kabels vs. clipping

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flugel19
    • Jul 2002
    • 17

kabels vs. clipping

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik zal eerst even vertellen wat ik hier voor app. heb staan:

2 x DAP MC-12 Speakers 2 x 250 watt max@8ohm
    1 x DAP C(lub)-500 amp. 2 x 170 watt RMS@8ohm

en een mengpaneel en cd spelertjes, maar dat ff achterwege.

Ik heb deze spullen sinds een week, en ik had zelf kabels gemaakt voor tussen de amp en de speakers(met speakon connectoren) de diameter van het draad was 2 x 0.75mm aan de dunne kant dus, ik had geen problemen met "clippen"

Nu een week zijn mijn bestelde speakerkabels met een diameter van 2 x 2,5mm binnen, opgehaald, en aangesloten, en wat me gelijk opviel was dat het volume een stuk hoger was, in vergelijking met de zelfde knoppen/schuif instelling op het mengpaneel/amp. dus ik ff knoppen een stuk teruggezet, dus even de lage tonen eraf en testen maar, wat me opvalt is dat als de knoppen van me amp. op ca. 25% staan en op me mengpaneel ook op ca. 25% dat het "setje" al flink hard staat in vergelijking met die zelfgemaakte dunne kabels,ff de bas erop, en dat bij dezelfde hogere volume's de "clip" ledjes gaan knipperen, dus ik de bas een stuk teruggedraaid, probleem opgelost..

Wat ik wil hiermee wil zeggen: bij de dunnere kabels kan ik de lage tonen op +10 db zetten zonder clippen, en bij de dikke kabels, bij hetzelfde hoorbare volume, de amp. gigantisch gaat clippen totdat ik de lage tonen op ongeveer 0 db zet, dan is het clippen weer weg...

ook irritant is dat ik zowel de amp. als het mengpaneel heel "zacht" moet zetten en dan toch ondank een hoof volume hoorbaar is....

hopelijk is er iemand die mij hierover een beetje kan ophelderen, en is diegene van voldoende informatie voorzien om hier een conclusie/mening of iets anders te geven..

Bij voorbaat dank,

R. Vogelaar
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

dit is normaal.

Bij die dunnere geleiders was de impedantie veel groter, dus de stroom die de amp leverde was kleiner en werd dus minder belast waardoor clippen langer achterwegen blijft.

Toen je de dikke kabels gebruikte van 2,5, is de impedantie van de kabel veeeeeeel kleiner tot bijna verwaarloosbaar. Hierdoor zal de amp veel meer stroom leveren en bijgevolg meer belast worden en zal hij sneller clippen.
    Dat het setje harder klinkt met de dikke kabels is normaal, je amp kan immers meer stroom leveren en dus een hoger vermogen.

Mvg

Briers Christian
    BSL

Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• -Bart-
      • May 2001
      • 827

Sorry hoor maar naar mijn mening is er heel wat anders mis.
      Weet je zeker dat dit het enige is dat je hebt veranderd. Is het 'probleem' verholpen als je de oude kables weer terug aansluit?

Zit je niet in je phono-ingang te pluggen oid.

Lagere kabel impedanties lossen meestal problemen op ipv omgekeerd.

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
      <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Flugel19
        • Jul 2002
        • 17

Bedoel je dat kabels vanaf me cd spelers naar de phono ingang van me mengpaneel gaan?

Dat is niet het geval, die zijn zelfs afgedekt met mooie dopjes, maar ik heb wel dikkere kabels van me cd spelers naar me mengpaneel aangesloten op de line ingang wel te verstaan, en vanaf de mengpaneel had ik eerst een kabel naar de L + R 6,3 mm jackaansluitingen, en nu naar de XLR aansluitingen, zonder verloopjes enz. alle kabels zijn originele DAP kabels..

