LED video lamp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

LED video lamp

Hallo,

Ik ben bezig met een Figrig (een soort stabilisator voor camera's), en daar komt een LED lamp op zodat ik ook in het donker kan filmen. (handig voor bijv. dj's in de booth the filmen en etc.
    De Ik had een tuinlamp gekocht met led lampjes er in die loopt op wisselspanning, ik had snel even bedacht dan leds halfgeleiders zijn en meestal gelijkspanning zijn. Er zit dus een soort transformator in die de 240 omzet in een soort gelijkspanning. Het is de bedoeling dan de lamp op een accu brandt of op batterijen. De led lampjes staan in serie op het printplaatje maar ik weet niet welke spanning of stroomsterkte is nodig heb om ze te laten branden. het zijn er 60 in totaal.

Foto's

• speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Zoals het er nu uitziet, staan de leds in serie. Een witte led brand dacht ik op ca 3,5 volt. 60X3,5 geeft een spanning van 210 voltDC. Op het "stuurprintje" zit niet veel electronica. Zo te zien een diodebrug en ook nog een condensator (bovenaan) als capacitieve voorschakelweerstand. Ik kan natuurlijk abuis hebben. Voor batterijvoeding niet zo geschikt lijkt me.
    Alleen met DC-DC converters is er wel wat van te maken, maar dat valt m.i. buiten het bestek van dit forum. Ik kan je www.circuitsonline.nl aanbevelen voor een dergelijk probleem.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Als de leds branden op netspanning, kun je toch met de pennen van een multimeter de eerste en laatste led aantikken om te zien hoeveel spanning daar op zit?

Trouwens als je ziet wat LED video lampen maar kosten, zou ik die toch niet zelf maken.
      Last edited by frederic; 31-07-12, 14:50.

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Even vanuit een ver verleden voor mij....
        De "oude" kleuren leds hadden een spanning nodig van max 1.2 V DC
        Als alle LEDS bij jou in serie staan heb je dus minimaal een spanning nodig van 72 V DC.
        Op het printje zie je in ieder geval 4 diode's staan die als gelijkrichter dienen. Als via die diode's de spanning gelijkgericht word zal er echter een spanning zijn van meer dan 300 V AC.... (da's gevaarlijk.....!!!!)
        Hierna dient er dus nog iets afgevlakt te worden (de elco op de print) en zal de spanning (waarschijnlijk) via de zwarte, rechtopstaande vermogens weerstand afgetopt worden.

Kijk hier eens:

(Lang leve google...)

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

Ik mis nog iets fundamenteels in de reacties, LED's werken op stroom, niet op spanning, dus je zult een vorm van stroombegrenzing moeten zoeken, dan volgt de spanning vanzelf.
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by RonaldH
            Ik mis nog iets fundamenteels in de reacties, LED's werken op stroom, niet op spanning, dus je zult een vorm van stroombegrenzing moeten zoeken, dan volgt de spanning vanzelf.
            En daar zorgt dan de capacitieve voorschakelweerstand van speakertech voor.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Het ging erom of batterijvoeding mogelijk was. Een accu die honderd ampere levert, krijgt een witte led niet eens aan, als de spanning onvoldoende is.
              Je moet dus eerst een spanning aanleggen en wel zo hoog dat er stroom gaat lopen. Het is bekend dat de stroom bij een led niet evenredig toeneemt bij het verhogen van de spanning. Er is dus stroombegrenzing nodig om de led te beschermen.
              Nu, kunnen we dus spreken over de brandspanning van een led. Ik meen dat die voor witte leds ca 3,5 volt is. Dan kun je de spanning voor de hele keten uitrekenen.
              Als je alleen met stroom rekent en stel dat een led 20mA nodig heeft, welke spanning hoort daar dan bij? Zonder de juiste parameters te gebruiken, kun je dus geen antwoord geven op de vraag.
              Overigens had ik als stroombegrenzend element de condensator aangegeven, maar dat is je kennelijk ontgaan.
              Ach ja, ***fried Bomans zei het al in de jaren zestig ongeveer zo: "Als u gedurende 10 jaar, acht uur per dag electronica studeert, dan kun je zeggen; U bent vooruitgegaan."

