Lichtgewicht versterkers probleem in de winter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Lichtgewicht versterkers probleem in de winter?

Al een paar keer heb ik versterkers binnengekregen voor reparatie, waarbij de oorzaak van het defect raken, kennelijk condens was. Het gaat dan om versterkers die in de winter vanuit de vrachtwagen naar een warme ruimte worden gebracht. Er zal zich dan condens vormen in de versterker. De moderne lichtgewicht versterkers hebben dan voedingscircuits die op ruim 300 volt werken en bij de eindtrappen is het al niet veel minder. Als kruipwegen op de print dan tekortschieten, kan het zomaar gebeuren dat de zaak behoorlijk uitfikt.
    Nu staat er weer een versterker waarbij de fets in de schakelvoeding kompleet uit elkaar gespat zijn. Verder heeft de stuurprint het ook niet overleefd en zelfs de 40 ampere triac, waarmee de versterker wordt ingeschakeld is naar het halfgeleider walhalla.
    Hoe vaak maken jullie dat mee dat versterkers door condens sneuvelen?
    Ik vraag me af of er nog wel "klimaatproeven" worden gedaan met de apparatuur, waarbij in de ontwikkelfase de apparatuur, op eenzelfde manier wordt behandeld, dus van hevige kou naar een vochtige warmte.
    Het betreft hier een product uit Spanje. Mogelijk is men daar niet gewend aan grote temperatuurwisselingen,
    Wel onhandig, als bij de soundcheck de transistors rond je oren vliegen.
    In videorecorders zat vroeger een DEW detector, om te voorkomen dat een videotape meteen aan de natte videokop plakt. Zou in zo'n versterker wellicht ook nog wat kunnen betekenen.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 20-04-12, 08:35.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Weinig, want ik laat ze altijd voldoende afkoelen alvorens ze te verhuizen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Het verbaasd mij niets dat apparatuur het begeeft door condens, SMD's in combinatie met hoge spanningen en een open constructie zijn het recept voor problemen van dien aard.
      Als ik ook maar het vermoeden heb dat er zich condens zou kunnen vormen plaats ik alle apparatuur en verwijder de case deksels zodat alles rustig op temperatuur kan komen.
      Spanning gaat er pas op als ik alles aan heb gesloten zo heeft alles ruim de tijd gehad om te acclimatiseren.
      Bij 'overnight' outdoor events blijft de apparatuur 's nachts gewoon aan staan, de zelf geproduceerde warmte voorkomt zo condensvorming.
      @Frederic: Het gaat niet om het afkoelen maar om het opwarmen, daarbij ontstaat condens.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Printen coaten helpt veel, maar kost ook veel tijd en maakt het dus duur. Misschien iets voor fabrikanten om speciale types uit te brengen.

Ik heb nog nooit gecoate versterkers ter reparatie gehad die door vocht defect waren gegaan. (En die werden dus enkel buiten gebruikt, jaar in jaar uit)

Het beste is dus om alles goed op temperatuur te laten komen, soms is dat wel moeilijk ja. Een kachel in de vrachtwagen kan veel leed voorkomen.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Voor de lieden die het niet begrepen hebben, gaat het dus om apparatuur, die van de kou in een warme ruimte gebracht worden, opdezelfde manier waarop ook een bril beslaat. Inderdaad zal het helpen als door en door koude apparatuur, pas na een aantal uren (na het opbouwen bijv.) onder spanning gezet wordt. Apparatuur die buiten staat, maakt meestal geen temperatuurschok mee, maar als ik 'smorgens mijn auto aan de buitenkant bekijk, dan kan zich op dezelde manier vocht ophopen in apparatuur. Gewoon aan laten staan is dan een goede peventieve maatregel.
          Mijn apparatuur die gebruikt wordt tijdens beurzen/evenementen in een tent, gaat 'snachts in elk geval nooit uit.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Nog nooit problemen mee gehad, komt misschien omdat het bij ons juist andersom is, van een warme buiten temperatuur naar een gekoelde ruimte, na de klus gaat alles weer een warme lucht in en ontstaat er condensvorming, niet erg apparatuur gaat terug naar huis..
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Volgens mij heb jij met heel andere problemen te maken met de zilte lucht, hoge temperaturen en UV straling.
              En in een gekoelde ruimte is het meestal heel droog.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Hey Sander, Buiten de problemen die jij al genoemd hebt hebben we ook veel last van stof, dit zit ook veel in de lucht hier.
                Maar je apparatuur opslaan in een airconditioning ruimte is op Aruba vragen om condensvorming problemen...
                Wij doen dat dus niet..
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...