Reporterset probleem. Gigantische brom vorming. (Audio)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bryan
    • Jul 2012
    • 5

Reporterset probleem. Gigantische brom vorming. (Audio)

Beste lezers,

Op dit moment zit ik met mijn handen in het haar vanwege een probleem waar ik niet uit kom.
    Na dagenlang prutsen en rommelen is het me niet gelukt om het probleem zelf op te lossen, vandaar dat ik me heb aangemeld bij dit forum in de hoop dat hier iemand mij wijze raad kan geven.

Het zit zo:
    Ik ben bezig met een eigen radio reporter setje voor mijn mobiele (smart) telefoon.
    Dat wil zeggen: Een microfoon waarin ik kan praten en een koptelefoon waarin ik de studio en mijn eigen microfoon kan horen. Deze twee verbonden met mijn smartphone voor de mobiele verbinding met de studio.

Via een vriend van mij heb ik een kabeltje getipt gekregen waarmee ik eenvoudig een koptelefoon en een microfoon aan mijn smartphone kan koppelen (nader te noemen: telefoonkabeltje):
    http://www.theheadsetbuddy.com/pc-co...phone-adapter/.
    Deze heb ik gekocht en hij werkt goed.
    Het enige probleem hiermee is dat ik mijn eigen microfoon niet kan horen. Aangezien ik een goed afsluitende koptelefoon heb, hoor ik mijzelf amper meer praten, laat staan als ik iemand ga interviewen in een drukke winkelstraat.

Ik ben dus aan het knutselen gegaan en heb een kleine microfoonversterker gekocht (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/750610).
    Deze microfoonversterker is gevoed op een blokbatterij en geeft al het geluid wat via de microfooningang binnenkomt weer terug aan de koptelefoon uitgang. Ook deze werkt goed naar behoren.

Met paint heb ik zo goed mogelijk mijn best gedaan om een duidelijk schema te tekenen van de manier waarop ik alles aangesloten heb. Alle blauwe verbindingen zijn audio kabels.

Zoals je ziet gebruik ik 2 audio splitters.
    De rechter audio splitter gebruik ik om het signaal van mijn microfoon te splitten naar het telefoonkabeltje en naar de microfoonversterker.
    De linker splitter gebruik ik om het signaal uit de microfoonversterker en het signaal uit mijn telefoon(kabeltje) te mixen zodat ik beiden op mijn koptelefoon hoor. (Niet echt de bedoeling van een splitter, maar het werkt wel!)

Echter nu het probleem: als ik nu de microfoonversterker aan zet (het kastje links onderin), krijg ik een gigantische brom op mijn koptelefoon.Geen normale aardlus brom, maar meer een electrische: http://troep.bryanpie.nl/reporterset/ruis.wav
    Het geluid uit mijn telefoon(kabeltje) is wel te horen, maar de microfoon niet.

Als ik verbinding 1 en/of 3 verbreek/verwijder, blijft de brom bestaan.
    Als ik verbinding 2 verbreek, is de brom weg, maar kan het signaal van de microfoon onmogelijk mijn telefoon(kabeltje) in komen.
    Als ik verbinding 4 verbreek, is de brom weg en hoor ik het signaal uit mijn telefoon wel, maar de microfoon niet.
    Als ik verbinding 5 verbreek, is de brom weg, maar dan kan ik het signaal uit mijn telefoon(kabeltje) niet meer horen. De microfoon hoor ik dan weer wel.

Mijn vermoeden zegt dat er ergens een lus voorkomt wat deze brom bezorgd. Wie kan mij vertellen waar het probleem zit en hoe ik hier vanaf kan komen?

Het is een erg lang en uitgebreid verhaal, maar ik hoop dat iemand de moeite wil doen om het te lezen en te reageren. Je zou een held zijn!
    Alvast bedankt!

