Aardlus dj mixer en cd speler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Aardlus dj mixer en cd speler

Sinds kort heb ik in mijn verhuur dj setje (jb beat 6 usb en jb cd670) een aardlusstoring.
    Beide apparaten zijn niet geaard. Na wat Google'n lijkt het aannemelijk dat dit het resiltaat van een lekstroom uit de trafo('s) van de cd speler.
    Hoe los ik dit het beste op? Trafo's vervangen, lijntrafo tussen de rca lijntjes plaatsen of...?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by renevanh
    Na wat Google'n lijkt het aannemelijk dat dit het resiltaat van een lekstroom uit de trafo('s) van de cd speler.
    Hoe los ik dit het beste op? Trafo's vervangen, lijntrafo tussen de rca lijntjes plaatsen of...?
    als het aan de trafos ligt dan vervangen...

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Hoe is de set gemonteerd en aangesloten?
      Ik ken de set niet, maar je zou de volgende groundlus kunnen hebben:
      Mixer-->cd controller(via rackprofiel)-->cd spelers(via controllerkabel)-->mixer(via tulpkabels). Een magneetveld in de lus genereerd een stroompje en dus storing. Mogelijk zijn de kabels verplaatst of zijn de apparaten "beter" contact gaan maken via het rackprofiel.

Druk de tulpjes nog eens goed aan, houd beide tulpkabels bij elkaar en speel 'ns met de ligging van de kabels. Als je een plekje hebt waar de brom weg is, dan op die plek fixeren (tiewraps oid).

Voedingstrafo's vervangen terwijl de apparaten prima werken is onzin. Een groundloop isolator is een laatste redmiddel, want dat gaat altijd ten koste van de geluidskwaliteit.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

De kabels liggen relatief los achterin de kist dus zijn de afgelopen jaren continu verplaatst bij tippen etc.
        Brom is dan weer iets van de laatste tijd. Ik dacht uiteraard ook eerst aan een voedingskabel die langs de RCA's gaat, maar dat blijkt het niet te zijn (ja, nogal grondig getest).
        Lostrekken van ALLE RCA's laat het probleem verdwijnen, open zetten van de fader van een van de CD kanalen maakt de brom zo mogelijk nog harder (als de RCA aangesloten is uiteraard).

In jouw theorie (aardlus door rackprofiel) zou het in principe voldoende zijn het rackprofiel te aarden toch?
        Ga ik dat eerst proberen.

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Je moet de lus doorbreken. Door het rackprofiel te aarden maak je mogelijk een nieuwe lus (misschien lost dit het probleem op, maar ik verwacht van niet). Wat meer kans heeft: de cdspeler&controller geĂ¯soleerd monteren in het rack bijv dmv kunstofringen met opstaande randen aan beide zijden van de frontplaten (zorg dat de schroeven geen contact maken met de frontplaat). Eerst even testen door de speler en controller te demonteren natuurlijk :-)

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Btw: zit er nog meer in het rack, bijv een amp? Zo ja, check even de groundlift schakelaar op de amp. Zou nl. ook een lus tussen mixer-->amp-->rack-->mixer kunnen zijn. De pcb layout in de mixer kan ervoor zorgen dat een stroom door de (output) ground resulteert in een brom op de input preamps van de mixer...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Volgens mij is dit geen aardlus.... Die ontstaat wanneer er een potentiaal verschil tussen twee aardpunten ontstaat, lijkt me dat er bij apparaten in één rack en gevoed vanuit één punt daar nooit sprake van kan zijn.
              Denk eerder aan een defect in een apparaat, meten is weten in dit geval.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Originally posted by MusicXtra
                Volgens mij is dit geen aardlus.... Die ontstaat wanneer er een potentiaal verschil tussen twee aardpunten ontstaat, lijkt me dat er bij apparaten in één rack en gevoed vanuit één punt daar nooit sprake van kan zijn.
                Nou dat kan wel degelijk. Via de ground van de apparaten maak je al snel een of meerdere lussen (via randaarde, rackprofielen en/of signaalkabels). Deze laag ohmige lussen zijn in wezen kortgesloten spoelen. Wat gebeurt er als er een magneetveld (bijv strooiveld van een voedingstrafo) door een spoel gaat? Er gaat een stroom lopen en deze stroom zorgt voor kleine spanningsverschillen in de lus. Bij gebalanceerde verbindingen heb je daar weinig last van omdat het signaal daar wordt bepaald door het verschil tussen + en -, maar bij ongebalanceerde verbindingen (tulpkabeltjes) doet de ground wel mee. Aarde in "aardlus" heeft ook geen/niet altijd betrekking op de randaarde van de netspanning, maar op de signaalaarde in het systeem.
                Denk eerder aan een defect in een apparaat, meten is weten in dit geval.
                En wat zou de TS dan moeten meten?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by PvG

