Ok, dan ga ik wss alleen xlr erover doen
stageblok
Collapse
X
-
-
Maar dan heeft die lichtkabel nog steeds geen afscherming en geen twisting per xlr-paar.... En wat gebeurd er als er iemand per ongeluk je stageblok op een dimmer aansluit?Comment
-
Volgens mij moeten laagspanningscircuits en netspanning ruimtelijk gescheiden zijn, net als in kabelgoten in vaste installaties, waarbij netspanning en andere kabels (telefonie, computer etc), ook ruimtelijk gescheiden zijn. In de stagebox zal dat niet anders zijn, daar moeten dus ook schotjes in zitten om aparte ruimtes te creeren. In geval van beschadiging of losraken van aders in het netspanningsgedeelte, of omgekeerd, kunnen de aders geen kontakt maken met bedrading in de andere ruimte. Een sluiting tegen de behuizing, laat de aardlek afschakelen of de zekeringen doorslaan.
Als je het goed doet hoeft het niet onveilig te zijn. Per slot van rekening zijn er talloze apparaten, waarbij zowel signaalbedrading als netbedrading naar binnen worden gevoerd en daar wordt in het ontwerp rekening mee gehouden.
Wat netbedrading betreft, moet deze zo aangesloten zijn, dat deze niet eenvoudig kan losschieten, bij verwarming bijvoorbeeld. Gesoldeerde netbedrading moet worden ingehaakt, of op een andere manier worden beveiligd tegen losschieten. Ook moet de aardader langer zijn dan de andere netaders. Bij misbruik of een slechte trekontlasting, zal de aarde het langst intact blijven.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
De basis term is dubbel geïsoleerd .Volgens mij moeten laagspanningscircuits en netspanning ruimtelijk gescheiden zijn, net als in kabelgoten in vaste installaties, waarbij netspanning en andere kabels (telefonie, computer etc), ook ruimtelijk gescheiden zijn. In de stagebox zal dat niet anders zijn, daar moeten dus ook schotjes in zitten om aparte ruimtes te creeren. In geval van beschadiging of losraken van aders in het netspanningsgedeelte, of omgekeerd, kunnen de aders geen kontakt maken met bedrading in de andere ruimte. Een sluiting tegen de behuizing, laat de aardlek afschakelen of de zekeringen doorslaan.
Als je het goed doet hoeft het niet onveilig te zijn. Per slot van rekening zijn er talloze apparaten, waarbij zowel signaalbedrading als netbedrading naar binnen worden gevoerd en daar wordt in het ontwerp rekening mee gehouden.
Wat netbedrading betreft, moet deze zo aangesloten zijn, dat deze niet eenvoudig kan losschieten, bij verwarming bijvoorbeeld. Gesoldeerde netbedrading moet worden ingehaakt, of op een andere manier worden beveiligd tegen losschieten. Ook moet de aardader langer zijn dan de andere netaders. Bij misbruik of een slechte trekontlasting, zal de aarde het langst intact blijven.
Speakertech
En idd, ff bij je leverancier van je 100km 16p kijken of daar wel dmx of xlr overgaat, volgens mij namelijk niet.Comment
-
ja maar dit ga ik dan zo aansluiten dat er niks kan gebeuren
elke kabel gewoon labelen
net zoals motertakels ook met H16 gaan, die moet je ook met licht kabels gescheiden houden
maar of je xlr over harting kan sturen ga ik testen. door ff kapotte kabel aan harting aan te sluiten enzovoort.Last edited by maestro2104; 03-06-12, 17:34.Comment
-
Dubbel geïsoleerd of klasse I?
Bij apparatuur met dubbele isolatie is er geen aardmogelijkheid en in geval van een defect in de functionele isolatie, mogen er geen aanraakbare metalen delen onder spanning kunnen komen. Bij klasse I, geaarde apparaten zorgt de veiligheidsaarde dat er geen gevaarlijke situatie ontstaat, mocht een van de netaders aanraakbare metalen delen raken. Ik denk dat dit voorval onder klasse I valt, cq moet vallen, omdat volgens NEN apparatuur voor laagfrequentversterking geaard moet zijn.( Nou denk ik dat dat laaste wellicht een oude norm is.)
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Bij motortakels heb je volledig geisoleerde circuits die ook nog eens ergens hoog boven je truss hangen en meestal toch al 230-400 volt voeren. Bij 230 volt op een XLR-lijn staat misschien wel iemand, met een microfoon in zijn hand, met de haren omhoog.Comment
-
@meastro
Dus jij gaat nu proberen opnieuw het wiel uit te vinden omdat je denkt dat een ovaal of vierkant wiel waarschijnlijk ook wel werkt? Ik kan je het antwoord wel vast verklappen als je wilt. Dit is ronduit krom. Alsof een Boeing zijn kisten van plaatstaal gaat maken, omdat ze daar toevallig makkelijk en goedkoop aan kunnen komen.Last edited by RenéE; 03-06-12, 17:52.Comment
-
Nee ik ga niet proberen het wiel uit te vinden ik zoek een stage blok en wil daar zelf harting op maken
Want ik wil gewoon 6 kanalen. Dat ik hem ook voor licht kan gebruiken. Daar heb ik geen grote voor nodig
Verder bedoel ik meer van dat je alles labelt en dat het dan gewoon niet fout hoort te gaan.
Want wat ik bedoelde met motersturing daar mag je ook geen licht in proppen is niet goed voor je lampenComment
-
Kortom, je komt uit op dit

