rackje (her) bouwen mbt stroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by renevanh
    Dat hoeft geen fout in de spinner te zijn... steek 1 van de shuco's 'verkeerd om' in de WCD en je nul wordt ineens je fase (en een fase wordt je nul). Dan heb je opeens 2 fases 400V!
    Steek 2 shuco's 'verkeerd om' in de WCD en je hebt kortsluiting.
    Met 16A CEE zou het theoretisch veilig kunnen, met shuco lijkt het me gewoon heel dom.
    Volgens mij was het idee om dan de verdeler weg te laten en dan kunnen de "nullen" gescheiden blijven. Toch is het "not done" vanwege de door genoemde redenen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Hoe we iets makkelijks weer ongelooflijk onnodig ingewikkeld maken!...

32A-krachtverdeler in je rack, zelf uitzoeken hoe je je versterkers daarop verdeelt en hoe je de resterende groepen naar buiten wil brengen (het blijft JOUW rackje en jij moet er mee werken!) en vervolgens een verloopje 16A 3F CEE Male naar 32A 3F CEE Female en een verloopje 16A 1F Schuko naar 32A 3F CEE Female en je bent klaar!

Verlengkabels zou ik (voor het gemak) op 32A 3F CEE houden. Scheelt weer verwarring en foute kabels bijhebben!

Kunnen we het Topic nu dan afronden en het niet nog onnodig ingewikkelder maken?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

En zo zijn we weer bij mijn eerste reactie terecht gekomen.
        Die 32A is overigens wel heel handig, dat is zo ongeveer in iedere zaal wel de standaard dus wanneer je dat ook als standaard hanteert kom je met de genoemde verloopjes eigenlijk altijd weg.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by MusicXtra
          En zo zijn we weer bij mijn eerste reactie terecht gekomen.
          Die 32A is overigens wel heel handig, dat is zo ongeveer in iedere zaal wel de standaard dus wanneer je dat ook als standaard hanteert kom je met de genoemde verloopjes eigenlijk altijd weg.

In dat geval zou ik, bij enkelvoudig WCD-gebruik (16A) m'n verloop
          ook [van 230 V male steker naar female 32 A] maken en niet naar female 16A,
          dat scheelt je nl. een verloop, mede omdat je je rack op male 32 A
          uitvoert.

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Originally posted by NesCio01

In dat geval zou ik, bij enkelvoudig WCD-gebruik (16A) m'n verloop
            ook [van 230 V male steker naar female 32 A] maken en niet naar female 16A,
            dat scheelt je nl. een verloop, mede omdat je je rack op male 32 A
            uitvoert.

grtz

Nes
            Wat had ik ook alweer gezegd? Hmmm...

Originally posted by Outline
            een verloopje 16A 1F Schuko naar 32A 3F CEE Female
            Ik merk steeds vaker dat de reacties hier half of helemaal niet gelezen worden...

Comment

• VrijeVogel
              • Nov 2013
              • 107

Ik zie niet in hoe je met een harting 6 en 3 shuko stekkers stroom kan verwisselen of verdubbelen...
              Elke fase heeft en behoud zijn eigen nul.

Doch stel ik nog steeds vraagtekens in de praktijk. TS wil een stroomverdeler van 380 naar 220 plaatsen om zo de versterkers op verschillende fases te kunnen verdelen. Maar als er geen 380 is, dan een verloop naar 220... Dan zit je toch weer op een groep en heb je min of meer hetzelfde probleem?

Ik heb het idee ook in mijn hoofd gehad om een 380 verdeler toe te gaan passen, maar ik deze ga ik nu in een losse koffer plaatsen. Alle apparatuur cases krijgen gewoon één of twee powercons. Zo kan ik altijd nog kiezen voor verdeling op meerdere 220 groepen.

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Originally posted by VrijeVogel
                Ik zie niet in hoe je met een harting 6 en 3 shuko stekkers stroom kan verwisselen of verdubbelen...
                Elke fase heeft en behoud zijn eigen nul.
                Zolang alles vastzit, kan het goed gaan. Maar wat als er een draad, pen of bus loskomt in de Harting en contact maakt met een ander groepje... Er kan spanning op een male shucko komen te staan en dat is voldoende reden om dit niet te doen.

Edit: NEN3544 is een norm die hier wat over zegt ;-)
                Last edited by PvG; 06-02-14, 08:49.

Comment

• VrijeVogel
                  • Nov 2013
                  • 107

Dus al die break-in met schuco en harting female zijn levens gevaarlijk en illegaal?
                  Oef dan mag ik al mijn multikabels wel gaan vervangen door losse 220 snoeren....