En wat zou de TS dan moeten meten?
                  Wanneer er een signaal hoorbaar is dan is het ook meetbaar....
                  Dus, op zoek naar potentiaal verschillen op de massa's, DC op uitgangen, kapotte elco's of condensatoren, voedingen die niet symmetrisch zijn, enzovoort.
                  (Een stroom die door een magneetveld van een trafo wordt opgewekt in een rack?????? Wil je daar iets van merken dan zul je toch een stevige trafo moeten hebben)
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Originally posted by MusicXtra
                    (Een stroom die door een magneetveld van een trafo wordt opgewekt in een rack?????? Wil je daar iets van merken dan zul je toch een stevige trafo moeten hebben)
                    Pak een dynamische microfoon en sluit hem aan (geluid aan). Houd de mic vervolgens op verschillende plaatsen bij de behuizing van je apparaten (of een klein adaptertje)... en dat is dan aan de buitenkant. De signaalground loopt in de apparaten nog dichter langs de trafo's (zonder ijzeren afscherming van de behuizing). Zolang er geen lus is, is dat geen probleem... of het een probleem wordt, hangt sterk af van het pcb ontwerp en de gekozen ground strategie in het apparaat: ster ground? Waar ligt het centrum van de ster: bij voeding, bij backplane of op pcb? Waar en hoe wordt signaalground aan randaarde/behuizing geknoopt? Enz.

Ik heb hier compacte amprackjes met dcx en 3 amps gebalanceerd aangesloten, gemonteerd op rackprofiel en met shukos in dezelfde verdeeldoos. De groundlift op alle 3 de versterkers moet aan om brom/aardlus in het rackje te voorkomen. Waarschijnlijk een designmisser in de dcx (met randaarde). Aardlussen kunnen zeker ook in een rack voorkomen!

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Een notoire bromveroorzaker zijn de sennheiser ew100 antenneaansluitingen.
                      Als je die verplaatst op een 19 inch plaat die in het rack gescroefd zit, dan is de kans zeer groot op een groundloop.
                      Ik monteer dan ook altijd geisoleerde BNC chassisdelen in zo'n geval.

Zitten er ontvangers in het rackje? Kijk daar dan eens naar....

Paul
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Hey Renë,

Zoals je aangeeft, zijn beide apparaten niet geaard.
                        Als de rest in het rack wel geaard is, dan zou ik zelf
                        eerst beide apparaten waar het omgaat aarden.

Bij pick-ups werkt dit ook erg vaak (niet altijd!)

sterkte met zoeken

grtz

Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Dank voor alle reacties, had gisteren een lange klus

Naast de CD speler en mengtafel zit er geen andere apparatuur in het rackje.
                          Ik ga de aangedragen oplossingen in volgorde van complexiteit proberen

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Update: Probleem zitten hem in contact tussen mengtafel en controller van de CD speler.
                            Blijkbaar hebben die de afgelopen jaartjes wat liggen schuren, want op het randje waar ze tegen elkaar liggen is wat lak weg en als dat dichtbij of tegen elkaar komt is het brommen geblazen.

Schroefjes/profiel isoleren is niet zo lastig, dit verdiend even wat denk werk

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Vandaag heel wat dingen uitgeprobeerd... zonder resultaat.

Eerst de mogelijkheid tot contact tussen controller en mixer onmogelijk gemaakt met PVC tape. Dat hielp niet.

Vervolgens ook alle apparaten (mixer, CD speler en de controller) geissoleerd met nylon ringetjes, zowel tussen apparaat en rackrails als tussen schroef en apparaat.
                              Nog altijd een dikke brom.

Pogingen gedaan met aarde van de apparaten (zowel op ongeaarde als geaarde netspanning), ook zonder succes. Tenslotte nog bedacht de chassis van beide apparaten aan elkaar te knopen om zo een mogelijkheid met minder weerstand te creeeren. Dat werkte ook niet, dan krijg je al een brom zonder aangesloten RCA's.

Spanning op het chassis van de CD speler is ongeveer 1,2 tot 1,5 volt.

Begin een beetje door mijn ideeen heen te raken...

Comment

Working...