3 fase stekker doorgebrand

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #31
    Originally posted by MacGyverSounds
    Ja, jij bent gek op koffie met natte cake na de kerkdienst.
    Ik kom af en toe nog wel eens vaders tegen van zoons die nooit meer thuis kwamen.

    Dat neutrik linkje van jouw gaat alleen over speakon, niet over powercon, en ik lees nergens dat ze het adereindhulsje, of nietje oid verbieden. De pro weet wel beter dus.
    Jammer dat de hobby boeren altijd het hardst schreeuwen. Ook jammer als mensen hun ongelijk gaan bestempelen met beledigingen.
    Natuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar ik heb meer vertrouwen in een marktleider als Neutrik, die netjes zijn keurmerken in orde heeft dan een hobbyist die niet de moeite wil doen om de juiste documenten op de website te bekijken:

    Comment

    • jack
      • Apr 2002
      • 1090

      #32
      vroeger . (speakons met imbusschroefjes) MOEST je hulsjes gebruiken, sinds de lipjes erinzitten is er bij mijn nog nooit een kabel losgekomen warm geworden of andere onzin.
      soms kom ik adereindhulsjes tegen in tweedehands sets die ik opkoop.....
      kabels gaan apart eerst hulzen verwijderen!
      das echt r*k
      JVM sound de NEXO specialist

      Comment

      • john-xr3i
        • May 2009
        • 93

        #33
        Denk dat inmiddels wel het meeste erover gezegd is,
        echter voor de volledigheid is het het vermelden waard.

        een CEE stekker of contrastekker mag men nooit en te nimmer
        gebruiken met vertinde draden.

        De kans is groot dat bij grote vermogens en slechte contacten
        de tin los komt met alle gevolgen van dien.
        Ja, ze zijn er nog steeds. Laatst nog een 125Amp los
        staan zagen.

        De "gewone" netjes met hulzen en afwijkende volgens
        opgave fabrikant.
        echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
        vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #34
          Originally posted by Podium Verhuur
          Jammer dat de hobby boeren altijd het hardst schreeuwen. Ook jammer als mensen hun ongelijk gaan bestempelen met beledigingen.
          Natuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar ik heb meer vertrouwen in een marktleider als Neutrik, die netjes zijn keurmerken in orde heeft dan een hobbyist die niet de moeite wil doen om de juiste documenten op de website te bekijken:
          Och, valt best mee, de pro's van TUV (zowel rheinland als nord) hebben mij dus geadviseerd om het toch maar met adereindhulsje eromheen te doen in mijn neutrik powercon-stekkers. UL wilde nog een stap verder zelfs...

          Als we het er toch ff over hebben : die montage handleiding geeft dus niet aan welk type of diameter kabel/draad gebruikt moet/mag worden, met welk koppel de schroeven aangedraaid dienen te worden, met welk koppel de Spanzange aangedraaid moet worden, kortom: dit is weer de meest betrouwbare bron in deze discussie.

          beledigingen? Ik pak eerst wel ff een kop koffie, dan warm ik eerst ff op.

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #35
            Thank you Mac! Scheelt mij weer tikwerk... ;-)

            Zoals gezegd: ALTIJD hulzen (van de juiste lengte) tenzij specifiek anders aangegeven. Een echte Pro gebruikt altijd hulzen tenzij anders aangegeven! Dat noemen ze betrouwbaarheid in je (verhuur)vloot inbouwen...

            Bij Neutrik kun je het lipje laten zitten bij eerste montage, bij hermonteren (om wat voor reden dan ook) vervormd lipje altijd verwijderen. Dit omdat het dan bij 1e montage vervormd is en de vervorming bij hermontage speling kan geven.

            Verder: vast=vast is aan discussie onderhevig. Liever met koppel of het aloude muurvast. Case in point: de befaamde stekkers van Kopp. Draai goed vast waarbij de schroeven door kracht afbreken. Niks aan het handje, daar blijken ze op ontworpen te zijn. Als ze breken (en je volgens voorschriften een huls hebt gebruikt met de correcte persing) dan heb je een ideale verbinding die nooit warm zal worden of loskomen.