Comment

• Tummy
                    • Nov 2008
                    • 324

Ik wil inderdaad gewoon de krachtstroom verdeler aan kunnen sluiten over 3 fases met een schucko,
                    dan kan ik max totaal 16a trekken, maar ik kom genoeg lokaties tegen waar alleen een schuko voorkomt, en wil niet me rack aanpassen, dat moet lekker dicht en netjes blijven.
                    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

Comment

• stainz
                      • Sep 2009
                      • 609

Ik zou zoals eerder genoemd een los rackje met een verdeler maken en in je amp rack powercon in zodat je altijd kan prikken zoals jij het wil. En als je naar een locatie zonder krachtstroom gaat dan kan je dat verdeelrek gewoon helemaal thuislaten scheelt weer ook!

Comment

• Joost van Ens
                        • Jan 2001
                        • 628

En ook elk ouderwets annaloog dimbalkje is nu ineens verboden? colgens mijgaan er door een fourbar gevoed vanaf een dimmerpack, toch minimaal 2 (gedimde) fases, mits dat dimmerpack is aangesloten met een vijfpolige stekker.
                        Bij een sixbar, zelfs 3.

Joost.

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Originally posted by Joost van Ens
                          En ook elk ouderwets annaloog dimbalkje is nu ineens verboden? colgens mijgaan er door een fourbar gevoed vanaf een dimmerpack, toch minimaal 2 (gedimde) fases, mits dat dimmerpack is aangesloten met een vijfpolige stekker.
                          Bij een sixbar, zelfs 3.

Joost.
                          Die dimmer hangt dus met 1 steker aan het net achter een aparte automaat en niet met 3 male shuckos aan 3 verschillende groepjes. Als er wat mis is in die dimmer, kan er dus geen spanning op een male shucko komen te staan... Ff goed lezen en doordenken wat er mis kan gaan.

3 fases in een harting stoppen is prima, maar niet via 3 male shuckos.
                          Last edited by PvG; 06-02-14, 21:13.

Comment

• Tummy
                            • Nov 2008
                            • 324

bestelling gedaan,samen met geluidskaart en dbx rta om me ook hierin te gaan verdiepen (nu pas besteld ivm dj trip naar het buitenland)

ik heb ervoor gekozen om de krachtroom verdeler naar Sucko in het rack te maken, alles voorop,
                            dit omdat eigelijk bijna alles bij ons Sucko stekkers heeft en er dan geen powercon>sucko verloopjes nodig zijn die je dan wel eens vergeet mee te nemen.

deze 6x Sucko heb ik dan in het rack zitten, en de versterkers krijgen een Powercon In, ook aan de voorkant,
                            3 blauwe powercom, amp1,2,3.

zo kan ik ze met een sucko-powercon kabel doorkoppelen in het krachtstroom maar ook op het net stroom uit de muur.

even kijken hoe dit gaat, omdat ik beetje schrok van de prijs van de powercon-sucko-kabel-chasis dingen.
                            als ik diverse verlopen ging maken ging dit erg in de prijzen lopen. daarom even deze snelle simpele optie.

samen met de speakon en xlr komt alles aan de voorkant.

nu nog even de vraag,
                            als ik 2 itech 4000's samen op 1 groepje ga zetten (zou volgens specificaties moeten kunnen), ga ik dit erg merken aan vermogen/klank? doordat 2 versterkers van 1 groepje vermogen en stroom gaan trekken?

of is het echt aan te raden elke Amp een aparte groep te geven?

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Nee, daar merk je niets van, pas als de groep overbelast raakt, merk je een zeer groot verschil. (stilte.....)
                              De versterkers beïnvloeden elkaar niet. Dit heeft ook niet met groepen oid te maken. Zekeringen en automaten zijn geen verkeersagenten die stoorsignalen vertellen rechtsomkeert te maken.

Comment

• Tummy
                                • Nov 2008
                                • 324

eindresultaat:

alle kabels, connectoren, sucko's en pluggen allemaal los besteld.
                                2 lange middagen werk gehad, voornamelijk met solderen van kabels,

4x speakon (2x 4polig 2x 2 polig)
                                2x powercon
                                1x doorlus
                                6x sucko uit
                                zooitje sucko-powercon kabels om door te koppelen naar de amps ,

komt nog een itech bij, en diverse inprik.

was last moment en de volgende dag moest het draaien, de labeltjes en lades etc komt nog
                                Last edited by Tummy; 24-02-14, 14:48.

Comment

Working...