat te verstoken en te heet word/opsmoord.
Nul weg = 380V op je apparatuur!!!
Heb je veel geluk, en zijn je fases ongelijk belast, dan kan het zijn dat er net 1 fase is die rond de 220/230V of eronder blijft hangen, dan overleeft waarschijnlijk alles dat op die fase hangt het wƩl, niettegenstaande dat al de rest dan toch naar de kloten is.
Dit is een serieus probleem, want apparatuur dat op 380V gestaan heeft (ook al is het een fractie van een seconde) kan soms nog wel werken, maar serieuze kuren verkopen, waardoor plots het hele toestel niets meer waard is. Zit er een goede voeding in, kan het dat alleen je voeding oprookt of het zekeringetje kapot is. Dat is tevens ook de reden dat je het lot niet moet tarten, en ALTIJD meten en tsjekken op voorhand.Comment
-
Hallo,
ten eerste succes in Frankrijk, is wel gaaf, zo internationaal gaan!
Wij testen de fasen na het aansluiten van het krachtverloop altijd met looplamp, kan je hooguit een peertje (of 3
) van minder dan een euro kosten, bespaart je een berg geld en ellende...
Groeten, JorisTimescape.nlComment
-
En ik bedoel niet alleen meten, maar ook even de aansluitingen checken als de Fransen zelf verloopjes in de kast hebben liggen aansluiten. Uit ervaring weet ik dat ze daar hiermee nogal slordig omspringen, zeker als je ergens buiten de grote zalen werkt. Een kabel kan perfect werken, maar eens er iemand even (toevallig) aankomt kan er steeds een slecht bevestigde draad lossen en in het slechtste geval heb je dan problemen....
Ik spreek uit ervaring, ooit met de avolites dimmer dit grapje voor gehad, gelukkig zonder toestellen aan, maar de demultiplex kon wel vervangen worden...--- watt ever you want ---Comment
-
He Dikke (grappige naam
als je een driehoek schakeling hebt dan heb je gelijk, dan staat er 380v op een apparaat, maar we hebben het hier nog steeds over een ster schakeling. (jaja zelfs zonder nul kan je een sterschakeling hebben) kijk maar naar een motor die een ster driehoek voorschakeling heeft. eerst ster (zet je eerst 3X 220v op de spoelen) daarna driehoek (3x 380v op de spoelen)
Maar waarvoor denk je dat je opeens een driehoek schakeling krijgt?
Mocht ik het fout hebben wil ik het graag horen, leer ik ook nog een beetje
Comment
-
Het gaat om een zwevend sterpunt en asymmetrische belasting. Dan zal het nulpunt "verschuiven" en bepaalde spanningen zullen stijgen/dalen.citaat:Geplaatst door joe
He Dikke (grappige naam
als je een driehoek schakeling hebt dan heb je gelijk, dan staat er 380v op een apparaat, maar we hebben het hier nog steeds over een ster schakeling. (jaja zelfs zonder nul kan je een sterschakeling hebben) kijk maar naar een motor die een ster driehoek voorschakeling heeft. eerst ster (zet je eerst 3X 220v op de spoelen) daarna driehoek (3x 380v op de spoelen)
Maar waarvoor denk je dat je opeens een driehoek schakeling krijgt?
Mocht ik het fout hebben wil ik het graag horen, leer ik ook nog een beetje
Zie het als een lamp tussen L1 en N, en een lamp tussen L2 en N. Stel nu dat de N-draad er niet is, dan staat de 1ste lamp en 2de lamp in serie, met daarover 380V.Comment
-
Het blijft inderdaad een sterschakeling, met een zwevend sterpunt, zoals Tiemen zegt.
Afhankelijk van de vermogens van die apparaten of met lampen zoals Tiemen het voorstelt verdeelt die 380V zich over deze 2, echter, over de hoogste weerstand (kleinste vermogen) valt de hoogste spanning. Heb je een lamp aangesloten van 1KW en een cd-speler, die dus net in serie komen te staan als de nul wegvalt, dan zal je cd-speler toch zo goed als 380V over zich krijgen. Tegenwoordig (in Belgiƫ althans) is de spanning opgetrokken tot 400V, zodat het nog wat erger word :-)
Jeroenw, de discussies zijn telkens zeer interessant, en er valt uit te leren. Ook al is die discussie 20 pagina's.Comment

Comment