Voor een kunstproject wil ik een spot tijdsgestuurd op en neer laten bewegen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kunstig
    • Mar 2015
    • 8

Voor een kunstproject wil ik een spot tijdsgestuurd op en neer laten bewegen

Hallo,

Ik wil voor een kunstproject een raamwerk bouwen van steigerpijp van 5m H x 5m B.
    Deze stellage moet zowel horizontaal als verticaal kunnen worden neergezet op poten.

Langs deze stellage wil ik een spot van 30 Kg laten bewegen, met behulp van een kleine electrische lier denk ik.

De spot moet op- en neer kunnen in twee richtingen. Verticaal stijgen/dalen als de stellage rechtop staat, horizontaal heen- en weer bewegen als de stellage vlak ligt. De weg die de spot aflegt is altijd rechtdoor, heen of terug van rand tot rand raamwerk. De spot moet zo stabiel mogelijk blijven hangen zonder "te dansen".

De tijdsduur hoelang de spot doet over de afstand, moet van tevoren kunnen worden aangegeven door de bezoekers. Iemand zou 20 seconden kunnen ingeven, een ander 4.47 min. en weer een ander 11.39 minuten.

Bestaat daar een lichte electrische lier voor?
    Is er een oplossing om de lier met spot heen- of terug te sturen?
    Is er een oplossing om de lier met spot via een in te geven tijdsduur aan te sturen?
    Is er een oplossing om de lier met spot altijd een vaste startpositie in te laten nemen?
    Hoe kan ik de lier de spot zo strak en stabiel mogelijk laten houden bij het heen- en weer bewegen?

Hopelijk hebben jullie tips of ideeen?
    Alvast bedankt!

Groetjes, Wim
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Wat is je budget?
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Kunstig
      • Mar 2015
      • 8

ong. 750 euro voor de lier met besturing

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by Kunstig
        ong. 750 euro voor de lier met besturing
        Dat is dan huur voor 1 weekend?

Comment

• Kunstig
          • Mar 2015
          • 8

Wat een korte reacties tot nu toe en helaas alleen over geld. Het gaat niet om huur maar om aanschaf. Ik heb geen idee van de haalbaarheid qua kosten, maar zie wel op internet een simpele lier voor 79 euro. Wat zou er dan nog bijkomen voor de aansturing? Wie het weet mag het zeggen. Vr.gr.

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Hallo Kunstig,

Ik ga geen tijd en energie in een antwoord steken als er geen budget is om het uit te voeren.

Klein voorbeeld: om een persoon te laten vliegen in een stadion ben je alleen aan huur al ongeveer 20.000 euro kwijt voor 1 dag.

Computergestuurde lieren: super super super duur!!!!!!!!!!!!
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Kunstig
              • Mar 2015
              • 8

Dank je geenstijl 21, dat begrijp ik nu, het wordt te duur, alhoewel het hier natuurlijk niet om een stadion gaat.

Als ik het 5x5 m vierkant van steigerbuizen nou horizontaal opstel, zou er dan een mechanische oplossing te bedenken zijn? Bijvoorbeeld een katrol met een oprolmechanisme, die de lamp aan een touw/kabel voortrekt? Heeft iemand daar een idee bij? De opwindsnelheid moet toch wel instelbaar zijn met iets?

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

In de evenmentenbrache wordt ook gewerkt met takels,
                welke met een OS X applicatie worden bediend.

Of hier een oplossing in zit, kan ik niet inschatten.

Wellicht dat bijvoorbeeld een Efteling tech met je mee kan denken,
                daar worden ook veel dingen uitgevonden.

Verder doet FB ook wel eens wonderen

##Waarom weegt de spot 30kg?

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Ik zou het niet met een lier doen maar eerder met een flinke stappenmotor met een getande riem.
                  Daarmee kun je exact de snelheid en plaats bepalen. Maar of je dat binnen je budget kunt houden......
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Kunstig
                    • Mar 2015
                    • 8

Dank je Nes, goeie tip. De spot weegt 30kg omdat het er meerdere aan elkaar zijn in een bundel, die verschillende kanten op schijnen.

Comment

• Kunstig
                      • Mar 2015
                      • 8

Bedankt voor de tip MusicXtra, ik ben erop aan het googlen, een wereld op zich. Kun je iets meer noemen hoe of waarmee de snelheid van de stappenmotor exact bepaald kan worden? Dat zou mij nog verder helpen. Je merkt het al, ik weet er weinig vanaf, maar ben bereid te leren.
                      Last edited by Kunstig; 19-03-15, 12:11.

Comment

• jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

Ik denk dat je meer succes hebt bij een fabriek waar men machines maakt waarmee fysieke arbeid vervangen wordt door computergestuurde robots. Zij hebben veel meer ervaring in het precies en op tijd verplaatsen van kleine objecten. Die gasten bakken in een half uur een printplaatje in elkaar waarmee de lamp begint te bewegen als je de stekker aansluit.
                        Last edited by jadjong; 19-03-15, 20:52.

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by jadjong
                          Ik denk dat je meer succes hebt bij een fabriek waar men machines maakt waarmee fysieke arbeid vervangen wordt door computergestuurde robots. Die gasten bakken in een half uur een printplaatje in elkaar waarmee de lamp begint te bewegen als je de stekker aansluit.
                          Voordat die mannen aan de gang gaan ben je al een vermogen kwijt...
                          Of je hobbiet zelf iets in elkaar of een kennis / vriendje doet het, maar verwacht dan ook geen wonderen, wil je het goed doen dan komt er nog wel wat bij kijken.

Comment

• daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

het zou kunnen met een elektrische lier als deze https://www.conrad.nl/nl/60381-elekt...kg-886902.html
                            de op en neer knoppen vervangen door een paar relais en deze met een timer of een computer gestuurde relais schalelen
                            echter zou ik dit niet boven of in de buurt van personen doen aangezien dit om ongekeurde takels gaat!!
                            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Kunstig
                              • Mar 2015
                              • 8

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik kom steeds iets verder. Nu denk ik hieraan:

Zou ik de lichtbak aan een elektrische gordijnrails kunnen hangen? Aan 1 zijde aan de rails, aan de andere zijde vast aan een loopwagen op een rails?

Deze bijv:

Op maat gemaakte gordijnrail tussen 4,6 en 5,0 meter lang, elektrisch bedienbaar via schakelaar of domoticasysteem Voordelen: Soft-start en soft-stop laat je gordijn comfortabel in- en uitrollen en zorgt voor een lange levensduur. Werkt stil, terwijl het gordijn toch snel opent  en sluit (met een snelheid van 20 cm per seconde). Handmatig sluiten en openen van het gordijn blijft mogelijk, waarbij de Somfy Lyrease ontkoppelingstechnologie zorgt dat je gordijstof hierbij bespaard wordt. Alle aanpassingen en maten worden na aankoop met je besproken, zodat je de Glydea perfect op maat geleverd krijgt. De levertijd is slechts 2 weken

Is er ook een soort relais zoals daviddewaard noemt voor zo'n elektrische gordijnrails te schakelen? of iets anders om de tijdsduur van open/sluiten exact te kunnen instellen/vertragen/versnellen?

Tips zijn zeer welkom, bij voorbaat dank
                              Last edited by Kunstig; 22-03-15, 11:37.

Comment

Working...