R. Vogelaar

Comment

• smitsie
          • Jul 2002
          • 8

hallo,
          als ik je uitleg goed begrijp zeg je dat je bij een dunnere kabel minder vermogen kreeg en bij een dikkere kabel veel meer vermogen kreeg.
          nu heb je er goed aan gedaan om dikkere kabel te gebruiken.
          wat je zegt over het clippen is niet meer als normaal je bas instelling hoeft ook niet op + 10 db te staan.
          ik denk dat dit misschien een mogelijk antwoordt is op je probleem.
          bij dunnere kabel (kan) je amp minder vermogen aan de boxen geven en wordt dus niet volledig benut (belast) wanneer je nu veel bas geeft zal de amp nie gaan clippen omdat deze nu eenmaal nie volledig belast wordt.
          in het andere geval zal je amp volledig benut ( belast) worden en wanneer je nu nog eens extra bas gaat geven, gaat je amp oversturen (clippen). dit is op te lossen door je bas terug te regelen.
          ik steun met mijn uitleg dus ook al de eerder uitgelegde theorie van bsl.
          hopelijk snap je nu waarom dikke kabels en goede connectoren belangrijk zijn bij een vertserker en boxen.

mvg
          smits ronny (bsl)

Comment

• -Bart-
            • May 2001
            • 827

citaat:

Bij die dunnere geleiders was de impedantie veel groter, dus de stroom die de amp leverde was kleiner en werd dus minder belast waardoor clippen langer achterwegen blijft.

Toen je de dikke kabels gebruikte van 2,5, is de impedantie van de kabel veeeeeeel kleiner tot bijna verwaarloosbaar. Hierdoor zal de amp veel meer stroom leveren en bijgevolg meer belast worden en zal hij sneller clippen.
            Dat het setje harder klinkt met de dikke kabels is normaal, je amp kan immers meer stroom leveren en dus een hoger vermogen.
            Mag ik het ff grondig met je oneens zijn.

Stel zijn oude kabels waren 10 meter lang dan was de weerstand zo'n 0.5 Ohm, in spl zou dat 0,24 dB mogen schelen met de ideale speaker kabel.
            Als je iets zou moeten horen zou dat de 'strakheid' van je laagweergave moeten zijn.

Een amp begint niet opeens te clippen omdat de impedantie die hij 'ziet' 0.33 Ohm lager is geworden. Zeker niet bij een belasting van 8 Ohm

Zouden de heren techneuten hun koffiedik wijsheden iets meer willen onderbouwen, dank U.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

Ok heel simpel...Verwijder alle newbie reacties en volg Bart...De impedantie van de kabel moet inderdaad zo laag mogelijk zijn...Lullen is leuk hé, maar doe het dan misschien met je lief ofzo...

Tiemen

Comment

• LJ Chris
                • Jul 2002
                • 477

citaat:
                citaat:

Mag ik het ff grondig met je oneens zijn.

Stel zijn oude kabels waren 10 meter lang dan was de weerstand zo'n 0.5 Ohm, in spl zou dat 0,24 dB mogen schelen met de ideale speaker kabel.
                Als je iets zou moeten horen zou dat de 'strakheid' van je laagweergave moeten zijn.

Een amp begint niet opeens te clippen omdat de impedantie die hij 'ziet' 0.33 Ohm lager is geworden. Zeker niet bij een belasting van 8 Ohm

µ

ja daar heb je gelijk in maar mijn uitleg is puur theoretisch.
                vergeet niet dat we hier ook met een algemeen scheldwoordt Dap genaamd werken om geen namen te noemen :-)

Greetz

Christian Briers
                BSL

Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Tiemen
                  • Dec 2001
                  • 944

citaat:
                  ja daar heb je gelijk in maar mijn uitleg is puur theoretisch.
                  vergeet niet dat we hier ook met een algemeen scheldwoordt Dap genaamd werken om geen namen te noemen :-)
                  Kwestie van toe te geven dat je aan het lullen was...Maar wat DAP hier mee te maken heeft snap ik nu ook niet helemaal.

