ontwerpfout? Lem pegasus connector

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

ontwerpfout? Lem pegasus connector

Ben de laatste tijd een aantal dppm versterkerblokken aan het repareren van een Lem pegasus 212 en 118 sub.
    Zag dat de connectors van het DSP printje op de eindtrap-print niet helemaal aansloten.
    Heb toch de boel maar eens opgemeten en kwam tot mijn schrik erachter dat de pennetjes van de stiftlijst stekker minder!! dan één milimeter in de klemveertjes komen van de contrastekker.
    En dan moet je ook nog weten dat zo'n stiflijstpennetje wat afgeschuind is zodat het makkelijker tussen de klemveertjes glijdt.

De blokken hebben wel vaker last van plotse uitval maar dat is ook geen wonder zo.
    De blokken worden nogal warm bij gebruik en koelen natuurlijk ook weer af, als dat geen recept voor slecht kontakt is weet ik het niet meer.
    Ik kan maar niet geloven dat de ontwerpers van Lem dat over het hoofd hebben gezien.
    Inmiddels al vier versterkers ntc circuits ingebouwd om de inschakelstroom te verkleinen zodat de stoppen er niet uit knallen.
    Maar ik ben dus nog lang niet klaar want ik haal overal de contra connectors eruit en vervang ze voor andere waar de klemveertjes gelijk bovenin zitten.
    Of ik moet de stekkers gaan verhogen dat ze beter passen.
    Ik denk dat ik dan ook gelijk alle flatcables maar meeneem en ze vast soldeer, weg met die connector prut.
    Wordt dan wel lastig om er ooit weer bij te komen maar die gok neem ik.

Heb dus niet een vraag maar ik dacht ik post het even voor alle andere Pegasus gebruikers.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Heb zo het vermoeden dat er niet veel andere Pegasus gebruikers zijn in Nederland.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rieske
      • Aug 2002
      • 544

En het laatste wat ik van LEM gehoord heb is dat ze falliet zijn.
      Life is what you make it

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by nak
        Ben de laatste tijd een aantal dppm versterkerblokken aan het repareren van een Lem pegasus 212 en 118 sub.
        Zag dat de connectors van het DSP printje op de eindtrap-print niet helemaal aansloten.
        Heb toch de boel maar eens opgemeten en kwam tot mijn schrik erachter dat de pennetjes van de stiftlijst stekker minder!! dan één milimeter in de klemveertjes komen van de contrastekker.
        En dan moet je ook nog weten dat zo'n stiflijstpennetje wat afgeschuind is zodat het makkelijker tussen de klemveertjes glijdt.

De blokken hebben wel vaker last van plotse uitval maar dat is ook geen wonder zo.
        De blokken worden nogal warm bij gebruik en koelen natuurlijk ook weer af, als dat geen recept voor slecht kontakt is weet ik het niet meer.
        Ik kan maar niet geloven dat de ontwerpers van Lem dat over het hoofd hebben gezien.
        Inmiddels al vier versterkers ntc circuits ingebouwd om de inschakelstroom te verkleinen zodat de stoppen er niet uit knallen.
        Maar ik ben dus nog lang niet klaar want ik haal overal de contra connectors eruit en vervang ze voor andere waar de klemveertjes gelijk bovenin zitten.
        Ik denk dat ik dan ook gelijk alle flatcables maar meeneem en ze vast soldeer, weg met die connector prut.

Heb dus niet een vraag maar ik dacht ik post het even voor alle andere Pegasus gebruikers.
        Och je bent niet de eerste die een fout ontdekt. Zo heeft Digam sandwiches toegepast in het ontwerp, waarbij het vergulde deel van de contactpennen in de print gesoldeerd zit en het vertinde deel in de connector. Uitval gegarandeerd.
        In een Peavey versterker was het lowvoltage stabilisatiegedeelte zo ontworpen, dat de versterker stuk gaat als alle onderdelen ideaal zijn. Het Nederlandse servicepunt had er nooit van gehoord. Een paar mailtjes met de fabrikant en de schakeling is gewijzigd in de productie.
        De haakse connectorverbindingen bij de Crest versterkers CA6 en CA9 zijn gewoon vertind en dat oxideert, gevolg storingen.
        Ooit eens een QSC USA series versterker teruggegeven wegens niet repareerbaar. De versterker ging thermisch aan de haal. In de docu was aangegeven dat de bias exact moest worden afgeregeld, omdat er geen thermische tegenkoppeling in zit. Volgende regel: Bij het ontbreken van meetapparatuur, de potmeters in de middenstand plaatsen.
        Typisch dat ik vorige week een DAP Mission600 op de werkbank had, met exact hetzelfde euvel. daar heb ik de NTC's tegen het koelblok gemonteerd en de fout was over. Overtijd heb ik hier nog wat geschreven over RAM versterkers, waarbij een studje op de achterwand de isloatie beschadigde van een elco onder netspanning. Levensgevaarlijk dus.http://www.licht-geluid.nl/forum/tec...ram-s6004.html
        Dit zijn nog maar een paar voorbeelden.
        Overigens wat jouw probleem betreft, soms zijn de pennen aan de soldeerzijde wat langer. Als de print doorgemetalliseerd is, wil ik de pennen nog wel eens eruitsolderen met een vacuumbout en ze vervolgens niet meer dan nodig door de print steken. Vaak kun je nog een extra millimeter winnen. Je kunt er ook langere pennetjes in zetten. Die zijn bij Farnell of RSonline wel te vinden.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 11-03-12, 21:34.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Originally posted by MusicXtra
          Heb zo het vermoeden dat er niet veel andere Pegasus gebruikers zijn in Nederland.
          Denk niet dat je vermoeden klopt. Pegasus kasten zie ik met relatief grote regelmaat verschijnen- en verdwijnen op marktplaats, dat moet toch ergens vandaan komen.

