Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
citaat:
Dan heb je een foute keuze gemaakt bij het selecteren van de componenten. EEN van de basisregels die je natuurlijk volgt is het selecteren van componenten die, rond het overname punt, een redelijk gelijksoortig afstaalgedrag hebben. Hebben ze dit niet, dan heb je ook bij een analoog filter (zeker bij de "standaard 24dB/octaaf actieve filtertjes) een probleem.
Ja ... zou mooi zijn Dré ... ooit wel eens de moeite genomen om directivity plots te bekijken.
JA, ik heb meerdere keren directivity plots bekeken (elke keer als ik een systeem ontwerp om precies te zijn). Sterker nog. Ik heb meerdere keren directivity plots GEMETEN (want de behuizing heeft ook zeker invloed op de polar plot...).
citaat:Wat gebeurt er met de afstraling als je twee componenten boven elkaar stackt met de zelfde afstraling??
Dan wordt de gecombineerde afstraling smaller ALS ze relatief dicht bij elkaar staan ("coherent interference"). Staan ze relatief ver uit elkaar, dan is het een ander verhaal (> 3 lambda spreken we over "inaudible interference"). Maar ja, dat hoef ik jou natuurlijk allemaal niet uit te leggen (dus waarom vraag je het eigenlijk???).
Wat heeft dit te maken met de discussie? Hoe steiler de flanken, hoe kleiner het gebied waarin deze problemen zich voordoen. Mee eens???
citaat:Wat gebeurt er met de afstraling van woofers met toenemende freq?
Simpel gezegd neemt de openingshoek af bij hogere frequenties. In het echt (dus buiten de boekjes) is het, vanwege cone break-up modes, echter niet zo simpel.
citaat:Wat gebeurt er met de afstraling van hoorntjes met afnemende freq?
Simpel gezegd neemt deze toe bij afnemende frequentie. Maar ook hier is de praktijk anders.
citaat:En wanneer hebben hoorntjes een constante afstraling?
Comment