Tiemen

Comment

• Flugel19
                    • Jul 2002
                    • 17

Het afzeiken van DAP begint weer, ik heb deze app. op een slaapkamer van 3,5 bij 4,5 meter staan, en wil alles een beetje rustig aan opbouwen, met flightcases en lichteffectjes enzo, zodat ik ook op feestjes en partijtjes kan staan in de toekomst, maar lijkt me beter als bv. een sony setje van 2 x 30 watt met allemaal toeters en bellen erop...

De kabels die ik voor de dikke kabels gebruikte waren een tijdelijke oplossing, het waren gewoon ronde 230v lichtnetsnoeren... :/

R. Vogelaar

Comment

• sussudio
                      • May 2001
                      • 534

citaat:
                      vanaf de mengpaneel had ik eerst een kabel naar de L + R 6,3 mm jackaansluitingen, en nu naar de XLR aansluitingen, zonder verloopjes enz.
                      Bedoel je dat je van ongebalanceerd naar gebalanceerd signaal bent gegaan? Scheelt het toevallig iets van 6dB ?

Wat gebeurt er als je toch weer even op die jackaansluitingen inplugt ?

Drive-in Discoshow Sussudio
                      Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.
                      Drive-in Discoshow Sussudio
                      Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.

Comment

• -Bart-
                        • May 2001
                        • 827

Als je de echte oorzaak wil vinden wil ik je toch aanraden alles eerst terug te bouwen naar de oude situatie. Vervolgens stap voor stap onderdelen gaan wisselen. Ingangs gevoeligheden van xlr en 6,3 jack zijn per definitie nooit gelijk!

Mochten onverhoopt toch de nieuwe speakerkabels het probleem zijn, dan zou ik deze magische-dap-clip-kabels retourneren naar de herkomst.

Comment

• Flugel19
                          • Jul 2002
                          • 17

Ten eerste, de theorie met ge/ongebalanceerd zegt mij niks (newbie)

Maar nu ik even getest heb met de jackpluggen is die weer als vanouds..

Dus heel goed opgemerkt!!!

Wat is nu het beste, of maakt het niet uit, of is dat aan mij?

R. Vogelaar

Comment

• CyberNBD
                            • Aug 2000
                            • 1318

Volgens mij doe je iets verkeerd met de aansluiting van je pluggen, stereo jack is namelijk ook gebalanceerd.
                            (Ff kort uitleg over dat gebalanceerd of niet: Ongebalanceerd: 2 aders per lijn (ground en +), bijv een chinch (tulp) stekkertje of mono jack, Gebalanceerd: 3 aders per lijn (Ground, +, -), bijv XLR, Stereo jack.) Voor verdere info hierover kan je beste FAQ of zoekfunctie gebruiken.
                            Controleer ff of je volgende aansluitingen hebt, hier gaat het vaak fout, en zou best kunnen dat bij jou ofwel jack ofwel XLR fout zit:
                            XLR ongebalanceerd ==&gt; gebalanceerd:
                            pen 1 en 3 (doorverbinden): ground
                            Pen 2: +
                            Stereo Jack ongebalanceerd ==&gt; gebalanceerd:
                            Ring en Sleeve (doorverbinden): ground
                            Tip: +
                            Mono Jack ongebalanceerd ==&gt; gebalanceerd:
                            Sleeve: ground
                            Tip: +

Maar ik heb ...kijk maar op m'n site...
                            Greetzzz,
                            Tom
                            CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Flugel19
                              • Jul 2002
                              • 17

Ik citeer uit de handleiding van de amp:

De versterkeringangen (4) - XLR input gebalanceerd en Jack input ongebalanceerd.
                              --------------------------------------------------------------------------------------------------------
                              Voordat ik de XLR kabels gebruikte had ik links een monojack en rechts een monojack.. (zo hoorde het toch?)

Ik heb de XLR connectors met me multimeter doorgemeten, en pootje 1 en 3 zijn inderdaad met elkaar doorverbonden.

R. Vogelaar

Comment

Working...