            Verder zal ik nooit CEE-stekkers met die snelklemmen gebruiken. Waarom? Gebaseerd op de befaamde Scotchlocks van 3M. Bij die dingen gaat het net zo vaak fout als goed. Dan kies ik liever de tried&tested-methode die zichzelf allang bewezen heeft en bij correcte montage nooit problemen zal geven!

            Wat jullie van het bovenstaande vinden zal mij worst wezen. Ik maak al kabels sinds de originele Speakon (met blauwe ring, 1.5mm binnenzeskantschroef en regelmatig scheurende bodem (die tegenwoordig dikker is)) en kan bogen op een zeer uitstekende reputatie bij diverse bedrijven. Zo goed zelfs dat mijn naam een keurmerk op zich is geworden binnen die bedrijven.
            Last edited by Outline; 15-06-13, 04:21.

            Comment

            • vdlaanlichtengeluid
              • Jun 2010
              • 640

              #36
              Erg leuk om deze reacties allemaal zo te lezen! Eigenlijk doet iedereen maar lekker waar hij zelf het meeste vertrouwen in heeft dat blijkt. Het belangrijkste is dat je volgensmij zelf achter je product staat. Maar terug komend op het krimpen van aderhulzen. Ook bij klauke zijn er meerdere typen beschikbaar. Simpel weg betekent het dus, kies de juiste tang voor de juiste toepassing!

              Voor mij is het kwa geluid en licht niet dagelijkse kost. Noem mij daarom gerust een hobbyboer daarintegen zit ik dagelijks is de elektrotechniek dus kwa gereedschap weet ik absoluut wat er verkrijgbaar is, omdat ik het zelf moet bestellen en daarom heb ik zelf al 5 verschillende hulzen tangen met elke een verschillende toepasbaarheid waarvan die van klauke nog het minste gebruikt word! De knipex die er een mooi vierkant van maakt is veruit de meest gebruikte tang voor alle verschillende soorten connectoren en klemmen. Echter is er voor de Cform stekkers een heel andere tang in de omloop die aan 1 zijde de huls halfrond knijpt voor de beste geleiding. Ik zal er binnenkort eens foto's van maken.

              Ik kom helaas maar wat vaak Cform tegen die netjes geknepen zijn met de verkeerde tang en volledig uitfikken door een geleiding van lik me reet... Knijp er daarna de juiste hulzen met de juiste tang aan en het is voor elkaar nooit meer last.

              Oja, en als je een klauke krimptang hebt ben je ook verplicht om klauke hulzen te gebruiken en niet die van de gamma, zoals velen doen, want ook dan ga je de mist in. Heb je Phoenix, gebruik dan je Phoenix tang. En ja er zit absoluut verschil in!

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #37
                Originally posted by radioactivediscoshow
                En ja er zit absoluut verschil in!
                klopt.. ik zelf heb die phoenix die er een 6-kantje van maakt, tot 6mm2. Ook de vierkante en de driehoeksvorm, en die er een stempeltje indrukt zodat het een U lijkt, en de 10 -16 -25.

                Verder heb ik hier door alle prof's nog niet één keer gezien / gehoord dat ze zo'n kabel gewoon aan de 204 oid hangen, dwz door de dikke kabels ff 10A jassen en de spanningsval opmeten, en er U=100xIn op te zetten (3200V, 5 seconden) en dan de lekstroom
                te meten, waarna de veiligheid van dat systeem iets beter in de lucht blijft. NEN3140 is niet helemaal voldoende, gezien ons gebruik zou ik 3 a 4x per jaar testen aanbevelen

                Comment

                • vdbeke
                  • Aug 2011
                  • 74

                  #38
                  Zoals eerder vermeld hebben de mennekes stekkers vanaf 32A twee vijzen per aansluiting. Dan is het nog de kunst om deze op een goede manier vast te draaien.
                  Eerst vijs 1, daarna vijs 2, terug vijs 1 vastdraaien en om af te sluiten vijs 2 nog een tweede keer. Als je ze geen twee keer aandraait zitten ze al niet helemaal vast.

                  adereindhulsjes is ook nog een leuke, juiste dikte en lengte gebruiken is altijd leuk om mee te starten. En in de meeste gevallen kom je met een 4vlaks krimptool wel weg, op die enkele uitzonderingen na.