waar je op je signaal een daarvoor bestemde Harting (zoals een H24, gebaseerd op het formaat van een H6) kunt zetten of je komt uit op niks.
Zoals hier al 100x is aangegeven: Om audio-signaal of DMX over een kabel te transporteren, heb je een afgeschermd aderpaar nodig. Iets anders gaat echt niet werken! Dat merk je al als je op een XLR pin 1 en pin2 van plek gaat verwisselen.
Multikabel voor signaal is niet voor niks zo duur....
Maar goed, ga maar lekker eigenwijs wezen...Last edited by Outline; 03-06-12, 20:56.Comment
-
euh, ging hier over bekabeling, niet over de apparatuur.Dubbel geïsoleerd of klasse I?
Bij apparatuur met dubbele isolatie is er geen aardmogelijkheid en in geval van een defect in de functionele isolatie, mogen er geen aanraakbare metalen delen onder spanning kunnen komen. Bij klasse I, geaarde apparaten zorgt de veiligheidsaarde dat er geen gevaarlijke situatie ontstaat, mocht een van de netaders aanraakbare metalen delen raken. Ik denk dat dit voorval onder klasse I valt, cq moet vallen, omdat volgens NEN apparatuur voor laagfrequentversterking geaard moet zijn.( Nou denk ik dat dat laaste wellicht een oude norm is.)
Speakertech
50v+ bedrading / bekabeling is in Nederland altijd dubbel geïsoleerd. Punt. Uit.Comment
-
Er is wel een optie DMX + 230V kabel te krijgen , die gebruik ik zelf ook. 3 lagen isolatie tussen de geleiders, dus prima.
Maar het stageblokje aan de ene heb ik zelf gefabriekt, met inderdaad een plastic scheidingswand tussen de XLR's en de powercons. De andere kant heb op lengte met kabeldelen en krimpkous gemaakt. Ook (3-) dubbel geïsoleerd.
Maar ga me alsjeblieft niet met hartigs knoeien, voor je het weet heb je krachtstroom op je DMX of mike staan. De 30mA doet daar niks aan af.Comment
-
Er zijn wel meer combi kabels te krijgen hoor... Zelfs van DAP!
Dit soort kabels zijn ook zo'n beetje de standaard bij actieve speakers. Dus...
Hartings zijn wel OK om je signalen overheen te sturen, zolang je de juiste versie maar gebruikt zoals deze:

De andere versie's (met 2 rijen pinnen naast elkaar) zijn alleen voor stroom (zoals parren en motorsturingen). Die hier staat is dus voor audio signalen zoals die ook door een XLR lopen. mV werk dus.
Overigens zijn er ook gecombineerde Hartings:

Of deze

Er zijn nog enkele uitvoeringen maar kan ze zo niet vinden.Last edited by Outline; 04-06-12, 04:27.Comment
-
In zo'n connector signaal en 230V combineren......
Het gebruik van tussenschotten in het stageblock heeft niet zoveel zin als je vervolgens alles weer op een kluitje in één connector stopt.
Ondanks de dubbele isolatie, een zekering en een aardlek ben ik er absoluut geen voorstander van.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
En ik me maar afvragen waarom we toch altijd zowel de stroomgroepen Licht en Audio
en ook de signaallijnen Licht en Audio scheiden?
Ik snap ook al niet wat de tussenschotten in de kabelbruggen doen............
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment

Comment