Mvg, Bryan
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Lastig om het verhaal te doorgronden, ondanks dat je het uitstekend omschrijft.
    Maar ik denk dat je deze signalen niet zomaar met splitters aan elkaar kunt knopen, je krijgt een soort kortsluiting die door de latency die rare brom laat horen.
    Wat je eigenlijk nodig hebt is een mengpaneeltje, op de uitgang sluit je de audio-in van je telefoon aan, op de ene ingang de audio-uit van je telefoon, op de andere ingang de microfoon en tenslotten je headphone op de daarvoor bedoelde aansluiting.
    De telefoon mag je alleen maar naar de headphone output routen anders krijg je hetzelfde probleem. Je hebt dan dus wel een mixer nodig met een prè-fade auxilary.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Originally posted by Bryan
      De linker splitter gebruik ik om het signaal uit de microfoonversterker en het signaal uit mijn telefoon(kabeltje) te mixen zodat ik beiden op mijn koptelefoon hoor. (Niet echt de bedoeling van een splitter, maar het werkt wel!)
      Kennelijk niet? Ik zou vooral daar de oplossing zoeken. Tevens moet je, als dat nog niet gedaan is, de fantoomspanning van je telefoon blokkeren daar je zo te zien een dynamische microfoon gebruikt.

Comment

• Bryan
        • Jul 2012
        • 5

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Originally posted by MusicXtra
        Lastig om het verhaal te doorgronden, ondanks dat je het uitstekend omschrijft.
        Maar ik denk dat je deze signalen niet zomaar met splitters aan elkaar kunt knopen, je krijgt een soort kortsluiting die door de latency die rare brom laat horen.
        Wat je eigenlijk nodig hebt is een mengpaneeltje, op de uitgang sluit je de audio-in van je telefoon aan, op de ene ingang de audio-uit van je telefoon, op de andere ingang de microfoon en tenslotten je headphone op de daarvoor bedoelde aansluiting.
        De telefoon mag je alleen maar naar de headphone output routen anders krijg je hetzelfde probleem. Je hebt dan dus wel een mixer nodig met een prè-fade auxilary.
        Een draagbaar mengpaneeltje op zakformaat en batterij is erg lastig te vinden. Heb er ooit een gehad, maar die deugde niet. Enige suggesties?

Originally posted by BJD
        Kennelijk niet? Ik zou vooral daar de oplossing zoeken. Tevens moet je, als dat nog niet gedaan is, de fantoomspanning van je telefoon blokkeren daar je zo te zien een dynamische microfoon gebruikt.
        Deze methode gebruik ik al een tijd lang ergens anders voor, zonder enige problemen. Ik ben het met je eens dat het niet netjes is, maar zou dit het echt zijn wat voor problemen zorgt?
        Fantoomspanning van telefoon wordt op dit moment niet geblokkeerd. Ik heb inderdaad een dynamische microfoon op de afbeelding gezet, maar heb bij het testen gemerkt dat een standaard computer microfoon (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/918006/) beter werkt. Voor zover ik weet zijn dit soort microfoons praktisch hetzelfde als de microfoons die in standaard smartphone headsets zitten. Is het dan nog nodig?

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Ik heb de oplossing:

De S25, speciaal voor jouw doel gemaakt. Nederlands produkt, in gebruik bij velen over de hele wereld.
          Deze unit is zo goed afgeschermd, dat je probleemloos de telefoon op de unit kan leggen zonder dat je de bekende reutel hoort.
          Ook is er filtering en een level regeling ingebouwd zodat de telefoon optimaal gebruikt word zonder overstuurd te worden.

Het is helaas geen goedkoop ding.

Informeer anders direct bij de fabrikant eela audio, ook geen probleem om ze te bellen. Ze helpen je daar graag.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Ik vind het maar een zooi. Je koppelt de hoofdtelefoon uitgang, parrallel met die van de voorversterker, dat is vragen om problemen. Het microfoonsignaal komt als sidechain terug in de koptelefoon, maar tevens ook het directe microfoonsignaal, je heb dus een audiolus gecreeerd.
            De voorversterker van conrad is zeker niet beschermd tegen een hoogfrequentsignaal van de telefoon. Sterke RF signalen beĂ¯nvloeden de werking van je versterkertje. Kijk maar eens wat een GSM doet bij een niet symmetrische microkabel, zoals bij een zakzendertje, Het conrad ding is zeker niet symmetrisch.
            Het kost een paar centen, maar er zijn telefoonadapters, met een bluetooth verbinding, die alles doen wat je wil. en dat ook nog eens bromvrij. Zoek eens op parrot reporterset. Ook Suono in Italie heeft iets dergelijks (http://www.suono.com/prodotti/06appa...scriptions.pdf).
            Wil je zelf iets bouwen, kan wel, maar weet dan goed wat je doet en zorg dat de boel hoed HF dicht is.
            Zelf heb ik eens wat in elkaar gezet op basis van een bluetooth in ear setje, werkt ook uit de kunst.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Bryan
              • Jul 2012
              • 5

Originally posted by DJ Antoon
              Ik heb de oplossing:

De S25, speciaal voor jouw doel gemaakt. Nederlands produkt, in gebruik bij velen over de hele wereld.
              Deze unit is zo goed afgeschermd, dat je probleemloos de telefoon op de unit kan leggen zonder dat je de bekende reutel hoort.
              Ook is er filtering en een level regeling ingebouwd zodat de telefoon optimaal gebruikt word zonder overstuurd te worden.

