Het gaat hier over de afschakelkarakteristiek van een automaat of smeltveiligheid, een B karakteristiek mag langere kabellengtes hebben als C of D.
digitale multi
Collapse
X
-
Voor zover ik weet worden in huisinstallaties geen C automaten gebruikt maar B automaten en in de oudere installaties D-Patronen.
Voor de maximale lengte van tegen overstroom beveiligde kabels ( en of draad in bui installaties ) verwijs ik je graag naar de NEN1010.
Er worden heel vaak te dunne kabels gebruikt omdat men niet gevolgen hiervan niet kan inschatten.
Een leuke is bijvoorbeeld een 32A wcd op een willekeurige lokatie die door de installateur netjes is geïnstalleerd met een VmVk 5G2.5kabel. Niets aan de hand want tot de wcd klopt de maximale lengte. Tot iemand zijn verlengkabel van 25 meter erop aansluit, ( en geloof me ik kom vaak 32A kabels tegen met 5G2.5 rubberkabel ) nu voldoet het niet meer en zal de kortsluitstroom niet hoog genoeg worden om binnen de gestelde tijd, welke afhankelijk is van het gebruikte stelsel, afschakelen.
Eerlijk is eerlijk, het is niet altijd na te gaan wat de lengte is van een kabel waar een wcd is aangesloten. Het is ondoenlijk om elke keer de kortsluitstroom te meten. Hier is kennis en meetapparatuur voor nodig.
Meestal wordt op eigen onderverdelers gewerkt en kan de maximale lengte makkelijker bepaald worden. Natuurlijk geldt voor de aansluitkabel van de geplaatste verdeler hetzelfde maar deze kan nu gezien worden als distriebutiegroep waar andere afschakeltijden voor gelden.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Het zou kunnen dat dit een kwestie is van België <=> Nederland, maar 32A (3x400V) aangesloten op 5G2,5? Hiervoor gebruik ik minimaal 5G4 en ik prefereer 5G6.
5G2,5 is goed voor 16A (3x400V).
Tja en dan die klasses van automaten. Die zeggen enkel iets over de uitschakeltijd bij overbelasting. Kortsluiting zouden ze allemaal binnen dezelfde tijd (<1s) moeten uitschakelen.
In België wordt hier standaard klasse C gebruikt, heel zelden en enkel bij zeer inductieve belastingen een klasse D.Comment
-
Je hebt gelijk dat 2.5mm2 voor 32A te klein is, maar ik kom het tegen.
Je reactie heeft me getriggerd en ik ben er maar even ingedoken.
Ik heb me wat de maximale lengte betreft een beetje laten misleiden door de tekst boven de tabel over de maximale lengte in de NEN1010. Hier staat maximale lengte tegen kortsluiting beveiligde leidingen.
Als je de grafiek van een B en C automaat bekijkt is de magnetische uitschakeling bij een kortsluiting gelijk en heeft de maximale lengte meer te maken met overbelastingsstroom in dit geval.
MAAR dit wil niet zeggen dat de maximale lengte geen invloed heeft op de kortsluitstroom.
De 35 meter waar ik eerder aan refereerde heeft dus meer te maken met de maximale belasting van de kabel dan de kortsluitstroom.
Enkel voor de kortsluitstroom zal een 2,5 mm2 kabel dan, afhankelijk van omgevingstemperatuur en dergelijke, ongeveer 122 meter mogen zijn en voor 1,5mm2 ongeveer 74 meter.
Dit houd dus in dat de 2,5 mm2 kabel die aangelegd is voor een kleine verbruiker ook alleen hiervoor gebruikt mag worden als een C automaat gebruikt wordt en de maximale lengte van een B automaat gehanteerd wordt.
Voor je het weet loopt er weer 16A en wordt de kabel overbelast.
Ik blijf gewoon de maximale lengtes aanhouden die opgegeven zijn in de tabellen dan zit ik altijd goed.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Als de wcd vlak bij de meterkast zit heb je inderdaad minder om je zorgen om te maken.
Maar in lokaties als sporthallen, maneges en dergeljke zijn de afstanden vaal groter en de instalateur wil zo goedkoop mogelijk.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
dwaalt lekker af dit topic..
Meeste gevallen is de situatie als volgt:
32A CEE -> Stroomverdeler in versterkerrack > FOH/stagerack/etc.
Hoef me dan dus geenszins zorgen te maken. Zijn er nog mensen (niet afgeschrikt door de berg offtopic) die tips hebben? heb ondertussen een aantal offertes opgevraagd voor compleet afgebouwde systemen en losse componenten.Comment

Comment