kabels vs. clipping

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

0.5 Ohm = 0.0175*20/0.75 = 0.4666..

Om eventjes Contour aan te vullen

Tiemen

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Een luidspreker in een kast ingebouwd is zeker geen puur inductief systeem. We hebben het hier toch over de praktijk? Ik sluit doorgaands geen losse spoelen aan op mijn versterkers! De ohmse weerstand van een baschassis zal tussen de 0.5 voor een kleine en enkele ohms voor een zeer forse spoel liggen.

Bedankt voor het rekenwerk Tiemen

MVG Contour

Comment

• Flugel19
        • Jul 2002
        • 17

Eerder werd zoiets gemeld als:

XLR ongebalanceerd ==> gebalanceerd:
        pen 1 en 3 (doorverbinden): ground
        Pen 2: +
        -------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een "kant en klare" DAP kabel gekocht van 2x cinch naar 2x XLR
        pen 1 en 3 zijn doorverbonden volgens mijn multimeter.

Wat moet ik doen, het zo laten zitten, of de doorverbinding van pen 1 en 3 opheffen??? De XLR ingang is gebalanceerd.

R. Vogelaar

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Een cinch stekker (ook wel tulpstekker) genoemd is een ongeblanceerde stekker. Ik zou je dus willen aanraden om weer terug te gaan naar de jackplug aansluitingen. Dan weet je zeker dat je goed zit. Als je later nog eens een mengtafel zou hebben met de gebalanceerde uitgangen dan kun je wel de XLR's gebruiken. Op zich is er niets mis met ongebalanceerde verbindingen. Het grote voordeel van een gebalanceerde verbinding is de grote bestandheid tegen optredende ruis bij lange kabellengten.

MVG Contour

Comment

• Dré
            • Nov 2001
            • 409

citaat:
            citaat: Zonder ook maar met een formule aan te komen zetten.
            Z = wL, dus hoe lager de frequentie hoe lager de Z, dus die 8 ohm verdampen waar je bijstaat. en dan wordt die 0.33 ohm ineens zomaar 60 %.
            Waar heb je de gelijkstroomweerstand van de luidsprekerspoel gelaten Mac? Of gebruik jij speakers met supercooling (0 Kelvin)???
            citaatf moet ik nu weer netwerktheorie gaan geven in fase en tijdsdomein???
            Weet je wat Mac. Laat inderdaad het vervangingsschema van een luidspreker maar eens zien. Gooien we er even wat laplace overheen om te kijken hoe het netwerkje zich gedraagt.
            citaat:laat eens een fourier analyse los op een speaker, kun je lachen..
            Bim... Bam...

En Mac maar zoeken om de klepel.
            citaat:
            citaat:Nooit heb jij mijn ongelijk bewezen, en als je denkt dat het doel van een forum het krijgen van gelijk is, dan heb je het goed mis!
            dom lullen echter wel???
            Mac, wees gerust. Op het vlak van dom lullen is er NIEMAND die jou ooit zal verslaan.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
            -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Flugel19
              • Jul 2002
              • 17

In principe als ik de doorverbinding van de ground en de - weghaal van de XLR plug heb ik ook een ongebalanceerde verbinding...

Ik gebruik het liefste de XLR verbinding, zit wat steviger enzo, voorkomt ook dat de stekkers uit je amp "vliegen" als iemand tegen de kabel aanloopt.. in tegenstelling tot de Jackverbinding

R. Vogelaar

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Hallo Dre,

Is het niet makkelijker om Mac eens te laten kijken naar de GEMETEN impedantie van een luidsprekersysteem. Dan kan hij zelf zien dat de impedantie van 20-20000Hz nauwelijks onder de nominale impedantie komt.

MVG Contour

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

ik dacht ff dat we er wisselstroom doorheen joegen. gelijkstroom = 0 Hz, dus dan blijft alleen de gelijkstroomcomponent over. bij 1000Hz is die gelijkstroomcomponent te verwaarlozen, en doet de wisselstroomimpedantie zijn werk. Maar hoe lager je komt hoe meeer gelijkstroomweerstand, EN DIE IS CONSTANT b( bij een EV-dlx-12 nog maar ruim 3 ohm met een fluke75-III) . dus 37,5v% van je 1000hz impedantie over. En dan is die kabelweerstand ineens 2.6 x belangrijker. blijft trouwens ook nog het feit dat sub meer vermogen nodig heeft dan tops, en gegarandeerd dat je een fatsoenlijke kabel wel op je versterkerfunctie weervindt. Het ding moet toch ineens harder gaan werken bij dezelfde input.

Anders gezegd : de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Is dat je bedrading, dan zit daar de bottleneck. Dikkere kabels doen wonderen. (Totdat je tegeg het skineffect aanloopt, dan moet je stoppen met verdikken.)

oh lord won't you buy me another mercedes-benz...