Speakertech
              Last edited by speakertech; 31-07-12, 22:17. Reason: zij m.z. zei
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Originally posted by speakertech
                HAch ja, ***fried Bomans zij het al in de jaren zestig ongeveer zo: "Als u gedurende 10 jaar, acht uur per dag electronica studeert, dan kun je zeggen; U bent vooruitgegaan." Speakertech
                Ik denk dat hij het 'zei'?

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• RonaldH
                  • Aug 2009
                  • 274

Dank je voor de wijze les

Maar toch, die condensator werkt bij wisselspanning (of liever stroom) prima als voorschakelweerstand, maar vanwege de batterijvoeding zal er waarschijnlijk met gelijkstroom gewerkt worden. Dan is die voorschakelweerstand volgens mij iets aan de hoge kant

Op naar de volgende 10 jaar acht uur per dag...
                  Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Op naar de volgende 10 jaar acht uur per dag...
                    Een beetje flauw.

Iemand die zo gaat hobbyen kan ook het mes ter hand nemen en in plaats van 1 string van 60 leds er 4,5,6... strings van maken en dan word het in 1 keer een stuk simpeler om het met accu's te doen.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by NesCio01
                      Ik denk dat hij het 'zei'?

grtz

Nes
                      Waarmee maar weer eens bewezen is dat ik niet feilloos ben. Je hebt volkomen gelijk, het is gewoon een stomme fout.
                      Ik ga hem onmiddellijk verbeteren.

Speakertech
                      Last edited by speakertech; 31-07-12, 22:33.

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Ik ga het onmiddellijk verbeteren.
                        Speakertech

Ik had m'n jaarlijkse scherpe momentje........

no hard feelings for raping my language, hehe

grtz

Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Om op batterijen te kunnen werken, kun je inderdaad de serieketens een stuk kleiner maken en elke serieketen met een voorschakelweerstand aansluiten. Het is echter niet verstandig om schakelingen als deze , die bij lage spanningen toch redelijk grote stromen opnemen, het teveel op te stoken in warmte. Zonde van de batterijcapaciteit. In de huidige electronica is het niet zo moeilijk meer om de zaak te voeden met hoog rendements switched mode schakelingen. Ik gaf echter in mijn eerste bijdrage al aan dat dat buiten het bereik van dit forum gaat.
                          Uiteraard lukt het niet met condensatoren om in een DC schakeling de stroom te reduceren.

Speakertech
                          Last edited by speakertech; 31-07-12, 22:32.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Uiteraard lukt het niet met condensatoren om in een DC schakeling de stroom te reduceren.

Speakertech
                            Jawel hoor, die reduceert tot een minuscuul lekstroompje.
                            Inmiddels zijn er zoveel LED gebaseerde lampen te koop tot en met allerlei LED's kant en klaar in een reflector gemonteerd dat ik eigenlijk niet snap waarom er zo moeilijk gedaan wordt.
                            Met één krachtige LED in een goede reflector heb je al genoeg lichtopbrengst voor jouw doel, simpel voorschakelweerstandje en een batterij ben je dan al heel snel klaar.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• I.T. drive in
                              • May 2009
                              • 352

Hahaha er wordt zo moeilijk gedaan omdat ik het altijd leuk vindt om dit soort dingen in mekaar te prutsen, aangezien ik vakantie heb kan ik eindelijk naar hartelust prutsen. Ik heb iig nu 2 LED strips gekocht die wel gelijkspanning zijn en op 12V branden.
                              Nu heb ik weer een ander probleem: de LED strip loopt op 12V, is het erg als er bijv. 9V op komt?
                              Ik had gelezen dat stroomsterkte belangrijker is bij LED's dan de spanning.
                              Stel dat ik een 9V blokbatterijtje erop zet, hoe weet ik dan of ik de juiste stroomsterkte te pakken heb?, dit staat namelijk niet op de ledstrip.
                              Ik weet P = U x I, ik heb de spanning en het vermogen, dus dan kan ik de stroomsterkte uitrekenen.
                              Ik kom uit op 116mA, klinkt dit logisch?
                              Op wikipedia staat dat een blokbatterijtje 1000mAH levert, ik heb uitgerekend dat dat dus 277mA is.
                              Heb ik dan nog een weerstand nodig om die stroomsterkte te halveren?

Comment

Working...