Het is helaas geen goedkoop ding.

Informeer anders direct bij de fabrikant eela audio, ook geen probleem om ze te bellen. Ze helpen je daar graag.
              Bedankt voor je suggestie. Deze had ik inderdaad ook al gezien.
              Ik vind het alleen een erg duur geintje voor een hobby. Vandaar dat ik zelf aan het knutselen ben geslagen in de hoop dat het ook goedkoper kon

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

k Snap er niet zoveel van.

Voor mij is het toch wel nieuw, dat een radioreporter
                contact onderhoudt met een 'studio'?
                Besides that, waarom je microfoon uitluisteren?
                Waar neem die op op?
                Wat is dan het nut van de man in de studio?

Wanneer je iemand interviewt, dan luister je toch
                real time naar de geĂ¯nterviewde en niet via je
                hoofdtelefoon.

Stel:
                Je gebruikt een ENG set van Sensheisser,
                vanuit de studio sturen ze én hun signaal, én jouw signaal
                via je hoofdtelefoon retour,
                dan heb je toch ook alles?

mss denk ik net té simpel?

grtz

Nes

ps: mss toch ook direct camerawerk erin verwerken?
                n beetje camera heeft nl. een ingebouwde mixer
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Bryan
                  • Jul 2012
                  • 5

Originally posted by speakertech
                  Ik vind het maar een zooi. Je koppelt de hoofdtelefoon uitgang, parrallel met die van de voorversterker, dat is vragen om problemen. Het microfoonsignaal komt als sidechain terug in de koptelefoon, maar tevens ook het directe microfoonsignaal, je heb dus een audiolus gecreeerd.
                  De voorversterker van conrad is zeker niet beschermd tegen een hoogfrequentsignaal van de telefoon. Sterke RF signalen beĂ¯nvloeden de werking van je versterkertje. Kijk maar eens wat een GSM doet bij een niet symmetrische microkabel, zoals bij een zakzendertje, Het conrad ding is zeker niet symmetrisch.
                  Het kost een paar centen, maar er zijn telefoonadapters, met een bluetooth verbinding, die alles doen wat je wil. en dat ook nog eens bromvrij. Zoek eens op parrot reporterset. Ook Suono in Italie heeft iets dergelijks (http://www.suono.com/prodotti/06appa...scriptions.pdf).
                  Wil je zelf iets bouwen, kan wel, maar weet dan goed wat je doet en zorg dat de boel hoed HF dicht is.
                  Zelf heb ik eens wat in elkaar gezet op basis van een bluetooth in ear setje, werkt ook uit de kunst.

Speakertech
                  Conclusie uit dit bericht is volgens mij: Het kan niet op mijn manier. Jammer, maar helaas.
                  Het was slechts een probeersel van mij als amateur zijnde. Dan maar op zoek naar een betaalbare andere oplossing
                  Bedankt voor je hulp!

Comment

• Bryan
                    • Jul 2012
                    • 5

Originally posted by NesCio01
                    k Snap er niet zoveel van.

Voor mij is het toch wel nieuw, dat een radioreporter
                    contact onderhoudt met een 'studio'?
                    Besides that, waarom je microfoon uitluisteren?
                    Waar neem die op op?
                    Wat is dan het nut van de man in de studio?

Wanneer je iemand interviewt, dan luister je toch
                    real time naar de geĂ¯nterviewde en niet via je
                    hoofdtelefoon.

Stel:
                    Je gebruikt een ENG set van Sensheisser,
                    vanuit de studio sturen ze én hun signaal, én jouw signaal
                    via je hoofdtelefoon retour,
                    dan heb je toch ook alles?

mss denk ik net té simpel?

grtz

Nes

ps: mss toch ook direct camerawerk erin verwerken?
                    n beetje camera heeft nl. een ingebouwde mixer
                    Simpel denken, daar houd ik wel van.
                    Wat ik wil bereiken met het setje is het volgende:
                    Iemand in de studio is bezig met een radio uitzending.
                    Ik ben een reporter op locatie die bijvoorbeeld mensen gaat interviewen voor een sfeer verslag.
                    De studio belt via de telefoon naar mij toe (of ik naar de studio) en kom in de uitzending.
                    Over de telefoon komt geen retour terug, maar ik wil wel de studio horen. De DJ die er op dat moment zit dus.
                    Die kan vragen stellen en ik kan antwoord geven.

