1 Watt levert 100 Decibel.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speakerssst
    • Jun 2013
    • 3

1 Watt levert 100 Decibel.

In Vlaanderen (België) gelden nieuwe geluidsnormen. De geluidssterkte wordt in drie categoriën ingedeeld. De hoogste categorie betreft maximum 100 Db.
    Na het lezen van de titel zullen sommigen mijn vraag al voelen komen ..(hopelijk schieten sommigen niet in een lachkramp).

Dus ...

Wil dit zeggen ...
    ...

dat ik mijn versterker van 2 x 1000 Watt RMS op maximaal 1 Watt moet zetten (1 Watt levert 100 Db SPL op 1 meter) ?
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Nee, tenzij je in een toilet staat te spelen...

Het gaat om 100dB gemeten op een gemiddelde luisterplek, gemiddeld over een bepaalde tijd.
    De geluidsdruk valt met 6dB af bij elke verdubbeling van de afstand. Op een 16m afstand is dat dus 4x6=24dB.
    Daarnaast mag je nog middelen (ik neem aan dat je muziek speelt) en daarvoor heb je dus ook een 6-20dB nodig.
    Elke 3dB is een verdubbeling van vermogen. Om op 16m aan 100dB gemiddeld te komen heb je dus minimaal 1W*2^(24/3)*2^(6/3)=1024W nodig.

Om aan de Belgische wetgeving te voldoen is overigens speciale meetapparatuur nodig!
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Speakerssst
      • Jun 2013
      • 3

Ok .. bedankt. Nee, ik speel nog geen muziek. En betwijfel of ik dat nu wel zal doen, als ik nu al die regelgevingen en ongemakken zie. Zo vallen er (zoals mij) veel potentiële DJ's af, en verliest Sabam dan weer heel wat inkomsten. Slechte zaak voor hen. Zelfs een communiefeestje organiseren in een grotere ruimte (omdat in een huis geen plaats genoeg is) kan dan alweer niet. We leven in een maatschappij waar welgestelden zich niets hoeven aan te trekken.

Comment

• Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

Snap dit niet helemaal. Je moet toch eerst het rendement van de luidsprekers weten voordat je wattage kan omzetten in decibels? Bovendien ben ik er van overtuigd, dat je met 1024 watt, mits een beetje speaker, makkelijk over die 100 db op 16 meter gaat. Natuurlijk wel rekening houdende met acoustiek en eventuele aanwezige homo sapiëns.

Joost.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by Joost van Ens
          Snap dit niet helemaal. Je moet toch eerst het rendement van de luidsprekers weten voordat je wattage kan omzetten in decibels? Bovendien ben ik er van overtuigd, dat je met 1024 watt, mits een beetje speaker, makkelijk over die 100 db op 16 meter gaat. Natuurlijk wel rekening houdende met acoustiek en eventuele aanwezige homo sapiëns.

Joost.
          Toch vind ik het antwoord van PvG best wel goed! 100 dB rendement 1W/1M is alleszins redelijk als aanname. En zo maak je het voor de TS niet nodeloos ingewikkeld. Dus het principe KISS (keep it stupid simple!) doet hier voor de niet muggenzifters wel degelijk opgeld! +1 voor PvG.................
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

De aanname voor het rendement was 100dB/1W/1m zoals in de titel van dit topic... Toevallig hetzelfde getal als de 100dB limiet.

Met 1024W haal je dan ca 130dB piek op 1m. Op 16m blijft daar 106dB piek van over. Gemiddeld/muziek zit je dan onder de 100dB...

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by PvG
              De aanname voor het rendement was 100dB/1W/1m zoals in de titel van dit topic... Toevallig hetzelfde getal als de 100dB limiet.

Met 1024W haal je dan ca 130dB piek op 1m. Op 16m blijft daar 106dB piek van over. Gemiddeld/muziek zit je dan onder de 100dB...
              En dat dus gemeten in het vrije veld. Dus zonder reflecties in een zaal (vloer, plafond, achterwand enz) die tot een hogere SPl kunnen leiden afhankelijk van de freq. EN zonder publiek dus.......
              Hmmm... ga ik toch zelf ook weer muggenziften....
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Joost van Ens

Joost.
                In dat geval zul je in dat toilet met die ene watt ook boven de 100 dB kunnen komen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• desolation
                  • Jun 2012
                  • 706

Ook niet vergeten, het is A-gewogen qua meting, maakt ook een boel uit.

Eerlijk gezegd, als je niet toekomt met 100db SPL L(A)eq 60min dan is er iets grondig mis met je. De nieuwe norma bied nog meer dan ruimte voor luide momenten, pieken (die schandelijk genoeg niet gelimiteerd zijn) en gewoon een fijne muziekbeleving zolang je maar gebruik maakt van dynamiek. Dat is het sleutelwoord.
                  Gedaan met uren aan een stuk staalhard blazen of het nu hoord of niet, de muziek moet een belevenis zijn of het lukt niet. Daarnaast is een goed ingeregeld systeem ook des te belangrijker geworden.

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Originally posted by MusicXtra
                    In dat geval zul je in dat toilet met die ene watt ook boven de 100 dB kunnen komen.
                    Ook zonder speaker...

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Dat ligt eraan wat je de vorige dag hebt gegeten.
                      Inderdaad, 100 dBA LEQ 60 is meer dan genoeg om het geluid echt te 'beleven', indien mogelijk probeer ik het meestal nog een paar dB minder te houden.
                      En een deftig klinkend systeem maakt in deze een heleboel uit. Het midlaag zorgt voor een warme dikke klank, door het niet goed alignen van de subs met de toppen wil dat vaak niet lukken.
                      Last edited by MusicXtra; 21-06-13, 19:54.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...