Comment

• Dré
                    • Nov 2001
                    • 409

citaat:
                    ik dacht ff dat we er wisselstroom doorheen joegen. gelijkstroom = 0 Hz, dus dan blijft alleen de gelijkstroomcomponent over. bij 1000Hz is die gelijkstroomcomponent te verwaarlozen, en doet de wisselstroomimpedantie zijn werk.
                    Dit is iets dat we eenvoudig kunnen toetsen door EN naar de impedantieplot van een speaker te kijken EN naar de electrische fase plot van een speaker te kijken. ALS we dat dan doen dan zien we dat de serieweerstand (dus inclusief MAAR NIET beperkt tot de R_dc) nog steeds vrij dominant aanwezig is.

Voor de mensen die het nog niet wisten: Bij een (dynamische) luidspreker is de resisitieve component NIET constant (nee, ik heb het hier NIET over inducties of andere reactanties; ik heb het hier over de RESISITIEVE (=weerstand) component). De resistieve component neemt namelijk toe bij een luidspreker vanwege de wervelstroomverliezen in het magneetsysteem. Vandaar dat je ook nooit de electrische faseplot naar 90 graden ziet lopen (de inductieve component wordt dus NOOIT echt dominant) maar eerder naar zo'n 50 graden.
                    citaat:Maar hoe lager je komt hoe meeer gelijkstroomweerstand, EN DIE IS CONSTANT
                    Niet dus. Ook ik dacht dit in het verleden (mede dankzij de luidsprekerboekjes die alles wat te eenvoudig voorstellen) MAAR het is dus verre van waar WANT de resistieve component (wederom: Een component die dus geen enkele blinde component heeft) is NIET constant met frequentie. Er bestaat dus wel degelijk zoiets als een frequentie-afhankelijke weerstand (en een ervan zit in je speakers).
                    citaat bij een EV-dlx-12 nog maar ruim 3 ohm met een fluke75-III) . dus 37,5v% van je 1000hz impedantie over. En dan is die kabelweerstand ineens 2.6 x belangrijker.
                    Bij een luidspreker komt de impedantie NERGENS onder de R_dc (tenzij er, zoals bij Electuur en Audio en Techniek (in het verleden) het geval was, een meetfout gemaakt wordt).

Een 8 Ohm nominale impedantie speaker met een R_dc lager dan 4 Ohm is best wel een uitzondering (ergens rond de 6 Ohm is een vaker voorkomende waarde). Als we dan even alle andere impedanties en reactanties uit het spel halen dan hebben we het dus over een 6.33 vs. 6.0 verhouding. Da's ruwweg een 0.24dB verandering. De eerste die dat hoort bij muziek moet absoluut op de kermis gaan staan!
                    citaat:Anders gezegd : de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Is dat je bedrading, dan zit daar de bottleneck. Dikkere kabels doen wonderen. (Totdat je tegeg het skineffect aanloopt, dan moet je stoppen met verdikken.)
                    Skin effect bij signalen onder 200Hz (sub remember!!!). Lachen man. Waar hebben we het over? Kabels met een diameter van 20cm of zo?

Verder: Dikkere kabels zijn handig MAAR overdrijf het niet. Waar het om gaat is de totale weerstand van de kabel (en versterker) in verhouding tot de totale weerstandcomponent van de speaker EN of er met een bepaalde serieweerstand rekening is gehouden tijdens het ontwerp. Het is bijvoorbeeld kinderspel om bij het ontwerp van een BR kast rekening te houden met een 0.5 Ohm totale externe resistieve serie component. Dan kun je dus probleemloos een critically damped system maken (optimale impulsresponse) die dus SLECHTER gaat presteren als je d

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Skin effect bij signalen onder 200Hz (sub remember!!!).

50Hz, 100 A : bij 16 kwadraat, maar ik noemde dat ook al als uitzondering op de regel dat dikker beter is dan dunner.

verder : neem toch lekker 0,75 als diameter. Ik neem wel 2,5 kwad. Met dat prijsverschil heb ik minder problemen dan met het geluidsverschil.

oh lord won't you buy me another mercedes-benz...

Comment

• r.j.vlek
                        • May 2002
                        • 20

Ik ben nog nooit zo moe geworden van het lezen van 1 (!) thread!
                        Maar, ik heb wel wat geleerd.

Zijn of Azijn, dat blijft de vraag!
                        Zijn of Azijn, dat blijft de vraag!

Comment

• CHRIS_B
                          • Oct 2002
                          • 115

is t niet gewoon zo dat van 0,75^2 ten opzichte van 2,5^2 de diameter voor een hogere weerstand zorgt waardoor de kabel gewoon warm word en daar t verschil in herrie in gaat zitten??

dit was t eerste waar ik aan dacht, bij 1000 watt bouwlampen gebruik je ook 2,5 mm^2 omdat anders je kabel gewoon wegfikt, dus waarom zou t bij geluid niet t zelfde effect geven

Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, zijn die rozijnen dan \"zinloos geweld\"?