De reden dat ik mijn microfoon wil horen is: ik heb een goed afsluitende koptelefoon.
                    Als ik deze op doe, wordt al het omgevingsgeluid deels gedempt. Ik hoor mezelf amper praten.
                    Ook als ik iemand ga interviewen, kan ik deze 'real time' niet goed horen, vooral niet als er veel omgevingsgeluid is. Op op een groot feest met muziek bijvoorbeeld.
                    Verder kan ik direct horen of alles goed te verstaan is.

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Misschien niet goedkoop maar die S25 van eela doet precies wat jij wil, je kunt de retour vanuit de studio mixxen met het direct geluid van de mic en dat op je oren zetten. De originele S20A voor gebruik op vaste lijnen heeft exact dezelfde functies en word zo al jaren door velen gebruikt.
                      Oa Piet P doet zo al vele jaren het weer vanuit huis op de radio.

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

in plaats van je koptelefoon kun je ook 1 oortje in doen.

Je hoort daar dan het geluid uit de studio, je andere oor hoort de rest.
                        Volgens mij kun je via bovenstaande methode toch niet bepalen of het geluid van de microfoon goed aankomt in de studio, want je luistert direct je microfoon af.

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by Bryan
                          Simpel denken, daar houd ik wel van.
                          Wat ik wil bereiken met het setje is het volgende:
                          Iemand in de studio is bezig met een radio uitzending.
                          Ik ben een reporter op locatie die bijvoorbeeld mensen gaat interviewen voor een sfeer verslag.
                          De studio belt via de telefoon naar mij toe (of ik naar de studio) en kom in de uitzending.
                          Over de telefoon komt geen retour terug, maar ik wil wel de studio horen. De DJ die er op dat moment zit dus.
                          Die kan vragen stellen en ik kan antwoord geven.

M.a.w: Jouw interview gaat via de GSM lijn naar de studio
                          dusssss: de telefoonvork doet de rest?
                          Naar mijn idee is een telefoonvork toch volledig duplex,
                          of? zie ik wat over het hoofd?

Dusss, dan kun je toch alles in duplex meeluisteren en
                          horen?

DJ praat in de mike, mike gaat in tafel, tafel gaat in telefoonvork,
                          telefoonvork gaat naar gsm lijn en dit ook vice versa?

Of gebruiken ze in de studio nog een Simplex vork?

grtz

Nes

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Aart Rietveld
                            • Aug 2004
                            • 190

Een GSM-verbinding heeft een delay van enkele honderden miliseconden, met retour uit de studio hoor je dan je zelf terug met een lange vertraging (signaalweg heen en weer!). Ik spreek ook uit eigen ervaring dat dit absoluut onwerkbaar is.
                            Tevens hebben de studiovorken (meestal analoge telefoonlijn) een behoorlijke overspraak tussen uitgaand en inkomend signaal. Als je in de studio je inkomende signaal weer retour stuurt heb je grote kans op rondzingers en/of andere artifacten.
                            Je zult bij de reporter dus altijd een lokale mix moeten maken tussen de mic en het retour uit de studio.

Comment

• Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

Originally posted by DJ Antoon
                              Misschien niet goedkoop maar die S25 van eela doet precies wat jij wil, je kunt de retour vanuit de studio mixxen met het direct geluid van de mic en dat op je oren zetten. De originele S20A voor gebruik op vaste lijnen heeft exact dezelfde functies en word zo al jaren door velen gebruikt.
                              Oa Piet P doet zo al vele jaren het weer vanuit huis op de radio.
                              Ik moet zeggen dat ik Piet P eigenlijk nooit op de radio hoor maar ik kan niet geloven dat hij nog steeds met een analoge vork de zender op zou gaan. In de professionele radiowereld is het al meer dan 10-15 jaar gebruikelijk om deze verbindingen te maken met isdn-codecs die een onvergelijkbaar veel betere geluidskwaliteit leveren. Daarnaast komen er steeds meer IP-oplossingen.

Comment

Working...