3 fase stekker doorgebrand

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kwadraat
    • Jun 2013
    • 6

3 fase stekker doorgebrand

Gisteren tijdens het afbouwen stelde ik tot mijn schrik vast dat een CEE 32A stekker doorgebrand was. De rode behuizing was voor een groot stuk zwart gebrand en een van de pinnen was volledig losgekomen van de behuizing en de draad.

Op deze aansluiting was een koelwagen (ik schat: maximum 10kW), enkele kookvuren (4x2kW), enkele ijskasten en wat kleinere lampjes (50x40W) aangesloten, alles bijeen iets meer dan 20kW. Op het nippertje misschien, maar zou toch moeten kunnen op een 32A.

Ik heb deze aansluitingen niet zelf gemaakt, dus ik weet niet zeker of het net symmetrisch belast was. Maar als dit niet zo was, zou de zekering toch moeten reageren, niet de stekker!
    We hebben voorheen niets abnormaals gemerkt aan deze toestellen.

Ik heb nog nooit gehoord dat een Mennekes stekker op die manier uitfikt. Iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn?

Groeten,
    Jo Strobants
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Ook wel eens meegemaakt, connecties binnenin de stekker beetje roestig (niet mijn kabel...), daardoor meer stroom door een minder aantal geleidende aders en dan warmt het allemaal een beetje teveel op, zeker als je richting de maximale belasting gaat zitten.
    De zekering weet uiteraard van niks, je blijft onder de 32A per fase.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RonaldH
      • Aug 2009
      • 274

Als de draad niet goed gemonteerd is in de pen kan er door de overgangsweerstand die dan ontstaat veel warmte vrijkomen. Hierdoor wordt de pen heet en smelt de omliggende kunststof. Vaak is ook de wandcontactdoos dermate aangetast door de warmte dat die ook vervangen moet worden.
      Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by kwadraat
        Ik heb nog nooit gehoord dat een Mennekes stekker op die manier uitfikt. Iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn?
        Mijn pa heeft ze in een verder verleden wel vaker los moeten zagen van het aggregaat, waren dan ook geen 32A jongens.
        Ja vuil of (te) los zittende contacten zijn behalve overbelasting de oorzaken.
        Tijdens een evenement (bij vol bedrijf) even de temperatuur van de connectors checken kan verdergaande ellende voorkomen.

Comment

• Charles
          • Jan 2010
          • 29

Gewoon een losse schroefverbinding geweest, niets bijzonders dus. Ook een schroef in een Mennekes stekker kan te los zitten of lostrillen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Bij een stroom van 32 A ontstaat er al snel heel veel warmte wanneer de overgangsweerstand door een slecht contact iets toeneemt.
            Vooral wanneer dat in een goed geïsoleerde kunststof behuizing gebeurd.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by Charles
              Gewoon een losse schroefverbinding geweest, niets bijzonders dus. Ook een schroef in een Mennekes stekker kan te los zitten of lostrillen.
              de dikkere mennekes hebben dubbele schroeven en dus iets minder kans.

voornamelijk vuile pennen en bussen zijn de oorzaak, waardoor de weerstand al snel vertienvoudigt, en het verstookte vermogen kwadratisch, en dus verhonderdvoudigt in die stekker.

Oorzaak van vuile pennen en bussen is trouwens vaak het schakelen onder belasting...

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

En wat denk je van de gebruikte messing (?) pennen en bussen die nou niet bepaald zelfreinigend zijn? Snap wat dat betreft echt niet dat de vernikkelde variant niet de standaard is en de messing-variant verboden is, zeker voor buitengebruik!

Overigens las ik laatst in de Mennekes/ABL/PCE-catalogus (ben het even kwijt) dat het regelmatig reinigen van de pennen & bussen tot de standaard onderhoudswerkzaamheden behoort. Ken alleen NIEMAND die het ook daadwerkelijk doet...
                Last edited by Outline; 10-06-13, 16:36.

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Waren er wel adereindhulzen gebruikt? Deze voorkomen dat de aders kapot worden gedraaid door de schroeven en/of dat de stroom niet door alle koperdraadjes loopt.
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by PvG
                    Waren er wel adereindhulzen gebruikt? Deze voorkomen dat de aders kapot worden gedraaid door de schroeven en/of dat de stroom niet door alle koperdraadjes loopt.
                    Voornamelijk worden ze gebruikt omdat dankzij het warm/koud/war/koud etc worden van de kabel het koperdraad onder de schroef uit gaat kruipen. (letterlijk!! ) Waarna de weerstand ook omhoogkomt.
                    Maar als je een mennekes met geslagen (soepel) draad zonder adereindhulzen ziet moet je hem er sowieso afknippen. Voor, tijdens of na de show, maakt niet uit : eraf met dat ding.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                      Maar als je een mennekes met geslagen (soepel) draad zonder adereindhulzen ziet moet je hem er sowieso afknippen. Voor, tijdens of na de show, maakt niet uit : eraf met dat ding.
                      Als je dat tijdens de show ziet is ie er waarschijnlijk al vanzelf af gekomen.

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Originally posted by MacGyverSounds
                        Maar als je n mennekes met geslagen (soepel) draad zonder adereindhulzen ziet moet je hem er sowieso afknippen. Voor, tijdens of na de show, maakt niet uit : eraf met dat ding.
                        Dat geldt wat mij betreft voor alle stekkerverbindingen waarbij je soepele draad onder een schroef vast klemt!

Geen adereindhuls = kniptang er in en in delen naar TD waar ze het op de juiste manier weer aan elkaar mogen zetten!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Voordat ik een stekker ergens inprik check ik altijd of er zooi in zit en zo ja, dan veeg ik dat weg... standaardwerkwijze voor mij, is ook reinigen en schoonhouden.

Overigens: als je je eigen kabels bij defect of problemen aan gort knipt moet je lekker zelf weten, maar kabels van een ander (of het nou inhuur, freelanceklus of weet ik wat is) laat je heel. Draai er maar een rol witte tape omheen met een duidelijke probleembeschrijving.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by Outline
                            Dat geldt wat mij betreft voor alle stekkerverbindingen waarbij je soepele draad onder een schroef vast klemt!
                            Er zijn anders schroefaansluitingen waarbij je geen adereindhuls hoeft te gebruiken, Speakon bijvoorbeeld....

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Originally posted by renevanh
                              Overigens: als je je eigen kabels bij defect of problemen aan gort knipt moet je lekker zelf weten, maar kabels van een ander (of het nou inhuur, freelanceklus of weet ik wat is) laat je heel. Draai er maar een rol witte tape omheen met een duidelijke probleembeschrijving.
                              Als je van een Pro huurt, dan heb je dit soort problemen niet...
                              Last edited by Outline; 10-06-13, 19:34.

Comment

Working...