Comment

• Disco Service Apeldoorn
                            • Nov 2000
                            • 299

Bij het ongebalanceerd aansluiten van een gebalanceerde xlr of jack input is het noodzakelijk pin 1 en 3 van de xlr connector
                            door te verbinden.

Een gebalanceerd jack chassis wordt automatisch ongebalanceerd wanneer je een mono jackplug gebruikt.

Het heeft geen zin en het is zelfs geen goed idee om een xlr plug "" origineel"" aan te sluiten als de uitgang van de toegepaste mengtafel ongebalanceerd is.

De negatieve , uit fase, min of pin 3 input kan allerlei storing uit de ruimte oppikken indien deze wordt losgelaten.

Let wel even op !!
                            Bij een gebalanceerde uitgang naar een ongebalanceerde ingang is het weer anders.

Trafo gebalanceerd uit naar ongebalanceerd in = pin 3 aan massa = pin1

Electro gebalanceerd uit met b.v. SSM 2142 ic's pin 3 aan massa = pin 1
                            Indien je pin 3 los laat zal je 6 dB signaal verliezen.

Electronisch gebalanceerd uit met b.v. Ne 5532 ic's pin 3 niet aan massa leggen. Dit komt onder anderen voor bij de D&R 300 MK II.
                            Gevolg als je dit wel doet : hoorbare vervorming bij hogere output levels.

Hier pin 3 gewoon los laten en met de 6 dB minder leren leven.
                            Of balancing trafo''s monteren op je ongebalanceerde input.

Op deze regel zijn er weer uitzonderingen afhankelijk van de toegepaste schakeling. Toch even de gebruiksaanwijzing lezen bij twijfel dus.

Of even op het forum posten natuurlijk

Vraagje ??

Wat voor impendantie ziet de versterker als je alleen de kabels aansluit en is er verschil bij beide diameters.

Wij hebben D&R, Dateq , Ohm, Rcf, Bose, Jbl, Ev, Nexo, Denon, Genelec, Sabine, Marantz pro, American Dj AKG, Samson DAS, Verlinde, Prolyte en nog veel meer

Comment

• Dré
                              • Nov 2001
                              • 409

citaat:
                              Bij het ongebalanceerd aansluiten van een gebalanceerde xlr of jack input is het noodzakelijk pin 1 en 3 van de xlr connector
                              door te verbinden.
                              Dit is af te raden.

Pin-1 is bedoeld om doorverbonden te worden met CHASSIS ground. Dit is NIET gelijk aan signal ground.

Dus: Pin-1 naar de behuizing van de mixer, Pin-2 naar de output, Pin-3 naar signal ground van die output. Druk er nog een weerstandje tussen (tussen Pin-3 en signal ground) die gelijk is aan het stopper weerstandje dat in serie met de output zit (meestal rond de 100-220 Ohm) en je hebt een netjes impedantie gebalanceerde output.

Een van de meest gemaakte fouten is het NIET begrijpen van het verschil tussen CHASSIS ground en SIGNAL ground. Bij een correct ontworpen systeem is SIGNAL ground een LOKAAL iets (dat dus NERGENS direct naar buiten gaat) en wordt CHASSIS ground gebruikt voor afscherming.

Jammer dat veel ontwerpers zich hier niet aan houden...

-- Pardon my French, I'm Dutch --

Comment

• Disco Service Apeldoorn
                                • Nov 2000
                                • 299

Helaas Dre 99,9 % van de audio fabrikanten verbindt de Chassis ground met de signaal aarde.

Op deze manier wordt een goede afscherming bereikt.
                                Alleen op zeer dure studio mengtafels wordt een drietal v erschillende aardklemmen gebruikt die aan de buitenkant standaard bij aflevering zijn doorverbonden.

Tevens is het bij een aantal apparaten mogelijk de behuizing = chassis aarde ( tijdelijk) los te koppelen van de signaal aarde.
                                Dit is de Groundlift schakelaar.

Ik weet 100 % zeker dat bij de mengtafels waarover in dit forum wordt gesproken de signaal aarde, chassis aarde en netaarde intern met elkaar zijn doorverbonden.

Met een eenvoudige Ohm meter is dit zo na te kijken.

Ik denk dat ik na bouw en reparatie van 1000 den mengtafels zo onderhand wel weet waar ik over praat.

Wij hebben D&R, Dateq , Ohm, Rcf, Bose, Jbl, Ev, Nexo, Denon, Genelec, Sabine, Marantz pro, American Dj AKG, Samson DAS, Verlinde, Prolyte en nog veel meer

Comment

Working...