kabels vs. clipping

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CyberNBD
    • Aug 2000
    • 1318

Hmm ok, ligt dus aan je ingangen, jack alleen ongebalanceerd.

Maar ik heb ...kijk maar op m'n site...
    Greetzzz,
    Tom
    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• DJ Pim
      • Jan 2002
      • 326

Ik heb ook wel eens met een HiFi set gehad dat 3 boxen
      een dunnere draad hadden, en 1 een stuk dikker.
      Het volume van de box met dikker draad was ook hoger
      dan de andere.

Het lijkt me dus normaal.

Greetz,
      DJ Pim

Drive-in show "Party 2000"

Comment

• PowerSound
        • Nov 2001
        • 1892

citaate kabels die ik voor de dikke kabels gebruikte waren een tijdelijke oplossing, het waren gewoon ronde 230v lichtnetsnoeren... :/
        Daar is geen enkel bezwaar mee, je mag 230V kabel gebruiken als je wilt, kabel is en blijft kabel, alleen de bescherming en Roadproofhied (???) kan wat schelen met echte dure Speakerkabel.

PowerSound was hier...
        PSL Bvba powered by
        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
        Yahama LS9-32 / MC7L-48
        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Flugel19
          • Jul 2002
          • 17

Ik ben iedergeval bijhoorlijk op de hoogte gebracht door jullie reakties, mijn dank daarvoor!

Er is nog 1 ding wat bij mij speelt en dat is:

Toen ik die ongebalanceerde jackaansluitingen gebruikte kon ik me volume/lage tonen in praktijk veel hoger zetten zonder dat me versterker ging clippen, sinds ik de gebalanceerde XLR ging gebruiken ging alles veel eerder clippen bij lagere volumes enz. is het nu een optie voor mij dat ik doorverbinding van van de - naar de ground verwijder, zodat ik de XLR ook ongebalanceerd is, zodat de specs. in vergelijking met ongebalanceerde Jack aansluitingen ongeveer of helemaal gelijk zijn?

Of ligt dat niet zo simpel?

PS: nog zoiets uit de handleiding van de amp: De Led's gaan knipperen als er een signaal aangeboden word op de versterkeringangen. Als de Led's continue blijven branden (clipindicatie) moet u het ingansvolume verlagen.
          ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan bedoelen ze echt de "clipleds" er zitten geen signaalleds op, volgens mij betekent een knipperende clipled toch echt clippen....

Bij de Jackaansluitingen had ik totaal geen last van clippen.. maar dat kwam doordat die ongebalanceerd was..

R. Vogelaar

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:Een amp begint niet opeens te clippen omdat de impedantie die hij 'ziet' 0.33 Ohm lager is geworden.

a dus wel,
            b waarom niet ??
            c als je meer stroom uit je eindbaak haalt gaat -ie clippen. andere ideeen??
            d als ervoor 0,75 gebruikt werd, en nu 2.5 scheelt dat inderdaad een slok op een borrel, temeer daar er specifiek over het laag gesproken werd, en dat is toch de grootste stroomvreter.

logisch dus, bartje!!!!

jouw resultaten in het verleden waren er waarschijnlijk niet, ik heb je nu al een paar keer op nogal grote voudten betrapt...

stiekum toch wereldkampioen geworden

Comment

• -Bart-
              • May 2001
              • 827

Deze flame-bait pak ik lekker niet !

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
              <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• -Bart-
                • May 2001
                • 827

Laat maar zien, leg maar uit, ik wil voorbeelden zien waarin de praktijk of theorie het verlagen van de kabelimpedantie met 0.33 ohm leidt tot clippen bij muziek uitsturing.

Natuurlijk kan ik ook uitrekenen dat een eindtrapje -dat tot op de milivolt net niet clipt- een sinus uitstuurt wel gaat clippen als je de impedantie met 4 procent verlaagd. Maar dat is hier de situatie niet.

Als je niet de benodigde formules bijelkaar kan harken voldoet een praktijk voorbeeld ook.

Nooit heb jij mijn ongelijk bewezen, en als je denkt dat het doel van een forum het krijgen van gelijk is, dan heb je het goed mis!

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Flugel19
                  • Jul 2002
                  • 17

Als je even terugleest dan staat er ergens dat het ligt aan me kabel van me mengpaneel naar de amp.

Ik had eerst ongebalanceerd Jack en nu gebalanceerd XLR..

R. Vogelaar

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

In je handleiding staat dat je gebalancerde XLR verbindingen moet toepassen. In dit geval zijn de pennen 1,2 en 3 NIET met elkaar verbonden. Bij jou zijn 1 en 3 verbonden oftwel de min is met de aarde verbonden. Dit resulteerd dus in een ONgebalanceerde verbinding. Ik raad je sterk aan om de XLR stekkers correct aan te sluiten. Als het goed is heb je hiervoor een kabel met twee binnengeleiders en 1 gevlochten buitengeleider die de 2 binnengeleiders omvat. Is dit niet het geval koop dan een geschikte kabel.

MVG Contour

Comment

• -Bart-
                      • May 2001
                      • 827

Dat was me ook allang duidelijk. Alleen denkt bovenstaand heerschap ( te herkenen aan de blauwe sterren) mij ff de les te kunnen lezen op het gebeid van audio-electronica. Zonder ook maar met een formule aan te komen zetten.

