LED video lamp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik kan je berekeningen niet helemaal volgen....
    Die 1000 mAh houdt in dat deze batterij 1 uur lang 1000 mA kan leveren en 2 uur lang 500 mA, dat heeft dus even niks te maken met de stroom die door je LED's gaat lopen.
    Een LED strip welke voor 12 volt is ontworpen zal bij 9 V beduidend minder lichtopbrengst hebben, aanpassen van de voorschakelweerstand is dan zeker nodig, mits die ruimte er nog is.
    Een LED heeft voor zover ik me herinner een spanningsval van 1,2V nodig om te werken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• I.T. drive in
      • May 2009
      • 352

Originally posted by MusicXtra
      Ik kan je berekeningen niet helemaal volgen....
      Die 1000 mAh houdt in dat deze batterij 1 uur lang 1000 mA kan leveren en 2 uur lang 500 mA, dat heeft dus even niks te maken met de stroom die door je LED's gaat lopen.
      Een LED strip welke voor 12 volt is ontworpen zal bij 9 V beduidend minder lichtopbrengst hebben, aanpassen van de voorschakelweerstand is dan zeker nodig, mits die ruimte er nog is.
      Een LED heeft voor zover ik me herinner een spanningsval van 1,2V nodig om te werken.
      Oké, dat hij iets minder lichtoprengst heeft is niet heel erg, maar gaat de LED eraan kapot?
      Ik kan ook nergens vinden wat de stroomsterkte van een batterij is. (zal vast een reden voor zijn)

Comment

• Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 190

Dat "iets minder licht" kon wel eens "heel wat minder licht" worden maar de LED zal er nooit door kapot gaan.

De "stroomsterkte van een batterij" is geen batterij-eigenschap maar het gevolg van de door de batterij geleverde spanning aan een zekere belasting. De batterij zal qua stroom in principe altijd leveren wat de belasting vraagt afgezien van zijn inwendige weerstand bij heel zware belastingen. Daarbij geldt natuurlijk wel dat een batterij bij een hogere spanning eerder leeg is. Als je de capaciteit van een batterij (in mAh) deelt door de opgenomen stroom (in mA) krijg je het aantal uren dat de lamp zal blijven branden.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Over het algemeen is de inwendige weerstand van een 9V blokje vrij hoog, dat houdt in dat, wanneer je relatief veel stroom trekt, je ook veel verliezen hebt.
          Wat ik je schreef over de capaciteit zijn ook theoretische waarden, in de praktijk zal het negatiever uitvallen naarmate de stroom hoger wordt.
          Zou uit een 9 V blokje ook niet meer dan 50 mA trekken, heb je meer nodig dan zou ik overstappen op penlite's.
          Overigens levert een oplaadbaar 9 V blokje geen 9 maar slechts 7,2 V.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Je mist de meest elementaire begrippen van spanning en stroom. Dan wordt het moeilijk uitleggen, zeker als daar door anderen ook nog verwarrende uitleg wordt gegeven, zoals over de door mij aangehaalde brandspanning van een led.
            Ik zal het nog eenmaal proberen uit te leggen.
            Je kunt op een led een spanningsbron aansluiten. Laten we even aannemen dat deze regelbaar is en op nul volt staat. In serie met de led staat ook nog een ampèremeter, zodat je de stroom door de led kunt meten. Bij nul volt loopt er geen stroom en de ampèremeter wijst dus nul ampère aan. We gaan nu langzaam de spanning opvoeren. Anders als bij een weerstand, zal er niet meteen stroom gaan lopen. Dat gebeurt pas als de brandspanning van de led bereikt is. Deze brandspanning hangt een beetje af van de kleur, te beginnen bij 1,2 a 1,5 volt bij een rode led, terwijl witte leds soms wel meer dan drie volt nodig hebben. Neem aan dat we een rode led hebben. Zodra de spanning 1,2 volt wordt, zal de led gaan geleiden en licht geven. Er loopt nu ook stroom. Als we de spanning wat verhogen neemt de stroom toe en gaat de led feller branden. Als we de spanning nog verder opregelen, zal blijken dat de stroom enorm veel groter wordt, doordat de brandspanning niet meer kan stijgen door de werking van de led. Als de stroom niet begrensd wordt, zal de led defect raken. Een led zondermeer op een spanning aansluiten, zonder stroombegrenzing is dus geen goed idee.
            Je hebt het over een ledstrip van 12 volt. Vermoedelijk zit daar ook nog een weerstandje op om de stroom te begrenzen.
            Onder de brandspanning van een led, in het bovenstaande geval dus 1,2 volt zal deze nog niet branden. Dat geldt ook voor een serieketen. Als daar 10 leds in zitten die op 1,2 volt werken , dan is het duidelijk dat ze bij 9 volt niets doen, omdat ze dan in theorie 0,9 volt aangeboden krijgen en er loopt dan geen stroom en de leds blijven uit.

Dan nog even het fenomeen batterij. Ongeacht de capaciteit van een batterij, loopt er geen enkele milliampere, als er geen verbinding is tussen de plus en de minpool..
            Bij een batterij of accu horen twee waardes, de afgegeven spanning en de capaciteit, die laatste wordt opgegeven in ampère/uur. Een batterij van 2,2 Ah, kan derhalve gedurende een uur, 2,2 ampère leveren bij de opgegeven spanning. Is de stroom kleiner, dan neemt de tijd evenredig toe.
            Laat je op de batterij een led branden (met voorschakelweerstand) en meet je een stroom van 20mA (0,02A), dan zal de led 2200:20=110 uur branden.
            Het hele verhaal hierboven is een geïdealiseerd beeld, de praktijk is een stuk lastiger.
            Zo is de batterijspanning niet constant, maar zal na een tijdje afnemen, waardoor ook de stroom weer minder wordt etc.
            Het is op dit forum onmogelijk om leerstof van jaren, even uit te leggen in een topic.
            Het lijkt me het beste dat je in jouw situatie gewoon een werkend apparaatje koopt. Experimenteren is leuk en leerzaam, maar als je basiskennis ontbeert, wordt het wel een heel lange weg om achter de feiten te komen. Helaas electronica is geen truukendoos, maar een serieus vak.

Speakertech
            Last edited by speakertech; 02-08-12, 12:12.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...