Al een paar keer heb ik versterkers binnengekregen voor reparatie, waarbij de oorzaak van het defect raken, kennelijk condens was. Het gaat dan om versterkers die in de winter vanuit de vrachtwagen naar een warme ruimte worden gebracht. Er zal zich dan condens vormen in de versterker. De moderne lichtgewicht versterkers hebben dan voedingscircuits die op ruim 300 volt werken en bij de eindtrappen is het al niet veel minder. Als kruipwegen op de print dan tekortschieten, kan het zomaar gebeuren dat de zaak behoorlijk uitfikt.
Nu staat er weer een versterker waarbij de fets in de schakelvoeding kompleet uit elkaar gespat zijn. Verder heeft de stuurprint het ook niet overleefd en zelfs de 40 ampere triac, waarmee de versterker wordt ingeschakeld is naar het halfgeleider walhalla.
Hoe vaak maken jullie dat mee dat versterkers door condens sneuvelen?
Ik vraag me af of er nog wel "klimaatproeven" worden gedaan met de apparatuur, waarbij in de ontwikkelfase de apparatuur, op eenzelfde manier wordt behandeld, dus van hevige kou naar een vochtige warmte.
Het betreft hier een product uit Spanje. Mogelijk is men daar niet gewend aan grote temperatuurwisselingen,
Wel onhandig, als bij de soundcheck de transistors rond je oren vliegen.
In videorecorders zat vroeger een DEW detector, om te voorkomen dat een videotape meteen aan de natte videokop plakt. Zou in zo'n versterker wellicht ook nog wat kunnen betekenen.
Speakertech
Nu staat er weer een versterker waarbij de fets in de schakelvoeding kompleet uit elkaar gespat zijn. Verder heeft de stuurprint het ook niet overleefd en zelfs de 40 ampere triac, waarmee de versterker wordt ingeschakeld is naar het halfgeleider walhalla.
Hoe vaak maken jullie dat mee dat versterkers door condens sneuvelen?
Ik vraag me af of er nog wel "klimaatproeven" worden gedaan met de apparatuur, waarbij in de ontwikkelfase de apparatuur, op eenzelfde manier wordt behandeld, dus van hevige kou naar een vochtige warmte.
Het betreft hier een product uit Spanje. Mogelijk is men daar niet gewend aan grote temperatuurwisselingen,
Wel onhandig, als bij de soundcheck de transistors rond je oren vliegen.
In videorecorders zat vroeger een DEW detector, om te voorkomen dat een videotape meteen aan de natte videokop plakt. Zou in zo'n versterker wellicht ook nog wat kunnen betekenen.
Speakertech

Comment