Mvg,

Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by 4AC
            Denk niet dat je vermoeden klopt.
            Daarom is het ook een vermoeden.
            Doordat LEM niet meer bestaat is het iig wel een uitstervend ras.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by speakertech
              Als de print doorgemetalliseerd is, wil ik de pennen nog wel eens eruitsolderen met een vacuumbout en ze vervolgens niet meer dan nodig door de print steken.
              Speakertech
              Vroegah (seventies) werd in goedkope toepassingen wel een een "holbusje" gebruikt om beide zijden van een printspoor door te verbinden. Liefst zonder solderen. Uitval gegarandeerd!

Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by SPS
                Vroegah (seventies) werd in goedkope toepassingen wel een een "holbusje" gebruikt om beide zijden van een printspoor door te verbinden. Liefst zonder solderen. Uitval gegarandeerd!

Paul
                Is dat hier van toepassing?

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Originally posted by speakertech
                  Is dat hier van toepassing?

Speakertech
                  Mij niet zo bekend, maar altijd goed om op printdoorverbindingen te letten bij service. Met name die welke geen componentpootje gebruiken om onder en boven door te verbinden. Ben de problemen met name tegengekomen in de "bakkies" (27Mc) van toendertijd.
                  Trouwens, ook de Mackie eindbak de M1400 kende veel problemen met de flatcable aansluitingen....

Paul.
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Solution
                    • Nov 2012
                    • 6

Ontwerpfout LEM Pegasus, zijn heir foto's van ?

Zijn er van het onderstaande verhaal misschien foto's beschikbaar?
                    Ik heb ook een tweetal kasten ( 2 van de 12 stuks ) die wel eens uitvallen.
                    Bij 1 sub is het signaal dan ineens weg.
                    Bij de andere sub valt de hele kast uit en moet dan weer opnieuw worden aangezet.

Originally posted by nak

Comment

• nak
                      • Dec 2010
                      • 104

heb helaas geen foto's maar ik heb 2millimeter van de afstandbusjes afgevijld zodat de pennen naar het dsp printje er wat dieper insteken.

Comment

• Solution
                        • Nov 2012
                        • 6

Hallo Nak,

Over welke connectors gaat het precies , ik heb de unit nu los liggen maar zie diverse connectors.
                        Zou ik je anders even mogen bellen?
                        Gr Raymond

Comment

• Solution
                          • Nov 2012
                          • 6

Ik zie nl diverse rode connnectors , maar ook een aantal witte. Welke print is de DSP print is dat de print die er bovenop ligt met het aluminium koelblok waar een metalen veerclip opzit die dan weer in verbinding staat met de metalen behuizing?
                          Moet ik dan bepaalde prints losschroeven?

Gr Raymond 0622 002761

Comment

• nak
                            • Dec 2010
                            • 104

raymond, heb je een pm gestuurd

Comment

• Solution
                              • Nov 2012
                              • 6

Gesproken met Dhr Nak en hij had inderdaad gelijk. De lange zwarte connectors die de DSP met de printplaat van de eindversterker verbinden, maken geen goed contact en zitten er maar net in. Dit is dan ook wel degelijk een ontwerpfout van LEM. Nadat ik de tussen liggende messing busjes 2 milimeter had ingekort en het hele zaakje weer gemonteerd had werkte het weer voor 100%
                              Let wel op dat je er maar maximaal 2 mm afhaalt anders komt de printplaat te dicht op de condensators te liggen.
                              Mijn grote dank gaat uit naar Dhr Nak die dit heeft geconstateerd en de oplossing heeft aangedragen.
                              Dus valt je Pegasus Sub of Top soms zomaar ineens uit dan zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Comment

Working...