                  Trekontlasting bij speakon en powercon krijg je gewoon niet deftig voor mekaar zonder een steeksleutel. Geen idee waarom ze die zo lastig hebben gemaakt, maar allee soit.
                  De 63A stekkers van mennekes zijn ook lastige om deftig vast te draaien. Vond ik het vorige systeem toch beter. Soms blokkeren ze halverwege het vastdraaien, dan is er geen enkele beweging meer in te krijgen. Gelukkig nog maar met enkel voorgehad, maar er zit toch iets niet helemaal lekker in die vergrendeling.

                  Comment

                  • beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

                    #39
                    Even over de adereindhulsjes, wat -sommige- nog wel eens willen doen is eerst de draad 'twisten' en dan in het adereindhulsje stoppen, dat is dus niet de bedoeling !

                    Gewoon strippen, en recht er in stoppen.... (klinkt als iets anders LOL)

                    In een duister verleden heb ik een jaar gewerkt bij de firma die de bekende zwarte rubberen bouw verdeelkasten maakt a.k.a paddenstoelen , wat ik daar aan doorgebrande kasten heb terug zien komen is met geen pen te beschrijven.
                    Meestal was de oorzaak het vast plakken van de automaten met tape of zelfs kauwgom, verkeerd gemonteerde kabels heb ik zelden gezien en als die al terug kwamen dan waren ze 'gerepareerd' door een handige harry op de bouwplaats zelf....

                    Oorzaak nummer twee waren steigerpijpen die van boven/dwars door de kast zijn gegaan, en dan ook gewoon zo opgestuurd werden omdat alle kabels vast 'gelast' zaten aan die pijp hahaha.
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #40
                      Originally posted by beyma
                      Even over de adereindhulsjes, wat -sommige- nog wel eens willen doen is eerst de draad 'twisten' en dan in het adereindhulsje stoppen, dat is dus niet de bedoeling !
                      De reden hiervan is dat de aders door het twisten dikker worden, terugdraaien heeft tot gevolg dat ze los komen te zitten met uitfikken tot gevolg.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • mvdwerff
                        • Sep 2010
                        • 144

                        #41
                        Bijna alle fabrikanten van CEE stekkers maken hun stekkers zo dat er vanaf 63A geen adereindhulzen meer gebruikt mogen worden. Deze contactverbindingen zijn zo uitgevoerd dat ze de kabel klemmen, en een huls verhoogt de weerstand in dat geval.
                        Bij kleinere stromen dan 32A dient vaak nog wel een huls gebruikt te worden.
                        Mark van der Werff
                        Eventpower mobiele stroomvoorziening

                        Comment

                        • Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

                          #42
                          Originally posted by MusicXtra
                          De reden hiervan is dat de aders door het twisten dikker worden, terugdraaien heeft tot gevolg dat ze los komen te zitten met uitfikken tot gevolg.
                          Mijn ervaring is dat de aderhulzen niet meer passen als je ze gaat twisten. Moet je vervolgens natuurlijk niet een huls van een grotere maat gaan gebruiken...

                          Comment

                          • Aart Rietveld
                            • Aug 2004
                            • 190

                            #43
                            Originally posted by beyma
                            Meestal was de oorzaak het vast plakken van de automaten met tape of zelfs kauwgom, verkeerd gemonteerde kabels heb ik zelden gezien en als die al terug kwamen dan waren ze 'gerepareerd' door een handige harry op de bouwplaats zelf....
                            Hoeveel jaar is dat wel niet geleden? Ik ken helemaal geen automaten waarbij het afschakelen afhankelijk is van het al dan niet geblokkeerd zijn van de schakelwip. Hooguit die automaten die verkocht werden in de vorm van een D-patroon incl. houder maar dingen zijn voor huis, tuin en keukengebruik en horen niet in een bouwkast.

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #44
                              Originally posted by MacGyverSounds
                              …..gewoon aan de 204 oid hangen, ...
                              geen enkele prof die dit gelezen heeft?

                              Comment

                              • PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

                                #45
                                Originally posted by MacGyverSounds
                                geen enkele prof die dit gelezen heeft?
                                Jawel, 204V is de typische netspanning in Almelo, toch?
                                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                                Comment

                                Working...