Comment

• Tiemen
                        • Dec 2001
                        • 944

Hèhè, zelfs een 'Veteran' kan blijkbaar lullen...De lengte van een speakerkabel zal een uitermate grote rol spelen, de diameter daarintegen, NOT! En zomaar zeggen dat als er meer stroom gevraagd wordt dat ie gaat clippen, NOT! Deze situatie toont trouwens al aan dat je geen gelijk hebt, want de auteur zegt zelf dat de oorzaak lag bij veranderingen van het signaal VOOR de versterker.

Tiemen

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

citaat: Zonder ook maar met een formule aan te komen zetten.

Z = wL, dus hoe lager de frequentie hoe lager de Z, dus die 8 ohm verdampen waar je bijstaat. en dan wordt die 0.33 ohm ineens zomaar 60 %.

of moet ik nu weer netwerktheorie gaan geven in fase en tijdsdomein???
                          laat eens een fourier analyse los op een speaker, kun je lachen..

citaat:Nooit heb jij mijn ongelijk bewezen, en als je denkt dat het doel van een forum het krijgen van gelijk is, dan heb je het goed mis!
                          dom lullen echter wel???

stiekum toch wereldkampioen geworden

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Wellicht wordt het duidelijker als de zaken goed op een rijtje worden gezet:

1) Wanneer zal een versterker clippen?

De clipledjes op een versterker zullen aangaan wanneer het signaal aan de versterkeruitgang afgetopt wordt. Dit komt doordat de voeding simpelweg niet meer de gevaarde versterkerfactor kan leveren. Het ingangssignaal dient in dit geval verlaagt te worden.

2) Wat is de invloed van de kabeldiameter en de kabellengte op het vermogensverlies in watt en in dB?

De weerstand van een weerstand (kabel) wordt met de volgende formule berekend:

R = Rho * L / A

Hierin is R de weerstand in ohm, Rho de soortelijke weerstand van het materiaal (meestal koper), L is de lengte van de speakerkabel en A is de dwarsdoossnede. Let er wel op dat als je kabels 10 meter lang zijn dat je voor L dus 20 meter moet invullen omdat je twee geleiders in deze kabel hebt zitten!

Aangezien ik nu geen zin heb om uit te rekenen wat het verlies is neem ik aan dat Bart zijn getallen voor een 10 meter lange kabel correct zijn en dat de weerstand dus 0.5 ohm is. Als de luidsprekers 8 ohm zijn dat "ziet" de versterker 8.5 ohm (in de praktijk is de weerstand van een konusluidspreker vaak hoger of lager dan zijn nominale impedantie)

Voor het opgenomen vermogen in een weerstand (de kabel) geldt:

P = I^2 * R met I = stroomsterkte en R de weerstand

In een serieschakeling is de stroomsterkte in de hele kring constant dus volgt dat het opgenomen vermogen in de kabel rechtevenredig is met de weerstand van de kabel.

Stel de versterker levert 100W en de weerstand is 8.5 ohm dan staat er over de luidsprekeraansluitngen een spanning van:

P = V^2/R -&gt; V = wortel (P*R) = wortel (100x8)= 28,3 volt

De stroom die dan in de kring gaat lopen is:

I = P/V = 100/28,3 = 3.53 ampere

De kabel neemt dan op aan vermogen:

P = I^2 * R = 3.52^2 * 0.5 =6.24 Watt

In decibel neemt de geluidsterkte dan af met:

10 * log (100-6.24 / 100) = 0.28 dB

Bart zat dus ongeveer goed met zijn 0.24dB

Het vergroten van de kabeldoorsnede met een factor 3,33 zorgt er dus voor dat de weerstand van de kabel met een factor 3,33 kleiner wordt. Zoals Bart al aangaf is de weerstand van een kabel veel kleiner dan die van de luidspreker. Stel dat de weerstand eerst 0.5 ohm was en nu dus 0.15 ohm dan "zag de versterker" eerst 8.5 ohm en nu 8.15 ohm. Bij een lagere belasting zal een versterker meer vermogen gaan leveren echter dit is hier verwaarloosbaar. Aangezien een fatsoenlijke versterker ook op 4 ohm of zelfs 2 ohm kan draaien zou dit geen probleem kunnen zijn.

MVG Contour

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Hallo **************,

Wanneer je de impedantiecurve van een luidsprekersysteem bekijkt dan zul je zien dat de impedantie zelfs bij de zeer lage tonen niet veel onder de nominale impedantie zal komen. Was dit wel het geval dan was de opgegeven waarde voor de nominale impedantie dus verkeerd. Tevens is er een piek in de impedantiecurve bij de resonantie frequentie van het ingebouwde baschassis en bij de afstemfrequentie van de basreflexpoort. Biede liggen in het lage tonen gebied waardoor de gemiddelde impedantie hier vaak zelfs duidelijk hoger uitvalt dan de nominale impedantie.

MVG Contour

Comment

• Tiemen
                                • Dec 2001
                                • 944

Maar Mac redeneert met een zuiver inductief systeem, en dat zal inderdaad zo reageren, maar er is nog een zuiver ohmse weerstand in het systeem dat dit effect al veel zal doen in belangrijkheid dalen.

Tiemen

Comment

Working...